Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Visa bifogad bild 12751
Blev en liten genomlysning igår av några av de få viner från Campania som går att få tag på via Monopolet. Plus då en från Bonden&Vinet.
Det vin som gjorde störst intryck på mig var nog det vita DOCG Greco di Tufo från Mastroberardino. Stökigt, rustikt, beskt, men med en himla massa karaktär. Inget mysdricka, men skulle absolut funka bra till mat som de flesta hade valt ett rött vin till.
Hade gärna haft med även en Radici Taurasi från Mastroberardino, men tyvärr slut hos leverantören. Får bli en annan gång!
Kul! Nova Serra är väl Mastroberardinos finaste Greco men även den "vanliga" är ofta riktigt bra (har dock inte provat så många årgångar). Vilken årgång av Montevetrano var det? Jag tyckte 2007 var magisk!
 

Mats Petri

Österlen
Nova Serra är väl Mastroberardinos finaste Greco men även den "vanliga" är ofta riktigt bra (har dock inte provat så många årgångar). Vilken årgång av Montevetrano var det? Jag tyckte 2007 var magisk!
Såg på bolagets hemsida att den "vanliga" Greco var årgång 2008, om nu det stämmer. Enligt Mastroberardinos hemsida så kan viner på Greco lagras upp till 20 år, vilket ju känns lite ovanligt för italienska vita viner. Det fanns några ex på butik så jag får beställa via mitt lokala bolag.
Mastroberardinon var från 2007 så det var den årgång du drack. Minst sagt för regionen udda vin, som en Super-Campaniare (jmf Supertoscanare) med sin bordeauxblandning + 10% aglianico! Drack det för två år sedan när vi var och bodde över några dygn på deras bed & breakfast utanför Salerno och så nu igår.
Kul ställe, med karismatisk värdinna (= vinmakerskans syster) Varje år tillbringar några filmcelebriteter några dygn där, i samband med Giffoni Filmfestival, så jag har minsann delat säng med bl.a. Meryl Streep (fast inte samtidigt!). Där ser man vad vinintresse kan leda till! ;)
 

KimHartman

Medlem
Vin.jpg


2011 Poggio di Sotto Rosso di Montalcino Wow, what an amazing Rosso di Montalcino! Very pretty red fruit, oranges, earth, and just a hint of vanilla or something sweet. The fruit is balanced by slightly bitter herbal notes. Way better than the last bottle, which was good but not nearly as pure and good as this one. Keeps on adding weight even after lots of air so may still have some additional cellaring potential left.

2012 Lisini Brunello di Montalcino Pickled fruit, sour cherries, spices, licorice, and pencil shavings. The different parts have almost come together, but there is still some oak left that could be fully absorbed. This is lacking elegance, but still a good Brunello.

2013 Pierre Gonon St. Joseph
Clearly a young wine. Olives, crushed bay leaf, earth, blue fruit, violets. There is an unsweet and dry feeling to the fruit which makes you want refill the glass over and over again. Great acidity also, and great with food. This was the first bottle from a six pack. It will probably be even better in a couple of years but no harm in drinking now if you are into the raw potency of a young Syrah.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Har haft en extravagant vinvecka milt sagt. :cigarr:

Började med pompa och ståt i torsdags när TS lät ett gäng hungriga vargar snylta på hans överdimensionerade vinkällare. Första heatet gjorde ingen ledsen kan jag säga. Sex makalöst bra viner och ett bubbel som förmodligen ingen läsare har missat att prova i någon form.

image.jpeg


Lustigt nog var det ingen i gruppen som plockade Selossen, men en schysst och läcker odlarskumpa kom upp som alternativ. Gott och lagom oxidativt med smöriga äpplen. Eller som jag uttryckte mig: "Om det kostar under 400 kr så är jag beredd att köpa på mig ett gäng!" Ingen bjöd över mitt bud, åtminstone inte så det hördes. ;)

Bland de röda lyckades By Far knipa både mitt hjärta och tillräckligt många i gruppens för att knipa andraplatsen i heatet. Makalöst bra vin med en intensitet och längd som imponerade stort även om upplevelsen i näsan kunde varit bättre. Tvåa för mig blev "Les Charmes" som jag visserligen trodde var en elegant Barolo, men det snedsteget tog jag med ro. Alla var ruggigt bra dock och om jag hade provat samma viner igen hade möjligen favoritskapet ändrats radikalt.

Andra heatet för kvällen visade sig innehålla bdx/bdx-blends från diverse ursprung. Det blev en del höjda ögonbryn efter avtäckning. Mestadels positiva överraskningar, anser jag.

image.jpeg


Stor besvikelse och många tårar utbröt när det visade sig att åldringen i sammanhanget (Figeac) visade sig från sin sämsta sida. Tyvärr en helt död flaska. Desto roligare då att chilienska Sena tog heatsegern. Om det var ett vin jag var HELT säker på, så var det den urtypiska och läckra bdx:n! I övrigt föll Pontet-Canet bäst ut hos mig. Grym bordeaux av det kralligare slaget! Jänkaren var jag övertygad om att det var en supertoskanare av högsta klass i glaset. Snorläckert vin! Mycket gott som inte nämts också givetvis, även om Cos:en borde levererat bättre än att komma näst sist efter summeringen. Ändå ett bra vin, men väl skitigt och tjurigt för att hamna på favoritlistan.

Vidare äventyr tog mig och frun till Köpenhamn fredag förmiddag. Strax efter ankomst blev vi lite hungriga och passade på att plocka upp något riktigt gott på favorithaket Admiralgade 26. Lysande mat och roliga viner. Minimalistisk inramning, men med genomgående finess i varje detalj. Allt vin serveras i Zalto-glas, bara för att ge en hint! :)

image.jpeg


Förtjusande viner och fånigt läckert lamm som smälte som smör i munnen. Kul med en ny sydafrikansk producent dessutom. Finfin chenin.

Till middag blev det matmässigt lite lugnare, men vinmässigt några steg upp. Vi landade på den lysande vinbaren Den Vandrette och tog in en jäkligt bra syrah. Helt makalöst bra med milslång längd och koncentrerad kött- och olivsaft. Slankt och intensivt! Första nordrhonaren av tre avverkad. Fortsättning följer...

image.jpeg


Dan därpå var det vinshopping för hela slanten. De flesta butiker av rang genomsöktes för att stilla mitt spontanshoppingberoende. Det blev en del flaskor. Vi kände att hungern slog till och när vi ändå hade tänkt plocka upp lite mer Zalto-glas hos Vedstranden 10 så passade vi även på att luncha (lite ost och chark) och plocka på oss någon flaska till. Ja, och så var det dags för nästa snorgoda nordrhonare, denna gång från Hermitage...

image.jpeg

image.jpeg


En riktigt klassisk pepparbomb med djup och chark i mängder. Mums! Snart dags för en fullständigt trojka.

Kvällen bar oss till nyöppnade restaurang Frank. Hög klass! Fin miljö och trevlig personal med riktigt bra vinlista. Sist ut blev en Cornas. Tog in en flaska Auguste Clape -14. Väldigt ung och oförlöst dessvärre, men framåt slutet började den leverera så smått. Stramt och tjurigt, men med allt man kan önska av en klass-syrah under ytan. Läcker hummer och lite bubbel var inte fel heller och inte heller en fantastisk entretcôte med grönkål och tryffelkräm eller lite anklever och råbiff som "snacks". Avslutade med en fantastisk chokladrätt med earl grey-glass. Helt klart värt att besöka!

image.jpeg


Det var allt. Sitter just nu på tåget hem till Göteborg med resväskorna fulla av vin. Tänk vad härligt livet som vinnörd är när monopolet lyser med sin frånvaro och tänk att det räcker med endast några timmar med tåg för att nå friheten! :cigarr:
 

Magikern

Medlem
Har haft en extravagant vinvecka milt sagt. :cigarr:

Började med pompa och ståt i torsdags när TS lät ett gäng hungriga vargar snylta på hans överdimensionerade vinkällare. Första heatet gjorde ingen ledsen kan jag säga. Sex makalöst bra viner och ett bubbel som förmodligen ingen läsare har missat att prova i någon form.

Visa bifogad bild 12761

Lustigt nog var det ingen i gruppen som plockade Selossen, men en schysst och läcker odlarskumpa kom upp som alternativ. Gott och lagom oxidativt med smöriga äpplen. Eller som jag uttryckte mig: "Om det kostar under 400 kr så är jag beredd att köpa på mig ett gäng!" Ingen bjöd över mitt bud, åtminstone inte så det hördes. ;)

Bland de röda lyckades By Far knipa både mitt hjärta och tillräckligt många i gruppens för att knipa andraplatsen i heatet. Makalöst bra vin med en intensitet och längd som imponerade stort även om upplevelsen i näsan kunde varit bättre. Tvåa för mig blev "Les Charmes" som jag visserligen trodde var en elegant Barolo, men det snedsteget tog jag med ro. Alla var ruggigt bra dock och om jag hade provat samma viner igen hade möjligen favoritskapet ändrats radikalt.

Andra heatet för kvällen visade sig innehålla bdx/bdx-blends från diverse ursprung. Det blev en del höjda ögonbryn efter avtäckning. Mestadels positiva överraskningar, anser jag.

Visa bifogad bild 12764

Stor besvikelse och många tårar utbröt när det visade sig att åldringen i sammanhanget (Figeac) visade sig från sin sämsta sida. Tyvärr en helt död flaska. Desto roligare då att chilienska Sena tog heatsegern. Om det var ett vin jag var HELT säker på, så var det den urtypiska och läckra bdx:n! I övrigt föll Pontet-Canet bäst ut hos mig. Grym bordeaux av det kralligare slaget! Jänkaren var jag övertygad om att det var en supertoskanare av högsta klass i glaset. Snorläckert vin! Mycket gott som inte nämts också givetvis, även om Cos:en borde levererat bättre än att komma näst sist efter summeringen. Ändå ett bra vin, men väl skitigt och tjurigt för att hamna på favoritlistan.

Vidare äventyr tog mig och frun till Köpenhamn fredag förmiddag. Strax efter ankomst blev vi lite hungriga och passade på att plocka upp något riktigt gott på favorithaket Admiralgade 26. Lysande mat och roliga viner. Minimalistisk inramning, men med genomgående finess i varje detalj. Allt vin serveras i Zalto-glas, bara för att ge en hint! :)

Visa bifogad bild 12774

Förtjusande viner och fånigt läckert lamm som smälte som smör i munnen. Kul med en ny sydafrikansk producent dessutom. Finfin chenin.

Till middag blev det matmässigt lite lugnare, men vinmässigt några steg upp. Vi landade på den lysande vinbaren Den Vandrette och tog in en jäkligt bra syrah. Helt makalöst bra med milslång längd och koncentrerad kött- och olivsaft. Slankt och intensivt! Första nordrhonaren av tre avverkad. Fortsättning följer...

Visa bifogad bild 12775

Dan därpå var det vinshopping för hela slanten. De flesta butiker av rang genomsöktes för att stilla mitt spontanshoppingberoende. Det blev en del flaskor. Vi kände att hungern slog till och när vi ändå hade tänkt plocka upp lite mer Zalto-glas hos Vedstranden 10 så passade vi även på att luncha (lite ost och chark) och plocka på oss någon flaska till. Ja, och så var det dags för nästa snorgoda nordrhonare, denna gång från Hermitage...

Visa bifogad bild 12777
Visa bifogad bild 12776

En riktigt klassisk pepparbomb med djup och chark i mängder. Mums! Snart dags för en fullständigt trojka.

Kvällen bar oss till nyöppnade restaurang Frank. Hög klass! Fin miljö och trevlig personal med riktigt bra vinlista. Sist ut blev en Cornas. Tog in en flaska Auguste Clape -14. Väldigt ung och oförlöst dessvärre, men framåt slutet började den leverera så smått. Stramt och tjurigt, men med allt man kan önska av en klass-syrah under ytan. Läcker hummer och lite bubbel var inte fel heller och inte heller en fantastisk entretcôte med grönkål och tryffelkräm eller lite anklever och råbiff som "snacks". Avslutade med en fantastisk chokladrätt med earl grey-glass. Helt klart värt att besöka!

Visa bifogad bild 12778

Det var allt. Sitter just nu på tåget hem till Göteborg med resväskorna fulla av vin. Tänk vad härligt livet som vinnörd är när monopolet lyser med sin frånvaro och tänk att det räcker med endast några timmar med tåg för att nå friheten! :cigarr:

Vilka årgångar på Drouhin Amouroses och Sena Chadwick?

Sena 2008 provade jag för ett år sedan och den var utvecklad redan nu tyckte jag.
 
M

Mouton

Har haft en extravagant vinvecka milt sagt. :cigarr:

Började med pompa och ståt i torsdags när TS lät ett gäng hungriga vargar snylta på hans överdimensionerade vinkällare. Första heatet gjorde ingen ledsen kan jag säga. Sex makalöst bra viner och ett bubbel som förmodligen ingen läsare har missat att prova i någon form.

Visa bifogad bild 12761

Lustigt nog var det ingen i gruppen som plockade Selossen, men en schysst och läcker odlarskumpa kom upp som alternativ. Gott och lagom oxidativt med smöriga äpplen. Eller som jag uttryckte mig: "Om det kostar under 400 kr så är jag beredd att köpa på mig ett gäng!" Ingen bjöd över mitt bud, åtminstone inte så det hördes. ;)

Bland de röda lyckades By Far knipa både mitt hjärta och tillräckligt många i gruppens för att knipa andraplatsen i heatet. Makalöst bra vin med en intensitet och längd som imponerade stort även om upplevelsen i näsan kunde varit bättre. Tvåa för mig blev "Les Charmes" som jag visserligen trodde var en elegant Barolo, men det snedsteget tog jag med ro. Alla var ruggigt bra dock och om jag hade provat samma viner igen hade möjligen favoritskapet ändrats radikalt.

Andra heatet för kvällen visade sig innehålla bdx/bdx-blends från diverse ursprung. Det blev en del höjda ögonbryn efter avtäckning. Mestadels positiva överraskningar, anser jag.

Visa bifogad bild 12764

Stor besvikelse och många tårar utbröt när det visade sig att åldringen i sammanhanget (Figeac) visade sig från sin sämsta sida. Tyvärr en helt död flaska. Desto roligare då att chilienska Sena tog heatsegern. Om det var ett vin jag var HELT säker på, så var det den urtypiska och läckra bdx:n! I övrigt föll Pontet-Canet bäst ut hos mig. Grym bordeaux av det kralligare slaget! Jänkaren var jag övertygad om att det var en supertoskanare av högsta klass i glaset. Snorläckert vin! Mycket gott som inte nämts också givetvis, även om Cos:en borde levererat bättre än att komma näst sist efter summeringen. Ändå ett bra vin, men väl skitigt och tjurigt för att hamna på favoritlistan.

Vidare äventyr tog mig och frun till Köpenhamn fredag förmiddag. Strax efter ankomst blev vi lite hungriga och passade på att plocka upp något riktigt gott på favorithaket Admiralgade 26. Lysande mat och roliga viner. Minimalistisk inramning, men med genomgående finess i varje detalj. Allt vin serveras i Zalto-glas, bara för att ge en hint! :)

Visa bifogad bild 12774

Förtjusande viner och fånigt läckert lamm som smälte som smör i munnen. Kul med en ny sydafrikansk producent dessutom. Finfin chenin.

Till middag blev det matmässigt lite lugnare, men vinmässigt några steg upp. Vi landade på den lysande vinbaren Den Vandrette och tog in en jäkligt bra syrah. Helt makalöst bra med milslång längd och koncentrerad kött- och olivsaft. Slankt och intensivt! Första nordrhonaren av tre avverkad. Fortsättning följer...

Visa bifogad bild 12775

Dan därpå var det vinshopping för hela slanten. De flesta butiker av rang genomsöktes för att stilla mitt spontanshoppingberoende. Det blev en del flaskor. Vi kände att hungern slog till och när vi ändå hade tänkt plocka upp lite mer Zalto-glas hos Vedstranden 10 så passade vi även på att luncha (lite ost och chark) och plocka på oss någon flaska till. Ja, och så var det dags för nästa snorgoda nordrhonare, denna gång från Hermitage...

Visa bifogad bild 12777
Visa bifogad bild 12776

En riktigt klassisk pepparbomb med djup och chark i mängder. Mums! Snart dags för en fullständigt trojka.

Kvällen bar oss till nyöppnade restaurang Frank. Hög klass! Fin miljö och trevlig personal med riktigt bra vinlista. Sist ut blev en Cornas. Tog in en flaska Auguste Clape -14. Väldigt ung och oförlöst dessvärre, men framåt slutet började den leverera så smått. Stramt och tjurigt, men med allt man kan önska av en klass-syrah under ytan. Läcker hummer och lite bubbel var inte fel heller och inte heller en fantastisk entretcôte med grönkål och tryffelkräm eller lite anklever och råbiff som "snacks". Avslutade med en fantastisk chokladrätt med earl grey-glass. Helt klart värt att besöka!

Visa bifogad bild 12778

Det var allt. Sitter just nu på tåget hem till Göteborg med resväskorna fulla av vin. Tänk vad härligt livet som vinnörd är när monopolet lyser med sin frånvaro och tänk att det räcker med endast några timmar med tåg för att nå friheten! :cigarr:
Wow
 

LeChat

Medlem
952389C9-DFAD-43D1-B323-760D5347FA15.jpeg

2010 Camille Giroud Gevrey-Chambertin

Mmm! Här har vi fina mineral och en frisk syra vilket också var vad jag förväntade mig av Bourgogne 2010. Frukten har en liten trevlig sötma och har lämnat ungdomens primäraromer bakom sig. Här finns istället mer mognadstoner av bl.a. tjära, målarbod, jord och löv. Gott och färdigt att drickas, tror inte den vinner på vidare lagring.
463D30D5-8420-4A27-9D56-63CC1C05BDCF.jpeg
 
Har haft en extravagant vinvecka milt sagt. :cigarr:

Började med pompa och ståt i torsdags när TS lät ett gäng hungriga vargar snylta på hans överdimensionerade vinkällare. Första heatet gjorde ingen ledsen kan jag säga. Sex makalöst bra viner och ett bubbel som förmodligen ingen läsare har missat att prova i någon form.

Visa bifogad bild 12761

Lustigt nog var det ingen i gruppen som plockade Selossen, men en schysst och läcker odlarskumpa kom upp som alternativ. Gott och lagom oxidativt med smöriga äpplen. Eller som jag uttryckte mig: "Om det kostar under 400 kr så är jag beredd att köpa på mig ett gäng!" Ingen bjöd över mitt bud, åtminstone inte så det hördes. ;)

Bland de röda lyckades By Far knipa både mitt hjärta och tillräckligt många i gruppens för att knipa andraplatsen i heatet. Makalöst bra vin med en intensitet och längd som imponerade stort även om upplevelsen i näsan kunde varit bättre. Tvåa för mig blev "Les Charmes" som jag visserligen trodde var en elegant Barolo, men det snedsteget tog jag med ro. Alla var ruggigt bra dock och om jag hade provat samma viner igen hade möjligen favoritskapet ändrats radikalt.

Andra heatet för kvällen visade sig innehålla bdx/bdx-blends från diverse ursprung. Det blev en del höjda ögonbryn efter avtäckning. Mestadels positiva överraskningar, anser jag.

Visa bifogad bild 12764

Stor besvikelse och många tårar utbröt när det visade sig att åldringen i sammanhanget (Figeac) visade sig från sin sämsta sida. Tyvärr en helt död flaska. Desto roligare då att chilienska Sena tog heatsegern. Om det var ett vin jag var HELT säker på, så var det den urtypiska och läckra bdx:n! I övrigt föll Pontet-Canet bäst ut hos mig. Grym bordeaux av det kralligare slaget! Jänkaren var jag övertygad om att det var en supertoskanare av högsta klass i glaset. Snorläckert vin! Mycket gott som inte nämts också givetvis, även om Cos:en borde levererat bättre än att komma näst sist efter summeringen. Ändå ett bra vin, men väl skitigt och tjurigt för att hamna på favoritlistan.

Vidare äventyr tog mig och frun till Köpenhamn fredag förmiddag. Strax efter ankomst blev vi lite hungriga och passade på att plocka upp något riktigt gott på favorithaket Admiralgade 26. Lysande mat och roliga viner. Minimalistisk inramning, men med genomgående finess i varje detalj. Allt vin serveras i Zalto-glas, bara för att ge en hint! :)

Visa bifogad bild 12774

Förtjusande viner och fånigt läckert lamm som smälte som smör i munnen. Kul med en ny sydafrikansk producent dessutom. Finfin chenin.

Till middag blev det matmässigt lite lugnare, men vinmässigt några steg upp. Vi landade på den lysande vinbaren Den Vandrette och tog in en jäkligt bra syrah. Helt makalöst bra med milslång längd och koncentrerad kött- och olivsaft. Slankt och intensivt! Första nordrhonaren av tre avverkad. Fortsättning följer...

Visa bifogad bild 12775

Dan därpå var det vinshopping för hela slanten. De flesta butiker av rang genomsöktes för att stilla mitt spontanshoppingberoende. Det blev en del flaskor. Vi kände att hungern slog till och när vi ändå hade tänkt plocka upp lite mer Zalto-glas hos Vedstranden 10 så passade vi även på att luncha (lite ost och chark) och plocka på oss någon flaska till. Ja, och så var det dags för nästa snorgoda nordrhonare, denna gång från Hermitage...

Visa bifogad bild 12777
Visa bifogad bild 12776

En riktigt klassisk pepparbomb med djup och chark i mängder. Mums! Snart dags för en fullständigt trojka.

Kvällen bar oss till nyöppnade restaurang Frank. Hög klass! Fin miljö och trevlig personal med riktigt bra vinlista. Sist ut blev en Cornas. Tog in en flaska Auguste Clape -14. Väldigt ung och oförlöst dessvärre, men framåt slutet började den leverera så smått. Stramt och tjurigt, men med allt man kan önska av en klass-syrah under ytan. Läcker hummer och lite bubbel var inte fel heller och inte heller en fantastisk entretcôte med grönkål och tryffelkräm eller lite anklever och råbiff som "snacks". Avslutade med en fantastisk chokladrätt med earl grey-glass. Helt klart värt att besöka!

Visa bifogad bild 12778

Det var allt. Sitter just nu på tåget hem till Göteborg med resväskorna fulla av vin. Tänk vad härligt livet som vinnörd är när monopolet lyser med sin frånvaro och tänk att det räcker med endast några timmar med tåg för att nå friheten! :cigarr:
fantastiskt! Inte för att det var det vin jag var mest sugen på att pröva av alla dessa, men hur var Christian Tschidas Kapitel 1?
 
Visa bifogad bild 12754

En riktigt trevlig lördag för en i vinsammanhang USA-torsk. Jag finner nog faktiskt inte ord, allra minst för det däringa motorcykelvinet.
Najs! Var SQN mycket bättre än de andra eller spelade de i samma liga? Inte för att jag har så mycket att jämföra med i denna line-up... Tacksam om du väljer dina ord väl med tanke på stundande släpp av dessa inte helt billiga grejer på vårt vanliga bolag här i svedala.
 

Wintermute

Medlem
Un Jour 2013, Malbec från Cahors. Nu har det gått ett år sedan den senaste flaskan. Fortfarande hårda och lite besvärliga tanniner. Svarta vinbär, lavendel och möjligen viol. Lite kryddlåda i slutet (kryddpeppar, nejlika). Gott redan nu, men med tydlig potential. Jag skall försöka vänta ett år till med nästa flaska.
 

Keen

slan
Visa bifogad bild 12754

En riktigt trevlig lördag för en i vinsammanhang USA-torsk. Jag finner nog faktiskt inte ord, allra minst för det däringa motorcykelvinet.

Wow! Spännande! Hur var Harlan och Screagle?
Vilket år på Judge? Drack en 05:a förra veckan. God men kanske lite för mycket fat för min smak. Doftvin snarare än drickvin som en, förvisso utpräglad champagnedrickare, sa.
 

Daniel A

Administratör
Mycket spontan BYOB i Skåne igår. Jag åkte över till andra sidan landet och korkade upp lite tillsammans med @Skaggs , @Mats Petri och en lokal vinnörd (tack för Caves Orsat Lars!).

Vit flight
DSC_0156.JPG


#1 2015 Domaine de Saint Pierre, Chapon - Jura
Smörade popcorn, citron, rökigt, något oförlöst. Bra syra! Intensivt. Ungt, med grym potential. 90+p.
Kände mig säker på att det var Bourgogne, sannolikt 2014 och bättre läge i Chablis. Borde dricka mer Jurachardonnay, helt klart… Blev vit WOTN.

#2 2010 Werlitsch, Ex Vero III - Steirerland
Lite skum, oförlöst, intensiv. Svarta vingummin, vinbärsbuske, flour och pissoar. Händer mycket, men svårt att sätta ord på. På tungan är det stramt och lite stökigt, men med ett bra djup. Låter kanske inte så jävla gott, men det var det! Häftigt och intressant vin! 91p.
Mitt vin. Har en flaska till, som ska få ligga ett par år.

Röd flight
DSC_0157.JPG


#3 2016 Daniel Sage, Adam Contre le Beefsteack - vin de France
Grönsakssoppa med ferraribilar, röda bär. Syrligt och stökigt. Vagt kolsyrat. Supernaturvin, charmigt som fan. Enkelt men gott! Objektivt skulle jag säga 87p, men den rena njutningen är högre.
Fattade inte alls vad detta var. De andra lyckades få ner det till gamay eller pinot noir.

#4 2008 Torraccia del Piantavigna - Ghemme
Lakrits, örter, lingon, något godis? Superhög syra, kraftiga tanniner, strävt avslut. Grym struktur på det här vinet, saknar eventuellt lite komplexitet. 90p.
Bensäker på att det var en cirka 10 år gammal kvalitetsBarolo. Inte helt fel...

#5 2001 Caves Orsat, Romulus Primus Classicus - Valais, Schweiz
Här blev det åka av! Lite stall, svartpeppar, träflis, gröna örter, blod/järn. MUMS! Hela vinet andas mognadstoner. På tungan är det perfekt balanserat, med bra syra och polerade tanniner. Mycket bra! 91p.
Solklar Bordeaux från sent 80-tal, tidigt 90-tal. Får erkänna att BDX-blend (cab s, merlot, cab f) från Schweiz med nästan tjugo år på nacken var en gissning som låg eoner bort. Hur kul som helst! Känns fortfarande tryggt att jag har 10+ år fel när det kommer till ålder på inte bara Bordeaux, utan även Bordeauxblends...

#6 2012 Dehesa la Granja - Castilla y Leon
Turbofat, vanilj, kokos och smörkola. På tungan är det tunga mörka bär och smörkola. Bra med tanniner. 85p.
Hade varit öppet i nästan två dygn. Faten hade förstärkts lite över tiden, men fortfarande ett vin som håller ihop bra. Det är bra, men tyckte definitivt att 2010an var bättre!

#7 2010 Barranco Oscuro, Cerro las Monjas 1368
Grusigt varmt, lakrits, torkad frukt, lingonpulver, torkade blåbär, tjära, lite svartpeppar, plommon. Underbart expressivt vin! Fina tanniner och bra syra. Stort och fylligt i munnen, med viss värme (dock långt ifrån de 15,5 % alkohol den enligt etiketten ska innehålla!). Intressant och annorlunda - mognadstoner blandat med ungdomlig kraft. 92p och samtligas röda WOTN.
Mitt vin. Det här är då en blend av garnacha, cab s, cab f och merlot (okänd fördelning) från Granada, odlade på några av Europas högst belägna vingårdar (1368 m.ö.h.). Givetvis ingen som kan gissa sig fram till det blint - men med lite ledtrådar hittade sällskapet till såväl Barranco Oscuro som till deras flaggskeppsvin. Jag har länge varit svag för producenten, men det här måste jag ändå säga presterade över mina förväntningar.

Bonusflight - pizzaskumpa!
DSC_0159.JPG


#8 NV Savart, l’Ouverture
Märklig färg, blandning mellan rosé och orange. Tydliga blodapelsintoner, en del bokna äpplen, vildäpplen, citrus. Kraftiga bubblor, hög syra, men fruktigt och tilltalande på tungan. Nästan lite fånigt lättdrucket. Från senaste Caviste-släppet, så deg. okt 2017. I min värld i ett underbart stadie just nu, trots att det på pappret kanske inte borde vara det. Ung instegschampagne blir nog inte charmigare än såhär?! 89p.
Blev bonusvin från min sida när vi insåg att det höll på att bli första BYOBen utan bubbel!
 
Toppen