Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

gece

Man vänjer sig.
Men kvar att smaka är Baron de Leys gran reserva. Men inte kan väl den vara bättre? Meixeman skulle jag definitivt säga att det är en av mitt livs bästa vinerfarenheter. :)
Gran Reservan är förmodligen inte bättre då, för dig. Men det är en helt annan stil så det kommer bjudas tillfälle att begrunda vad du egentligen gillar, och varför. Själv gillar jag båda stilerna ☺️
 

Swedish

Medlem
Fast hos importören så hävdar dom att det är 100% Mencia.
http://www.johanlidbyvinhandel.se/retail/vintages/1662/
jo, så brukar det ofta låta och Mencia används i marknadsförings och igenkänningssyfte för att underlätta. Dock så är nästan alla gamla vingårdar i området samplanterade och frågar man vinmakaren vad som finns i vinet så brukar svaret bli lite luddigt "What we have"... Det brukar innebära mellan 20-40% annat; typ storheter som Caíño, Sousón, Brancellao, Merenzao, Negreda, Garnacha Tintorera, Mouratón, Palomino...
 

Magikern

Medlem
Lehmann Stonewell Shiraz 2010

Doft: redan när flaskan var nyöppnad anade jag lite svag doft och efter drygt 3 timmars dekantering var vinet fullt öppet. Mörk choklad och lite solmogna fikon. Det doftade onekligen solvarmt.
Attack: Mycket solmoget med mint och mjölkchoklad. Det är lite trist men fylligt och gott. Tyckte det liknade en 2003a från Bordeaux jag provade för ett tag sedan faktiskt.
Mellansmak: Samma smaker men kanske lite mer Shiraz kryddighet och lite tanniner. Syran hade kunnat vara högre.
Eftersmak: Rätt lång med tydliga toner av mörk cholklad och torkad frukt.

Lite för solmoget för min smak men rätt trevligt. 89 poäng kan jag ge vinet.

Någon som provat?
 
Last edited:

Ekdahl

Medlem
Lehmann Stonewell Shiraz 2010

Doft: redan när flaskan var nyöppnad anade jag lite svag doft och efter drygt 3 timmars dekantering var vinet fullt öppet. Mörk choklad och lite solmogna fikon. Det doftade onekligen solvarmt.
Attack: Mycket solmoget med mint och mjölkchoklad. Det är lite trist men fylligt och gott. Tyckte det liknade en 2003a från Bordeaux jag provade för ett tag sedan faktiskt.
Mellansmak: Samma smaker men kanske lite mer Shiraz kryddighet och lite tanniner. Syran hade kunnat vara högre.
Eftersmak: Rätt lång med tydliga toner av mörk cholklad och torkad frukt.

Lite för solmoget för min smak men rätt trevligt. 89 poäng kan jag ge vinet.

Någon som provat?
Var på g att beställa och testa en i vintras men blev inte av. Då som nu ser jag att det är 2009 som ligger för beställning. Köpte du via SB?
 

Magikern

Medlem
Var på g att beställa och testa en i vintras men blev inte av. Då som nu ser jag att det är 2009 som ligger för beställning. Köpte du via SB?

Japp, vet inte om det är avsett att vara så moget i stilen men jag tror inte att det vinner på lagring. Varma nätter så det skriker om det men det är nog planerat att vinet ska mogna tidigt. ;)
 

LeChat

Medlem
EE60E0C3-899B-4126-A6AC-DB11D8D68FEE.jpeg

2012 Domaine Saint Préfert Réserve Auguste Favier
70% Grenache 20% Syrah och 10% Cinsualt


Detta är en Chateauneuf som alltid levererar enligt mig. Dricker den runt ca 12-13 grader. Tät god grenache dominerar och smaken karaktäriseras tydligast av viol med ett uns av lakrits. Ljuvligt! Älskar verkligen de där violtonerna som så tydligt dyker upp i vissa viner. Blir perfekt till kvällens mixed grill på entrecote och några smarriga korvar, tzatziki och grillade grönsaker typ vitkål, rödlök, morot, sparris och paprika.
 

Trydebull

Medlem
Chablis Grand Cru Les Preuses La Chablisienne 2004

Alldeles för dålig på att skriva här, (trots att jag verkligen uppskattar andras beskrivningar) men apropå att ta en för laget (från annan tråd) så drog jag korken på en av de här flaskorna. Jag vet att @Omar Khayyam och @Patrik Sellin inte direkt högtidligt lovordade den här Chablis:en men eftersom jag druckit några tidigare årgångar slog jag ändå till på några flaskor och hade 36 oplanerade timmar att dricka en av dem över helgen.

Jag gillar den skarpt!

Lätt grönaktig gul ton trots relativ ålder.

Mår otroligt bra av luft! Gav mitt tre timmar och fick väldig payoff! Tillbaka på flaska och en dag i kylen så visar vinet än mer att det bör få vila än många år, eller att det verkligen bär på hemligheter om man ger det förutsättningar!

Vårblommor, rapshonung, lätt rostade vita nötter (utan det tunna innerskalet) på näsan. Det fyller på med extremt dova citrustoner som nästan är mer är åt apelsinhållet, men pomelo är nog närmst. Fortsätter med lite ljusa äpplen, en svalkande havston och lätt, lätt salta stänk samt ett uns av syren. Väldigt inbjudande!

Smaken ger en väldigt välkomponerad och välbalanserad kompott! Vårblommor, nästan vit vårhonung från raps o vitklöver, härliga lätta citrustoner och de där vita nötkärnorna med feta toner som sprider sig i hela munhålan som avslutas med toner från vitt melonkött och samma syrentoner som man hittar i doften.

Satt som en smäck både till rimmad, lätt rökt och grillad lax - och till söndagsostronen.

Hamnar absolut högt hos mig när det gäller köpvärdhet - även om det naturligtvis inte är ett av de allra största vinerna för det här priset.

Men jag drar till på 93 pinnar om du behandlar vinet enligt ovan!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Chablis Grand Cru Les Preuses La Chablisienne 2004

Alldeles för dålig på att skriva här, (trots att jag verkligen uppskattar andras beskrivningar) men apropå att ta en för laget (från annan tråd) så drog jag korken på en av de här flaskorna. Jag vet att @Omar Khayyam och @Patrik Sellin inte direkt högtidligt lovordade den här Chablis:en men eftersom jag druckit några tidigare årgångar slog jag ändå till på några flaskor och hade 36 oplanerade timmar att dricka en av dem över helgen.

Jag gillar den skarpt!

Lätt grönaktig gul ton trots relativ ålder.

Mår otroligt bra av luft! Gav mitt tre timmar och fick väldig payoff! Tillbaka på flaska och en dag i kylen så visar vinet än mer att det bör få vila än många år, eller att det verkligen bär på hemligheter om man ger det förutsättningar!

Vårblommor, rapshonung, lätt rostade vita nötter (utan det tunna innerskalet) på näsan. Det fyller på med extremt dova citrustoner som nästan är mer är åt apelsinhållet, men pomelo är nog närmst. Fortsätter med lite ljusa äpplen, en svalkande havston och lätt, lätt salta stänk samt ett uns av syren. Väldigt inbjudande!

Smaken ger en väldigt välkomponerad och välbalanserad kompott! Vårblommor, nästan vit vårhonung från raps o vitklöver, härliga lätta citrustoner och de där vita nötkärnorna med feta toner som sprider sig i hela munhålan som avslutas med toner från vitt melonkött och samma syrentoner som man hittar i doften.

Satt som en smäck både till rimmad, lätt rökt och grillad lax - och till söndagsostronen.

Hamnar absolut högt hos mig när det gäller köpvärdhet - även om det naturligtvis inte är ett av de allra största vinerna för det här priset.

Men jag drar till på 93 pinnar om du behandlar vinet enligt ovan!
Du sålde precis in till köp från min sida. Har tittat på den där flaskan, men har inte vågat slå till. Mycket bra smaknot dessutom!
 

Bastardo

Medlem
Jag har nästan sökt ihjäl mig för att hitta en god riesling att inmundigas mest i sommar, men även senare. Finns det möjligen någon vänlig själ som kan barma sig över mig och ge en bra rekommendation? ;)
Tyskt ska det vara och inte med en syra som kan göra hål i kinderna! Lite restsocker smakar bara mums. Någonting i stilen med feinherb och dylika. Alkoholhalt bör vara minst 10% och vinet ska ha en human prisbild, låt oss säga mellan 100+ till ca. 250 riksdaler.
Som ett exempel kan jag ge Dreissigacker Riesling Organic Trocken 2016. Det är precis i min smak! Det får gärna vara ett vin som innehåller även lite mer restsocker, men stålhård syra är inte min vän. Dock gillar jag viner med mineraliga toner och mycket petrol – både i doft och smak. :) En aning spritsighet funkar alldeles förträffligt.
 

Pontus

Medlem
Jag har nästan sökt ihjäl mig för att hitta en god riesling att inmundigas mest i sommar, men även senare. Finns det möjligen någon vänlig själ som kan barma sig över mig och ge en bra rekommendation? ;)
Tyskt ska det vara och inte med en syra som kan göra hål i kinderna! Lite restsocker smakar bara mums. Någonting i stilen med feinherb och dylika. Alkoholhalt bör vara minst 10% och vinet ska ha en human prisbild, låt oss säga mellan 100+ till ca. 250 riksdaler.
Som ett exempel kan jag ge Dreissigacker Riesling Organic Trocken 2016. Det är precis i min smak! Det får gärna vara ett vin som innehåller även lite mer restsocker, men stålhård syra är inte min vän. Dock gillar jag viner med mineraliga toner och mycket petrol – både i doft och smak. :) En aning spritsighet funkar alldeles förträffligt.
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/willi-schaefer-9114201
Om du vill gå lite utanför dina ramar :). Ingen stenhård syra. Finfin balans med lite spritsighet. Dricks nu och 20 år framåt.
 

john b

Medlem
Chablis Grand Cru Les Preuses La Chablisienne 2004



Mår otroligt bra av luft! Gav mitt tre timmar och fick väldig payoff! Tillbaka på flaska och en dag i kylen så visar vinet än mer att det bör få vila än ...

...Men jag drar till på 93 pinnar om du behandlar vinet enligt ovan!

Kul! Jag.har några av den som jag tänkte jämföra med årgång 2015 samma vin vid lämpligt tillfälle.

Nybörjarfråga; jag tolkar texten som att du luftade vinet i timmar, och sedan tillbaks i flaska.
Vad är gängse metod för det? Vanlig ståltratt från Ica basic? Eller finns det något skojigt överprisat tillbehör från franska inlandet som är superviktigt?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Kul! Jag.har några av den som jag tänkte jämföra med årgång 2015 samma vin vid lämpligt tillfälle.

Nybörjarfråga; jag tolkar texten som att du luftade vinet i timmar, och sedan tillbaks i flaska.
Vad är gängse metod för det? Vanlig ståltratt från Ica basic? Eller finns det något skojigt överprisat tillbehör från franska inlandet som är superviktigt?
Inga konstiga tillbehör förutom en juste karaff. Dekantera, vänta x antal timmar ( i detta fall tre ), drick och njut. Blir det något över så häll tillbaks på flaskan via en Ica basic tratt, in i kylen och så testar du dagen efter osv så länge du har nåt kvar i flaskan:)
 

john b

Medlem
Inga konstiga tillbehör förutom en juste karaff. Dekantera, vänta x antal timmar ( i detta fall tre ), drick och njut. Blir det något över så häll tillbaks på flaskan via en Ica basic tratt, in i kylen och så testar du dagen efter osv så länge du har nåt kvar i flaskan:)
Tackar.

Alltid kul att köpa nya grejer, befintliga trattar i hushållet har dislokerats till garaget för olika terpentin- och bensinslangningsprojekt.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag har nästan sökt ihjäl mig för att hitta en god riesling att inmundigas mest i sommar, men även senare. Finns det möjligen någon vänlig själ som kan barma sig över mig och ge en bra rekommendation? ;)
Tyskt ska det vara och inte med en syra som kan göra hål i kinderna! Lite restsocker smakar bara mums. Någonting i stilen med feinherb och dylika. Alkoholhalt bör vara minst 10% och vinet ska ha en human prisbild, låt oss säga mellan 100+ till ca. 250 riksdaler.
Som ett exempel kan jag ge Dreissigacker Riesling Organic Trocken 2016. Det är precis i min smak! Det får gärna vara ett vin som innehåller även lite mer restsocker, men stålhård syra är inte min vän. Dock gillar jag viner med mineraliga toner och mycket petrol – både i doft och smak. :) En aning spritsighet funkar alldeles förträffligt.
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/calles-riesling-7215301
 

Skrutt

Medlem
Jag har nästan sökt ihjäl mig för att hitta en god riesling att inmundigas mest i sommar, men även senare. Finns det möjligen någon vänlig själ som kan barma sig över mig och ge en bra rekommendation? ;)
Tyskt ska det vara och inte med en syra som kan göra hål i kinderna! Lite restsocker smakar bara mums. Någonting i stilen med feinherb och dylika. Alkoholhalt bör vara minst 10% och vinet ska ha en human prisbild, låt oss säga mellan 100+ till ca. 250 riksdaler.
Som ett exempel kan jag ge Dreissigacker Riesling Organic Trocken 2016. Det är precis i min smak! Det får gärna vara ett vin som innehåller även lite mer restsocker, men stålhård syra är inte min vän. Dock gillar jag viner med mineraliga toner och mycket petrol – både i doft och smak. :) En aning spritsighet funkar alldeles förträffligt.
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/wachenheimer-riesling-8191201
Ingen restsötma att tala om men heller inget syraspjut utan läskande blodapelsintoner.
 
Toppen