Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Pessoa

Medlem
Var på provning igår på Munskänkarna. Tema: Mogen riesling. Vinerna:
  1. 2011 Weinbach Riesling Cuvée Ste Catherine (401 kr vid inköp)
  2. 2009 Knoll Riesling Smaragd Schütt (469 kr)
  3. 2007 F. X. Pichler Riesling Smaragd Kellerberg (475 kr)
  4. 2010 Keller Niersteiner Pettenthal Riesling Grosses Gewächs (449 kr)
  5. 2008 Christmann Idig Riesling Grosses Gewächs (349 kr)
  6. 2010 Leitz Riesling Kaisersteinfels Alte Reben (299 kr)
Alla vinerna var fortfarande pigga och hade klarat fler år i källaren. De hade fått lite mer polerade syror. Leitzen hade lite restsötma så den var lite rundare än de andra. Weinbach elegantare än många andra Alsace-riesling jag provat. I priskategorin tyckte jag österrikarna Knoll och FX Pichler underpresterade. Lite atypiska rieslingviner i mitt tycke. Både hade dock lång eftersmak som säkert tilltalar många. Kvällens vinnare var Keller i mitt tycke. Floralare än de andra. Gillar Keller. Kvällens matvin var Kellers basvin från 2011 (149 kr). Även den bra för sin slant. Christmann var också mycket bra. Det fanns även möjlighet att testa nyare årgång av FX Pichler och en nyare Alzinger.
 

Magikern

Medlem
Jadot Clos Saint-Denis Grand Cru 2008

Doft: Svag doft av lingon och våt sten men rätt slutet.
Attack: Koncentrerat till tusen. Det gör nästan lite ont i munnen så fylligt är det. Rätt slutet i dagsläget.
Mellansmak: svaga toner av tranbär, mineraler och burgundisk jordighet. Riktigt bra intensitet men lite slutet och små vresigt men potentialen är klockren. Syran kunde varit högre.
Eftersmaken: Lång med mycket Jord och vresiga toner.

Detta vinet är halvslutet idag men mindre än 92 poäng kan jag inte ge det. Med tiden säkert 93+ minst. Öppna det 2022 eller senare.

Någon som provat?
 

john b

Medlem
20180322_192930.jpg


Leitz berg Kaisersteinfels 2016

Mycket entusiastiskt och förväntansfullt öppnade jag denna till en högst medioker förorts-sushi ihop med ungarna.

Serverade vid 13 grader efter en halvtimme i karaff. Mycket försiktig doft av mineraler och friska citrustoner.
Smaken initialt väldigt återhållen, som en blandning av kabinett och mer syradominerad prestige-GG fast utspätt med 25 procent vatten. Liten besvikelse faktiskt.
Men efter ytterligare 40 min och lite ökad temp händer något. Skitiga mineraltoner och typisk syra kommer fram. Vinet blommar ut så att säga.
Det var lättdrucket hela tiden, lite sötare än vad jag trodde det skulle vara.

Det beskrevs väl av @Omar Khayyam som klunkvänligt. Det var det verkligen. Jag tycker det var värt priset men kommer inte rusa efter att köpa mer (har tre kvar som får ligga till sig lite).
 

Daniel A

Administratör
DSC_0152.JPG

1979 Léon Beyer, Gewurztraminer, Cuvée des Comtes d'Eguisheim
Drack 1964an av samma vin för en tid sedan. Kände att det var dags för nästa flaska i min udda djupdykning i rejält mogen gewurztraminer…
Lite honung, mycket äpple i olika stadier av mognad (inklusive unga och fräscha!), vagt blommigt parfymig. Vagt skitigt. Bra, men inget speciellt i doften. Definitivt mogen, men inte så komplex. I munnen händer konstiga saker! Det är typ… äppeljuice (restsött) blandad med calvados (varmt) och torrhumlad cider (?!). En av de äppligaste viner jag smakat. Eftersmaken är väldigt besk och bitter, vilket bara förstärker mina associationer till torrhumlad cider. Mycket intressant, även om det saknas en hel del. Svårt att sätta betyg, men kanske 87p.

DSC_0142.JPG

Har även druckit lite spännande viner från Kanarieöarna. Riktigt expressiva och fruktiga båda två. Skrev tyvärr inga noter, men kvalitetsviner var det definitivt. Fram för allt Gallo känns som något med riktigt bra potential, som en kombination av Alsace och sauvignon blanc från Loire!
 

chambertin

Medlem
Förra helgen drog jag ihop en mindre provning av Châteauneuf-du-Pape hemmavid.
Halvblint för alla utom jag själv och med vinerna dubbeldekanterade ca 30min före provningen.
IMG_0832.JPG

2010 Domaine Tour Saint-Michel, Cuvée des Deux Soeurs
(90% Grenache, 10% Syrah)
Behaglig svalvarm doft med lite nypon, torkad frukt, lakrits och sandelträ och ganska mycket körsbär.
Väldigt typisk södra Rhône på alla sätt och med mkt fin balans i alla delar. Aningen eldig i munnen men bra syra och tannin gör att det undviker att tippa över. Ännu ett snäpp bättre senare med mer luft och gjorde sig riktigt bra till maten (lammytterfilé, rödvinsreduktion och rösti med riven västerbotten i). 90P

2006 Domaine Giraud, Les Gallimardes
(90% Grenache, 10% Syrah)
Här var det väsentligt mer kraft och de torkade inslagen ngt tydligare men frukten också betydligt mörkare i både färg och karaktär (björnbär och plommon). Kryddigheten drar mer åt rosmarin och stjärnanins och en frisk puff av menthol kändes också. I munnen så är det intensivt och packat med utvecklad fruktsmak men inte så hög tanninnivå (eller så är det allt extrakt som bäddar in och gör det mer balanserat). Väldigt harmoniskt och perfekt att dricka nu när det har en del friskhet kvar. 93P

2001 Clos des Papes
(65% Grenache, 10% Syrah, 20% Mourvèdre, 5% Övrigt)
Enda vinet med ljus färg som nästan såg ut som en Bourgogne. Doftade en del gammal Bgn till en början dessutom. Doften hade en hel del stallighet ihop med gamla fat och lite hallon. Med mer luft så försvann en del av stalligheten men tyvärr också frukten och efter ngn timma så var det mer tomat- och buljongtoner i doften än hallon. Smaken hade också gått över en del och var lite för stickig och kantigt syrlig och sträv för att det skulle vara särskilt gott. 80P
Drack en 2001 Bosquet des Papes Chante le Merle Vieilles Vignes för några månader sedan och den var i väsentligt bättre form än denna Clos des Papes.

2007 Château Mont-Redon
(60% Grenache, 30% Syrah, 8% Mourvèdre, 2% Övrigt)
Lättviktaren i gruppen den här dagen och kanske lite väl enkel jfrt me de andra. Förvånansvärt frisk och ungdomlig på alla håll och kanter men saknade en del av det som man kan förvänta sig av en C9dP. Årgången visar dock upp en fin balans och friskhet som jag hittat hos väldigt många -07 härifrån (kanske med undantag av superdupermegacuvéerna ).

2009 Domaine Grand Veneur, Vieilles Vignes
(50% Grenache, 10% Syrah, 40% Mourvèdre)
Grand Veneurs flaggskepp med en ovanligt stor dos Mourvèdre är en njutning om än ganska krävande sådan redan nu. Opak i färgen och med stor intensitet i doften visar den upp sig i begynnelsen av sitt drickfönster. Initialt en tät svartavinbärston inte helt olik ung Napa Cab men detta försvinner ganska fort och en exotisk kryddmix, sandelträ, björnbär och bigarråer tar över. I munnen är det kraftfullt med intensiva tanniner, medelhög syra och enorm längd. Nästan smärtsamt på egen hand men till maten efteråt så var detta inget problem utan tvärtom. Inga russintoner här som hos en del andra -09 från området. 94P

1983 Cockburn Vintage Port
Inga noteringar här utan bara 100% njutning och kanske bästa vinet under kvällen men det är ju så som det brukar vara när dom bra söta kommer fram på slutet.
IMG_0838.JPG
 

magnum

Epernay, Frankrike
Förra helgen drog jag ihop en mindre provning av Châteauneuf-du-Pape hemmavid.
Halvblint för alla utom jag själv och med vinerna dubbeldekanterade ca 30min före provningen.
Visa bifogad bild 12742
2010 Domaine Tour Saint-Michel, Cuvée des Deux Soeurs
(90% Grenache, 10% Syrah)
Behaglig svalvarm doft med lite nypon, torkad frukt, lakrits och sandelträ och ganska mycket körsbär.
Väldigt typisk södra Rhône på alla sätt och med mkt fin balans i alla delar. Aningen eldig i munnen men bra syra och tannin gör att det undviker att tippa över. Ännu ett snäpp bättre senare med mer luft och gjorde sig riktigt bra till maten (lammytterfilé, rödvinsreduktion och rösti med riven västerbotten i). 90P

2006 Domaine Giraud, Les Gallimardes
(90% Grenache, 10% Syrah)
Här var det väsentligt mer kraft och de torkade inslagen ngt tydligare men frukten också betydligt mörkare i både färg och karaktär (björnbär och plommon). Kryddigheten drar mer åt rosmarin och stjärnanins och en frisk puff av menthol kändes också. I munnen så är det intensivt och packat med utvecklad fruktsmak men inte så hög tanninnivå (eller så är det allt extrakt som bäddar in och gör det mer balanserat). Väldigt harmoniskt och perfekt att dricka nu när det har en del friskhet kvar. 93P

2001 Clos des Papes
(65% Grenache, 10% Syrah, 20% Mourvèdre, 5% Övrigt)
Enda vinet med ljus färg som nästan såg ut som en Bourgogne. Doftade en del gammal Bgn till en början dessutom. Doften hade en hel del stallighet ihop med gamla fat och lite hallon. Med mer luft så försvann en del av stalligheten men tyvärr också frukten och efter ngn timma så var det mer tomat- och buljongtoner i doften än hallon. Smaken hade också gått över en del och var lite för stickig och kantigt syrlig och sträv för att det skulle vara särskilt gott. 80P
Drack en 2001 Bosquet des Papes Chante le Merle Vieilles Vignes för några månader sedan och den var i väsentligt bättre form än denna Clos des Papes.

2007 Château Mont-Redon
(60% Grenache, 30% Syrah, 8% Mourvèdre, 2% Övrigt)
Lättviktaren i gruppen den här dagen och kanske lite väl enkel jfrt me de andra. Förvånansvärt frisk och ungdomlig på alla håll och kanter men saknade en del av det som man kan förvänta sig av en C9dP. Årgången visar dock upp en fin balans och friskhet som jag hittat hos väldigt många -07 härifrån (kanske med undantag av superdupermegacuvéerna ).

2009 Domaine Grand Veneur, Vieilles Vignes
(50% Grenache, 10% Syrah, 40% Mourvèdre)
Grand Veneurs flaggskepp med en ovanligt stor dos Mourvèdre är en njutning om än ganska krävande sådan redan nu. Opak i färgen och med stor intensitet i doften visar den upp sig i begynnelsen av sitt drickfönster. Initialt en tät svartavinbärston inte helt olik ung Napa Cab men detta försvinner ganska fort och en exotisk kryddmix, sandelträ, björnbär och bigarråer tar över. I munnen är det kraftfullt med intensiva tanniner, medelhög syra och enorm längd. Nästan smärtsamt på egen hand men till maten efteråt så var detta inget problem utan tvärtom. Inga russintoner här som hos en del andra -09 från området. 94P

1983 Cockburn Vintage Port
Inga noteringar här utan bara 100% njutning och kanske bästa vinet under kvällen men det är ju så som det brukar vara när dom bra söta kommer fram på slutet.
Visa bifogad bild 12741
Håller med dig om Clos de Papes 2001 riktigt sunkig, tycker 2003 är likvärdig.
 

LeChat

Medlem
F0845D15-4021-4898-B4C8-E29D707C2F86.jpeg

2014 Marimar Estate Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard

Idag var jag först inne på att öppna en 2008 Colonnello av Aldo Conterno men tänkte sen att den kan nog gärna få ligga ett par år till. Idag vill jag ha ett gott sniffarvin som är gott att njuta innan, till och efter en smaskig spagetti carbonara. Det där vinet som man vet på förhand kommer leverera och uppfylla alla ens önskningar. Jag brukar kunna vela en halv dag innan jag till slut bestämmer mig, men plötsligt var det väldigt enkelt. Det är ju en 2014 Marimar jag är ute efter. :)
 
M

Mouton

image.jpeg

Till årets första grillat, ovanligt sent och fortfarande mer en 1 meter snö utanför. (Suck) har samlat på sig enorma mängder sediment, men annars blå rött ungt. Bättre grillvin för 170 spänn får man leta efter. Behöver dock 5 år till för att nå sin topp.
Imorgon? gammal bdx;)
 
Last edited by a moderator:

MHilv

Medlem
2015 Eikendal Cabernet Sauvignon

Visa bifogad bild 12708

Mörk tät frukt, svarta bär. Lite klen doft, kommer fram för mycket aceton för min smak.
Ett gott vin som jag gärna dricker igen, tycker att det levererar bra för pengarna. Något endimensionell om man ska vara kritisk. 85p.

Har ni andra testat att dricka denna ännu? Vore kul att höra lite fler tankar.
Jag drack en Eikendal CS 2009 på magnum för två år sedan, den var magisk. Jag undrar om det här är ett vin som också skulle bli bättre med tiden.
Stram med mkt frukt, det blir fint till det grillade i sommar. Beställer någon flaska till
 

Niclas

Medlem
Underbart avslut på en arbetsvecka.
Bubbel tillsammans med frugan och utskuren kotlettrad ( fläskytterfilé ) ala Sous Vide, bea och bollar ( kroketter )
Det skall vara enkelt men gott :)

IMG_7867.jpg


Första Bollingern för mig. Jättetrevlig NV, mycket syra och frukt, något svaga bubblor om man ska vara petig.
 

grappa

Medlem
Coma Vella 2004; Grenache (40%), Carignan (30%), Cabernet Sauvignon (20%) och Syrah (10%).
Rubinröd, ganska transparent. Stor doft med plommon, mörka bär, vanilj, tydlig miniralitet, lite stall. Smaken är fyllig, fruktdriven med vinbär, plommon, ekfat, lite kryddig. Bra balans i syra och tanniner. Mineralerna kommer fram i smaken också, som att slicka på kiselstenar. Riktigt gott. Förra flaskan hade gått över toppen men inte den här. Tycke och smak 89 p, kvalitet 88 p.
 

LeChat

Medlem
E8E3CD8C-40C2-43BF-A703-2BFFE86135CF.jpeg

2012 Virginie de Valandraud och
2012 Château Larrivet-Haut-Brion


Av ren nyfikenhet på Bordeaux 2012 blir det en liten minihorisontal ikväll till entrecoten. Men man måste ju provsmaka! :)

Lättdruckna men inte utan kvalitet. De här är definitivt drickfärdiga efter bara sex år. Årgången är lätt och charmigt klunkvänlig. Så även om frukten är lite klen för långlagring så är den riktigt god nu och tack och lov inte överkörd av faten. V. Valandraud har större doft och är nog det mer komplexa vinet även i smaken. Larrivet har kanske något bättre tanninmaterial men båda är väldigt behagliga. Framförallt är det den rena frukten som med sin lätta elegans gör dessa viner så grymt trevliga.
F-n vad glad jag blir! Eftersom 05, 06, 08, 09, 10 helst ska ligga lite till, så känns det ju skönt med en årgång som verkar fin redan nu och i närtid. Jag köpte dessutom hutlöst många 2012 eftersom jag ratat 2011 och visste att 2013 skulle bli ett katastrofår. Det har blivit för lite Bordeauxdrickande det sista året så det här känns mycket välkommet.
Vad väntar ni på? Det är bara att öppna! :)
 

Mats Petri

Österlen
IMG_5588.JPG

Blev en liten genomlysning igår av några av de få viner från Campania som går att få tag på via Monopolet. Plus då en från Bonden&Vinet.
Det vin som gjorde störst intryck på mig var nog det vita DOCG Greco di Tufo från Mastroberardino. Stökigt, rustikt, beskt, men med en himla massa karaktär. Inget mysdricka, men skulle absolut funka bra till mat som de flesta hade valt ett rött vin till.
Hade gärna haft med även en Radici Taurasi från Mastroberardino, men tyvärr slut hos leverantören. Får bli en annan gång!
 
Toppen