Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Alltid lika trevligt när sambon får feeling och överraskar med en flaska "en vanlig onsdag" :)
Från senaste småparti-släppet bjöds det på Rosengartl Gemischter Satz från Weingut Wieninger. Såklart fullständigt omöjligt att gissa på för mig, jag landade i en vit Rhöne efter att ha hittat massor med passionsfrukt och ananasspad i både doft och smak. Lite krita och beska i eftersmaken och gott. Ska bli kul att testa nästa flaska som tydligen inte skall öppnas fören om 4-5 år.
Idag sätter vi 90p iaf.
 
Blindprovning i Skåne (DBYOB). Förutsättningar på förhand:

8 röda viner som ska kategoriseras i 4 olika ”vintyper”. En vintyp skulle i detta sammanhanget kunna innebära mycket, men exempelvis område eller druva. Lite upp till provaren att tolka. Det behövde inte vara 2 viner av vardera vintyp utan antalet kan variera mellan 1 och 5. Förtydligande, om 5 viner ”hör ihop” finns det 3 viner som inte kan höra ihop med något annat (tot. 4 ”typer”). Kul koncept!

IMG_3498.JPG


Vin 1:
Körsbär, russin, viss tjärvhet.
Bra syra, kraftigt tanningrepp, ett väldigt cleant och gott vin.
90P
Gissning: Barolo, 2013 (2010 som reserv)
Korrekt vin: Proddutori del Barbaresco, Barbaresco, 2013
IMG_3503.JPG


Vin 2:
Viss stallighet, granbarr, eucalyptus, lakrits, blommor
Oj, här var det power! En enorm käftsmäll men oerhört ungt. Inte ungt som i slutet, mycket tillgängligt redan nu. Primär frukt. För vissa kan det vinna på att ligga några år för att ”cut the edges”. Fantastiskt gott i mitt tycke redan nu dock!
93P
Gissning: CDP, 2015 alternativt 2010. (2015 pga. dess unga karaktär men pga. stalltonerna vill en del av hjärnan säga lite ålder, 2010)
Korrekt vin: Domain de Fondreche, Il etait une fois, Ventoux, 2015
IMG_3504.JPG


Vin 3:
Direkt på färgen kände jag direkt, en Piemonte till, denna med lite mer ålder (bruna toner).
Menthol, soja, mogna körsbär
Ålder, perfekt balans, lent och underbart klunkvänligt. Ytterst välintegrerade lätta tanniner.
91P
Gissning: Barolo, skrev aldrig ner något årtal men mellan 2000 och 2005 var jag inne på.
Korrekt vin: Terre del Barrolo, Barolo Cannubi, 2007
IMG_3505.JPG


Vin 4:
Rubinrött och massivt koncentrerat färgmässigt.
Lite funky i doften på ett positivt sätt. Rätt så sluten näsa dock.
Ungt, enorm syra, bra kraft, rödfruktigt, körsbär, lätta tanniner. Viss sötma (godis). Ett riktigt spännande vin!
92P
Gissning: Jag var personligen helt lost på detta. När vinerna diskuterades nämndes Cab och det kunde jag väl köpa även om det inte kändes helt rätt.
Korrekt vin: Jean Marc Burgaud, James, Beaujolais, Morgon – Cote du Py, 2015

Kvällen första shock - min favoritproducent i Beaujolais som jag till råga på allt besökte i somras! Som ett försök till försvar är James det enda vin jag varken provat eller köpt av Burgaud. J Fortsätter att imponera dock även i ett sällskap med lite tyngre viner stillmässigt. Köp alternativt besök om ni är nere i Lyonområdet!
IMG_3506.JPG


Vin 5:
Väldigt sluten näsa, övermogna jordgubbar.
Enkelt, medium body, gräddkola, lakrits, jordgubbar. Saknar djup. Växer i glaset dock vilket höjer poängen lite. Ungt.
87P
Gissning: Lost även på detta!
Korrekt vin: Pierre Usseglio, Chateauneuf-du-pape, 2015

Kvällens andra chock – detta är det enda av kvällen viner jag har hemma och har testat tidigare. Uselt, framförallt med tanke på att jag var inne på CDP i vin nr 2 och borde kunnat lägga ihop 1+1.
IMG_3507.JPG


Vin 6:
Färgmässigt väldigt likt vin nr 1.
Sluten näsa.
Ungt, massiv syra, tanniner som behöver tid, russin. Svårt att hitta så mycket, behöver som sagt mycket tid detta för att eventuellt släppa loss.
89P
Gissning: Piemonte, Langhe, 2013
Korrekt vin: Luigi Pira, Marenca, Barolo 2010
IMG_3508.JPG


Vin 7:
Enormt härlig näsa. Gran, eucalyptus, sötfruktigt.
Perfekt balanserat i munnen, medel syra, en det sötma, godis!
92P
Gissning: Tvekade mycket på denna, ingenting kändes helt 100. Pga av kvällen tidigare viner och provningens upplägg landade det dock till slut på Södra Rhone. Årgång 2007 (2005 som reserv)
Korrekt vin: Scriani, Amarone della Valpolicella Riserva, 2010
IMG_3510.JPG


Vin 8:
Wow, vilken näsa! Granbarr, svett, timjan.
Ålder, balans, lent, skön syra i finishen, bra power, elegant, lång eftersmak. Ett fantastiskt vin!
94P
Gissning: Chateauneuf-du-pape, 2007
Korrekt vin: Domaine de la Mordoreé, Chateauneuf-du-pape, La Reine de Bois, 2007
IMG_3511.JPG


Sammanfattningsvis tyckte jag mig kunna urskilja 2 av 4 tydliga kategorier, Nebbilo/Piemonte samt Södra Rhone/CDP. Satte dock 7an som CDP istället för 5an.

Grupperna var alltså:
Nebbiolo från Piemonte
Södra Rhone
Amarone
Beaujolais

Mycket kul provning med bra viner!
 

Swedish

Medlem
@David Nilsson Kul med Burgaud! Personlig favorit här också som man sällan (aldrig?) ser i Sverige... Hade med en Burgaud James 2013 på en tillställning i söndags. Kanske kvällens vin för mig eller i alla fall bojovinnaren... så ren, så lång, så strukturerad... I behov av 5-7 år till egentligen...
 
@David Nilsson Kul med Burgaud! Personlig favorit här också som man sällan (aldrig?) ser i Sverige... Hade med en Burgaud James 2013 på en tillställning i söndags. Kanske kvällens vin för mig eller i alla fall bojovinnaren... så ren, så lång, så strukturerad... I behov av 5-7 år till egentligen...
Instämmer till fullo @Swedish! Har du besökt producenten på plats? Fantastiskt trevlig man (minns inte namnet). Jag befann mig i krokarna och slog en signal om frågade om jag fick besöka. Han var ute på fältet men slängde sig in i bilen och ordnade en provning direkt. Provade igenom alla deras viner tillsammans med mannen och samtliga var bra, dessutom förmånligt prissatta! Till råga på allt drog han av ca 20% på priset och slängde ner en Javiernas av tidigare årgång (2013) i lådorna som present.

Men James och Javiernas behöver nog lite tid som du säger.

Synd att ingen importör i Sverige fått upp ögonen för dem ja. Vet att de importeras av The Wine Company i köpenhamn vilket passar bra för mig som Malmöbo när lagret börjat sina.;)

Länk: http://thewinecompany.dk/category/jean-marc-burgaud-morgon-oeko-163/
 

Swedish

Medlem
Nej, inte besökt men provat det mesta. Även Beaujolais-Village för 8,50€ imponerar...
Med tanke på att Bouland inte hade någon importör för ett år sedan finns det ändå gott hopp om att Burgaud dyker upp här också...
 

grappa

Medlem
Domain Weinbach Cuve St Catherine 2011, Riesling; Gyllengul färg. Härlig doft av diesel (men ganska diskret), tropiska frukter, äpplen, och en gnutta lime. Mycker syra, tropisk frukt, äpplen, lite honung. Bra frukt och härlig syra i perfekt balans. Värlsdens bästa Riesling i bra form (men inte bästa jag smakat, 2010 är bättre). Kvalitet 91 p, tycke och smak 92 p.
La Forge Marsanne 2009, 100% marsanne; Gyllengul färg men lite tunnare än Rieslingen. Härlig doft av hö, bivax, antydan till rök, vanilj, blommor. Underbar smak av äpplen, bivax, ek, kryddig beska med lång eftersmak. Typisk marsanne när den är riktigt bra. Kvalitet 87 p, tycke och smak 90 p.
Intressant att Rieslingen är bra mycket "sötare" på grund av frukten. Marsannen har helt klart mognat klart och börjar komma i tydlig grappa fas. Riesling 380 SEK, Marsanne 109 SEK och ändå ganska jämnt skägg.
 
En varning, ett fynd, och någonting som faktiskt skulle kunna platsa i båda kategorierna!

75A56511-BE9F-4DEA-BD61-4682875A5BA2.jpeg
D34B4DC2-8CF5-4285-94E6-CCDCDE7ED1E2.jpeg


Alban Vineyard Estate Viognier 2014 är ju ett berömt vin, mannen bakom vinet, som är hans flaggskepp på den vita sidan, är ju för bövelen hedersmedborgare i både Condrieu och Cote Rotie. Och såvitt jag förstår är det enligt alla konstens regler i Condrieu bara gamla ekfat under själva jäsningen och inte något mer sen. Varför känns det då så tungt och svårt att dricka upp? Jag gissar att den kaliforniska solen och de 15,4% alkohol som redovisas på flaskan kan spela en viss roll. Doften är förföriskt honungslen, men sen blir det tuffare. Det är ju ett gott vin för all del, och välgjort. Men för dessa pengar är det inget jag rekommenderar.

Camille Giroud Santenay 2015 däremot är verkligen något jag går igång på! För inte alls så mycket Burgundiska pengar får man en flaska som har något till den godissugne nya världen pinotfantasten i mig och den syratörstande ivraren för elegans i pinot noir. Bra frukt, charmig i all sin sötma och lyxiga ek-behandling, men också fint ljus i färgen och lång och bra finish med härlig syra. Säljs i tre-pack på BS. Drick en nu och spara de andra två en vecka eller flera år.

Qupe Bien Nacido Syrah 2010 är ju något så udda som ett ytterst rimligt prissatt kalifornisk rödvin från en bra producent och ett utmärkt vingårdsläge i vad jag uppfattar som ett relativt svalt år. Jag har druckit detta förut och när jag noterade att det fortfarande gick att få tag på så beställde jag en flaska för någon vecka sedan. Har nu hunnit utveckla litet mer chark och tapenade på näsan, som är riktigt härlig. Men i munnen är den litet obalanserad, med tunt mittenparti och kränger mellan söt frukt och litet trött survin. Tänker att det var för bra för att vara sant och korkar igen och stoppar i kylen. Dag två är det betydligt bättre, visserligen fortfarande litet av känslan att det håller på att tappa formen, men verkligen drickbart. Har svårt för att avgöra vad jag ska tycka om det här. Men jag tror den skulle vara intressant att ställa upp mot de mer enkla crozes-hermitagerna som finns på bolaget. För den nyfikne, men inga garantier...
 

Attachments

  • F06D4D0A-E67A-4B5D-8D43-0097B9B2A247.jpeg
    F06D4D0A-E67A-4B5D-8D43-0097B9B2A247.jpeg
    42,4 KB · Visningar: 130

LeChat

Medlem
2DBF33C6-39BA-4015-8142-39D53842F5F3.jpeg

2009 E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis

Färgen har lite mogen röd kant. Doften är öppen och ger ett enastående komplext intryck som man hittar hos stora viner från Rhone men även hos exklusivare viner från Bordeaux. Smaken är sval och elegant och även här hittar man likheter hos en elegant och dyrt fatad Bordeaux. Allt i detta vin är underbart, underbart gott! Kommer sannolikt vara bland topp tre av årets röda. Brukar inte sätta poäng men här snackar vi runt 97 p. :)
 

Fredrik L

Medlem
I onsdags svängde jag förbi Johan Lidby vin på deras sortimentsprovning, och gick igenom en del flaskor. Här kommer några som jag fastnade för lite extra.

En ny bekantskap var Luke Lambert Wines från Yarra Valley. Vinerna hade bra syra och en europeisk stil. Alla vinerna var mycket bra tyckte jag.
IMG_7961.JPG

2016 Crudo Chardonnay - krut, lite fat och gula äpplen i doften, och en skön syra med medelfyllig kropp.
2016 Luke Lambert Chardonnay - ännu mer mineralisk och snäppet elegantare med äpplen och markerad syra tillsammans med diskreta fat.
2016 Crudo Shiraz - fyllig, blåbär och björnbär. Tydligt att den kom från australien, men ändå ingen fruktbomb, utan bra balans.
2015 Luke Lambert Syrah - Vitpeppar en masse med fin mörk frukt och trevliga tanniner.


Maison Rijckaert med vingårdar i Jura och Bourgogne har jag druckit tidigare. Goda vita viner med lite smörighet i.
IMG_7962.JPG

2015 Côtes du Jura Chardonnay - smör, äpple med medelsyra. Enkel men god.
2015 Arbois En Paradis Vieilles Vignes Chardonnay - smörig med citroner och äpple. Balanserar snyggt syran, faten och frukten. Min favorit bland de fyra.
2015 Viré-Clessé L'Epinet - tydligen en apellation i Maconnais. Något större, där tropiska frukter är ett inslag tillsammans med äpplena.
2015 Côtes du Jura Les Sarres Savagnin - ej oxiderad. Hög syra, tropisk frukt, intressant.

Domaine Frantz Chagnoleau ligger i Maconnais och är en ganska nystartad firma. Jag gillade mineraliteten som fanns i flera av vinerna.
IMG_7964.JPG

2016 Mâcon Villages Le Carruge - Krut, citron, smör och en aning tropisk frukt i doften. Bra syra, citrus och lite fat i munnen.
2016 Saint-Véran Prélude - Mer återhållsam doft av äpple, lite smör. Fina mogna citroner och äpplen i munnen.
2016 Saint-Véran La Roche - Ganska stor doft av päron, tropiska frukter och smör. Bra mineral och päron i smaken.
2016 Pouilly-Fuissé Pastoral - Stringent och mineralisk med lite päron. Fin balans i munnen med hög fin syra, liten sälta och smörighet. Snygg.

Domaine Levet i Côte Rôtie har jag aldrig stött på tidigare. Tydligen har de 4 ha utspridda i nio olika vingårdar runt Ampuis. Här hade jag lite bråttom och hann inte ta så bra noteringar, men helhetsintrycket var att jag verkligen gillade vinerna.
IMG_7960-1.JPG

2013 Côte-Rôtie Améthyste - God och slank. Lite röd frukt ihop med den mörka.
2014 Côte-Rôtie La Péroline - Fin, lite gröna toner, men även bra mörk frukt tillsammans med lite mint och peppar. Hyfsat runda tanniner. Godast i uppställningen.
2014 Côte-Rôtie Maestria - Lite lynnig med peppar, strama tanniner och mörk frukt.

Casanova di Neri gör så fina viner tycker jag.
IMG_7956.JPG

2015 Rosso di Montalcino - sval, rödfruktig och lättklunkar.
2013 Brunello di Montalcino - ren doft av röda bär och blåfrukt, med lite fattoner. Bra syra, medelfylligt. Just nu väl framträdande tanniner, men lovar gott.
2012 Brunello di Montalcino Tenuta Nuova - ren, stor och komplex doft. Koncentrerad och balanserad. Mycket läcker.

Aphors Wine från Vinho Verde gör knäppa biodynamiska viner, där de fottrampar vissa och har ett av vinferierna helt utan elektricitet. En del ganska gott, en del knepigt men intressant.
IMG_7955.JPG

2016 Phaunus Pet Nat - bra mousse, smörkex gulfrukt. God.
2016 Aphros Daphne - Vitt med persikor och aprikos och medelsyra.
2016 Aphros Vinhao - Rött. Reduktiv ladugårdsdoft som inte är trevlig. I munnen rustikt och inte oävet.
2016 Aphros Loureiro - Vitt med liten orangeton. Legat på 100 år gamla amforor och cementägg. Märkligt vin med fin frukt och en konstig keramiksmak. Måste köpa och prova igen.

Mer kommer imorgon.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
lusseau 0515.jpg

Bordeaux 15 mot 05:
15 kom med posten igår, väldigt fruktdriven: söt plommonjuice, rätt mycket örter, mycket söt vanilj och bläck. Ungt, men gjort för tidig konsumtion. Blint hade jag nog gissat på grenache. Dragen i 05 påminner om 15, men det här är klart en Bordeaux, massor av frukt, men här är faten plats plats och det finns klara inslag av tobak och rosor. Om 15 har drag av södra Rhône, så har 05 drag av Piemonte. 05 är ett mer komplett vin, men 15 kommer nog inte att behöva 10 år för att komma till samma nivå.
 
I onsdags svängde jag förbi Johan Lidby vin på deras sortimentsprovning, och gick igenom en del flaskor. Här kommer några som jag fastnade för lite extra.

En ny bekantskap var Luke Lambert Wines från Yarra Valley. Vinerna hade bra syra och en europeisk stil. Alla vinerna var mycket bra tyckte jag.
Visa bifogad bild 12524
2016 Crudo Chardonnay - krut, lite fat och gula äpplen i doften, och en skön syra med medelfyllig kropp.
2016 Luke Lambert Chardonnay - ännu mer mineralisk och snäppet elegantare med äpplen och markerad syra tillsammans med diskreta fat.
2016 Crudo Shiraz - fyllig, blåbär och björnbär. Tydligt att den kom från australien, men ändå ingen fruktbomb, utan bra balans.
2015 Luke Lambert Syrah - Vitpeppar en masse med fin mörk frukt och trevliga tanniner.


Maison Rijckaert med vingårdar i Jura och Bourgogne har jag druckit tidigare. Goda vita viner med lite smörighet i.
Visa bifogad bild 12525
2015 Côtes du Jura Chardonnay - smör, äpple med medelsyra. Enkel men god.
2015 Arbois En Paradis Vieilles Vignes Chardonnay - smörig med citroner och äpple. Balanserar snyggt syran, faten och frukten. Min favorit bland de fyra.
2015 Viré-Clessé L'Epinet - tydligen en apellation i Maconnais. Något större, där tropiska frukter är ett inslag tillsammans med äpplena.
2015 Côtes du Jura Les Sarres Savagnin - ej oxiderad. Hög syra, tropisk frukt, intressant.

Domaine Frantz Chagnoleau ligger i Maconnais och är en ganska nystartad firma. Jag gillade mineraliteten som fanns i flera av vinerna.
Visa bifogad bild 12526
2016 Mâcon Villages Le Carruge - Krut, citron, smör och en aning tropisk frukt i doften. Bra syra, citrus och lite fat i munnen.
2016 Saint-Véran Prélude - Mer återhållsam doft av äpple, lite smör. Fina mogna citroner och äpplen i munnen.
2016 Saint-Véran La Roche - Ganska stor doft av päron, tropiska frukter och smör. Bra mineral och päron i smaken.
2016 Pouilly-Fuissé Pastoral - Stringent och mineralisk med lite päron. Fin balans i munnen med hög fin syra, liten sälta och smörighet. Snygg.

Domaine Levet i Côte Rôtie har jag aldrig stött på tidigare. Tydligen har de 4 ha utspridda i nio olika vingårdar runt Ampuis. Här hade jag lite bråttom och hann inte ta så bra noteringar, men helhetsintrycket var att jag verkligen gillade vinerna.
Visa bifogad bild 12527
2013 Côte-Rôtie Améthyste - God och slank. Lite röd frukt ihop med den mörka.
2014 Côte-Rôtie La Péroline - Fin, lite gröna toner, men även bra mörk frukt tillsammans med lite mint och peppar. Hyfsat runda tanniner. Godast i uppställningen.
2014 Côte-Rôtie Maestria - Lite lynnig med peppar, strama tanniner och mörk frukt.

Casanova di Neri gör så fina viner tycker jag.
Visa bifogad bild 12528
2015 Rosso di Montalcino - sval, rödfruktig och lättklunkar.
2013 Brunello di Montalcino - ren doft av röda bär och blåfrukt, med lite fattoner. Bra syra, medelfylligt. Just nu väl framträdande tanniner, men lovar gott.
2012 Brunello di Montalcino Tenuta Nuova - ren, stor och komplex doft. Koncentrerad och balanserad. Mycket läcker.

Aphors Wine från Vinho Verde gör knäppa biodynamiska viner, där de fottrampar vissa och har ett av vinferierna helt utan elektricitet. En del ganska gott, en del knepigt men intressant.
Visa bifogad bild 12530
2016 Phaunus Pet Nat - bra mousse, smörkex gulfrukt. God.
2016 Aphros Daphne - Vitt med persikor och aprikos och medelsyra.
2016 Aphros Vinhao - Rött. Reduktiv ladugårdsdoft som inte är trevlig. I munnen rustikt och inte oävet.
2016 Aphros Loureiro - Vitt med liten orangeton. Legat på 100 år gamla amforor och cementägg. Märkligt vin med fin frukt och en konstig keramiksmak. Måste köpa och prova igen.

Mer kommer imorgon.
grym rapport! blir sugen på mycket där! vilka favoriter hade @Carinasomm som jag tror var på samma provning?
 
En varning, ett fynd, och någonting som faktiskt skulle kunna platsa i båda kategorierna!

Visa bifogad bild 12522 Visa bifogad bild 12523

Alban Vineyard Estate Viognier 2014 är ju ett berömt vin, mannen bakom vinet, som är hans flaggskepp på den vita sidan, är ju för bövelen hedersmedborgare i både Condrieu och Cote Rotie. Och såvitt jag förstår är det enligt alla konstens regler i Condrieu bara gamla ekfat under själva jäsningen och inte något mer sen. Varför känns det då så tungt och svårt att dricka upp? Jag gissar att den kaliforniska solen och de 15,4% alkohol som redovisas på flaskan kan spela en viss roll. Doften är förföriskt honungslen, men sen blir det tuffare. Det är ju ett gott vin för all del, och välgjort. Men för dessa pengar är det inget jag rekommenderar.

Camille Giroud Santenay 2015 däremot är verkligen något jag går igång på! För inte alls så mycket Burgundiska pengar får man en flaska som har något till den godissugne nya världen pinotfantasten i mig och den syratörstande ivraren för elegans i pinot noir. Bra frukt, charmig i all sin sötma och lyxiga ek-behandling, men också fint ljus i färgen och lång och bra finish med härlig syra. Säljs i tre-pack på BS. Drick en nu och spara de andra två en vecka eller flera år.

Qupe Bien Nacido Syrah 2010 är ju något så udda som ett ytterst rimligt prissatt kalifornisk rödvin från en bra producent och ett utmärkt vingårdsläge i vad jag uppfattar som ett relativt svalt år. Jag har druckit detta förut och när jag noterade att det fortfarande gick att få tag på så beställde jag en flaska för någon vecka sedan. Har nu hunnit utveckla litet mer chark och tapenade på näsan, som är riktigt härlig. Men i munnen är den litet obalanserad, med tunt mittenparti och kränger mellan söt frukt och litet trött survin. Tänker att det var för bra för att vara sant och korkar igen och stoppar i kylen. Dag två är det betydligt bättre, visserligen fortfarande litet av känslan att det håller på att tappa formen, men verkligen drickbart. Har svårt för att avgöra vad jag ska tycka om det här. Men jag tror den skulle vara intressant att ställa upp mot de mer enkla crozes-hermitagerna som finns på bolaget. För den nyfikne, men inga garantier...
Vette tusan om Qupe BN Syrah inte blev bättre under hela kvällen, andra dagen! Litet sammet och mjölkchoklad, visserligen också litet rotfrukter som jag undrar över, men det dränks i ett hav av nymalen svartpeppar. Good stuff.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens viner. En test på temat: "smakar vinerna likadant på snabbtest på Systembolaget som när man dricker en flaska hemma?"
amarone.jpg

Brukar inte dricka Amarone, men när jag testade systemets nya årgångar dök den den här upp som oväntat bra. Smakar den den verkligen likadant om man dricker en flaska utan att spotta? Omdömet i https://www.finewines.se/threads/nya-argangar-februari-2018.5012/ var:
"70215 Bolla Le Poiane Amarone 2013 259 kr
N: Gräsbrand, med peppar och grön paprika
M: Fin, sval plommonfrukt, lakrits, stall, och kaffe. Fin balans. 87-90p"
Igår var gräsbranden mindre påtaglig och kaffetonerna närmade sig mjölkchoklad, men på det stora hela var intrycket detsamma. Le Polane är ett bra vin, det händer en hel del i glaset medan man dricker, men helhetsintrycket är positivt. Tanninerna är redan integrerade, ingen anledning att lagra. 89p
Barbarescon är bättre och en annan typ av vin, men den totala skillnaden är mindre än jag hade väntat.
Behöver man något drickfärdigt som finns lätt tillgängligt (392 butiker) är Le Poiane inget dåligt alternativ.
 

Pontus

Medlem
Visa bifogad bild 12529
2009 E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis

Färgen har lite mogen röd kant. Doften är öppen och ger ett enastående komplext intryck som man hittar hos stora viner från Rhone men även hos exklusivare viner från Bordeaux. Smaken är sval och elegant och även här hittar man likheter hos en elegant och dyrt fatad Bordeaux. Allt i detta vin är underbart, underbart gott! Kommer sannolikt vara bland topp tre av årets röda. Brukar inte sätta poäng men här snackar vi runt 97 p. :)
Kul! Har ett gäng i källaren. Ser du någon utveckingspotential, eller är det bara att korka upp?
 

LeChat

Medlem
Kul! Har ett gäng i källaren. Ser du någon utveckingspotential, eller är det bara att korka upp?
Den är absolut färdig för att drickas så har du många flaskor så tycker jag att du ska prova en flaska. Idag är den relativt ung med fräscha smaker. Smaken är komplex och har lyxiga, goda fat. Urgod nu men vill man åt de mer mogna smakerna ska man ju klart vänta några år.
 
Toppen