Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gradin

Medlem
Vinmakarmiddag med Isabelle Raveneau hos Johan lidby vinhandel:

Petit Chablis 2015 Mgm:
God, härliga toner av citrus, finns en liten kraft i den och en medellång eftersmak ändå.
90+p

Chablis 2008:
Även här citrus-toner, helt annan flintighet och lite rökig i smaken, man känner av mognadstoner även och smaken håller i sig medellänge.
91-92p

Chablis Grand cru Clos 2009:
Det här är helt annat, känns nästan hur ungt som helst, hade gissat mellan 2012-2015 om jag serverats det blint.
Helt annan munkänsla och toner, rökigt, nötig, otrolig kraft,en viss smörighet i slutet som håller i sig bra länge med den långs eftersmaken.
Enorm potential och lång framtid!
94-95p just nu, men med tid ...

Chablis Premier cru Montée des Tonnerre 2002
Denna är i en väldigt bra drickfas just nu, guldblänkande färg, enorm doft och smaken av mognad är det första man känner, första klunken känns det som att det är oändliga smaker som skall redas ut, kraftfull,nötig med tydlig smörighet,tropiska frukter,mineraldriven.
Väldigt lång,fräsch och ihållande eftersmak.
93-94p

Chablis Premier cru Butteaux 1986
WOTN, jösses vilket vin!
Kraftfull, härlig fin textur, doften av mognad och citrustoner, första smaken känns den nästan åt en mogen sauternes hållet men sedan kommer smakerna,mineralitet, kryddighet,citrus/lime,nötighet och fantastiska mognadstoner med en smörighet i bakrunden.
Eftersmakens längd är oändlig, lyckades hålla kvar lite i glaset i en timme och det bara fortsatte att utvecklas hela tiden.
97+p




590E9DCA-6E77-478D-8FC8-C3CAB884D487.jpeg
1ED42318-2930-48F5-8530-AAF99E10595A.jpeg
F8998019-ED62-43D5-B862-5F7484505647.jpeg
 
Last edited:
Vinmakarmiddag med Isabelle Raveneau hos Johan lidby vinhandel:

Petit Chablis 2015 Mgm:
God, härliga toner av citrus, finns en liten kraft i den och en medellång eftersmak ändå.
90+p

Chablis 2008:
Även här citrus-toner, helt annan flintighet och lite rökig i smaken, man känner av mognadstoner även och smaken håller i sig medellänge.
91-92p

Chablis Grand cru Clos 2009:
Det här är helt annat, känns nästan hur ungt som helst, hade gissat mellan 2012-2015 om jag serverats det blint.
Helt annan munkänsla och toner, rökigt, nötig, otrolig kraft,en viss smörighet i slutet som håller i sig bra länge med den långs eftersmaken.
Enorm potential och lång framtid!
94-95p just nu, men med tid ...

Chablis Premier cru Montée des Tonnerre 2002
Denna är i en väldigt bra drickfas just nu, guldblänkande färg, enorm doft och smaken av mognad är det första man känner, första klunken känns det som att det är oändliga smaker som skall redas ut, kraftfull,nötig med tydlig smörighet,tropiska frukter,mineraldriven.
Väldigt lång,fräsch och ihållande eftersmak.
93-94p

Chablis Premier cru Butteaux 1986
WOTN, jösses vilket vin!
Kraftfull, härlig fin textur, doften av mognad och citrustoner, första smaken känns den nästan åt en mogen sauternes hållet men sedan kommer smakerna,mineralitet, kryddighet,citrus/lime,nötighet och fantastiska mognadstoner med en smörighet i bakrunden.
Eftersmakens längd är oändlig, lyckades hålla kvar lite i glaset i en timme och det bara fortsatte att utvecklas hela tiden.
97+p




Visa bifogad bild 12448 Visa bifogad bild 12449 Visa bifogad bild 12450
Åh, kul att du gick på denna middag! hade tänkt anmäla mig men fegade ur.
 

Thorne&Daughters Rocking Horse 2016


Mycket trevligt vin! Jag drack 2015 års version av detta för ett år sedan och tyckte att den var litet sämre än de semillon-baserade vinerna från samma adress - som jag verkligen tyckte var enastående. Kanske att 2015 var litet för parfymerad och tung i gumpen (men allt är relativt, det var ändå ett finfint vin, mind you!). Detta är härligt från the get-go: som en blandning mellan en 1er cru Patrick Piuze Chablis och Alain Voge Saint Peray på nosen - läcker, inbjudande, full av både varm citrus, elegant ek, mandelmjölk och annat härligt. Rätt låg syra och fet kropp, men ändå funkar det - härligt drickbart och framför allt med en alldeles underbar aromatik! 27% semillon, 25 % chardonnay, 20 % Roussanne, 17 % Clairette Blanche, 9 % Chenin Blanc, 2 % Viura. Ett bra exempel på när en blend blir bättre än de enskilda beståndsdelarna, vilket någon riktig vinskribent artikulerade denna vecka om jag inte minns fel. 90 poäng.
 

Magikern

Medlem
Giscours 2000

Doft: Dämpad men lite frukt och mognadstoner kan anas
Attack: Rätt dämpad men pigg och balanserad.
Mellansmak: Har händer det saker. Frukt med svarta vinbär och lite björnbär, vissa mognadstoner men fylligt med bra syra och lite tanniner. Lite våt och sten och jord med. Lite smakförvandling får man nog säga. Lite stallighet som mer liknar brett än mognadstoner som avslutning.
Eftersmak: Lång, jordig och väldigt typiskt old school bordeaux. Rätt pigg syra som håller sig fast på tungan.

Lite för kitchig för att jag skall bli riktigt nöjd får jag nog säga. Hade räknat med mer parfymerad doft och mer nyanserat smak. 91+ utan tvekan men jag kanske druckit för mycket klassisk Bordeaux på sistone och tröttnat helt enkelt. Åtminstone om vinet i sig inte är jättebra vilket detta troligen inte kommer att bli.

Någon som provat?
 

Håkan

Medlem
Giscours 2000

Doft: Dämpad men lite frukt och mognadstoner kan anas
Attack: Rätt dämpad men pigg och balanserad.
Mellansmak: Har händer det saker. Frukt med svarta vinbär och lite björnbär, vissa mognadstoner men fylligt med bra syra och lite tanniner. Lite våt och sten och jord med. Lite smakförvandling får man nog säga. Lite stallighet som mer liknar brett än mognadstoner som avslutning.
Eftersmak: Lång, jordig och väldigt typiskt old school bordeaux. Rätt pigg syra som håller sig fast på tungan.

Lite för kitchig för att jag skall bli riktigt nöjd får jag nog säga. Hade räknat med mer parfymerad doft och mer nyanserat smak. 91+ utan tvekan men jag kanske druckit för mycket klassisk Bordeaux på sistone och tröttnat helt enkelt. Åtminstone om vinet i sig inte är jättebra vilket detta troligen inte kommer att bli.

Någon som provat?
Några gånger, tyckte den var riktigt bra och noterade inte jordiga tonerna. Har för mig att det inte var så tydliga brettoner heller men med klassiska ceder/kaffe/multna toner. Någon poäng mer än du, för mig är 91+ fortfarande ett väldigt bra vin, tror jag betalade drygt 300 en primeur.
 

Magikern

Medlem
Några gånger, tyckte den var riktigt bra och noterade inte jordiga tonerna. Har för mig att det inte var så tydliga brettoner heller men med klassiska ceder/kaffe/multna toner. Någon poäng mer än du, för mig är 91+ fortfarande ett väldigt bra vin, tror jag betalade drygt 300 en primeur.

Känns som ett vin som fallit på plats rätt nyligen. Tror inte jag hade tyckt att det varit kul för 5 år sedan. Jag väntade mig en mer parfymerad doft och mer intensitet dock.
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2015 Weingut Rings Freinsheim Spätburgunder

IMG_2539.jpg


Efter en tung veckas förkylning, typiskt Februari, så börjar jag känna ett sug efter vin igen. Jag ville dricka någonting lättsamt, så då kändes det perfekt med en tysk pinot noir.

89p, Drack flaskan över två dagar. Passade bra till en gräddbaserad kycklingmiddag. Ett vin som doftmässigt är ganska speciellt, sura körsbär, röda bär, lingon, torkade örter, lite grenache-sötaktig-frukt på doften, samtidigt som det är lite skitigt, typ multna löv och barrskog. I munnen är det superlätt, slankt, snyggt, rent och gott. Inga tanniner som stör avslutet. Syran gör sitt jobb men ligger inte i framkant och tar över. Vinet är mycket bättre dag två, och behövde ett par timmar i glaset. Det här var min första flaska av sex. Allt som allt, mycket gott, inte fantastiskt, men jag är glad att jag har hittat den här producenten som levererar bra kvalité till ett bra pris.

Förra året drack jag fem stycken flaskor av Rings, och det var en del flaskvariation, inte jättestor kanske, men ändå. Jag hoppas att det inte blir samma sak med vinerna från årgång 2015.
 

LeChat

Medlem
BE1C9283-7DAC-4AF1-9A4C-31588CB293F0.jpeg

2008 Giacomo Borgogno & Figli Barolo Riserva

Hade inga större förväntningar på kvällens Barolo men har alltid tyckt att 2008 varit en god årgång. Men den är nog faktiskt lite bättre än mina förväntningar. Särskilt gillar jag drivet i syrorna som går väldigt bra ihop med min gräddiga Carbonara Grand Deluxe:rolleyes: Dessutom god fräsch frukt med mycket bra tanninstruktur. Mycket bra budgetbarolo som kan bli något bättre med ytterligare mognad.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det här är vad du missade @Håkan :
tyska pinotter.jpg

Måndagsprovning med tyska pinotter från 2013 (en från 2003), från söder till norr:
2013 Ziereisen Spätburgunder Jaspis
2013 Friedrich Becker Kammerberg Spätburgunder
2013 Frank John Kalkstein Pinot Noir trocken
2013 von Winning Pinot Noir Violette
2013 Markus Molitor Brauneberger Klostergarten Pinot Noir ***
2003 J.B. Becker Wallufer Walkenberg Spätburgunder Auslese trocken
Violette tog 4 utav 5 vinnarröster (min röst föll på Kammerberg, men jag provade öppet). Alla hade monstervinet Wallufer Walkenberg med 15 % som tvåa. Det dyraste vinet, Markus Molitor Brauneberger Klostergarten Pinot Noir ***, fick 5 utav 5 röster som sämsta vin (minst bra i det här fallet), trots sina 95 parkerpoäng - troligtvis behöver det många år för att nå sin topp.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Haha, måste erkänna att grappa (och absint) är sprit jag aldrig förstått mig på över huvud taget. Får se om jag blir omvänd någon gång i framtiden!:)
Första gången jag drack Grappa var i Piedmont och firade 31. Det hela utspelade sig efter en brakmiddag som var förspelet till min födelsedagsmiddag. Vi bestämde oss (smart nog) för att leka gammaldags vikingar och beställa in starksprit för att avrunda inför ostbrickan.
HELAN GÅÅÅÅR! Bröööl!
Skål!
Halsade mina 8 cl, men det höll på att bli rekyl motsvarande rocket puke. Det var det vidrigaste jag någonsin fått i mig. :usch:

Fast Forward 16 år - helt utan grappa.
En middag på Tokyorestaurangen 13 Avrile (italiensk) med en svensk kendovän och hans familj. Efter middagen så ställer Madame fram 6 olika grappaflaskor på vårt bord och ber oss provsmaka vilken vi gillar bäst och så kommer hon bjuda oss på den supen. Som tack för att vi varit så ystra :)
Jag ville först inte.
Alls-.
Inte ens lukta.:öga:

Men: violà!
Jag hade plötsligt mognat ikapp denna underbara brygd!
Även om jag idag är mer dragen åt de tûska varianterna och fransk marc. Italienarna häller ju på tok för mycket socker i sina grappor.

Så, ett råd till den ungen mannen: Mogna på! :cool:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag drack faktiskt ett VIN på Alla Hjärtans Dag - dagen då japanskorna tar hand om sina män:
IMG_0657.JPG


Här från CT:
Screenshot 2018-02-20 at 06.18.00.png


Typiskt amerikaner så låg detta utsökta StEmilion-vin sorterad som en Haut-Medoc från St Julien ;-)
Men, efter en liten buff på CT så ändrade de omedelbums.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Moget plonk är fortfarande plonk...

image.jpeg

2009 Elvis Presley Wine Cellars Riesling Blue Hawaii

Nu drack jag det inte blint, men det här vinet förstår jag mig inte på alls! Fin färg och mycket mognadstoner, men blaskigt, tunt och menlöst i munnen. Ananas på burk, sultanrussin och aprikosmarmelad möter stillastående vatten, gummi och ett uns smör. En läskig eftersmak av sunkigt akvarievatten vill aldrig släppa taget. :confused: Låg syra, viss sötma och en del beska.

:usch:
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Moget plonk är fortfarande plonk...

Visa bifogad bild 12497
2009 Elvis Presley Wine Cellars Riesling Blue Hawaii

Nu drack jag det inte blint, men det här vinet förstår jag mig inte på alls! Fin färg och mycket mognadstoner, men blaskigt, tunt och menlöst i munnen. Ananas på burk, sultanrussin och aprikosmarmelad möter stillastående vatten, gummi och ett uns smör. En läskig eftersmak av sunkigt akvarievatten vill aldrig släppa taget. :confused: Låg syra, viss sötma och en del beska.

:usch:
Drack ett par flaskor av Elvis Riesling till en kycklingcurry i söndags och den var hur bra som helst. Du hade nog bara en dålig dag :cool:
 
Toppen