Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
377DEF55-317D-44B4-8C1E-7FDDBFE36873.jpeg

2014 Cristom Pinot Noir Mt. Jefferson Cuvée

Seriös, men inbjudande, lite lagom fjäskig PN av god kvalitet. Lika god som tidigare flaskor. Kryddig och lite jordig smak (kryddnejlika och rödbeta) och med läskande syror som gör den lättdrucken även till barnens tacobuffé.
 

Daniel A

Administratör
Har varit för mycket köpa och för lite dricka på sistone! Hade vägarna förbi en större svensk stad och mötte upp lite folk för mini-BYOB.

Inledningsbubbel

2012 Damien Hugot
Nötig, äppelskal, honung, öppnar upp till lite brödiga toner. Ändå ganska rund smak, trots stramhet och hög syra. Trodde att det var äldre än det var. Gott! 87p med god potential.

Rött
2016 Occhipinti SP68
Svart te, snus (inte min not, men kunde inte släppa efter att det nämnts), rött lösgodis, lite "grönt". Slankt och härligt i munnen, lätta tanniner. Bästa SP68 jag druckit! Enkelt, lagom konstigt, och mycket klunkvänligt. 86p.

2015 La Stoppa, Trebbiolo

Skrev tyvärr väldigt lite om det här. Tyngre (än SP68), lite dammigt, lite funky och lite vinäger. Nyfiken på att dricka mer av producenten.

2009 Château d'Armailhac
Något dammigt, blyertspenna, läder, tobak, vanilj, kanel, svarta vinbär och lite blandade övriga mörka bär. Bra frukt på tungan, med en anstrykning av vanilj. Hög syra, bra med tanniner, men de har lugnat ner sig något. Trodde bdx-blend från nya världen. 89p. Druckit slottet tidigare, och det har levererat varje gång.

Vitt
2009 Francois Raveneau, Montée de Tonnerre
Inledningsvis tämligen stökig, men blev bättre efter tid i karaff. Dracks över några timmar. Honung, äpple, äppelskal, ostkanter, aprikos, smör, popcorn, viss blommighet. Mycket återkommer på tungan, plus lite kokos och mandel. Det är stramt, strävt, stundtals lite beskt, med bra syra. Intensivt och komplext. 92p.
Mitt vin. De andra lyckades resonera sig fram först till chardonnay, sedan till Chablis och sedan till grand cru-nivå. Bra jobbat, tyckte jag. Alltid en kul producent att bjuda vinnördar på. :)

2010 Jean-Francois Ganevat, Cuvée de Garde
Halm, vass, salt, nötter, bokna äpplen, lite citrus. Mycket intressant! Intensivt och lite oljigt i munnen, bra syra. För sina markerade oxiderade stil är det förvånansvärt elegant. Jag blir alldeles knäsvag av sådant här. 92p.
Gissade Jura på savagnin, men var 50/50 savagnin/chardonnay. Ganevat kan vara den av mina favoritproducenter jag dricker minst av. Det är synd. Riktigt kul att dricka med/mot Raveneau!

_20180307_184847.JPG
 

Zmirc

Medlem
Gick till Munskänkarna Stockholms nyhetsprovning på måndagen för att förkovra mig lite. 10+3 viner för 300+100 kronor. Inte krav på att vara medlem (jag är det inte). Provat öppet.

1. 2016 Wittman Westhofener riesling trocken
Tajt med grönt äpple och citrus. Inte uttrycksfull i nuläget. Kan säkert utvecklas bra.

2. 2016 Marko Gure Arbasoak Oxer Bastegieta
Smörig ekig doft. Bra syra, ung, äpplig. Eken slår över i smaken. Drar lite åt cider i äppligheten. Jag avstår.

3. 2011 Hugel Grossi Laüe Pinot Noir
Parfymerad godislukt. Besk, charmlös smak. Drag av konfekt.

4. 2015 Ojai Santa Barbara Pinot Noir
Fin jordig jordgubbsdoft med antydan till stallighet. Smaken mer stängd. Lite förmultning. Kan lura en del under ytan här.

5. 2016 SP68 Rosso Arianna Occhipinti
Märklig, skitig doft. Men intresseväckande! Lätt vin med fin bärighet. Framträdande syra. Kan behöva lugna ner sig något, men helt klart klunkbart.

6. 2016 Contadino Etna Rosso
Har inte stött på något som det här vinet förut. Inläggning, hudvårdsprodukt i doften? Har svårt att beskriva smaken. Inte mycket fruktighet. Skulle aldrig köpa det här, men det smakade inte illa.

7. 2007 Château Berliquet
Smörig doft med bra djup. Mogen, smörig smak. Mycket ek. Beskedliga tanniner. Ok.

8. 2008 Château Vignelaure
Eukalyptus i doften, alkoholen märks. Smaken drar något åt övermogenhet, lite konfekt. Men det funkar, och det finns djup i smaken.

9. 2011 L'Authentique Château Pineraie
Kan en doft vara mörk? I så fall är den här det. Drag i tanninerna. Känns ungt. Mörka bär lurar bakom struktur. Klart vettigt.

10. 2012 Roquette & Cazes
Smöriga fat i doften, fint djup. Smörighet även i smaken. Alkoholen sticker ut lite. Ungt, behöver tid.

Extravin 1. 2016 Arnot-Roberts Syrah
Distinkt, mintig doft. Ungt och tufft i munnen, stängt. Lite gräsigt, pepprigt. Cigarrfat med torrt slut. Mer finess än kraft. Lovande.

Extravin 2. 2015 Jaboulet Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert
Lite gödsel i doften. Fruktigt, strävt. I behov av tid. Hyfsat.

Extravin 3. 2015 Hermitage La Maison Bleue Paul Jaboulet Ainé
Ungt, stängt, tufft (har ni läst det förut?). Utmärkt struktur och balans, mogen frukt. En del fat, men inte överdrivet. Potential.

Att dricka i dag: 2016 SP68 Rosso Arianna Occhipinti.

Att lagra i fem år: 2011 L'Authentique Château Pineraie.

Att lagra i tio år: 2016 Arnot-Roberts Syrah.

Att lagra i femton år: 2015 Hermitage La Maison Bleue Paul Jaboulet Ainé.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gick till Munskänkarna Stockholms nyhetsprovning på måndagen för att förkovra mig lite. 10+3 viner för 300+100 kronor. Inte krav på att vara medlem (jag är det inte). Provat öppet.

1. 2016 Wittman Westhofener riesling trocken
Tajt med grönt äpple och citrus. Inte uttrycksfull i nuläget. Kan säkert utvecklas bra.

2. 2016 Marko Gure Arbasoak Oxer Bastegieta
Smörig ekig doft. Bra syra, ung, äpplig. Eken slår över i smaken. Drar lite åt cider i äppligheten. Jag avstår.

3. 2011 Hugel Grossi Laüe Pinot Noir
Parfymerad godislukt. Besk, charmlös smak. Drag av konfekt.

4. 2015 Ojai Santa Barbara Pinot Noir
Fin jordig jordgubbsdoft med antydan till stallighet. Smaken mer stängd. Lite förmultning. Kan lura en del under ytan här.

5. 2016 SP68 Rosso Arianna Occhipinti
Märklig, skitig doft. Men intresseväckande! Lätt vin med fin bärighet. Framträdande syra. Kan behöva lugna ner sig något, men helt klart klunkbart.

6. 2016 Contadino Etna Rosso
Har inte stött på något som det här vinet förut. Inläggning, hudvårdsprodukt i doften? Har svårt att beskriva smaken. Inte mycket fruktighet. Skulle aldrig köpa det här, men det smakade inte illa.

7. 2007 Château Berliquet
Smörig doft med bra djup. Mogen, smörig smak. Mycket ek. Beskedliga tanniner. Ok.

8. 2008 Château Vignelaure
Eukalyptus i doften, alkoholen märks. Smaken drar något åt övermogenhet, lite konfekt. Men det funkar, och det finns djup i smaken.

9. 2011 L'Authentique Château Pineraie
Kan en doft vara mörk? I så fall är den här det. Drag i tanninerna. Känns ungt. Mörka bär lurar bakom struktur. Klart vettigt.

10. 2012 Roquette & Cazes
Smöriga fat i doften, fint djup. Smörighet även i smaken. Alkoholen sticker ut lite. Ungt, behöver tid.

Extravin 1. 2016 Arnot-Roberts Syrah
Distinkt, mintig doft. Ungt och tufft i munnen, stängt. Lite gräsigt, pepprigt. Cigarrfat med torrt slut. Mer finess än kraft. Lovande.

Extravin 2. 2015 Jaboulet Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert
Lite gödsel i doften. Fruktigt, strävt. I behov av tid. Hyfsat.

Extravin 3. 2015 Hermitage La Maison Bleue Paul Jaboulet Ainé
Ungt, stängt, tufft (har ni läst det förut?). Utmärkt struktur och balans, mogen frukt. En del fat, men inte överdrivet. Potential.

Att dricka i dag: 2016 SP68 Rosso Arianna Occhipinti.

Att lagra i fem år: 2011 L'Authentique Château Pineraie.

Att lagra i tio år: 2016 Arnot-Roberts Syrah.

Att lagra i femton år: 2015 Hermitage La Maison Bleue Paul Jaboulet Ainé.
Tack för dina utmärkta intryck!
 

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 10973
2016 Crystallum Peter Max Pinot Noir

Ännu en bra årgång av detta übertrevligt prissatta vin. Kan tycka att det har lite mer värme jämfört med förra årgången, men det känns inte sämre för det, men alkoholen är nog aningen mer noterbar (dock fullständigt hanterbar). Fin komplexitet. Kryddigt, köttigt och rödfruktigt med medel på det mesta i munnen. Syran är möjligen strax under medel. Mosiga jordgubbar, körsbär, rökt nyponte och sandelträ. Finstämda stråk av rödbeta, peppar och pomerans. Riktigt gott! (90p)
Vi hade provning i kväll av olika PN i Munskänkarnas regi och jag tyckte att det här var provningens godaste vin! :) Finns kvar några flaskor på winefinder.se/
2013 Corton Grand Cru Monopole Clos des Meix var inte alls i min smak, fast den kostar mer än dubbelt så mycket. Bourgogne kanske kräver lite kännedom och tillvänjning för att kunna uppskattas fullt ut. :) Har inte så stor erfarenhet av vinerna därifrån.
 

Gradin

Medlem
Vi hade provning i kväll av olika PN i Munskänkarnas regi och jag tyckte att det här var provningens godaste vin! :) Finns kvar några flaskor på winefinder.se/
2013 Corton Grand Cru Monopole Clos des Meix var inte alls i min smak, fast den kostar mer än dubbelt så mycket. Bourgogne kanske kräver lite kännedom och tillvänjning för att kunna uppskattas fullt ut. :) Har inte så stor erfarenhet av vinerna därifrån.

Ja och inte minst kräver Corton känndedom ner till producentnivå minst sagt, annars kan man bli fattig och förtvivlad länge om man ej lyckas hitta något mirakulöst eller får tips är min erfarenhet.
Även fast det ligger optimalt exponerat så kan Grand cru klassificeringen sällan leva upp till sitt rätta ja heller.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
ken brown fog theory.jpg

Pinot Noir från Sta. Rita Hills:
2014 Ken Brown Pinot Noir Sta. Rita Hills: violpastiller, jasmin, lavendel, chanel no 5, sval söt hallonfrukt, våldsam syra. Elegant, snyggt, klar nya världen pinot, blint skulle jag nog ha gissat på Nya Zeeland. Bra nu, men skulle nog vinna på ~5 år i källaren. 91+p
2014 Fog Theory Wines Pinot Noir: jordgubbar och söta körsbär, massor av svartpeppar, lakrits, grön paprika, bra koncentration utan att vara överextraherad. Mer europeisk än Ken Wright, men kanske inte lika tydlig Pinot - skulle kunna tas som en sval syrah. 88-89p
 

Bastardo

Medlem
Fullständig lista av vinerna som vi provade i går. De med halvfeta bokstäver gillade jag bäst i par.
Drappier Brut Nature Sans Soufre – Gillar mer champagne som är Blanc de blancs, gärna med årgång.
Drappier Champagne Brut Nature Rosé – Lite godare än den förra.

Von Winning Pinot Noir II Nr 90925 Von Winning 2014
Black Stallion Nr 75121 Los Carneros Pinot Noir 2014 – Blommig doft, mörka bär, fruktigare och godare vin än tysken.

Crystallum Peter Max Pinot Noir 2016 – Den här var en höjdare enligt mig. Mycket prisvärt!
Vina Errazuriz Pinot Noir Costa 2016

Valli Wine Pinot Noir Waitaki 2012 – Ädel doft, men lite intetsägande smak. Definitivt inte värt sitt pris, 451 kr.
Penfolds Bin 23 Pinot Noir 2016 – Klart godare vin, trots att det är betydligt billigare.

Kutch Nr 72787 Sonoma Coast 2015 – Härlig, men en aning konstgjord doft. Syntetisk och artificiell smak. Inte värt pengarna, 399 kr.
Corton Grand Cru Monopole Nr 5726 Clos des Meix 2013. Kan nog skippa bourgogne för min del efter att ha provat den här. Förmår inte uppskatta det till fullo. Har fått 17p av Munkis! Men 91p av Livets Goda.
Obs! Jämför gärna med det vinet, som de också tyckte var 91 poängsvin och kostar nästan bara en femtedel av priset … ;)

Det fanns inte möjlighet att prova alla sins emellan, så jag kan inte vara 100% säkert att jag gjorde rätt bedömning gällande bästa vinet, men är ganska säker på det.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
AA721382-373C-48D3-821A-985996E2AFFE.jpeg

2014 Marimar Estate Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard

Ikväll blir det champagne och säsongens helt fantastiska räkor. Men innan dess kan det ju vara gott med ett glas pinot. Marimar har verkligen lyckats bra i denna årgång. Även tidigare flaskor som druckits har varit strålande. Komplex PN som är fullt spelbar idag.
 

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 12635
2014 Marimar Estate Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard

Ikväll blir det champagne och säsongens helt fantastiska räkor. Men innan dess kan det ju vara gott med ett glas pinot. Marimar har verkligen lyckats bra i denna årgång. Även tidigare flaskor som druckits har varit strålande. Komplex PN som är fullt spelbar idag.
Har du provat Ojai Santa Barbara County Pinot Noir 2015? Det har inte jag, men den verkar vara högklassig. :) Några år sedan vi hade på provning ett par viner i den högre sfären av Calera och de var oerhört goda båda två, det fanns stor skillnad mellan årgångarna.
Hittar tyvärr inte just nu mina anteckningar om provningen! ;)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2015 Montirius Vacqueyras Le Clos

Montirius Vacqueyras les Clos 2015
N: wow! Något helt annat på näsan än de två tidigare. Litet gott och blandat, blommiga dofter, något animaliskt under (vildsvinsfett?)
M: ja detta gillar jag mycket, fin ren syrlighet som går som en tråd genom upplevelsen. Frukt, men fokuserad. Vita liljor, färska björnbär som varit i kylskåpet. Läcker nu, läcker sen. Inget stort och kralligt vin utan snarare väldigt elegant. 92-93

Japp! Det här är ett vin som levererar mycket klass. Häftigt vin! Lätt grillat kött, lakritsrot, cigarrtobak, timjan, stall, sandelträ och björnbär följt av lagerblad, inpissad djurhud, salmiak, svartpeppar och rökigt te. Makalöst öppet och generöst trots en stram inramning med fin syra och lagringsdugliga tanniner. Lång fin smak med fokus och balans. Nästan lite spritz i avslutet. Fylligt, men långtifrån bombastiskt. Ett kap! Ett vin att bunkra upp lådvis av. (92p, minst!)
 

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 12638
2015 Montirius Vacqueyras Le Clos
Japp! Det här är ett vin som levererar mycket klass. Häftigt vin! Lätt grillat kött, lakritsrot, cigarrtobak, timjan, stall, sandelträ och björnbär följt av lagerblad, inpissad djurhud, salmiak, svartpeppar och rökigt te. Makalöst öppet och generöst trots en stram inramning med fin syra och lagringsdugliga tanniner. Lång fin smak med fokus och balans. Nästan lite spritz i avslutet. Fylligt, men långtifrån bombastiskt. Ett kap! Ett vin att bunkra upp lådvis av. (92p, minst!)
Kommer att ta slut snart på bolis efter alla lovord från medlemmarna här … ;) Jag är för, då det kan bli lite välinpinkade långbyxor i längden. :) OM det nu räknas i sammanhanget?
 

LeChat

Medlem
Har du provat Ojai Santa Barbara County Pinot Noir 2015? Det har inte jag, men den verkar vara högklassig. :) Några år sedan vi hade på provning ett par viner i den högre sfären av Calera och de var oerhört goda båda två, det fanns stor skillnad mellan årgångarna.
Har provat Ojai men inte just den du nämner men jag tackar för tipset. PN av god kvalitet är ofta riktigt, riktigt gott. :)
 

Ekdahl

Medlem
Visa bifogad bild 12638
2015 Montirius Vacqueyras Le Clos



Japp! Det här är ett vin som levererar mycket klass. Häftigt vin! Lätt grillat kött, lakritsrot, cigarrtobak, timjan, stall, sandelträ och björnbär följt av lagerblad, inpissad djurhud, salmiak, svartpeppar och rökigt te. Makalöst öppet och generöst trots en stram inramning med fin syra och lagringsdugliga tanniner. Lång fin smak med fokus och balans. Nästan lite spritz i avslutet. Fylligt, men långtifrån bombastiskt. Ett kap! Ett vin att bunkra upp lådvis av. (92p, minst!)
Flyttar den genast från min SB-inköpslista ”Tveksamma” till ”Inköp bråttom”...:eek:
 

Bastardo

Medlem
Flyttar den genast från min SB-inköpslista ”Tveksamma” till ”Inköp bråttom”...:eek:
Dessutom har vinsnobbarna på LG gett den 91 poäng! :) Exakt samma som trälådavinerna … ;) Då måste det vara gott, eller hur?
De förtjänar att få sina fiskarna varma, efter att ha sålt ut sig. :(
 
Last edited:
M

Mouton

Dessutom har vinsnobbarna på LG gett den 91 poäng! :) Exakt samma som trälådavinerna … ;) Då måste det vara gott.
Noterar att du ofta citerar folks omdömen som vin snobberi, hur tänker du där? Jag menar du måste ha nåt konkret du går efter, kan ju inte bara vara att folk tycker vin över en visst pris var ovanligt bra..
 
Toppen