Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2009 Samuel Tinon Tokaji Szamorodni Dry

Herrejösses vilket härligt vin!

Mycket finovibbar. Kanske är intensiteten inte riktigt i nivå med vad jag hade hoppats, men stilen och karaktären är fullkomligt underbar! Nötter, bokna äpplen, mandel, torkad frukt, kamomill, bränt socker, arrack, cement och linolja. Ett uns sötma och adekvat syra i munnen. Har svårt att poängsätta med tanke på bristande referenser, men över 90p är det åtminstone. :)

Makalöst gott till dagens Comté lagrad 36 månader och faktiskt ännu bättre till Cantal Fermier och helt ok till Vezzena di Lavarone di Malga. Tre lysande ostar av klass!
 

Wintermute

Medlem
Spreitzer Doosberg Alte Reben 2016. Tropiska frukter, lite övermogen apelsin, en aning mandel eller kokos och förmodligen diesel. Skalbeska i eftersmaken. Jag tycker att den är mer intressant än smarrig och det var nog ett misstag att dricka den till sushi. Men det bör tilläggas att jag inte är riktigt uppsjungen på Rheingau-riesling. Vad äter man förresten i Rheingau när man dricker sitt vin?
 
IMG_0008.JPG


En subtil rioja, började dricka den lite för sval och då försvann de flesta smaker och dofter. När den värmts upp så blev det bättre och den . Det fanns smaker av vanilj, lite körsbär och även lite choklad men hittade ingen tydlig dill, det brukar jag kunna känna i riojor. Det var ganska försiktiga taniner men ändå trevlig i munnen. Lite osäker på vad jag tyckte det doftade, det enda jag tyckte mig kunna plocka ut var när den blev varmare var lite russin. Det började finnas mognadstoner av lite höstlöv. Tycker den var bra, vet ej om det är dags att dricka upp eller om de kan ligga vidare. Den började kännas lite tunn, men två flaskor kvar så får testa om ett år igen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2016 Suertes del Marqués Valle de la Orotava El Lance 7 Fuentes

50 shades of shit!

Ganska kul trots allt. Pill i rumpan, spillolja, avlopp, äggfis, lakritsrot, björnbär, kryddpeppar, mörk sten och ofriska blommor. Slankt, tyvärr också lite tunt, vilket är ett minus. På något vis väger det bra tyngre och slukar det dåliga och helheten slutar på plus, men enbart med förutsättning att man klarar av den initiala kloakaromatiken. Ingen lär lämnas oberörd! Ett fascinerande vin! Ett bra val om man vill ha ett karaktärsfullt vin som sticker ut, men frågan är om inte gränsen för okonventionella aromer har nåtts här. Svårt att poängsätta, men typ 87p är nog rimligt om man inte dömer ut det som defekt vill säga.
 

grappa

Medlem
20180304_145928.jpg

Alltid lika trevlig bekantskap.
Svartröd men ganska transparent för att vara Norra Rhone Syrah. Stor doft av mörka bär bland annat plommon, björnbär och en touch av björnklister. Bra bett i syran, vissa tanniner, röda vinbär, en gnutta vanilj och uttalad kvistighet. Eftersmaken domineras av frukten snarare än av beskan på ett riktigt bra sätt. Svårt att säga hur den kommer att utvecklas, den är så god nu att den är svår att spara men har samtidigt alla tecken på att kunna ligga tio år till. Kvalitet 91 p, tycker och smak 91 p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 12588 2016 Suertes del Marqués Valle de la Orotava El Lance 7 Fuentes

50 shades of shit!

Ganska kul trots allt. Pill i rumpan, spillolja, avlopp, äggfis, lakritsrot, björnbär, kryddpeppar, mörk sten och ofriska blommor. Slankt, tyvärr också lite tunt, vilket är ett minus. På något vis väger det bra tyngre och slukar det dåliga och helheten slutar på plus, men enbart med förutsättning att man klarar av den initiala kloakaromatiken. Ingen lär lämnas oberörd! Ett fascinerande vin! Ett bra val om man vill ha ett karaktärsfullt vin som sticker ut, men frågan är om inte gränsen för okonventionella aromer har nåtts här. Svårt att poängsätta, men typ 87p är nog rimligt om man inte dömer ut det som defekt vill säga.
Apropå den – minst sagt – reduktiva inramningen som vinet uppvisar. Det blev lite diskussion kring saken på Instagram och här är producentens förklaring om någon är intresserad:

image.jpeg
 

LeChat

Medlem
FAE864A1-0717-463C-A1DC-AE40A6F1E01C.jpeg

2012 Le Chiuse Brunello di Montalcino

Härlig ung Brunello. Elegant, rent och lätt i stilen. Inga klumpiga fatavtryck här inte! Burgundiskt uttryck med sensuell parfymerad doft och med en lika sensuell smak. Ypperlig balans och lätta tanniner. Känns som ett vin som kommer att vara gott i alla faser.
 
Litet blandad kompott från sportlovshelgerna. Har varit på en amerikansk sväng senaste tiden. Inspirerad av trevliga och alltid välskrivna vin-och-matbloggen http://johan-p.blogspot.se fortsatte jag med Alban Patrina Syrah 2013, som var både lyxig och riktigt välgjord men faktiskt i tyngsta laget för mig. Ett glas räckte.

Arbe Garbes vita 2016
(malvasia bianca 45%, ribolla gialla 30%, tocai friulano 25%, varav en del skalmacererad) hade litet ”spökmjölk” över färgen som var riktigt dimmig. Mycket trevlig, hade massa blommiga och fruktiga dofter, samtidigt som den var torr och fin och framförallt präglad av lätta citrongräs/verbenatoner. Kanske för dyr men ändå rekommenderad.

Kiralyudvar Tokaji Furmint sec 2015
var grymt bra med härlig frukt och syra, dracks till en skål rökta räkor och litet hemsvarvad aioli och gjorde succé bland flera av damerna i storfamiljen. Kan verkligen sålla mig till skaran här som haussar detta vin! Borde kunna bli ännu bättre dessutom med något år till på nacken. Versatilt vin som passar till många olika maträtter.
[Utvikning: Jag minns det som igår när jag gick runt på förprovning med Serena Sutcliffe på en Sothebys auktion i New York och hon sa till mig att bjuda på en låda av detta vin eftersom ingen där skulle fatta att de borde göra det. Hon fick helt rätt och när jag kollade efter auktionen tror jag man fick 24 flaskor för 1-2 dollar flaskan... själv hade jag bränt mina pengar dessförinnan på någon okänd producent från bourgogne som historien nu har glömt samt blandade årgångar från 90-talet av Chapoutiers Les Granits och gick därifrån innan lådorna med Kiralyudvar kom upp för budgivning. På temat bra råd man tyvärr inte lydde.]

Arnot-Roberts Cabernet Sauvignon Fellom Ranch 2011
var finfin, klassisk claret, ren cassis på näsan framför allt och bakom all den fina syran och sandpapperlena tanninerna fanns också tät men elegant hanterad frukt som jag tror skulle klara sig ett decennium till. Den första cabben från denna i övrigt helt underbara producent som riktigt övertygat.

I ett plötsligt infall, inspirerat av inlägg om vingården Seven Springs i Eola-Amity AVA i Willamette Valley, en bild på @Mattias Schyberg instagram från vad som verkar ha varit en överlyxig provning med Kenneth på Fine Wine Sweden, och mer än något annat besök från en god vän som också följt med på vinresa till Oregon, bytte jag i sista stund ut Sadie Family Skerpioen (får anstå till en annan gång) mot en Evening Land Seven Springs Chardonnay 2014. Den var både något för ekad och samtidigt alldeles, alldeles underbar. Hade fått en första mognadston samtidigt som de fina äppelklyftorna inte skrumpnat. Färgen hade också något av rostad hasselnöt över sig, liksom doften. Rätt kort finish, men ligger verkligen fint i munnen. Ur-härlig.

Torre de Ona Lat 42 2009
var vad jag hittade i garderoben när jag i sent skede kom på att jag skulle göra en rödvinssås till ryggbiffen som grillades på lördagskvällen. Drack ett halvt glas också. På näsan fullt av supertydliga och mycket charmiga Rioja-markörer med klassiska fat, slånbär, litet mormors handväska i läder. Storartat tänkte jag. Ska detta verkligen ner i såsen? Det blev dock beslutet efter att ha smakat, där var det desto tristare med uttorkade frukt, gammal träplanka, sur och besk eftersmak. Såsen blev faktiskt väldigt bra, trots att det kanske inte var rätt vin att använda som grund. Använde Clemenzas trick. Och litet torkad Karl-johan svamp.


IMG_3156.JPG
IMG_3157.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
I ett plötsligt infall, inspirerat av inlägg om vingården Seven Springs i Eola-Amity AVA i Willamette Valley, en bild på @Mattias Schyberg instagram från vad som verkar ha varit en överlyxig provning med Kenneth på Fine Wine Sweden
Den där provningen skulle jag behöva skriva lite om, för jäklar vilka fina grejer jag provade! Det som är problemet med "mingelprovningar" är dock att det inte finns tid och utrymme att anteckna något vettigt om man samtidigt ska hålla liv i sin sociala fasad. :rolleyes:

Som skrevs annorstädes:

"Oregon levererar sanslöst bra pinot med Tongue'n Cheek, Cristom, Cameron, Nicolas Jay och Evesham Wood samtidigt som Joly visar var skåpet ska stå med sanslöst fin chenin följt av Fausse Piste som stod för provningens mest udda och kompromisslösa uttryck av funkigt slag."

image.jpeg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Har brutit ännu en cavistelåda. Enligt CT hade jag en 2015 kvar men hittade bara 2016 så det blev en sådan.
2016 Domaine de Marcoux Côtes du Rhône
Full med frukt, nyponsoppa, köttbuljong och lite garrique. Lagom ekat och fina, mjuka tanniner. Ett förbaskat bra vin. Ett klunkvin i kubik! Jag gillar verkligen de här grenache-dominerade rhonevinerna. Förresten har jag kommit på att jag gillar grenache överhuvudtaget! Har inte poppat någon av CNdP:erna från de senaste Marcoux-lådorna ännu men känner inte för att vänta de stipulerade 10 åren. Få se hur länge jag kan hålla mig? För övrigt anser jag att Domaine de Marcoux är en av de absolut bästa köpen hos Caviste! Denna CdR får 88+
IMG_3672.JPG
p
 

Gradin

Medlem
Lyckades kamma hem två av dessa, alltid haft otur med systembolagets auktioner att antingen börjar det bli för dyrt eller så har det gått ”billigt” och varit vinäger i bästa fall.
Ivrigt nog var jag tvungen att öppna en flaska till middagen, helt fantastisk och vissa mognadstoner men inte jätte mycket.
Känns som detta kan vara i liv 5 år till minst, fortsätter utvecklas hela tiden i glaset.

Doften från början var lite stark, kraftig(otrolig nog), svart vinbär, kryddor, lakrist, lite hallon.
Smaken är väldigt bärig, väldigt lång och väldigt väldigt god!!
94p

(tvivlar på att nästa flaska är lika bra, men hoppas)

A10F8B90-391F-472D-B87A-AF8127FC79FD.jpeg
45D452AB-1F76-4237-AEE7-3D92FB9D263D.jpeg
 
Toppen