Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi (@Mats Hjalle och jag) sitter i Östra Spöland (Västerbotten) och gör vårt till för att försöka plocka in viner på forumet med både viss klass och mognad. Alla förtjänar att få bli Månadens Vin. Vi önskar att alla fick njuta som vi.

Först ut Dassai 39 i sin typiskt västerbottniska charm.
IMG_0789.JPG


Och sen ett par vita viner. Valet föll på Österrikisk Grüner Veltliner:
IMG_0794.JPG

(Leth är tillägnad @Mattias Schyberg :)

...åsså lite rött:
IMG_0790.JPG


Vi äter inte dessert, men en liten Suderudd ( ping @chambertin ) passar alltid bra:
IMG_0793.JPG

...till ostarna:
IMG_0795.JPG


...vi går sannolikt inte ned i vikt i afton...

Nu bah KÖÖÖR vi!

Ha ett skönt fredagsmys ni också!
 

matage

Medlem
Lite sent, men hade en trevlig kväll med tjocka släkten hemma, hoppas detta underbara väder håller i sig till Midsommar.

Tårta och Port såklart.

Visa bifogad bild 13421

Som bilden säger, köpte på en av jobb resorna förra året i Seattle, aldrig sett en Amerikansk port förut så det måste man testa, dom började året 1984 så gammal Producent är det ej. 48 månader på ek. Den korkades upp som bonus vin ett par dagar innan, men ingen var speciellt sugen då det fanns massa bubbel kvar.
Körsbär och plommon dominera, men väldigt slankt och liknar inte originalen från Europa.
18,6% som knappt känns, gedigen produkt vilket jag får införskaffa igen vid nästa Jobb resa. Kul och utmärkt summerar vinet rätt bra.

Var i Seattle hittade du den? Vinbutiken nere i Pike Place Market eller nån annanstans?
Min favoritbutik där man kunde hitta testtappningar från olika vingårdar låg nedanför Space Needle men har flyttat till bilavstånd..
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vi (@Mats Hjalle och jag) sitter i Östra Spöland (Västerbotten) och gör vårt till för att försöka plocka in viner på forumet med både viss klass och mognad. Alla förtjänar att få bli Månadens Vin. Vi önskar att alla fick njuta som vi.

Först ut Dassai 39 i sin typiskt västerbottniska charm.
Visa bifogad bild 13425

Och sen ett par vita viner. Valet föll på Österrikisk Grüner Veltliner:
Visa bifogad bild 13426
(Leth är tillägnad @Mattias Schyberg :)

...åsså lite rött:
Visa bifogad bild 13427

Vi äter inte dessert, men en liten Suderudd ( ping @chambertin ) passar alltid bra:
Visa bifogad bild 13428
...till ostarna:
Visa bifogad bild 13429

...vi går sannolikt inte ned i vikt i afton...

Nu bah KÖÖÖR vi!

Ha ett skönt fredagsmys ni också!
Vad är kopplingen till mig och Leth? :)
 

Adamanko

Medlem
Får säga att släppet av fasta produkter den 1:a mars var oerhört bra.

Black Stallions pinot noir är numera ett av mina bruksvin och idag fick jag ett till.
Elephant hill Le phant rouge. Underbart för alla er som gillar lite köttsmaker i era viner. För 139 spänn är det fantastisk bfb.
 

Sörplarn

Medlem
Var i Seattle hittade du den? Vinbutiken nere i Pike Place Market eller nån annanstans?
Min favoritbutik där man kunde hitta testtappningar från olika vingårdar låg nedanför Space Needle men har flyttat till bilavstånd..

Jag köpte på plats hos Ste.Michelle då dom är inblandade på nått sätt, åk dit dom säljer mycket skoj på plats, glöm inte Eroica och Mythos vinerna. Vinprovning är gratis efter gårdsturen som även den är gratis. Länk.

Annars kan du beställa från Martin Bruni hem där du bor. Länk.
 
M

Mouton

När den svenska sommaren böljar över oss och kroppen skriker grilla, vad gör man då?
Precis tvärt om, istället för en vulgär Syrah, så tar man fram en halv gammal Chianti.
Till detta äter man en ungs stekt fläskfilé med en kantarell sås, det är just svampen som pockar på vin med ålder.
Inget går så i hand i handske som skogens guld och vin med ålder.
Mången säger Bdx i detta fall, men inte jag, hur många gånger har man inte suttit i Rom och Milano och ätit en fantastisk svamp pasta med Chianti till.
Doftar som en riktig höstskog, med stall därtill, tobak och mynta och murken ved. Underbart. Smaken går i exakt samma nyanser, mjuka tanniner och rund fyllighet. Kanske man skulle tagit nån från 80-talet? Nästa gång

image.jpeg
 
Last edited by a moderator:

LeChat

Medlem
0E75490A-5B0D-4D5F-94E7-4C691B4D995A.jpeg

2015 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape
Första CndP från 2015 öppnas ikväll till grillade lammracks. Fin balans och bra mineral, riktigt mumsig direkt. Ingen jolmig eller klumpig frukt nej tvärtom tycker jag att den är både sval och elegant. När den fått luftas ett tag kommer mer av de klassiska dragen fram. Köpte fyra i fredags men det får nog bli påfyllning. Den här kan gå åt i sommar till diverse grillmiddagar. Bra pris dessutom!
BB98A9D0-823F-4B2B-927B-2E5BE0DED913.jpeg
 

LeChat

Medlem
4DEDE64A-46E6-4B9B-A745-BCD3973DE6B9.jpeg

2015 Muhr-van der Niepoort Sydhang


Ung syrah med bra bett som gör sig fint till klassiska färsbiffar med lök, himmelsk gräddsås och potatis. God med potential. Inte helt olik 2015 M. Chapoutier Crozes-Hermitage Les Meysonniers om jag inte minns helt fel. Väntar ett par år med sista flaskan.
 
Jag har varit dålig på att posta i denna tråd (och i övrigt) den senaste tiden, här kommer ett axplock av senaste månadens viner.

upload_2018-6-11_19-54-22.jpeg

Börjar med det bästa!
Le Clos du Caillou - CDP Reserve 2005
En 100 poängare av Parker och i detta fallet håller jag med honom. Detta är så nära perfektion jag kommit i mitt vinprovarliv. Initialt tydliga kaffetoner på näsan. Därefter tittar målarfärg och bacon fram. Efter en halvtimme en explosion av lakrits och hallon med viss sälta. Som en sucker för kombon lakrits-hallon var detta ljuvligt. Man kunde inte sluta dofta på vinet. Massivt koncentrerat men ändå oerhört elegant. Klarar 10 års lagring till utan problem. Det bästa röda jag provat och poängen är i underkant i hopp om att få prova något ännu bättre.

Ska ner till bland annat södra Rhone i sommar och det blir definitivt ett besök hos Clos du Caillou som borde ha 2015 och 2016 till försäljning nu, vilka båda är grymma årgångar.
97P(+)

upload_2018-6-11_20-4-26.jpeg

Marc Hebrart - Special Club 2013
55% PN och 45% CH, 100% ståltank. Deg datum okänt men spenderat 48 mån på jästfällningen så relativt nyligen. På plats mindes jag denna som oerhört sluten på näsan men att den i munnen var oerhört strukturerad och behaglig, att allting satt som en smäck i munnen.
Ett lite mer öppet intryck denna gången. I munnen mycket cestiga toner samt samt persikor och röda äpplen. Dag 2 händer något, cestigheten blir lite för påtaglig i form av beska toner. Dag 1 var jag inne på 89P, dag 2 runt 85. Intrycket dag 1 naturligtvis viktigast så landar på 88P. Vet inte hur flaskvariationen ser ut hos Hebrart, skulle kunna vara så att detta är en sämre flaska. Väntar ett par år med resterande 3 flaskor.

upload_2018-6-11_20-6-5.png

Terrazze dell'Etna - Caruso - 2014
Mitt livs första vin från Etna. Stilmässigt hamnar jag närmast Piemonte, men ändå inte på något sätt. Detta känns varmare och har en helt annat sötma än jag jag brukar hitta i Piemonteviner. Dracks över två dagar och ändrade sig en hel del, betydligt mer tjurig och Piemontelikt dag 1. Mycket rosor, körsbär, jordgubb och möbelpolish. Elegant och trevligt. 87P

upload_2018-6-11_20-11-14.png

Azelia Barolo 2013

Det öppnades en Barolo som jämförelsevin till Etnan. En helt annan power i såväl doft som smak. En härlig doft av antika möbler och rosor. I munnen röda bär, körsbär och tjära. Mycket tanniner och vinet gör gott av att ligga 5-10 år. 90P(+)

upload_2018-6-11_20-13-21.png

Michel Arnould - La Grande Cuvee NV

Basår 2013, 70% PN och 30% CH. Efter att ha besökt Arnould för en dryg månad sedan är mina intryck: Genomgående bra kvalité rakt igenom hela rangen av viner som är alldeles för lågt prissatta. Samtliga ligger väldigt bra i munnen. Väldigt få kan nog identifiera några direkta skönhetsfläckar. Däremot är det nog inga viner som når upp till några hissnande höjder. Dock har jag bara druckit deras viner som unga så kan inte uttala mig om vad som händer med dem om x år. Intrycket av detta vin bekräftar vad jag tänkte på plats. Detta är för jäkla gott för löjligt låga 21 EUR på plats! 89P(++)

upload_2018-6-11_20-16-45.png

Lamborghini Campoleone 1999

Ett fantastiskt vin som klarat sig förvånansvärt bra under garderobslagring. Intensivt kompakt rödbrunt i färgen. Tydliga animaliska drag i såväl näsa som mun med toner av rått kött, grispink, blött hö, stall och cola. 93P

upload_2018-6-11_20-19-11.jpeg

Emilio Moro - Malleolus 2014
Ett vin som jag tror få ogillar. Alla puzzelbitar på plats och passade alldeles utmärkt till grillat. I doft och mun gräddkola, svarta vinbär, björnbär, mörka körsbär och selleri. 91P

upload_2018-6-11_20-20-59.jpeg

Bois de Boursan - Cuvee des Felix - CDP 2006
Kraftfull CDP från Bois de Boursan med mycket stall och brett. Varm rund munkänsla och lång finish. Visst tanningrepp fortfarande i finishen. 92P

upload_2018-6-11_20-22-46.jpeg

Arnaldo-Caprai - Sagrantino di Montefalco - 2000

Som ungt är tydligen detta det mest tanninsträva och kärva man kan tänka sig. Det förstår jag med tanke på att det fortfarande, 18 år senare, har en hel del tanniner kvar. Känns betydligt yngre och klarar sig säkert 20 år till. Intensivt till 1000, mörkfruktigt, svamp och bark. Ett riktigt bra vin men är nog inget man ska dricka som ungt om man vill undvika att behöva vika tillbaka överläppen!;) 93P

upload_2018-6-11_20-26-38.jpeg

Keller - Riesling trocken 2016

Knastertorrt och mineraliskt med en hög syra. I munnen mycket citrus, gröna äpplen, omogna persikor och krossad sten. Medium kropp och finish. 88P
 
Last edited:

LeChat

Medlem
3725EFB4-7A63-4194-A5AD-780EA76FBCDF.jpeg

2014 By Farr Pinot Noir Sangreal
By Farr gör bra PN. Ett axiom.


Mineralrik med en frukt som har både rödfruktig karaktär samtidigt som den har djupet och komplexiteten som man hittar i mera mogen frukt. Syran är lagom men tydlig och gör att vinet gärna umgås med min krämiga spagetti Carbonara. Någon nöt och kryddnejlika tittar fram och avslutar med lite finlakrits. Detta var min första från 2014 och den bara bekräftar tidigare upplevelser, så: Gör plats i källaren för By Farr 2015! :)
 
M

Mouton

Visa bifogad bild 13481
2014 By Farr Pinot Noir Sangreal
By Farr gör bra PN. Ett axiom.


Mineralrik med en frukt som har både rödfruktig karaktär samtidigt som den har djupet och komplexiteten som man hittar i mera mogen frukt. Syran är lagom men tydlig och gör att vinet gärna umgås med min krämiga spagetti Carbonara. Någon nöt och kryddnejlika tittar fram och avslutar med lite finlakrits. Detta var min första från 2014 och den bara bekräftar tidigare upplevelser, så: Gör plats i källaren för By Farr 2015! :)
Du dricker då verkligen dina viner unga.
 

LeChat

Medlem
Du dricker då verkligen dina viner unga.
Får man inte det?;)
Jag gillar både unga och mogna viner. Vissa druvor och årgångar lämpar sig ypperligt för att njutas som unga. Det enda som jag egentligen tycker är viktigt är att de är drickfärdiga. Då menar jag att faten har integrerats och att vinet har kommit i balans. Just PN från nya världen är ju kanske bästa exemplet på att unga viner kan vara urläckra och komplexa. Men även t ex 2015 Yann Chave Crozes-Hermitage är ju synnerligen god redan.
 

LeChat

Medlem
Vet inte om jag håller med...
Vi hade 2014 By Farr Tout Pres pinot noir på en provning i maj och den blev rejält sågad av samtliga deltagare. Enormt överextraherad, inga som helst drag av Pinot Noir. Penfolds Bin 23 pinot noir plockade alla bästa-röster i samma provning.

Det var tråkigt att höra! Har själv inte druckit Tout Pres men årgångarna 2013 och 2014 finns i källaren. Vad jag förstått så behöver just denna årgång, 2014, några år på rygg innan den är drickfärdig men jag har som sagt aldrig druckit den. CT anger att den ska ligga till 2024 innan man drar korken medans årgång 2013 kan drickas redan nu. Kan alltså vara något som är annorlunda med just årgång 2014.
 

Pontus

Medlem
Vet inte om jag håller med...
Vi hade 2014 By Farr Tout Pres pinot noir på en provning i maj och den blev rejält sågad av samtliga deltagare. Enormt överextraherad, inga som helst drag av Pinot Noir. Penfolds Bin 23 pinot noir plockade alla bästa-röster i samma provning.
Den måste avvika på ett helt galet sätt mot 2013, som var drickfärdig med potential när den släpptes. Intressant.
Sen, för att avvika från ämnet på sedvanligt FW-manér, behöver inte överextraktion alls vara fel på sikt. Har följt diverse viner som i min mun är galet överextraherade och obalanserade som unga, men fantastiskt bra om man ger dem +10 år i källaren. Så det där man läser ibland, att alla stora viner alltid är i balans och kan drickas när som helst är typ inte sant...
 

Daniel A

Administratör
Vem är det som importerar by Farr? Noterade att samtliga buteljeringar saknas i beställningssortimentet.

Vet inte om jag håller med...
Vi hade 2014 By Farr Tout Pres pinot noir på en provning i maj och den blev rejält sågad av samtliga deltagare.
Vad jag förstått så behöver just denna årgång, 2014, några år på rygg innan den är drickfärdig
Den måste avvika på ett helt galet sätt mot 2013, som var drickfärdig med potential när den släpptes. Intressant.

Jag har inte heller vågat mig på Tout Pres än, men uppskattat lite blandade årgångar av Sangreal och Farrside oerhört mycket just för att de känts drickfärdiga med potential. Tar och petar 2014 längre in i källaren...
 
Toppen