Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bastardo

Medlem
Noterar att du ofta citerar folks omdömen som vin snobberi, hur tänker du där? Jag menar du måste ha nåt konkret du går efter, kan ju inte bara vara att folk tycker vin över en visst pris var ovanligt bra..
Alla har sina egna hjärnor att tänka med – förhoppningsvis. Har fått även medhåll för mina tankar här.
Tänk själv. Hur kan ett vin för cirka 500 kronor få exakt samma poäng som ett trälådevin för strax över 100 spänn!
There is no such thing. Period. Händer lite FÖR ofta, att det skulle vara trovärdigt just hos LG. ;)
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Inga kommentarer. Alla har sina egna hjärnor att tänka med. Har fått även medhåll för mina tankar här.
Tänk själv. Hur kan ett vin för cirka 500 kronor fått exakt samma poäng som ett trälådevin för strax över 100 spänn!
There is no such thing. Period.

Det beror väl på om pris är en parameter som är med i betyget.

Dessutom, om du tycker LG är så dåliga (vilket jag inte ifrågasätter) varför slutar du inte bara läsa istället, och sluta irritera dig? Trevlig helg!
 

john b

Medlem
449C69D9-0706-45D0-A7CE-73B4AD72B88E.jpeg


Bild från internet.

Hade tänkt lägga undan min sista av dessa ett par år. Man vad ska man göra när frugan vill dricka något ”mjukt, fylligt och stort men det får inte vara för dyrt, pepprigt eller massa dill och skit. Ingen jämrans blaskig pinot noir heller”

Denna fick det bli. Lika bra det, en flaska är ju ingen flaska eg.


Doftar mörka bär och alkohol. Lite vanilj och antydd svartpeppar.
Smakar mer bär, full fart. Lindrig alkohol. Nästan lite insmickrande initialt. Saftig utan att vara söt eller blaskig om ni förstår. Bra syra.
Lång eftersmak som är lite rökig, chokladig med lena tanniner. Riktigt bra tycker jag.

Förra gången drack vi det till icke pepprig ostburgare deluxe, det var jäkla bra ihop.
Nu drack vi det socialt så att säga efter att ungarna somnat. Funkade också bra. Min fru blev nöjd med vinet. Också bra.
 

Bastardo

Medlem
Det beror väl på om pris är en parameter som är med i betyget.
Det vore märkligt och det tror jag inte. Fast Decanter verkar göra så i sina bedömningar. Annars kan man inte förstå deras recensioner många gånger alls. Jag är nästan bergsäker att det här sättet att agera är mycket vanligare än vad vi tror. De flesta går nog köpa, om priset är rätt. Så i dag kan vi i princip inte lita på några källor som fungerar med vinstkrav. :)
 
M

Mouton

Alla har sina egna hjärnor att tänka med – förhoppningsvis. Har fått även medhåll för mina tankar här.
Tänk själv. Hur kan ett vin för cirka 500 kronor få exakt samma poäng som ett trälådevin för strax över 100 spänn!
There is no such thing. Period. Händer lite FÖR ofta, att det skulle vara trovärdigt just hos LG. ;)
Trälådevin? Nja tycker du svamlar, detta forum heter finewines. Inte blank sprit billigast per cl. Nån parameter prisvärdhet per smak, tycke existerar ej för den hängivne
 

Gradin

Medlem
Alla har sina egna hjärnor att tänka med – förhoppningsvis. Har fått även medhåll för mina tankar här.
Tänk själv. Hur kan ett vin för cirka 500 kronor få exakt samma poäng som ett trälådevin för strax över 100 spänn!
There is no such thing. Period. Händer lite FÖR ofta, att det skulle vara trovärdigt just hos LG. ;)
Det vore märkligt och det tror jag inte. Fast Decanter verkar göra så i sina bedömningar. Annars kan man inte förstå deras recensioner många gånger alls. Jag är nästan bergsäker att det här sättet att agera är mycket vanligare än vad vi tror. De flesta går nog köpa, om priset är rätt. Så i dag kan vi i princip inte lita på några källor som fungerar med vinstkrav. :)

Vad är det du vill lita på då, ett vin som någon ger 91poäng kommer ju garanterat inte vara 91poäng för 100andra människor utan agerar mer som referens att här är något som är ”bra” i visst tycke och förutsatt efter pris, jämförs förmodligen inte med ett vin för 1000kr som någon annan gett 91poäng, tvivlar även på att t ex LG börjar med att skriva ut att alla betyg och poängsättningar ej är personliga referenser utan fakta.
Förmodligen har man ju även kollat upp vilka ens läsare även är och då dragit slutsatser efter i vilka prisklasser de handlar och försöker ge dessa människor lite vägledning i vinvärlden.

Ofta kan jag tycka att dom kan rekommendera bra producenters instegsviner vilket kan öppna ögonen för många boxvins-drickare.
Om man läser vintidningar/forum så får man nog ha i åtanke att det folk skriver ej är fakta eller gäller för precis varenda människa!
 
Har provat Ojai men inte just den du nämner men jag tackar för tipset. PN av god kvalitet är ofta riktigt, riktigt gott. :)
Drack både den och Ce Fiega på winemakers dinner i onsdags. Båda bra, Ce Fiegan aningen mer komplex och lite lenare, santa Barbara aningen mer kärv, båda bra. Ce fiegan nästan 500 dock och i det prisläget kollar jag nog runt lite till, men Santa Barbara, bra alternativ
 

Carinasomm

Medlem
Visa bifogad bild 12643
Fatprovning med personalen på Melville. 2017 Pinot Noir, olika PN kloner, olika % hela klasar. @Carinasomm och jag fick vara med och rösta om vilken som skulle specialbuteljeras (inte i blend). Tror att #3 vann: klon 37 med 33 % hela klasar.
4ans Pommard klon var förförisk i sin feminina parfym, höga syra å snygga balans, så i min värld hade den bäst potential... men till lunch fick vi kyckling med pasta å pistagenötter och då hade de blandat alla 9 flaskornas slattar i en flaska. Å den blev ju supertrevlig till lunchen. Jag tror att 2017 staRitaHills kommer att bli ett toppenbra... just sayin’
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Varning för sentimentala floskler i följande post! :p

Drack denna härliga Willi Shaefer Gracher Domprost Riesling Kabinett 2016 över 6 dagar sen i måndags.
Detta är ett härligt vin om man gillar stilen! Dessa skira, eleganta, söta viner med en kristallklar syra och spritzighet var min första kärlek bland viner nånstans i mitten av tonåren och vad som väckte mitt vinintresse. Efter det har jag blivit en champagnefanatiker med förkärlek för kraftiga och lite bombastiska rödviner á la Australien och Rhône... men hur fantastiska upplevelser dessa viner bjuder på så är det bara bra Mosel viner och dess likar som till 100% kan få fram den där härligt barnsliga förtjusningen hos mig där jag bara kapitulerar och låter parasympatikus ta över styrningen. Det är sant att man aldrig glömmer den första förälskelsen...:)

Doft med omogna äpplen, päron och citrus, mineral och syra, sötman är där i doften också som en blandning av mandel och lönnsirap.
Smaken då...
Dag 1: Hoppsan... här blev jag orolig, den var klart knuten och ganska blek. Allt i doften var där men inte så mycket, utom syran/spritzigheten. Hum... för tidigt kanske.
Dag 2: Nu jävlar har vi vaknat! Detta är bra, mycket bra! Att så mycket härlig frukt o syra kunde pressas in i en kabinett, sötman balanserar så detta blir både massa smak och väldigt elegant.
Dag 3: Identiskt med dag 2. Jag är 16 år igen... :D
Dag 4: Fortfarande jättegott med frukt och sötma... syran är där men har förlorat den där spritzigheten som jag älskar. Fortfarande njutbart men var bättre igår.
Dag 5: Glömde bort att det stod i kylen...:oops:
Dag 6: Se dag 4.

Så tipset för dem som öppnar sina flaskor nu. Öppna i goood tid alternativt provsmaka dagen innan o spara det mesta till dagen efter. Antar att detta kommer ändra sig med några fler år på nacken för vinet.
Och för 178 riksdaler är detta ett väldigt prisvärt exempel på hur en riktigt god söt Riesling från Mosel ska vara (och för mig personligen en jäsiken så billig tidsmaskin)!

Edit... Glömde helt det där med poäng å sånt... men som sagt här är det svårt för mig att analysera alltför hårt. Det är bra helt enkelt...
90 nånting helt klart o nöjer mig med det.

Willi Shaefer.jpg
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Varning för sentimental floskler i följande post! :p

Drack denna härliga Willi Shaefer Gracher Domprost Riesling Kabinett 2016 över 6 dagar sen i måndags.
Detta är ett härligt vin om man gillar stilen! Dessa skira, eleganta, söta viner med en kristallklar syra och spritzighet var min första kärlek bland viner nånstans i mitten av tonåren och vad som väckte mitt vinintresse. Efter det har jag blivit en champagnefanatiker med förkärlek för kraftiga och lite bombastiska rödviner á la Australien och Rhône... men hur fantastiska upplevelser dessa viner bjuder på så är det bara bra Mosel viner och dess likar som till 100% kan få fram den där härligt barnsliga förtjusningen hos mig där jag bara kapitulerar och låter parasympatikus ta över styrningen. Det är sant att man aldrig glömmer den första förälskelsen...:)

Doft med omogna äpplen, päron och citrus, mineral och syra, sötman är där i doften också som en blandning av mandel och lönnsirap.
Smaken då...
Dag 1: Hoppsan... här blev jag orolig, den var klart knuten och ganska blek. Allt i doften var där men inte så mycket, utom syran/spritzigheten. Hum... för tidigt kanske.
Dag 2: Nu jävlar har vi vaknat! Detta är bra, mycket bra! Att så mycket härlig frukt o syra kunde pressas in i en kabinett, sötman balanserar så detta blir både massa smak och väldigt elegant.
Dag 3: Identiskt med dag 2. Jag är 16 år igen... :D
Dag 4: Fortfarande jättegott med frukt och sötma... syran är där men har förlorat den där spritzigheten som jag älskar. Fortfarande njutbart men var bättre igår.
Dag 5: Glömde bort att det stod i kylen...:oops:
Dag 6: Se dag 4.

Så tipset för dem som öppnar sina flaskor nu. Öppna i goood tid alternativt provsmaka dagen innan o spara det mesta till dagen efter. Antar att detta kommer ändra sig med några fler år på nacken för vinet.
Och för 178 riksdaler är detta ett väldigt prisvärt exempel på hur en riktigt god söt Riesling från Mosel ska vara (och för mig personligen en jäsiken så billig tidsmaskin)!

Edit... Glömde helt det där med poäng å sånt... men som sagt här är det svårt för mig att analysera alltför hårt. Det är bra helt enkelt...
90 nånting helt klart o nöjer mig med det.

Visa bifogad bild 12651
Gillar sexdubbelt, en för varje dag! :)
 

LeChat

Medlem
8B533BA4-070B-4F0B-AEB1-18749E678C58.jpeg

2009 Château Gloria

En del -09or har den sista tiden känts knutna och mest visat en massa kraftiga fattoner. Hoppas dessa ordnar till sig med några års lagring. Kvällens Gloria drack jag för 8 månader sedan och minns att den var god då och när det nu behövdes en bordeaux till kvällens entrecote så tänkte jag att denna kunde passa. Färgen är härligt röd med viss mognad. Det doftar bordeaux, elegant, parfymerad blommig doft. Lagom fatad med ren, nästan sval frukt som inte är så märkt av det varma året. Det levereras kanske inga stordåd. Har absolut druckit bättre bordeaux, men om man som jag har grundat sin uppfattning om gott vin just i regionen så är det ändå hög njutningsfaktor. :)
 

Petra

Medlem
Jag gillar mina Sauvignon Blanc torra så tungan kryllar sig...
Testade idag Pouilly Fume, Les Deux Cailloux 2016.
Den är bra - rökig, kisel, citron och grapefrukt. Hade önskat lite längre eftersmak, den försvinner lite väl snabbt tyvärr.
Men jag kommer njuta den som kockavin i sommar!
8ED10187-4546-42EB-917D-55DA5BC54E1A.jpeg
 

Carinasomm

Medlem
Supertrevligt vingårdsbesök på Ojai Vineyards i Ojai, Santa Barbara County, Kalifornien. Blev mest impad av deras Henry Daniel Syrah 2008 ...Supersnygg frukt, fin animaliskt fetma som i en cotte av hög kvalitet, alltid skyhög syra i alla Ojais viner som anger en duglig lagringspotential å en fin integrerad tanninstruktur som gav mersmak. Typ 90 p å tumme upp för framtiden.
0E7DF1DA-8B72-4E63-A95A-AA1ABBB96DF7.jpeg
 
Supertrevligt vingårdsbesök på Ojai Vineyards i Ojai, Santa Barbara County, Kalifornien. Blev mest impad av deras Henry Daniel Syrah 2008 ...Supersnygg frukt, fin animaliskt fetma som i en cotte av hög kvalitet, alltid skyhög syra i alla Ojais viner som anger en duglig lagringspotential å en fin integrerad tanninstruktur som gav mersmak. Typ 90 p å tumme upp för framtiden.Visa bifogad bild 12659
låter trevligt! hur var deras Roussanne?
 

Daniel A

Administratör
Igår var det dags för en Österlens-BYOB igen. 6 personer, 10 viner, lite chark och ost, vitt bröd, pizzor och svingod olivolja (2017 Occhipinti). @golfkompis, jag och @Skaggs närvarande från forumet.

Flight 1 - välkomstbubbel

DSC_0134.JPG


#1 (2009) Damien Hugot, Vielles Vignes
Expressiv doft, lite smör, bröd, röda bär (?!), äpple, något smutsigt och moget. Bra syra, något avrundad. Finns en viss, angenäm, beska i det. Bra, men inget att skriva hem om. 88p.
Något förvånad/besviken vid avslöjande.

Flight 2 - vitt

DSC_0135.JPG

#2 2014 Jules Desjourneys, Pouilly-Fuissé
Smör, äpplen, tändstiksplån, lite salt, smörade popcorn. Stor men något generisk frukt (drar åt “gult”).Hög syra! Friskt och fruktigt. Ungt, med god potential, men gott att dricka redan nu också. 91p.
Fick 2014 Bourgogne-vibbar mycket tidigt. Metagissade på 2014 Jules Desjourneys Pouilly-Fuissé. :) Blev WOTN med 4 röster (jag röstade på något annat)!

#3 2007 Maison Rijckert, Las Serrres - Jura
Väldigt mörkt gul.Stökigt och expressivt! Aprikoskräm, apelsinmarmelad, bokna äpplen, honung, kokos, lite smör (blir otroligt smörigt med timmar i glaset). Bra syra, mycket fatkaraktär, och lite apelsin på tungan. Viss “smutsighet” i avslutet. Någon sade att det smakade dillchips, och det stämde rätt bra… 91p.
Hade egentligen ingen aning om vad det här kunde vara. Fanns lite drag av Lopez de Heredia, men avfärdade den gissningen. Lite störigt att det var en savagnin - en druva jag brukar känna igen, men här kändes stilen ganska annorlunda mot vad jag är van vid.

Flight 3 - rött
DSC_0136.JPG


#4 2005 Château Tour Baladoz, Saint-Emilion
Ganskt tungt, blyerts, blåbär, körsbär, lite grönt, generisk mörk frukt, rökigt, lakrits och tjära. Underbart expressivt! På tungan är det bra intensitet. Örtigt och fruktigt. Rätt bra med tanniner, lagom stramt och strävt. Bra syra. Inga vassa kanter, begynnande mognad. 92p, och mitt WOTN.
Var bombsäker på att det var Bordeaux. Gissade högra stranden, vågade inte säga något om årgång. Tänkte att det definitivt hade 10 år på nacken, men trodde nog egentligen att det var från 90-talet eftersom det var så trevligt och polerat. Håller jag på att bli en Bordeauxkille?! Det här var riktigt smaskigt! Om man ska vara lite smådryg så känns det verkligen som att det här överpresterade.

#5 2015 Montalbera, L’accento Ruché
Gummi, tvål, skumt… lösgodis, saltlakrits. Någon sade “violpistol”, och det är klockrent. På tungan är det nästan surt, med mer gummi. Finns också lite söta körsbär. Lite alkoholvarmt (14,5%). Gillade inte så mycket inledningsvis, men det växte fint med lite tid och luft. 87p.
Ingen aning om vad det kunde vara. Gissade på en spansk garancha.

#6 1988 Château de Fieuzal, Pessac-Leognan

Svartpeppar, gödselstack (försvinner senare), lite paprika, tobak, rökigt. Komplext, tydligt moget (avsaknad av frukt, t.ex.). Med tid så blir det otroligt mycket svartpeppar i det här (gött!). På tungan är det ett lite enklare vin. Snälla tanniner, syran sticker iväg lite (antar att det är lite över kullen - känns som att syran kommer fortsätta sticka ut). Inte perfekt, men verkligen roligt. Satt och luktade på det här i flera timmar. 91p.
Mitt vin. Mycket nöjd att det presterade så bra som det gjorde. De andra kom in på Bordeaux ganska snabbt (med viss tveksamhet dock, eftersom det var just mitt vin), men ingen var i närheten av sent 80-tal gällande ålder.

Bonusviner (serverade en och en)
DSC_0137.JPG

#7 2015 Vino di Melnik
Lätt i färgen! Lösgodis, röda bär och lite skitigt. Sjukt lättdrucket, en perfekt bersåvältare (hälften av oss tyckte såhär, den andra hälften tyckte verkligen inte det…). Rätt hög syra, lite strävt. Enkelt, men gott. 86p.
Noll gissning. Bulgariskt naturvin är tungt att pricka in blint.

#8 2016 Costador, Metamorphika, Muscat Brisat
Snyggaste flaskan. Lerkärl gjort av samma jord som druvorna växer i så att vinet ska “känna sig hemma” även i flaskan. Storytelling när det är som bäst!
Oranget. Söt aprikos, apelsin, blöt hund, (över)mogen gul frukt, lite skitigt. Känns som att det finns lite sötma på tungan, angenäm beska från skalen. Gott! 87p.

#9 2011 Olga Raffault, Chinon Les Picasses
Mitt vin. Skrev inga noter. Det är bra Loire cabernet franc, jag gillar.
@Skaggs satte snabbt region och druva.

#10 2014 Occhipinti, Siccagno Nero d’Avola
“Skitigt, lätt bärigt”. Nu börjar noterna verkligen svika. Men jag kände igen Occhipintis stil, och fick den något tuffa frågan “du måste precisera mer än producent!”. :D Där misslyckades jag. Trodde det var Il Frappato. Occhipinti är bra, i alla fall!
 
Toppen