Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sörplarn

Medlem
Vet inte om jag är knasig, men är överlycklig över att strax tillbringa en hel fredagskväll med mej själv. Inga ungar, ingen flickvän.

Plockade upp en stor biff och en flaska vin på vägen hem från Kph. Den skall jag smutta på sakta hela kvällen, det vore taffligt att bli på lyset.

Visa bifogad bild 12700

Berätta!? Har två 06 till övers som jag undrar om det är dags att förgripa sig på.
 

grappa

Medlem
20180318_170603[1].jpg

Ett riktigt power vin. 80% Grenache, 15% Mourvedre, 3% Syrah, resten Cinsault och Carignan.
Mörkt blåröd, opaque färg. Stor doft av röda vinbär, plommon, björnbär, lite vanilj, tobak. Smak av mörka frukter, lite kryddig, bra tannier fortfarande. Lång eftersmak med bra frukt i balans med en viss kvistighet. Tycke och smak 91 p, kvalitet 90 p.
 

LeChat

Medlem
07523D05-9F54-4C14-B196-8C98DB04F1E4.jpeg

2010 Pio Cesare Barolo

Efter lite tid i karaffen så funkar den fint till ryggbiff med gräddig rödvinssås, tomat- och ruccolasallad. God, ganska enkel rödfruktig Barolo med bra potential. Bäst till mat, den gräddiga såsen avväpnar syror och tanniner snyggt. Saknas nog lite mognadstoner för att nå lite lite mer komplexa drag. Vänta 3-5 år är nog att rekommendera.
 
M

Mouton

Visa bifogad bild 12712
2010 Pio Cesare Barolo

Efter lite tid i karaffen så funkar den fint till ryggbiff med gräddig rödvinssås, tomat- och ruccolasallad. God, ganska enkel rödfruktig Barolo med bra potential. Bäst till mat, den gräddiga såsen avväpnar syror och tanniner snyggt. Saknas nog lite mognadstoner för att nå lite lite mer komplexa drag. Vänta 3-5 år är nog att rekommendera.
Hmm, satt faktiskt tidigare på eftermiddagen och tänkte klicka hem 2013 av denna, men enkel i denna årgång? Står nog över det och nöjer mig med den årgången och dom andra jag redan har.
 

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 12710
Ett riktigt power vin. 80% Grenache, 15% Mourvedre, 3% Syrah, resten Cinsault och Carignan.
Mörkt blåröd, opaque färg. Stor doft av röda vinbär, plommon, björnbär, lite vanilj, tobak. Smak av mörka frukter, lite kryddig, bra tannier fortfarande. Lång eftersmak med bra frukt i balans med en viss kvistighet. Tycke och smak 91 p, kvalitet 90 p.
Jag skulle kunna tänka mig att köpa forumets samtliga
Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues, skulle det kunna gå för sig? :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag skulle kunna tänka mig att köpa forumets samtliga
Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues, skulle det kunna gå för sig? :)
Absolut inte! Tyvärr är mina 2007 slut och mina tre 2010 får allt ligga kvar hos Grappe ett tag till ;)
 

sunqan

Vinös
Jag och tanten var på Bomans i Trosa i helgen. Lördan inkluderade 4-rättersmiddag med hummersoppa, hjortrygg, ost och creme brulee. Till detta hade de satt ihop ett mediokert vinpaket. Efter att ha tittat i vinlistan insåg jag att de hade rätt bra priser på lite bättre viner, så det blev ett glad riesling till hummersoppan (tyvärr ett heltorrt, en off dry hade funkat bättre) och till resten blev det denna:
20180317_204439.jpg


Vad ska man säga... ekplanka och lycka. Sjukt gott.
 

Mmm

Medlem
Berätta!? Har två 06 till övers som jag undrar om det är dags att förgripa sig på.

Hej!

Det var en fin upplevelse, klart mogen och arketypisk Bordeaux som mer lutar på cigarrök och gammalt båtvarv än druvfrukt. Kan nog klara något år till men bör drickas upp.

Jag förstår det som att Canon har ändrats en hel del sen 1990 och det kan vara svårt att jämföra med senare årgångar.

Som ensamt vin kanske jag tyckte inte den riktigt höll ihop som en stor upplevelse, men till maten var det sublimt (mat maskerar om det fattas lite "stoppning" i vinet). Med tanke på att jag gav nästan en tusing för flaskan så kommer jag inte att rusa och köpa resterande, men det var perfekt för min gräsänklingsfredag :)
 

matage

Medlem
Jag har inte druckit nåt än eftersom halvsex på morgonen är i tidigaste laget men jag kan återkomma med uppdatering efter 4,5h layover på Heathrow senare i eftermiddag. Henriot Rose är dock en lågoddsare med tanke på eftermiddagens long-haul.
Tidpunkten är dock högts personlig och så tydligen också smaken, något som blir extremt tydligt när man möts av ett sällskap med ett varsit glas blått vin och en varsin jäger vid 05.15 på Arlanda.
Jag är väldigt nöjd med en kopp svart kaffe men jag kan ha fel... ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag har inte druckit nåt än eftersom halvsex på morgonen är i tidigaste laget men jag kan återkomma med uppdatering efter 4,5h layover på Heathrow senare i eftermiddag. Henriot Rose är dock en lågoddsare med tanke på eftermiddagens long-haul.
Tidpunkten är dock högts personlig och så tydligen också smaken, något som blir extremt tydligt när man möts av ett sällskap med ett varsit glas blått vin och en varsin jäger vid 05.15 på Arlanda.
Jag är väldigt nöjd med en kopp svart kaffe men jag kan ha fel... ;)
Fast det är ju det fina när man reser; Det är alltid efter lunch i någon tidszon och således helt ok att ta ett glas.
(Blått vin däremot är inte OK i någon tidszon)
 

matage

Medlem
Fast det är ju det fina när man reser; Det är alltid efter lunch i någon tidszon och således helt ok att ta ett glas.
(Blått vin däremot är inte OK i någon tidszon)
Nej det var nog mest det där med blått vin och att dessutom kombinera det med jäger som jag reagerade mest på. Jag har inte ens koll på vilken tidszon min egen hjärna är i just nu så... ;)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Nej det var nog mest det där med blått vin och att dessutom kombinera det med jäger som jag reagerade mest på. Jag har inte ens koll på vilken tidszon min egen hjärna är i just nu så... ;)
Det är ju ganska självklart! Man behöver en jäger för att över huvud taget kunna få ner det blåa vinet:eek:
 

LeChat

Medlem
0AA76486-3D1B-4AEE-B88F-D2D7DBC8C9BE.jpeg

2013 Le Vieux Donjon Châteauneuf-du-Pape

Inga höga förväntningar när jag drog korken och blir därför glatt överraskad av hur både god och tillgänglig den är. Stilen är präglad av att 2013 var ett svalare år vilket ofta kan vara positivt för CdP. Lättare, friskare och med en lägre alkohol. Blint hade jag nog blivit lite konfunderad. Doften är CdP men smakmässigt finns här mycket som skulle kunna stämma in på en lite kraftigare PN. Blir fin till parmalindad kycklingfile med balsamicosås och färsk basilika. :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
ridge paso grgich.jpg

Paso Robles mot Napa Zin:
2014 Ridge Zinfandel Paso Robles: doft av torr kryddpeppar, violer, mandelmassa, timjan, mint och rått kött. I smaken hittar vi riktigt svala röda bär: körsbär och lingon. Här finns också mandel, svartpeppar och lite sötlakrits tillsammans med Anton Berg choklad och en behaglig sälta. Slutet till att börja med, men med lite luft (med betoning på lite) släpper den till. Jämfört med Lytton och Geyserville är den här mycket mer tillgänglig som ung.
2012 Grgich Hills Zinfandel: Doft av blåbärsskog med hallonbuskar och tung alkohol. Smak av drottningsylt med halm, rosmarin och timjan. Frukten är söt, men inte överdriven, klarar nätt och jämt att balansera den massiva alkoholen.
Grgich är urtypen för en för en klassisk zin, medan Ridge är något som är mycket roligare på alla punkter. 88-89p för Grgich och 91p för Paso Robles.
 
Toppen