Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

john b

Medlem
Öppnade precis en William Murdoch ( 90019 ) Syrah och korken ser minst sagt skum ut. Ser ut som svart kristalliserad löjrom över hela korken. Dock luktar det inget konstigt, även om jag sällan eller aldrig dricker Shiraz annars.
Vad är det som gör detta ? ( Ska smaka vinet om någon timma om jag vågar :) )


Visa bifogad bild 12370

Så såg mina Murdoch med ut på korken. Smakade utmärkt och tror med på vinsten
 

lukastollig

Pudelfantast
Visa bifogad bild 12341 Oliverhill winery 2014 Jimmy's section

För att lugna nerverna efter ett champagnelådras utan kras skruvade jag upp ett lite mer krutat vin och mölar nu i mig italienska hårdostar och klunkar sydaustralisk syrah. Riktigt bra och pepprig. Doftade rökigt och lite sött. Smakar olivspad, blåbärssylt, omogna plommon och peppar. Tanniner och frukt i lång eftersmak. Högt betyg av mig, men kräver mat. Inget för mingel. 91 poäng.

För många pappkartonger ovanpå varandra är farligt. Inget kras i alla fall! Vinet låter trevligt.
 
2014 Sangreal by Farr
Härlig dov Pinot doft. Sval, men ändå fyllig. Lite peppar, örter. Fanatisk balans, sirligt, svalt. Lätt på rätt sätt och fylligt på rätt sätt. Torkade jordgubbar, aningen pepprig, häxvrål . Gott gott. 93-94

Ska tillägga att det funkade kanon till entrecote och chimichurri

1999 Château Suduiraut
Semla och Sauternes, det är sen gammalt. Eller nja, men funkade bra. Vinet har varit öppet i 3 veckor i kylen men höll fortfarande god vigör. Mer sälta och syra nu, gott hur som helst. Sista slatten, tycker nog inte det blivit sämre, bara justerat karaktär



 
Last edited:

Zmirc

Medlem
Ett vin som köptes som ren kompensation för att jag missade Alain Voge Cornas Les Chailles i januarislöppet:
Visa bifogad bild 12255
Det finns väl egentligen få viner jag tycker så bra om som en välgjord St Peray (och då menar jag inte de bubbliga varianterna...). Detta är verkligen ett fint exempel på välgjorda vita rhoneviner. En elegant ekad 100% marsanne på solmogen frukt som drar in en med härlig komplex doft av mandelsötma och blommor, som har både kropp och mineralitet, och en fin balans. När Marsanneviner lyckas undvika att det blir för tunt med litet för tidigt plockade druvor som ofta leder till en brist på aromatik och kropp å ena sidan (jmfr t ex Colombos Belle de Mai 2014 eller Leeuwenkuil 2014 som finns/fanns på BS) men heller inte faller i nya världen-fällan med alltför tunga och överekade viner som verkligen kan bli rena flytande mandelmassan (där t ex the Hermit crab från D’Arenberg, eller vissa årgångar från Qupe eller Tahbilk kan hamna), då kan det bli rena magin i glaset. Detta dracks för någon vecka sedan och kan absolut drickas nu även om det nog blir rätt långlivat också. 93 poäng.
Drack detta i helgen, kan bara hålla med. Brukar inte gilla viner med mycket ek men här funkar det riktigt bra, blir en komplex helhet med ek, mineral och frukt. Oerhört bra, det blir påfyllning.
 

LeChat

Medlem
F45066E8-7023-45F5-A7CF-7469EE5B3B9A.jpeg

2012 Clos de l'Oratoire St. Émilion

Det här är inte så dumt! Inte generande ungt och faten gör ett positivt jobb utan att störa. Elegant men verkligen inte tunt. Merlot dominerar med 90%, CF 10%. Drick eller lagra, går bra vilket som, men orkar man vänta och har mycket plats i källaren så vänta till 2020.
 
Blev inbjuden till en BYOB av ett gäng Malmöiter som träffades för ca 15 år sedan på munskänkarnas 2-betygskurs och som sedan dess träffats regelbundet för blindprovningar.

Vi var totalt 8 pers och kvällens viner var som följer:
Leclerc Briant Divine 2004
Marcel Lapierre Morgon 2016
Reverdito Barolo 2013
Malkiya Cabernet Sauvignon 2013
Turley Dragon Zinfandel 2013
Francois Villard Cornas Jouvet 2014
(Mitt vin)
Marco Mosconi Amarone della Valpolicella 2011
Domaine du Tunnel Cornas 2007

Kvällen WOTN:

Jag gav 2 vinner 92 poäng så en delad förstaplats mellan Francois Villard Cornas Jouvet och Turley Dragon Zinfandel.

Jouvet från Villard köptes på plats i somras och känns till skillnad från många andra Cornaser inte så spretigt/klumpigt. Runbinröd färg, bra balanserat med en härligt integrerad syra. Kryddigt, blåbär, peppar och lakrits. Känns någorlunda tillgängligt redan som ungt vilket naturligtvis årgången 2014 bidrar till. Helt ok finish! Låter mina 2015 från Villard ligga till sig några år.

Aldrig provat Turley's viner tidigare så detta vin var en trevlig bekantskap. Runbinröd intensiv färg. Mörkfruktig i doften med vissa stalltoner. I munnen bra koncentration, röda vinbär, vissa tanniner, känns rätt ungt. Gott!

Kvällen märkligaste:
Lapierre's Morgon. Liknar ingen annan Beaujolais jag provat tidigare. Var helt lost när jag fick detta vin. Det var en så pass ny upplevelse att jag har svårt att beskriva det. Det första som slog mig var hur mycket kokos det doftar och smakar. Oerhört sötfruktigt och märkligt. Kvalitetsmässigt 86P, tycke och smak 80P.

Största överraskning:
Marco Mosconi's Amarone. Är vanligtvis inget större Amarone-fan men denna var riktigt bra. Fanns inte på världskartan att sätta detta vin som en Amarone. Inte alls den koncentrerade fruktbomb jag är van vin. Detta var betydligt mer elegant. Mycket skog och jordighet. 91P

Trevligaste bekantskap:
Malkiya's Cabernet Sauvignon. Första gången jag provar ett vin från Israel och jag blev inte besviken. Naturligtvis omöjligt att sätta, jag var inne på antingen någon form av Bordeaux eller möjligtvis Bandol. Relativt lätt kropp, mycket gran och granbarr, viss stallighet. Spännande. 91P

Kvällens entre:
Senaste champagnen jag drack före denna provning var Leclerc Briant's Divine 04. Så mitt första yttrande för kvällen när vi fick champagnen i glaset var: "Detta påminner väldigt mycket om Leclerc Briant Divine 04". Bingo, vilken entre inför nya människor ;)! Jag kände mig dock inte säker på min sak så velade en hel del. Hittade tydliga grape-toner i denna flaskan som jag saknade förra gången jag provade vinet. Flaskvariationen jag läst om verkar vara ett faktum. När jag provade denna flaskan kände jag inte att drickfönstret böjar gå mot sitt slut, upplevde att denna flaskan skulle kunna ha ett par åt kvar. 90P även denna gång.

Övriga viner:
Cornasen 07 från du Tunnel borde öppnats ett par år tidigare. Frukten hade börjat försvinna och syran var för dominant. 89P
Reverdito Barolo 2013, färgmässigt och smakmässigt var jag inne på att detta vin var äldre. Ett gott vin med jordighet, tobak och kanel. Bra balans, lätta tanniner. 90P

upload_2018-2-14_22-1-25.jpeg
 

Gomseglet

Medlem
2004 Fontanafredda Barolo Lazzarito "Vigna La Delizia".

Fontanafredda anses inte vara en av de allra bästa Baroloproducenterna hos många skribenter. Det är säkert så - det är ett stort företag som producerar en stundtals svåröverskådlig mängd vin. Hantverksmässig framställning är det så klart inte alltid fråga om.
Här blev det trots detta åka av. Jag lät det stå i karaff i under en timme. Doften förändras snabbt. I början är det mer bensin än tjära. Rosdoften känns mycket tydligt, och för en stund är det den starkaste nebbiolokombination av rosor och petroleum jag känt hittills i mitt korta vindrickarliv. Mycket fint. Läder dyker också upp efter en stund, och ännu lite senare kommer den anis jag förväntade mig, sedan jag druckit 1999. Anisen slår aldrig över i god lakrits, som i 1999. Väldigt stark och fin doft.
I munnen är tanninerna och syran distinkta, men på helt rätt nivåer för mig. Tanninerna förhindrar att det känns tungt, trots 14% alkohol. Det smakar också som höstlöv doftar. Frukten, körsbär, är mycket bättre än den lite trötta 1999. Istället för menthol, i den äldre flaskan, finns här en stark örtighet som drar åt eukalyptus. Lite viol, har jag skrivit också.

Puh! Överträffade faktiskt alla förväntningar. Så gott, alltså. En flaska kvar. Drick nu, för fasen, om ni har något.
 

LeChat

Medlem
BD362D56-3D46-47F7-883C-94C0C7D0D627.jpeg

2014 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Cuvée

Vilken härlig drickbarhet det finns i denna Bosquet från 2014. Klart bästa sedan 2010 fast i mindre lagringskrävande stil. Den kan nog med fördel drickas ung på den smarriga frukten. Bra mineral, frisk syra, ingen tung alkohol, det är bara att njuta!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2014 Bodegas Alto Moncayo Garnacha Campo de Borja
Kinesiskt nyår och något gott måste öppnas. Hade inte tänkt öppna Campo de Borja förrän till sommaren men kunde inte vänta. Detta är inte en blek Grenache utan en fyllig opak, aningen söt plommonkompott (i dess bästa form), silkiga tanniner och fint ekad. Förbaskat gott. Tack igen @Daniel A :)! Tack och lov har jag några kvar av både denna och lillebror Veraton men jag önskar jag hade köpt mycket, mycket mer. 92+p
Edit: Alkoholhalten på 16% kan anas något i doften men inte alls i smaken. Har potential på 2-3p mer.
 
Last edited:

Adamanko

Medlem
Idag börjar vi dricka av alla bourgogne-15 jag samlat på mig. Fleurie Les Hauts du Py.

Väl balanserad. Svarta vinbär och nån krydda. Härligt drickvänligt. Hade lätt köpt på mig fler om dom funnits kvar. Nånstans runt 88-90.
Fast... ju mer jag drack desto mer fick jag känslan av att jag drack lite, lite för stark svartvinbärssaft. Och jag kände hela tiden att jag nog borde blanda ut vinet med en liten aning vatten. Så betyget droppade till 86 och jag är nog nöjd med min enda flaska.
 

LeChat

Medlem
15D4B7B3-A0F6-4EFB-826A-D5F9C3185ADE.jpeg

2013 By Farr Pinot Noir Sangreal

Bra Bourgogne från ett varmare år med lite mognadstoner. Skulle det kunna vara men det är By Farr som imponerar igen. Sangreal kostar som ett bättre byvin i Bourgogne men levererar minst lika bra som många premier cru. Ibland kan PN från nya världen vara lite väl insmickrande, sakna komplexitet och bli lite intetsägande. Så känner man inte när det står By Farr på etiketten.
 

Adamanko

Medlem
Eftersom 11:an kommer i nästa släpp var det läge att testa 10:an nu. L'Authentique Château Pineraie. Fransk Malbec. Jag fortsätter att utbilda mig. :)
Den här var verkligen härlig och blev bättre med varje glas. Massa bär, blåbär, svarta vinbär, mörka körsbär och sen lite salvia. 88 och hade det varit en större flaska hade den säkert nått 89. Men den tog slut innan. Vill nog gärna plocka åt mig några av elvan.
 
Toppen