Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trydebull

Medlem
Nybörjarfråga; jag tolkar texten som att du luftade vinet i timmar, och sedan tillbaks i flaska.
Vad är gängse metod för det? Vanlig ståltratt från Ica basic? Eller finns det något skojigt överprisat tillbehör från franska inlandet som är superviktigt?

Inga konstiga tillbehör förutom en juste karaff. Dekantera, vänta x antal timmar ( i detta fall tre ), drick och njut. Blir det något över så häll tillbaks på flaskan via en Ica basic tratt, in i kylen och så testar du dagen efter osv så länge du har nåt kvar i flaskan:)

@petterkalle har helt rätt. Inga konstigheter. Jag använder visserligen en glastratt men det är mer för känslans skull, och den är synnerligen no-name och inköpt för en 50-lapp för ett antal år sedan. Och det var nog mer någon form av utförsäljning i Danmark än franska inlandet.

Jag brukar nästan alltid hälla tillbaka på flaska efter luftning (och, vid röda och fortifierade, även avspolning av flaskan för att få bort avlagringar) både för att jag tycker att det ger en större känsla att hälla upp från flaskan, och för att jag sedan åtta månader dricker själv eftersom frun är gravid och då brukar flaskorna vara två dagar per automatik (nåja, åtminstone ibland...)

Men däremot är det väldigt viktigt att du faktiskt ger vinerna luft. Du kommer inte att hitta det jag beskrev om du drar upp korken, häller upp i glaset och hivar i dig flaskan inom 30 minuter.
 

Bastardo

Medlem
Tack så mycket för alla tips!
Det var länge sen jag köpte någon riktig bra spätlese, så det kanske blir en sån på sikt.
Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Spätlese 2016 skulle sitta fint att njuta en vacker sommardag.
:) Dr. Bürklin-Wolf Wachenheimer Riesling 2016 ligger väldigt nära på likadana siffror som Dreissigacker. Det måste vara också gott vin.
Calles Riesling 2016 ligger också bra till. Får söka lite recensioner om den. Mycket bra prisbild ur min synvinkel.
På många viner hos bolis i dag är SB billigast i Fennoskandia. Priserna i Island vet jag dock ingenting om. Det ser man lätt när man är ute efter på de nordiska sajterna.
Det här vinet låter väldigt lovande: Gysler Feldgefluster Riesling Kabinett Feinherb 2016.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
DD1B18C5-E101-4A1A-A68F-E9A7F5D91D71.jpeg

Ridge Estate Cabernet Sauvignon 2009
CS 77% Merlot 23%


Till onyttigt feta, salta grillade ribs blev det en fruktig Bordeaux blend från Kalifornien. Fortfarande rätt ungt och behöver en del luft för att öppna upp sig. Men efter ca 2,5- 3h så kan man uppleva sann hedonism.:D
 

Skrutt

Medlem
Visa bifogad bild 13379
Ridge Estate Cabernet Sauvignon 2009
CS 77% Merlot 23%


Till onyttigt feta, salta grillade ribs blev det en fruktig Bordeaux blend från Kalifornien. Fortfarande rätt ungt och behöver en del luft för att öppna upp sig. Men efter ca 2,5- 3h så kan man uppleva sann hedonism.:D
Clas Ohlssons läsglasögon!?

Jag drack det vinet för ett år sedan och tyckte också det var blygt till en början. Tack för påminnelsen om luftning nästa gång.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tackar.

Alltid kul att köpa nya grejer, befintliga trattar i hushållet har dislokerats till garaget för olika terpentin- och bensinslangningsprojekt.

Håller med :) De här tre har jag hemma. Tycker alla gör jobbet bra! Den sista är kanske mest fördelaktig då man kan snabblufta vinet och låta flaskan hällas ner i karaffen och sedan tillbaka i flaskan på ett snyggt sätt.

https://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=23096

https://www.kitchnsverige.se/natbutik/vin-barutrustning/karaffer/2400/14/

https://frapp.se/dukning/vin-dryck/...YgHhykHfIR3BiscdjaGp2FEMhgeaWsrRoCylkQAvD_BwE
 

Skrutt

Medlem
Nix! De är köpta på Blickpunkten. Men på jobbet har jag Clas Ohlssons. Jag har typ ett par läsglasögon för varje rum. :)
Haha, märkligt så olika man kan vara. Själv har jag bara ett par. Så fort jag haft två har ett försvunnit eller gått sönder.
 

Bastardo

Medlem
Haha, märkligt så olika man kan vara. Själv har jag bara ett par. Så fort jag haft två har ett försvunnit eller gått sönder.
Jag kör nästan alltid med gamla terminalglasögon som dessutom skaver … ;) Har kört även bil med de glasögon, fast jag ser inte så himla bra med dem på avstånd. Man vänjer sig vid det mesta. Har två andra par också, som jag nästan aldrig använder. Vid resor försöker jag hitta med ett par glasögon som reserv. :)
Tacka vet jag lågpriskedjor för glasögon. De kanske är inte lika bra, men kostar nästan ingenting i jämförelse. Tänk bara några decennium sedan då glasögon var riktigt dyra!
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Håller med :) De här tre har jag hemma. Tycker alla gör jobbet bra! Den sista är kanske mest fördelaktig då man kan snabblufta vinet och låta flaskan hällas ner i karaffen och sedan tillbaka i flaskan på ett snyggt sätt.

https://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=23096

https://www.kitchnsverige.se/natbutik/vin-barutrustning/karaffer/2400/14/

https://frapp.se/dukning/vin-dryck/...YgHhykHfIR3BiscdjaGp2FEMhgeaWsrRoCylkQAvD_BwE

Så.underbart.nördigt. (lite iaf)
 

LeChat

Medlem
4EFF8614-8A5D-4668-BE72-BC4D023137F8.jpeg

2005 Château Haut-Bages Libéral
70% CS 30% Merlot

Den här flaskan är på ett sätt extra rolig att öppna. Den köptes för ganska exakt tio år sedan vid SBs primörsläpp. Jag konstaterar bl a att den klarat sig bra under dessa tio år i min enkla källare med ibland -5 grader på vintern och 20-21 grader en varm sommarmånad.
Vinet har bra djup och koncentration i smaken. Fruktig även om den har torkat ut en aning. Löv, tobak, lite viol, röda äpplen mm. Saknar elegans, ingen stor Bordeaux men god och helt ok.
 
Chablis Grand Cru Les Preuses La Chablisienne 2004

Alldeles för dålig på att skriva här, (trots att jag verkligen uppskattar andras beskrivningar) men apropå att ta en för laget (från annan tråd) så drog jag korken på en av de här flaskorna. Jag vet att @Omar Khayyam och @Patrik Sellin inte direkt högtidligt lovordade den här Chablis:en men eftersom jag druckit några tidigare årgångar slog jag ändå till på några flaskor och hade 36 oplanerade timmar att dricka en av dem över helgen.

Jag gillar den skarpt!

Lätt grönaktig gul ton trots relativ ålder.

Mår otroligt bra av luft! Gav mitt tre timmar och fick väldig payoff! Tillbaka på flaska och en dag i kylen så visar vinet än mer att det bör få vila än många år, eller att det verkligen bär på hemligheter om man ger det förutsättningar!

Vårblommor, rapshonung, lätt rostade vita nötter (utan det tunna innerskalet) på näsan. Det fyller på med extremt dova citrustoner som nästan är mer är åt apelsinhållet, men pomelo är nog närmst. Fortsätter med lite ljusa äpplen, en svalkande havston och lätt, lätt salta stänk samt ett uns av syren. Väldigt inbjudande!

Smaken ger en väldigt välkomponerad och välbalanserad kompott! Vårblommor, nästan vit vårhonung från raps o vitklöver, härliga lätta citrustoner och de där vita nötkärnorna med feta toner som sprider sig i hela munhålan som avslutas med toner från vitt melonkött och samma syrentoner som man hittar i doften.

Satt som en smäck både till rimmad, lätt rökt och grillad lax - och till söndagsostronen.

Hamnar absolut högt hos mig när det gäller köpvärdhet - även om det naturligtvis inte är ett av de allra största vinerna för det här priset.

Men jag drar till på 93 pinnar om du behandlar vinet enligt ovan!
Hej hej kul att den levererar - jag tyckte alla tre chabliser som släpptes från kooperativet var bra, men att fourchaume var minst lika bra som les preuses och samtidigt billigare, beklagar om det blev otydligt i smaknoterna eller sammanfattningen. Försökte sen köpa några flaskor fourchaume men de hade hunnit ta slut... jag tror att @Patrik Sellin hade ungefär samma bedömning av dessa två men att vi hade litet olika syn på var på pallen som premier cru grand cuvee (dvs den icke vingårdsspecifika tappningen) skulle hamna. Mycket nöje! Alltid kul med chardonnay från svalare år/klimat med litet ålder!
 

Trydebull

Medlem
Hej hej kul att den levererar - jag tyckte alla tre chabliser som släpptes från kooperativet var bra, men att fourchaume var minst lika bra som les preuses och samtidigt billigare, beklagar om det blev otydligt i smaknoterna eller sammanfattningen. Försökte sen köpa några flaskor fourchaume men de hade hunnit ta slut... jag tror att @Patrik Sellin hade ungefär samma bedömning av dessa två men att vi hade litet olika syn på var på pallen som premier cru grand cuvee (dvs den icke vingårdsspecifika tappningen) skulle hamna. Mycket nöje! Alltid kul med chardonnay från svalare år/klimat med litet ålder!

Det var såklart, och som vid någon tidigare referens ingen som helst kritik gentemot era bedömningar under helt andra förutsättningar! Ni gör ett kanonjobb och jag är inte minsta avundsjuk på premisserna! Sen tillkommer ju dessutom tycke och smak, och kanske viktigast av allt - möjligheten att själv hantera en flaska precis som man själv önskar:). Jag blandade in era värderingar mer som referens. Det är ju alltid mer berikande med flera olika riktningar och åsikter än bara en:).

Nu har jag ju inte övriga att jämföra med, men ja, Les Preuses var absolut bra!
 

Pessoa

Medlem
2016 Suertes del Marqués Valle de la Orotava Trenzado

Visa bifogad bild 13256





Redan när jag köpte det här vinet så var jag orolig, ni som har sett på BYOB vet att jag och @gece inte alltid haft samma smak och tycke om vinerna. Hur som helst, ett vin som etsat sig fast hårt på en av våra medlemmar, oavsett vem, är ett vin värt att testa i mina ögon - om inte annat bara för att stilla nyfikenheten.

Jag tycker @Vingubben smaknot är spot on. Det jag skrev var; Simhall, svavel, vita krusbär och grusväg i regnet. Inte helt likt, men roligt med just svavel och utedass, det är verkligen något märkligt över doften i det här vinet. Jag tror inte att mitt doftsinne är tillräckligt skarpt för att göra vinet till rättvisa. Det är en konstig doft!
I munnen är det rent, ganska snällt, torrt utan att vara krispigt. Saknar frukt. Eftersmaken har en viss syra men blir ändå något mesig för min smak. Saknar frukten i avslutet också. Blir lite fundersam på det här vinet.

Poängmässigt är det ett bra och välgjort vin, men det är ingenting som jag själv tycker om - men trots allt detta så är det tillräckligt intressant för att drickas över två dagar. Köp det här vinet om ni vill ha en udda upplevelse, men skippa det om ni vill ha ett gott vin!

Jag lät min sambo dofta i glaset, och jag citerar:
-Uhhhh kräkvin.
-Tycker du det där va gott? Jag skulle aldrig stoppa det i min mun.
-Det går inte att känna efter någon doft, det bara sticker i hela huvudet.
Älskade 2015. Har några 2016. Var med i decemberlådan från WineTrade. De två jag testat från lådan (Comando G och COS) har varit mycket bra. Fyllde på lite Trenzado för säkerhets skull.
 

Sörplarn

Medlem
Lite sent, men hade en trevlig kväll med tjocka släkten hemma, hoppas detta underbara väder håller i sig till Midsommar.

Bruno Paillard BdB 1996 på magnum VS Pehu Simonet NV Rosé.
Elakt motstånd för Pehu Simonet här, men för att börja med den svaga.
Så får jag säga att personligen har jag inte varit förtjust så mycket i den producentens grejer.
Men Rosén är faktiskt riktigt bra, mycket smultron, bra syra och fräschhet. Den gjorde inte bort sig, men mogna prylar från 1996 sparkar in dörrar med våld.
BdBn däremot är perfekt och klarar nog inte mycket längre till, den våldsamma syra har lugnat sig en hel del, och blint troddes det vara ett mycket yngre vin. Klassiskt god och jävligt bra. Sitter ni på några/någon så är det dags att bli marinerad i Midsommar med lycka.

IMAG0576.jpg


Vit vins rejs, och vi testade Zuani Vigne Collio 2014 och La Chablisienne Mont de Mileu 2009.

Italienaren spö med hästlängder ut Mont de Mileu som var otroligt svag, såg även ut som vatten i glaset, blekt och något jag aldrig kommer röra igen. Zuani däremot var en gåta, vart jag hade köpt den kommer jag inte ihåg, eget vinkällare fynd?
Enligt producent: "Friulano, Chardonnay, Sauvignon and Pinot Grigio from vines between fifteen and thirty years old." 4 druvor ja där ser man. Lustig kombo, men riktigt bra. Så mycket olika smaker gör en förbryllad på ett bra sätt. Kul upplevelse riktigt kul.

IMAG0577.jpg


Tårta och Port såklart.

IMAG0575.jpg


Som bilden säger, köpte på en av jobb resorna förra året i Seattle, aldrig sett en Amerikansk port förut så det måste man testa, dom började året 1984 så gammal Producent är det ej. 48 månader på ek. Den korkades upp som bonus vin ett par dagar innan, men ingen var speciellt sugen då det fanns massa bubbel kvar.
Körsbär och plommon dominera, men väldigt slankt och liknar inte originalen från Europa.
18,6% som knappt känns, gedigen produkt vilket jag får införskaffa igen vid nästa Jobb resa. Kul och utmärkt summerar vinet rätt bra.

IMAG0580.jpg
 

MHilv

Medlem
Catena vista flores malbec 2015.
20180608_175103.jpg

En får tacka för smaknoterna på småpartierna. För 139 spänn så är detta ett fynd, drack det svalt till en charktallrik. De sa sluuuurp så var den flaskan slut.

Bra syra, smak av lakrits och blåbär. Har svårt att hitta något som stör så då går det fort att dricka upp.
 
Toppen