Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gomseglet

Medlem
Det är nog värt en hel tråd, det här med självkritik av omdömen. Kanske finns det också en sådan. Jag sysslar med kunskapsteori i mitt jobb, och vin är verkligen intressant ur det perspektivet. Vad påverkar mina omdömen, förutom smaken?

Jag dricker sällan blint, och försöker därmed parera påverkan på omdömen relativt vinets pris och ursprung. Förväntningar på en tillverkare är en sådan - jag går igenom mina förväntningar på etiketten, och försöker ta med tidigare erfarenheter av tillverkaren i det. Ett exempel är Markus Molitor - jag har druckit en enda flaska torr Molitor, och blev inte imponerad. Här uppstår frågan om det var mina förväntningar som snarare påverkar omdömet negativt, eftersom jag väntat mig att tillverkaren skulle vara bra, och är extra vaksam. Jag har inga tidigare personliga erfarenheter av torr Molitor, däremot goda sådana av restsöta.

En annan möjlig påverkan är vad jag läst om vinet. Eftersom jag inte går på så många provningar har jag försökt gallra fram provare vars omdömen i skrift jag känner igen och har instämt med tidigare. I exemplet med Molitor köpte jag vinet för att en källa gett det bra betyg. Blir mitt omdöme då också påverkat av en förväntning om att det ska vara bra?
En delvis annan fråga är om jag känner igen beskrivningarna av smak och doft. De provare jag går efter instämmer jag inte bara ofta med gällande kvaliteten i stort, dessa också har ofta smak- och doftbeskrivningar jag också känt. Här kommer en möjlig påverkan till: Letar jag efter de smaker och dofter andra beskrivit? Hittar jag dem då lättare? Vad händer med mina egna intryck om jag söker efter någon annans beskrivning?
För att fortsätta med Molitorexemplet bestod det negativa i att jag upplevde smak och doft som diskreta och endimensionella. En av mina favoritprovare hittade "ingefärsgrädde" i doften, om jag minns rätt. Därav uppfattade jag intet. Sänker jag då omdömet för att det någon annan hittade inte finns? Är det rätt?

Vidare till själva sensorerna. Kan jag ens uppfatta allt det som andra uppfattar? Det är dels en fråga om hur jag råkar vara fysiskt utrustad - all forskning tyder på att människor har mycket varierande sensoruppsättningar, för att tala militäriska, både för doft och smak. Hur vet jag hur mina är beskaffade? Om jag inte kan uppfatta en subtil nyans i Molitorvinet jag drack, kan jag då säga att det är av sämre kvalitet, givet att någon annan uppfattar ett större spektrum av just det här vinet? Nja. Samtidigt kan jag inte säga att kan bedriva någon meningsfull kritik av mina intryck utifrån fysiska förutsättningar, eftersom de är oklara för mig.
Mina sensorer kan också ha en dålig dag. Är jag alltid uppmärksam på en lätt förkylning? Det är inte säkert. Hur har sensorerna påverkats av det jag tidigare ätit, i vilken inom- eller utomhusluft jag varit, och så vidare? Oklart.

Intrycksmaterialet är också ett frågetecken. Jag gillar, som många på det här forumet, att lagra vin. Mitt lagringsutrymme är inte det sämsta tänkbara, men inte det bästa heller. Forskning finns som visar på de numera ganska vedertagna rekommendationerna om temperatur. Vad kan annars ha påverkat vinet medan det legat till sig? Korken, så klart, men också det helt individuella i varje vins förutsättningar. Vissa tillverkare och samlare rycker på axlarna och lagrar vin som de alltid har gjort, som inte följer rekommendationerna och som anses ge väldigt bra resultat. Vi har alla sett bilderna på glada fransmän i källare med fantastiska mögelstalaktiter, till exempel. Så har det alltid varit, och det blir trés bon. Jaha.
Flaskvariation - ja, om jag har druckit en dålig flaska, är då vinet sämre? Nja.
I Molitorfallet sparade jag en flaska och ska se efter om det utvecklas till det bättre om en 5-10 år.
Jag dricker heller inte alltid vin under koncentrerade och kemiskt sett optimala förhållanden. Har jag luftat för lite, tillräckligt, eller för länge? Jag tillhör dem som tycker mig känna stora skillnader i vad som händer med vin om det hälls upp i karaff och får stå olika länge. Har jag, när jag fäller mitt omdömde, tagit tillräcklig hänsyn till hur jag har hanterat materialet?
En annan fråga om materialet är tillfälliga fysiska effekter. En långkörare på en bolagshylla, en transport från Europa, en skakig bilfärd i en baklucka till en sommarstuga, ett köp av ett vin som varit flera vändor fram och tillbaka till leverantören - kan det ha påverkat omdömdet? Hur har över huvud taget leverantören förvarat vinet? Det vet jag sällan. Osäkerheterna radas upp.

Det här är nördigt, och jag gillar verkligen att nörda i det och försöka hitta konkreta hållpunkter som kan användas i omdömen. Det gör vin till en väldigt rolig praktik av den annars akademiska kunskapsteorin.
 

Adamanko

Medlem
Ja, det är stor skillnad på betyget 88p beroende på pris så som jag bedömer vin. Upp till ca 200 kr är det ett mycket bra till rimligt betyg medan det är ett uselt betyg och snudd på sensationellt dåligt om det skulle handla om DRC.

Under 80p är ganska meningslöst att dricka även om det är gratis i min värld...
Ganska likt min inställning. Under 80 är lite av ett slöseri med tid. Nu har ju dock många av mina vänner en annan inställning och blir jag hembjuden så är mina val att antingen ta med vin själv, inte dricka vin eller dricka vin som jag antagligen ger under 80.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är nog värt en hel tråd, det här med självkritik av omdömen. Kanske finns det också en sådan. Jag sysslar med kunskapsteori i mitt jobb, och vin är verkligen intressant ur det perspektivet. Vad påverkar mina omdömen, förutom smaken?

Jag dricker sällan blint, och försöker därmed parera påverkan på omdömen relativt vinets pris och ursprung. Förväntningar på en tillverkare är en sådan - jag går igenom mina förväntningar på etiketten, och försöker ta med tidigare erfarenheter av tillverkaren i det. Ett exempel är Markus Molitor - jag har druckit en enda flaska torr Molitor, och blev inte imponerad. Här uppstår frågan om det var mina förväntningar som snarare påverkar omdömet negativt, eftersom jag väntat mig att tillverkaren skulle vara bra, och är extra vaksam. Jag har inga tidigare personliga erfarenheter av torr Molitor, däremot goda sådana av restsöta.

En annan möjlig påverkan är vad jag läst om vinet. Eftersom jag inte går på så många provningar har jag försökt gallra fram provare vars omdömen i skrift jag känner igen och har instämt med tidigare. I exemplet med Molitor köpte jag vinet för att en källa gett det bra betyg. Blir mitt omdöme då också påverkat av en förväntning om att det ska vara bra?
En delvis annan fråga är om jag känner igen beskrivningarna av smak och doft. De provare jag går efter instämmer jag inte bara ofta med gällande kvaliteten i stort, dessa också har ofta smak- och doftbeskrivningar jag också känt. Här kommer en möjlig påverkan till: Letar jag efter de smaker och dofter andra beskrivit? Hittar jag dem då lättare? Vad händer med mina egna intryck om jag söker efter någon annans beskrivning?
För att fortsätta med Molitorexemplet bestod det negativa i att jag upplevde smak och doft som diskreta och endimensionella. En av mina favoritprovare hittade "ingefärsgrädde" i doften, om jag minns rätt. Därav uppfattade jag intet. Sänker jag då omdömet för att det någon annan hittade inte finns? Är det rätt?

Vidare till själva sensorerna. Kan jag ens uppfatta allt det som andra uppfattar? Det är dels en fråga om hur jag råkar vara fysiskt utrustad - all forskning tyder på att människor har mycket varierande sensoruppsättningar, för att tala militäriska, både för doft och smak. Hur vet jag hur mina är beskaffade? Om jag inte kan uppfatta en subtil nyans i Molitorvinet jag drack, kan jag då säga att det är av sämre kvalitet, givet att någon annan uppfattar ett större spektrum av just det här vinet? Nja. Samtidigt kan jag inte säga att kan bedriva någon meningsfull kritik av mina intryck utifrån fysiska förutsättningar, eftersom de är oklara för mig.
Mina sensorer kan också ha en dålig dag. Är jag alltid uppmärksam på en lätt förkylning? Det är inte säkert. Hur har sensorerna påverkats av det jag tidigare ätit, i vilken inom- eller utomhusluft jag varit, och så vidare? Oklart.

Intrycksmaterialet är också ett frågetecken. Jag gillar, som många på det här forumet, att lagra vin. Mitt lagringsutrymme är inte det sämsta tänkbara, men inte det bästa heller. Forskning finns som visar på de numera ganska vedertagna rekommendationerna om temperatur. Vad kan annars ha påverkat vinet medan det legat till sig? Korken, så klart, men också det helt individuella i varje vins förutsättningar. Vissa tillverkare och samlare rycker på axlarna och lagrar vin som de alltid har gjort, som inte följer rekommendationerna och som anses ge väldigt bra resultat. Vi har alla sett bilderna på glada fransmän i källare med fantastiska mögelstalaktiter, till exempel. Så har det alltid varit, och det blir trés bon. Jaha.
Flaskvariation - ja, om jag har druckit en dålig flaska, är då vinet sämre? Nja.
I Molitorfallet sparade jag en flaska och ska se efter om det utvecklas till det bättre om en 5-10 år.
Jag dricker heller inte alltid vin under koncentrerade och kemiskt sett optimala förhållanden. Har jag luftat för lite, tillräckligt, eller för länge? Jag tillhör dem som tycker mig känna stora skillnader i vad som händer med vin om det hälls upp i karaff och får stå olika länge. Har jag, när jag fäller mitt omdömde, tagit tillräcklig hänsyn till hur jag har hanterat materialet?
En annan fråga om materialet är tillfälliga fysiska effekter. En långkörare på en bolagshylla, en transport från Europa, en skakig bilfärd i en baklucka till en sommarstuga, ett köp av ett vin som varit flera vändor fram och tillbaka till leverantören - kan det ha påverkat omdömdet? Hur har över huvud taget leverantören förvarat vinet? Det vet jag sällan. Osäkerheterna radas upp.

Det här är nördigt, och jag gillar verkligen att nörda i det och försöka hitta konkreta hållpunkter som kan användas i omdömen. Det gör vin till en väldigt rolig praktik av den annars akademiska kunskapsteorin.
Ja, det är bara att hålla med och applådera. Just den komplexitet som du lyfter är några av många saker som gör vin och sensorik så förbenat fascinerande! :)

Om du ännu inte har läst mina artiklar här på forumet i ämnet så kan jag rekommendera dem. Du hittar dem här och här.
 

Gomseglet

Medlem
Ja, det är bara att hålla med och applådera. Just den komplexitet som du lyfter är några av många saker som gör vin och sensorik så förbenat fascinerande! :)

Om du ännu inte har läst mina artiklar här på forumet i ämnet så kan jag rekommendera dem. Du hittar dem här och här.

Jo, jag läste dina artiklar med stor behållning! Jag har inte på långt när uttömt all kunskapskritik jag funderar på när jag smakar heller. Bland de mer osäkra faktorerna finns ju också årgång, mat och övning, till exempel.

Något som jag däremot försöker ta reda på och anteckna i Cellartracker om det jag dricker är mätuppgifter, socker och syra per liter och det lite egendomliga måttet torrextrakt per liter. Det är intressant att jämföra. Särskilt med Riesling kan en ganska mycket högre sockerhalt ibland smaka rejält mycket torrare, i jämförelse mellan två olika vin.
Här tycker jag också att tillverkarna kan bli rejält mycket bättre på att informera. Enligt lagstiftningarna finns laboratorieuppgifter på väldigt många fler vin än de vi får. Tillsatt syra eller socker vill jag också veta, men även om det är tillåtet måste tillverkarna inte alltid informera om det. Jag vill till exempel veta om en sur årgång har chaptaliserats, för att kunna göra bättre omdömen om andra årgångar. Olika självpåtagna regelverk, som till exempel VDP:s, kan vara bra till sådant här, men det är också just självpåtaget och därmed kanske inte helt tillförlitligt.
 

Poussard

Medlem
För mig är gott en värdelös beskrivning av vin!

Det är det, men ordet kan ju beskriva en viss provares subjektiva upplevelse av ett vin, som kan komplettera andra mer neutrala ord såsom frukter m.m. Jag ser absolut en poäng med ordet, givet att man måste känna till om man har liknande smak som provaren.

EDIT: Ser att @Pontus skrivit typ samma sak, men före mig.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja, ni har rätt. Jag tänkte väl kanske mer på "nöjdhetsindex" då, nämligen precis det ni båda beskriver i era poster. Tänker mig att någon gärna betalar 500 kr extra för att hoppa upp från 90 till 93, men för någon annan kanske det är helt orimligt.
Nu upplever jag att du jämför äpplen och päron. Ett vin som får 90p kan ju inte direkt jämföras med ett vin som får 93p ur ett QPR-perspektiv. De spelar liksom i olika ligor. Om jag provar ett vin som jag ger 93p så avgörs QPR och min "nöjdhetsindex" av vad jag har behövt betala för den upplevelsen och hur konkurrensen bland likvärdiga viner ser ut, inte av hur lite jag skulle behöva betala för ett vin som jag ger 90p.

Sen att man som konsument nöjer sig med ett billigare och mindre kvalitativt vin av pengaskäl, eller beroende på situation, är en helt annan sak. Kvalitet kostar, men jag betalar helst så lite som möjligt för så hög kvalitet som möjligt.
 

Silex

Medlem
Absolut, men man kanske inte är ute efter att beskriva vinet, utan att beskriva vad man tycker om vinet? Typ som att en solnedgång är vacker. Säger ju inte mycket om solnedgången i sig, utan vad mer man tycker om solnedgången (vilket kan vara intressant i sig).
Håller helt med här. Helst skall ju både beskrivning av själva vinet och vad man tycker om det finnas med för att det skall bli meningsfullt. Om man får en precis beskrivning av vinet avseende endast doft och smakassociationer kan det ju också vara ganska intetsägande, om inte något omdöme i form av poäng eller om ord som visar om provaren gillade vinet läggs till
 

Poussard

Medlem
Det har du såklart rätt i. :öga:

Tvärtom, som i ditt tidigare exempel, är dock inte en relevant jämförelse.

Du menar att man inte kan jämföra 90p. för 300 kr med ett 93p. för 800 kr?

Jag tror att man kanske kan det. Man kan göra en formel som omvandlar säg 90p. för 300 kr till 90 QPR-poäng och 93 p. för 800 kr till 90 QPR-poäng. Dock så är det nu ekonomi kommer in i bilden. Vissa tycker att 3p. för 500kr är jättebra, andra inte alls. Och 3p. mellan 90-93 är troligtvis värt mer pengar än mellan 80-83 eller 87-90, vilket formeln såklart måste ta höjd för. Men det är off-topic. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Du menar att man inte kan jämföra 90p. för 300 kr med ett 93p. för 800 kr?

Jag tror att man kanske kan det. Man kan göra en formel som omvandlar säg 90p. för 300 kr till 90 QPR-poäng och 93 p. för 800 kr till 90 QPR-poäng. Dock så är det nu ekonomi kommer in i bilden. Vissa tycker att 3p. för 500kr är jättebra, andra inte alls. Och 3p. mellan 90-93 är troligtvis värt mer pengar än mellan 80-83 eller 87-90, vilket formeln såklart måste ta höjd för. Men det är off-topic. :)
Jag är med på vad du menar, men det stämmer inte in på hur jag använder QPR och "nöjdhetsindex". Om det krävs 1 000 000 kr för att få ett vin som jag tycker är en fullpoängare och det inte finns billigare alternativ som ger mig en likvärdig upplevelse så anser jag att 1 000 000 kr är en rimlig summa att betala även om jag personligen hade valt bort en sådan upplevelse och valt ett enklare vin som jag har råd med. :)

Ett vin som jag ger 99p för en bråkdel av priset har förvisso en mer attraktiv prislapp rent subjektivt, men det är inte en fullpoängare! Äpplen och päron.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Absolut, men man kanske inte är ute efter att beskriva vinet, utan att beskriva vad man tycker om vinet? Typ som att en solnedgång är vacker. Säger ju inte mycket om solnedgången i sig, utan vad mer man tycker om solnedgången (vilket kan vara intressant i sig).

Det är det, men ordet kan ju beskriva en viss provares subjektiva upplevelse av ett vin, som kan komplettera andra mer neutrala ord såsom frukter m.m. Jag ser absolut en poäng med ordet, givet att man måste känna till om man har liknande smak som provaren.

EDIT: Ser att @Pontus skrivit typ samma sak, men före mig.
Det är ju precis så det är! Ordet gott ( el likvärdiga) är en subjektiv beskrivning av vinet i fråga och här kan vi bara relatera till de vi har kalibrerat våra smaklökar med. Om @Pontus , @LeChat, @Mattias Schyberg, @Daniel A och några till har skrivit Gott (ekvivalent) så är sannolikheten stor att jag kommer att gilla detta vin också! När de objektivt beskriver vinet i frukt, blommor, trä och gud vet vad-termer så är det en subjektiv beskrivning som jag ibland men ej alltid kan relatera till (undantaget cykelslang och gummistövel för då faller jag som en fura). Jag kommer snart posta ett gott vin som jag just nu klunkar, måndag och allt. Förvänta er ej så mycket objektivitet.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Första flaskan ur Cavistes senaste Bojo-låda! Hade inte så stora förväntningar men det här är riktigt klunkvänligt och GOTT!:p:)
IMG_6154.JPG
 

Ekdahl

Medlem
49EBAAC1-843A-428D-B0DA-DB0F6EBED081.jpeg
2A562EE9-458A-48EE-800A-BC9702EA7779.jpeg

Spenderar en vintertrist vecka på jobb i Barcelona (MWC, någon mer på forumet som är här?), gott så men lite småtrist när man reser själv. Men så träffar man plötsligt sin gamla (studie-)kompis som bor i Hong Kong!

Lite goda tapas och bra Tempranillos att skölja ner med. Just nu vidare på legendariska Montvinic med en underbar Grenache Blanc från Vins Singulars. Ett bra sätt att spendera en måndag i februari :)
 

Adamanko

Medlem
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/paco-garcia-7517301

Testas för första gången idag och det är verkligen njutbart nu. Ge en spanjor litta Granacha och ut kommer det nästan alltid ut något sjukt klunkvänligt. Tanken var att dricka den över två dagar, det är ju trots allt tisdag, men det vetefan om jag kommer klara. Har druckit många av dom här spanska garnachorna på sista tiden och den här ligger där nånstans i toppen av dom. Lite söt, fruktig, syrlig. Fantastisk nu. Vem vet om morgondagen...

Edit: Lite hallonbåt?
Edit 2: Nej gelehallon snarare.
Edit 3: Det är nästan lite kolsyrekänsla över det här. Det killar lite i gommen. :)

Edit 4: Jo, sparar halva till imorgon. Börjar jag kanske tröttna lite på den inställsamma spanjoren?
 
Last edited:

LeChat

Medlem
0305D73A-CC77-42C2-A8C5-4197DB7DE788.jpeg

2012 Tenuta Col d'Orcia Brunello di Montalcino

Italiensk smak av bl.a. körsbär, mjölkchoklad och valnöt. Bra balans. Fattonerna är goda men har inte riktigt integrerats. Gott vin men saknar en del finess för att jag ska bli helt nöjd. Bra vardagsbrunello men 2012 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino, som jag druckit ett par flaskor av är klart bättre.
 

Sörplarn

Medlem
Tjabba/Tjena, idag är det torsdag och dax för en tjusig middag och lite hederlig svensk tradition.
ÄRTsoppa och pannkakor av högsta kvalité samt lite gött att sörpla på, såklart är @Beo med denna kyliga dag.

Pol Roger Rosé 08, återigen är detta en av dom största skit champagner som finns, lamt trist och äckligt dåligt.
Så dålig att en valfri hallonbrus skulle ta ledningen. Blaskig. Samma dynga som levererades i samma flaskformat som typ 04 och 06... Returnera asap om man sitter på dessa. Pol Roger kan ej göra bra Rosé så är det bara, att man inte inser det själva.

En lam grek!? Joho här händer grejer doftar underbart om denna Tsantali Payavn 2011, men ack så tam den med. Egen lagrad eller snarare bortglömt charter trams som inskaffades för cirkus 4 år sedan. Lite fällning, men som andra greker eller gosa viner något att bli full på... Mest kul grej för att se vad som sker.

Musar 06, äh behöver jag ens beskriva den!? Den är bra, den håller sig i längden och är fantastiskt njutbar redan nu. En av de bättre årgångarna pre 2010 talet, som för en sakta mot ett sketet stall i pomerol, top-notch och suger fortfarande ur små dropparna ur flaskan.

Kvällens höjdpunkt blev faktisk endå sötvinet, gudarna skall veta att detta är bra skit, bara kombon gewürztraminer och semillon från den där södra fjant ön i Italien är magiskt bra så jag bjuder på länken, @Daniel A detta är godis för en sliskig typ!!! Lägg Feudi del Pisciotto på minnet. Mängder av Aprikos som för en så långt söder ut att man är i SA kanske. Syran är lurig i detta fall, kan det vara gewürzten som gör detta!? Första tanken är att MICH måste köpa fler. Detta var 2011 och 2012 är ute till salu, tyvärr via utomlands så ni grönalyktan dyrkare får våga ta stegen en djävla gång, detta kan ej missas. Feudi del Pisciotto Ferre Passito 2012. 16% var en förvåning när det påpekades ser det snarare som en bonus i upplevelsen så bra är det.

En och en annan smuggel öl såklart!!

Ärtsoppa och pannkakor (hallonsylt o grädde) klanderfritt, tack kära hustru!!! Tack @Beo för grymt trevligt sällskap.

IMAG0258.jpg
IMAG0259.jpg
IMAG0260.jpg
 

Ekdahl

Medlem
Som jag redan skrivit i ett inlägg har jag tillbringat veckan i Barcelona i jobbet. Hann bli en del bra vin på kvällarna och onekligen kul när man kommer in på en tämligen fullsatt Bar Brutal och bartendern direkt känner igen och genast drar fram en Escombro (tyvärr lite mycket med en flaska i det läget så det blev lite annat på glas istället).

Men ett helt annat vin stack ut under veckan - slank in en sen eftermiddag på en tapasbar på chans, och det visade sig att större delen av personalen var sommelierer och de poppade ett ”speciellt vin” när jag berättade om mitt vinintresse. Provade först ”blint”. Extremt fylligt, massiv mörk frukt av björnbär, kryddigt och örtigt, mjukt och bläckigt samtidigt och med en otroligt intensitet.
0FD1ACE7-D2F1-47E9-991D-1B90DD3DBDCD.jpeg

Cal Batllet - Gratallops 5 Partides Vi de la Vila 2011
Priorat, 100% Carignan, +100 år stockar, 16,5% alkohol (!?!, rekord för mig tror jag men jag reagerade inte över detta, säger en del om frukten/intensiteten). Än en gång imponeras jag över Carignan på gamla stockar. Poäng? 92-93 känns rimligt
 
Toppen