Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Lite olika viner som jag druckit under de senaste två veckorna. Inte riktigt tagit mig tiden att skriva, men en kort notering är det väl ändå värt! :)

2013 Fratelli Grasso Langhe Nebbiolo

92p, Det här är sååå bra! Hög intensitet och bra tryck i smakerna. Drack det först till pizza och sen i soffan på egen hand. Behövde en liten stund i kylskåpet för att komma ner i rätt temperatur. Bra kropp, bra balans mellan syra och frukt. Köp igen! Prisvärt delux.

2016 Paracombe Pinot Noir
80p, Ett vin som hamnar långt under mina förväntningar, köp inte igen. För varmt och klibbigt för att vara en pinot noir. Tunt och jordgubbssaft utan intensitet.

2010 Herve Dubois Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Brut Millésimé
92p, Jättegod champagne. Är det årgången som spelar in? Kanske, jag vet inte helt säkert. Känns väldigt finstämd med ljus tropisk frukt och en väldigt behaglig syra. Det här är i jättebra balans.

2016 Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Kabinett
90p, Sött, syrligt och jättegott! 7,5% Riesling. Drack hela flaskan över några timmar. Inte den bästa matchningen mot en räksallad, men gick bra på egen hand. Är helt såld på den här stilen av viner just nu. Dricker gärna igen.

2016 Weingut Wechsler Riesling "K" trocken
88p, Drack på kvällen utan tillbehör. En trevlig riesling, torr, hög syra men jag saknar något av frukten. Det blir lite endimensionellt. Vill ha mer intensitet! Det har jag hittat i vinerna från Leitz, eller Schäfer Frölich. Fortfarande ett väldigt bra vin för pengarna.

2012 Paracombe The Reuben
89p, Helt klart ett bra vin för pengarna. Får hålla mig till att köpa The Reuben när jag ska köpa viner från Paracombe. Typisk fyllig aussie-cab.
 

Adamanko

Medlem
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/kit-kaboodle-9541701
Svarta vinbär och fat kommer först. Lite eukalyptus och tobak sen. Lite kryddigt. Svarta vinbärssmaken är ganska skarp och dominant och jag tror det ska vara för extraherat. Att man ska tröttna. Men det klarar sig. Och är ganska gott. 86-87 nånstans.

Edit: Hade lite kvar av Scaia Torre Melotti. Men dag 4 var den närmast odrickbar för mig. Som tranbärsjos. Hällde faktiskt ut det sista.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Sitter med en Binitord Vi de Menorca Blanc 2016 på balkongen i Menorca och kan bara konstatera att lokalt vitt med en kvällsvärme som gör att man kan sitta i enbart t-shirt och shorts passar som handen i handsken. En blandning på Chardonnay, Sauvignon blanc, Merlot(?), Macabeu och Malvasia där främst Chardonnay och Sauvignon känns. Chardonnay på fylligheten, Sauvignon på det gröna. Bra syra. Omöjligt att sätta blint. En konstig eftersläng av destillat dyker upp, som typ grappa. Inte stort, inget fancy men ack så trevligt i sin enkelhet.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Sitter med en Binitord Vi de Menorca Blanc 2016 på balkongen i Menorca och kan bara konstatera att lokalt vitt med en kvällsvärme som gör att man kan sitta i enbart t-shirt och shorts passar som handen i handsken. En blandning på Chardonnay, Sauvignon blanc, Merlot(?), Macabeu och Malvasia där främst Chardonnay och Sauvignon känns. Chardonnay på fylligheten, Sauvignon på det gröna. Bra syra. Omöjligt att sätta blint. En konstig eftersläng av destillat dyker upp, som typ grappa. Inte stort, inget fancy men ack så trevligt i sin enkelhet.
Det är som att sitta i Provence och dricka rosé. Där och då är det absolut rätt:p!
 

LeChat

Medlem
9106147A-CE08-4804-93C0-8BDA5E04B938.jpeg

2014 Marimar Estate Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard


Öppnade denna flaska igår och tyckte inte att jag riktigt kände igen den. Lite sluten och visade inte alls den komplexitet som varit så tydlig tidigare. Men efter ett dygn i öppnad flaska, till lax och dillslungad potatis med brynt smör, så visar den upp sitt rätta jag och då är den fantastisk.
 

Pontus

Medlem
2009 Pegau Cuvee Reservee. Konstigt nog väldigt slutet initialt, även lite spritsig och metallisk i smaken. Öppnar upp efter ett tag i glaset. Doft av röd frukt, stall, julkryddor och fat. Smak av röd frukt och örter, ganska framträdande fat. Nja. Hyfsat god, men det finns klart bättre årgångar. Den var dessutom betydligt bättre i sin ungdom. Kan vara en sämre flaska, behåller sista i 5 år till. 89p(+?).
Måste ha varit en svag flaska tidigare, för den som öppnades igår och dracks idag var betydligt bättre. Röd frukt och julkryddor i doften, intensiv smak av röd frukt och julkryddor med fin syra och balanserad stjälkighet. Drickfärdig. 93p.
 

Mmm

Medlem
Inte mycket att rapportera om, har dock lastat bilen full av dyrgripar infr midsommarhelgen. Kommer nog en trevlig post snart.

Såg att de hade bytt till 2015 på Guigals Cotes-du-Rhone nu. Provade en flaska igåg kväll till grillen, kändes mer rödfruktig än vanligt. Ett säkert kort är det iaf.
 

jrick

Medlem
Drack igår Reichsrat von Buhl Riesling Trocken 2016 som plockades upp på sämre sorterat systembolag på Odenplan. 129 kr och levererade strålande för pengarna, härlig intensitet i frukten med gröna äpplen och fläder, lite grapefruktsbitterhet och fin bärande syra åt lime/citronhållet. Perfekt med stekt lax, sallad och myntayoghurt och minst lika bra med baguette och aioli. Blir omköp på den!
 

Skrutt

Medlem
Drack igår Reichsrat von Buhl Riesling Trocken 2016 som plockades upp på sämre sorterat systembolag på Odenplan. 129 kr och levererade strålande för pengarna, härlig intensitet i frukten med gröna äpplen och fläder, lite grapefruktsbitterhet och fin bärande syra åt lime/citronhållet. Perfekt med stekt lax, sallad och myntayoghurt och minst lika bra med baguette och aioli. Blir omköp på den!
Intressant! Hittills håller jag Bürklin-Wolf (Wachenheimer) högst bland drickfärdiga 2016 riesling trocken. Inte heller den kostar mycket mer än en hundring i Tyskland, men hela 159 kr på SB. Det är (också?) en sådan riesling där frukten matchar syran med påtaglig apelsin- och grapesmak. Undrar hur de står sig mot varann.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2006 Chateau Musar

Ett vin som jag inte hade hittat om det vore för forumet. Tycker Musar är lysande! :)
Serverades till en fläskfilé med champinjoner, grädde och gorgonzolaost. Kanske inte så vacker bild på maten, ni får fria eller fälla.

F32A6254-66CA-437B-B26A-6AC9EE78A486.JPG


Doft av ljus choklad, lätt hint av aceton, kaffe och tydliga toner av svarta vinbär.
I munnen är det hög intensitet med superlena tanniner som ändå ger vinet en bra struktur. Syran är väl integrerad och knappt märkbar efter tolv år. I vinet hittar jag tydliga toner av bläck, blyerts och mycket svarta vinbär. Riktigt gott! Ett sånt där vin som man öppnar, doftar på, och sedan lutar sig tillbaka och säger "Ahhhh". Jag tror att vinet kan ligga ett par år till utan problem, det är fortfarande en ganska tydlig ton av "Eldighet/Alkohol" i början (Vilket också är vinets enda nackdel, men den är inte tillräckligt stor för att ta bort charmen med vinet). 93p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
2006 Chateau Musar

Ett vin som jag inte hade hittat om det vore för forumet. Tycker Musar är lysande! :)
Serverades till en fläskfilé med champinjoner, grädde och gorgonzolaost. Kanske inte så vacker bild på maten, ni får fria eller fälla.

Visa bifogad bild 13512

Doft av ljus choklad, lätt hint av aceton, kaffe och tydliga toner av svarta vinbär.
I munnen är det hög intensitet med superlena tanniner som ändå ger vinet en bra struktur. Syran är väl integrerad och knappt märkbar efter tolv år. I vinet hittar jag tydliga toner av bläck, blyerts och mycket svarta vinbär. Riktigt gott! Ett sånt där vin som man öppnar, doftar på, och sedan lutar sig tillbaka och säger "Ahhhh". Jag tror att vinet kan ligga ett par år till utan problem, det är fortfarande en ganska tydlig ton av "Eldighet/Alkohol" i början (Vilket också är vinets enda nackdel, men den är inte tillräckligt stor för att ta bort charmen med vinet). 93p.
Härligt! :)
 

jrick

Medlem
Intressant! Hittills håller jag Bürklin-Wolf (Wachenheimer) högst bland drickfärdiga 2016 riesling trocken. Inte heller den kostar mycket mer än en hundring i Tyskland, men hela 159 kr på SB. Det är (också?) en sådan riesling där frukten matchar syran med påtaglig apelsin- och grapesmak. Undrar hur de står sig mot varann.
Jag drack 16 Bürklin-Wolf på restaurang för några månader sen. Knappast rättvist att uttala sig på den grunden men jag tyckte inte den levde upp till 2015-versionen? Fick starkare intryck av Von Buhl men så klart skillnad att ha en flaska hemma och ett glas på krogen och dessutom orättvist att jämföra viner som dricks med flera månaders mellanrum men där har du det. Men jag minns B-W 15 som liknande von Buhl 16 i karaktär och kvalitet.
 

Adamanko

Medlem
2006 Chateau Musar

Ett vin som jag inte hade hittat om det vore för forumet. Tycker Musar är lysande! :)
Serverades till en fläskfilé med champinjoner, grädde och gorgonzolaost. Kanske inte så vacker bild på maten, ni får fria eller fälla.

Visa bifogad bild 13512

Doft av ljus choklad, lätt hint av aceton, kaffe och tydliga toner av svarta vinbär.
I munnen är det hög intensitet med superlena tanniner som ändå ger vinet en bra struktur. Syran är väl integrerad och knappt märkbar efter tolv år. I vinet hittar jag tydliga toner av bläck, blyerts och mycket svarta vinbär. Riktigt gott! Ett sånt där vin som man öppnar, doftar på, och sedan lutar sig tillbaka och säger "Ahhhh". Jag tror att vinet kan ligga ett par år till utan problem, det är fortfarande en ganska tydlig ton av "Eldighet/Alkohol" i början (Vilket också är vinets enda nackdel, men den är inte tillräckligt stor för att ta bort charmen med vinet). 93p.
Har två hemma. En ska poppas snart. En ska sparas. Nästa årgång på bolaget blir tydligen -10. Så det kan vara läge att köpa 06 nu om man vill ha några till källaren.
 

Poussard

Medlem
Har två hemma. En ska poppas snart. En ska sparas. Nästa årgång på bolaget blir tydligen -10. Så det kan vara läge att köpa 06 nu om man vill ha några till källaren.

Ja, de har släppts i ordning efter tillgänglighet vad jag förstår, 05, 07, 08, 09, 06, så att det skiljer 4 år mellan 06 och 10 på pappret behöver man nog inte stirra sig blind på.
 
M

Mouton

image.jpeg

Kanske den sämsta Chiantin jag gågånsin haft i källaren, luktar, smakar gris piss. Och inget annat.. Hua, återkommer med annat vin bara jag kan gå igen. Hela flaskan vaskas utan ångest, totalt odrickbart.
 
Last edited by a moderator:
M

Mouton

image.jpeg


Ordningen återställd iallafall gällande Chianti.
Så här ska det smaka, förvisso ungt och oförlöst. Med en vägg av sura körsbär och tobak. Samma kommer igen i smaken, skit bra helt enkelt. Det är så här jag älskar min Chianti.
 
Last edited by a moderator:

Skrutt

Medlem
Jag drack 16 Bürklin-Wolf på restaurang för några månader sen. Knappast rättvist att uttala sig på den grunden men jag tyckte inte den levde upp till 2015-versionen? Fick starkare intryck av Von Buhl men så klart skillnad att ha en flaska hemma och ett glas på krogen och dessutom orättvist att jämföra viner som dricks med flera månaders mellanrum men där har du det. Men jag minns B-W 15 som liknande von Buhl 16 i karaktär och kvalitet.
Det är ju rätt subjektivt men von Buhl måste man förstås testa.
 
Toppen