Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Swedish

Medlem
Just det vinet pratade jag och @petterkalle om på vägen hem i fredags. Minns det som mycket trevligt och lättgillat.

Visst är det den här vi snackar om?

DBYOB9.jpg


Får se hur många jag lyckas få med nästa gång... Det är ju trots allt ett väldigt enkelt vin för 80-spänn (så förvänta er inte Himalaya) men jag blir väldigt glad när jag klunkar det. Och som sagt ett vins enda uppgift är ju för mig att skänka glädje (samt skölja ner maten)...
 

Daniel A

Administratör
Gårdagens BYOB, tema 30+:

Flight 1:
1983 Moët & Chandon Champagne Brut Imperial Rosé
1985 Palmer & Co Champagne Collection Blanc de Blancs
1988 Peter Lauer Saar Riesling Sekt Reserve (93 pinnar på cellartracker, men bubblande riesling gick inte hem i det här sällskapet)
1989 Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Vintage Cave Privée

Flight 2: oväntat med 6 (hyfsat) torra vita:
1983 Winzer Krems Riesling Spätlese Kremser Pfaffenberg
1998 Nicolas Joly Clos de la Coulée de Serrant
1989 Joh. Jos. Prüm Wehlener Sonnenuhr Riesling Spätlese
1989 Verwaltung der Staatsweingüter Steinberger Riesling Spätlese
1979 Michel Remon chablis Grand Cru Blanchots
1979 Michel Remon chablis Grand Cru Blanchots (@vintomas gav oss en kurs i betydelsen av fyllnadsgrad)
Gissar att det var ungefär så här det såg ut innan flaskorna öppnades:

Flight 3:
1983 Jean Lefort Pommard
1972 Château Giscours
1974 Château La Tour de By
1959 C.V.N.E. (Compañía Vinícola del Norte de España) Rioja Imperial
2006 Chateau Musar
Här lärde vi oss att man inte ska underskatta Bordeaux från skitår.

Flight 4:
1982 Bodegas Vega-Sicilia Ribera del Duero Valbuena 5°
1976 Couly-Dutheil Chinon La Baronnie Madeleine
1988 Chateau Musar
1985 Château L'Evangile
1983 Saint Joseph Cave Cooperative

Flight 5:
1980 Château Suduiraut
1973 Domaine des Baumard Quarts de Chaume
1988 Château Guiraud

Väldigt intressanta och genomgående mycket bra viner. Kul att ingen, nja bara en, var defekt.

Fantastisk BYOB! Mycket här som jag hemskt gärna hade haft i min mun. Hoppas att jag kan vara med på 40+ sen. :)
 

Göran

Medlem
2005 Barbeito, Malvasia Colheita
Den här betedde sig tyvärr inte som den borde ha gjort. Sannolikt på grund av alldeles för nyöppnad. Stökig i doften, med en otroligt tydlig ton av grappa. Doften av grappa tycker jag inte ens om när det är grappa i glaset, så när det är madeira i glaset blir jag bara ledsen.
Fick dock fram poängen att Barbeito är lite annorlunda jämfört med de andra, men det var ju inte såhär jag ville förmedla det...

Härligt att hitta den här när jag läste ikapp tråden. Drack Barbeito: rainwater på Madeira-provningen under Sommelierens dag och hade störande ton av grappa i mina noter. Är detta typiskt för Barbeito?
 

Daniel A

Administratör
Härligt att hitta den här när jag läste ikapp tråden. Drack Barbeito: rainwater på Madeira-provningen under Sommelierens dag och hade störande ton av grappa i mina noter. Är detta typiskt för Barbeito?

Har inte druckit Rainwater, men en hel del annat från Barbeito. Aldrig noterat grappa-tonen tidigare, faktiskt.

Jag tror, och hoppas, att det är någonting som blåser bort med lite luft alternativt längre vila på flaskan. Just 2005 Malvasia har jag till och med druckit tidigare, och varken minns eller har noterat någon grappa om den.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Munskänksprovning på 1-betygsnivå med fokus på Loire och Bordeaux. Som vanligt höll jag i provningen ihop med @vininfo.nu som på sedvanligt vis febrilt överöser de stackars eleverna med tonvis av fakta medan jag mest sitter och ser snygg ut och snurrar på mina glas i väntan på den praktiska delen. :cool: Det är kul att prata vin och på 1-betygsnivå är det, som alltid, mycket lättsamt och opretentiöst!

Mina tre favoriter för kvällen:

image.jpeg

2011 Domaine des Baumard Coteaux du Layon Clos de Sainte Catherine

Snyggt med perfekt balans. Hyfsat med botrytis och härligt oljig konsistens, men som så ofta med druvan, en stabil ryggrad med syra och moderata fat (inga?) som ger ett ganska lätt uttryck trots hög fruktmognad, koncentration och sötma. Riktigt läckert med fin aprikosfrukt med lätt anslag av mogen ananas och apelsinmarmelad. Honung och marsipan i bakgrunden samt ett uns saffran, ylle och flinta vill jag inbilla mig. Supergott! (93p)

image.jpeg

2011 Domaine de Rocheville Saumur-Champigny Le Fou du Roi

Har druckit årgången förut och gillade det lika mycket nu också. Klassisk cabernet franc med bra drag i medelfyllig kostym. Stramt och tjurigt men ganska medgörligt ändå med lite luft. Grön paprika, grus, blåbär- och lingonris samt svarta vinbär och ceder. Utöver det, finstämda drag av stall (brett), uppsparkad grästuva, körsbärskärna och ett uns kaffe. Läckert i en mycket trevlig stil! (91p)

image.jpeg

2012 Château Moulinet-Lasserre

En riktigt trevlig bordeaux med det mesta jag önskar, dock kunde det varit något mer frukt om jag får gnälla lite. Stramt och ungdomligt. Bränd jord, svarta vinbär, stall, ceder och tobak. Lite röd paprika och kaffesump kan anas. Mycket strävt, drygt medelfylligt och fin intensitet. Gott! (90p)
 

LeChat

Medlem
283D23D8-E354-4068-921B-675A1B8146DD.jpeg

2013 Renato Ratti Barolo Marcenasco

Här har väl inte hänt så mycket sen sist. Drack den senast i oktober förra året och är väl lite tidigt ute i vanlig ordning.
Härlig doft, ung smak med acceptabla tanniner. Tycker doften är bättre än smaken. Enkel, lite god, lite tråkig och lite mjölkchoklad i avslutet. Sparar halva flaskan till imorgon eller till torsdag, det kanske kan hända något positivt.
Mat: Pasta, köttbullar med parmesan och zest av citron, basilika och mumsig tomatsås.
 

Magikern

Medlem
Azienda Agricola Montevetrano 2007

Doft: Rätt tydlig Italiendoft med torkade körsbär och pepparkakskryddor. Tycker det doftar fullmogen sangiovese. Inte så parfymerad men trevlig.
Attack: Ganska försiktig men mognadstoner, syra och lite torkad frukt finns.
Mellansmak: tanniner, te, torkade surkörsbär, jord och mognadstoner. Torr, fyllig och trevlig.
Eftersmak: Pigg med bra syra och tanniner. Mognadstonerna är tydliga och det är svårt att tro att det inte finns Sangiovese i vinet.

Cab, Aclianico och Merlot är en udda kombination men jag tror stenhårt på denna blend. 91 poäng tycker jag vinet är värt.
 

Pontus

Medlem
2014 Huet Le Mont Sec. Ahhh. Ett kanonvin! Massor med krutrök och diverse citrustoner på nosen, lite örtigt, lite lakritsrotigt. I munnen är det mer kraftfullt och intensivt än väntat med citrus, citrusskal, ananas och krita. Skön citrusskalbeska i slutet som balanserar finfint mot syran. Otroligt välgjort, balanserat och läskande. Viss utvecklingspotential. 94p+.
 

john b

Medlem
1518210616213776144796.jpg
Oliverhill winery 2014 Jimmy's section

För att lugna nerverna efter ett champagnelådras utan kras skruvade jag upp ett lite mer krutat vin och mölar nu i mig italienska hårdostar och klunkar sydaustralisk syrah. Riktigt bra och pepprig. Doftade rökigt och lite sött. Smakar olivspad, blåbärssylt, omogna plommon och peppar. Tanniner och frukt i lång eftersmak. Högt betyg av mig, men kräver mat. Inget för mingel. 91 poäng.
 

grappa

Medlem
20180210_052403[1].jpg

Grand Cru kväll
Rieslingen; Ljusgul kulört. Doft av gröna äpplen, lite citrus, diesel, mimosa och en antydan av honung. Som en blandning av Rheingau och Alsace. Vass syra med härligt gröna äpplen dominerar smaken. Alldeles för ung, men ändå riktigt bra. Sparas minst 10 år. Kvalitet 89 p, tycke och smak 90 p.
Bourgognen; Transparent men mörk i tonen, svartröd kulört. Stor doft av röda bär, skogsmossa, lite stall, en aning krydda åt nejlika (?). Bra bett i tanninerna och syran. Tydligare pinot karaktär i smaken meden tydlig kvistighet men också massor av frukt bland annat. Lång eftersmak med angenäm beska. Kvalitet 90 p tycke och smak 92 p. Fortfarande ung men mycket bra redan nu.
 
Kvällens viner
Alfred Gratien 2004
Väldigt prisvärd champagne som slår de mesta i sin prisklass.
Fin mousse,bra syra.
Gott om äpple,citrus,nötter och en fin brödighet.
Går absolut att lagra längre men är i ett fint drixk stadium redan nu
91 p

Roda 1
Mycket god rioja i modernare stil.
Fina tanniner,bra syra och fylld med mörka bär,lätta stalltoner och inslag av tobak.
92 p

Christmann Idig 2015
Kvällens stjärna
Ovanligt öppen och fyllig för en ung riesling.
Fin doft och smak av miniralitet och gula stenfrukter.
Otroligt gott och kommer ha svprt att hålla fingrarna borta från de övriga flaskorna.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Öppnade precis en William Murdoch ( 90019 ) Syrah och korken ser minst sagt skum ut. Ser ut som svart kristalliserad löjrom över hela korken. Dock luktar det inget konstigt, även om jag sällan eller aldrig dricker Shiraz annars.
Vad är det som gör detta ? ( Ska smaka vinet om någon timma om jag vågar :) )


Visa bifogad bild 12370
Ser ut som vinsten i mina ögon, vilket är ett bra tecken. Ett lysande vin för övrigt. :)
 

LeChat

Medlem
F17995C6-9CCF-474B-9A3A-E1C078279EF5.jpeg

2009 Château Carbonnieux

Fattonerna dominerar och vinet känns lite mjukt. Här behövs luft för att både frukten och tanninerna ska träda fram. Och även om de karaktäristiska smakerna hos en Bordeaux i viss mån träder fram så är det (som vanligt) lite ungt och faten behöver integreras bättre. Fem år till hade inte varit fel.
 
Toppen