Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto

Medlem
Missade det här inlägget. Tack. Alltid intressant att få en överblick på det här sättet. Intressant att du hade en 1crus som bäst. Någon annan som var "favoriten" för kvällen @Gurto?

Överlag tyckte jag att det var svårbedömt av tre anledningar: den lilla mängden, att det blir lite svårare att vara fokuserad vid denna typ av provning och att Vogüés viner fortfarande kändes så väldigt slutna. Visst är dessa värstingar säkerligen mycket mer vin men de var inte alls så öppna och tillgängliga som Trapets. Därför har jag svårt att sätta någon annan favorit än den som faktiskt levererade den bästa upplevelsen just nu - de andras potential till trots.

Sen var i och för sig Martrays 94:a jäkligt god. Önskar att jag haft betydligt fler cl av den att bekanta mig med bara. Gäller förvisso alla vinerna.
 

Magikern

Medlem

Keen

slan
Överlag tyckte jag att det var svårbedömt av tre anledningar: den lilla mängden, att det blir lite svårare att vara fokuserad vid denna typ av provning och att Vogüés viner fortfarande kändes så väldigt slutna. Visst är dessa värstingar säkerligen mycket mer vin men de var inte alls så öppna och tillgängliga som Trapets. Därför har jag svårt att sätta någon annan favorit än den som faktiskt levererade den bästa upplevelsen just nu - de andras potential till trots.

Sen var i och för sig Martrays 94:a jäkligt god. Önskar att jag haft betydligt fler cl av den att bekanta mig med bara. Gäller förvisso alla vinerna.


Var på samma provning, och tycker väl nästan samma som du. Dock fick vi inte smaka den Trapet du höll som bäst, men väl de andra två, och tyckte att den billigaste var den bästa. I övrigt tyckte jag allt underpresterade å det grövsta med tanke på priset. Visst Musignyn kommer väl bli kanon om en sisådär 20 år, men är för dålig för att bedöma framtidspotential i resten.
Vad gäller de vita blev jag rätt besviken, inget som föll mig i smaken. 2005:an kändes nästan defekt, och tveksamt om man hade satt den i bourgogne, eller ens som chardonnay, blint.
Men, mycket lärorikt iallafall och klart värt de 300 kr det kostade.
Efteråt klippte vi en flaska Vilmart Grand Cellier (basvin 95-96-97) och en flaska barbaresco från 2008, tror jag, som jag inte minns namn på producenten på.

Därefter en öl och en averna på Bistro Jarl, följt av två öl och nån italiensk digestif på Story...
 

Larseman

Medlem
Frugan på middag med jobbet så då är det säkrast att plocka upp något billigt från källaren. Gissar att somliga skulle resonera precis tvärtom ;)
2010 Michele Chiarlo Monferrato La Vespa
Men det kändes inte alls som någon uppoffring! Kryddig (lagerblad, vitpeppar?) doft, körsbärskärnor, lite mandel, ganska mycket fat (läder) utan att vara påträngande. Medelfyllig, fina tanniner, medelstram, bra längd med ett syrligt slut. Dracks till en tortelloni con burro e salvia. VInet är en blandning av Barbera, Albarossa (?) och Syrah, oklart i vilka proportioner. Köpt förra året på¨SB för 119kr. Önskar faktiskt att jag hade haft några fler...
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Pang Pang Hökarängens IPA
En av mina favoriter i ölväg.
Jag brukar kalla Herr Fredrik Tunedal för ölens Selosse.
Bombastiska smaker som jag brukar dra åt exotiska hållet. Aprikoser, persikor och ananas. En väldigt behaglig beska och lång fin eftersmak.
 

Larseman

Medlem
Pang Pang Hökarängens IPA
En av mina favoriter i ölväg.
Jag brukar kalla Herr Fredrik Tunedal för ölens Selosse.
Bombastiska smaker som jag brukar dra åt exotiska hållet. Aprikoser, persikor och ananas. En väldigt behaglig beska och lång fin eftersmak.
Måste provas, jag bor ju bara några kilometer från Hökarängen! Har som standard att börja fredagskvällen med en s.k. finöl, vilket ofta innebär någon typ av Ale, finns den på alla välsorterade bolag eller?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Måste provas, jag bor ju bara några kilometer från Hökarängen! Har som standard att börja fredagskvällen med en s.k. finöl, vilket ofta innebär någon typ av Ale, finns den på alla välsorterade bolag eller?
Nja Globen och Farsta är väl dom som alltid brukar ha dom inne. Jag bor i Tallkrogen så jag har nära jag med :) Han har ju ett gäng olika ales som alla är schyssta.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Pang Pang Hökarängens IPA
En av mina favoriter i ölväg.
Jag brukar kalla Herr Fredrik Tunedal för ölens Selosse.
Bombastiska smaker som jag brukar dra åt exotiska hållet. Aprikoser, persikor och ananas. En väldigt behaglig beska och lång fin eftersmak.
Tjo-pang!
Yellow Tail's DRC heter kort och gott: "Pinot noir". Det är djupt, elegant och zen i en fullkomlig jordisk manifestation. Helt enkelt: bra att ha till OS-invigningen.
Men, renons i winkällaren och inte i köpartagen iom att det blåser storm ute.
Vad finns MER i källaren?
Jo! Fanta mig!
Yellow Tail's Montrachet ligger där på rygg som en ***** och ****** som en ************. Så det BLEV den! Pukor och trumpeter! Krumsprång och snedsprång! En Montrachet från Australien! En helt äkta och gedigen Chardonnay från Yellow Tail och den ädla årgången 2012.

2012 Yellow Tail Chardonnay, 83 p *MEGAPRISVÄRD*
Ljust gyllene, vacker färg som säkerligen fått Knut-Christian under tiden som TV-kändis uttrycka något i riktningen: ”extravagant vulgaritet med renrasigt ädel och blåblodig kärna av Kejsar Chardonnay. Inramningen omsveper oss som av en känslosam diktning från självaste Ned Kelly. Är inte hinken på plats, så nyp mig!"
Typ.
Winet omges av en distinkt karaktär av TuttiFrutti (tablettask) för både snortning och sväljning. Syrorna är på plats, allt är balanserat, viss restsötma, gifter sig med Hiii-Haaa chips (smak av chilli, vitlök och kycklinghud. Japaner producerar särpräglade combos för oss västerlänningar, och denna är utan tvekan bäst!) på ett sätt som leder till livslång lycka.
Inte ett vin att lagra, men gott att köpa - dricka.
Montrachet från Yellow Tail. Långt från den sämsta Montrachet som producerats, men garanterat den mest PRISVÄRDA.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Frugan hade köpt lurevin till mig enligt en numera traditionell fredagsaktivitet. Vi köper varsitt och serverar det blint till varann under trevliga omständigheter.

Kvällens första vin, vilket jag fick blint:
Öppen och fruktig arom med gröna drag och allehanda mörka bär. Viol, ceder, choklad, rök och chark dyker upp efter några sekunder som tillsammans bildar en ganska komplex och nyanserad karaktär. I munnen känns det fylligt, med viss eldighet och en medellång svans med kryddpeppar. Gott utan att vara märkvärdigt.

Ingen tvekan här, vi är i Australien och druvan är syrah och då mest troligt South Australia, med backup på Sydafrika. Facit: Mothers Milk, Shiraz, Barossa Valley, 2012 (www.systembolaget.se/95183)

Kul att få rätt för en gångs skull. Blindprovning är svårt och frugan brukar vara allt annat än snäll i sina vinval. Ganska bra vin dessutom, lite mer återhållet trots sin varma frukt och alkohol.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Frugan hade köpt lurevin till mig enligt en numera traditionell fredagsaktivitet. Vi köper varsitt och serverar det blint till varann under trevliga omständigheter.

Kvällens första vin, vilket jag fick blint:
Öppen och fruktig arom med gröna drag och allehanda mörka bär. Viol, ceder, choklad, rök och chark dyker upp efter några sekunder som tillsammans bildar en ganska komplex och nyanserad karaktär. I munnen känns det fylligt, med viss eldighet och en medellång svans med kryddpeppar. Gott utan att vara märkvärdigt.

Ingen tvekan här, vi är i Australien och druvan är syrah och då mest troligt South Australia, med backup på Sydafrika. Facit: Mothers Milk, Shiraz, Barossa Valley, 2012 (www.systembolaget.se/95183)

Kul att få rätt för en gångs skull. Blindprovning är svårt och frugan brukar vara allt annat än snäll i sina vinval. Ganska bra vin dessutom, lite mer återhållet trots sin varma frukt och alkohol.
Drack också detta vin i veckan.
Märkte att det krävde en del luft för att falla på plats.
Första glaset gillade jag inte alls men sista glaset däremot var bra.
Kommer dock inte att köpa det igen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack också detta vin i veckan.
Märkte att det krävde en del luft för att falla på plats.
Första glaset gillade jag inte alls men sista glaset däremot var bra.
Kommer dock inte att köpa det igen.
Håller med, det var okej att dricka men det finns såklart trevligare vin i den prisklassen. Troligtvis gillade jag det mer för att jag gissade rätt på druva och region. Lättare att såga vin man inte plockar, typ: "...men va faan, det smakade ju inte alls som det borde...sicket sketvin..."
 

moos

Medlem
I går öppnades Laherte les Vignes d'Autrefois 2009. Beskt och syrligt blev summeringen. Flaskan sattes i kylen och jag har tagit glas nr 2 nu.
Mycket ek i doften, jag finner också lite dofta av äppelkart.
Smaken. Sträv, besk och syrlig... inte mycket till frukt. Otillgängligt eller ett sämre vin? Vet inte...
Men en sak är säkert, denna sopar inte mattan med La Closerie 2008.

Sparar ett glas till senare, men resten går nog i grytan smakar förhoppningsvis mycket bättre tillsammans med ärtor, smör, lök och grädde. Nån som vågar gissa på vad som serveras som förrätt idag?
 

Elvis

Medlem
Comtes 2004 för första gången i måndags i London. Taittinger och deras sötma, jag tyckte verkligen att dosagen är störande och sötman låg liksom och flöt ovanpå vinet. Samtidigt är det ett charmigt vin och grundkvaliteten finns där. Ett vin för källaren men jag kommer inte att köpa på mig mängder som jag gjorde av 2002:an.

Krug Rosé på halvflaska. Jag tog med mig två halvflaskor från Sverige till Manila. Den första jag öppnade doftade svagt av kork men det vädrades snabbt bort. Men i munnen visade det sig att vinet gått sönder totalt och det var bara något slags grapefruktblask. Jag kunde inte känna TCA mer än på den första sniffen men på något sätt var vinet defekt. Alltid trist och extra trist när det är en Krug Rosé. Jag korkade upp den andra flaskan och den var i bättre skick men inte så bra som Krug Rosé kan vara. Jag tror att jag hade lite otur med den här lådan. Det var bara en som var riktigt riktigt bra, tre var "OK" och två defekta. :(
 

TEGE

Medlem
Pasqual Toso Alta Malbec 2010

Stor mörk doft, mogna bär. Mörk choklad med viss ton av rostade nötter.

Smaken är stor, välbalanserad med bra struktur syra/tanniner. Efter de mörka frukterna och den salivdrivande syran, kommer en härlig kick av pepprighet som sitter kvar läääänge.

Ett härligt vin som det skall köpas mer av.

Tack Vino Fino för tipset.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Comtes 2004 för första gången i måndags i London. Taittinger och deras sötma, jag tyckte verkligen att dosagen är störande och sötman låg liksom och flöt ovanpå vinet. Samtidigt är det ett charmigt vin och grundkvaliteten finns där. Ett vin för källaren men jag kommer inte att köpa på mig mängder som jag gjorde av 2002:an.

Krug Rosé på halvflaska. Jag tog med mig två halvflaskor från Sverige till Manila. Den första jag öppnade doftade svagt av kork men det vädrades snabbt bort. Men i munnen visade det sig att vinet gått sönder totalt och det var bara något slags grapefruktblask. Jag kunde inte känna TCA mer än på den första sniffen men på något sätt var vinet defekt. Alltid trist och extra trist när det är en Krug Rosé. Jag korkade upp den andra flaskan och den var i bättre skick men inte så bra som Krug Rosé kan vara. Jag tror att jag hade lite otur med den här lådan. Det var bara en som var riktigt riktigt bra, tre var "OK" och två defekta. :(
Trist.
Stort fan av kapsylerad Champagne nu?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Pasqual Toso Alta Malbec 2010

Stor mörk doft, mogna bär. Mörk choklad med viss ton av rostade nötter.

Smaken är stor, välbalanserad med bra struktur syra/tanniner. Efter de mörka frukterna och den salivdrivande syran, kommer en härlig kick av pepprighet som sitter kvar läääänge.

Ett härligt vin som det skall köpas mer av.

Tack Vino Fino för tipset.
Kul, jag måste också handla detta :) Låter dock lite som en ekbomb...
 
Last edited:
Toppen