Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

M

Mouton

Jag ser inte vilken det är?
Denna, den uppmärksamme ser att den fortfarande är ovaskad. Smakade av den igen nu, intrycket är det samma, fast lite mer ned tonat. Nä ikväll grillat och nåt säkert kort.
image.jpeg
 

grappa

Medlem
20180623_164948[1].jpg

Sylvie Spielman, Pinot Blanc 2014. Inköpt på plats, mycket trevlig vinproducent med bra viner. Blekgul färg. Ganska liten men tydlig doft av blommor, tropisk frukt. Låg men tydlig syra, frisk smak av äpplen och en liten beska i avslutningen. Ganska druvtypisk men elegant. Tycke och smak 86 p, kvalitet 83 p.
George Breuer, Berg Schlossberg 2011. Inköpt på plats i Rudesheim. Vi provade samma vin för 2011, 2012 och 2023 och fastnade för denna. Gyllengul färg. Stor doft av diesel, tropisk frukt, mineral och gröna äpplen, dvs typisk Riesling. Smaken avslöjar inte druvan på samma sätt. Syran maskeras av en bra fruktsötma. Smak av tropisk frukt, lite äpplen, en antydan av honung. Ett riktigt bra vin, tål säkert 20 år till i källaren. Tycke och smak 93 p, kvalitet 93 p.
Kassner-Simon, Spätburgunder. Även den köpt på plats av en väldigt trevlig vinbonde. Transparent och med tydlig brunton. Stor kryddig doft (som för tankarna till Tyskland eller Sydafrika), lätt rökig, inslag av hallon och jordgubbe. Har tappat lite av frukten, smaken domineras av kryddigheten och en angenämbeska. Frukten finns i bakgrunden med röda vinbär och jordgubbar. Skall inte lagras så mycket längre. Tycke och smak 89 p, kvalitet 88 p.
Chasse-Spleen; Mycket opaque, blåröd färg. Stor doft av mörka bär, franska kryddor, lite choklad och tobak. Doften lurar mig till Södra Rhone, Priorat eller Languedoc. Smaken mer traditionell Bdx med bra tanniner, röda vinbär, tobak och en gnutta cederträ. Frukten dominerar mycket i framförallt doft. Tycke och smak 90 p, kvalitet 90 p.
 

LarsW

Medlem
Efter nattpass över midsommarafton och några timmars sömn vaknade jag runt fem i eftermiddag med mossa innanför kraniet.

Då har man inte lust att krångla med avancerad matlagning och är tacksam att det finns en OK pizzeria 90 sek från min lägenhetsdörr.... :)

Ingen mening med att kompromissa på pizza-vinet då!
CdP Mas de Boislauzon 2015, hypad vid släppet och jag kan inte annat än att hålla med!
Ung och sval i näsan, körsbär och mycket animaliska/metalliska toner... får lite vibbar till när jag gör blodpudding och doften av kylskåpskallt blod... rosmarin, helt klart rosmarin.
Ung och elegant smak. Frukten är härlig sval, trevlig alkoholsötma, igen mycket rosmarin och den trevliga blodtonen ligger kvar men inte så dominant som i doften, riktigt mörk och bitter choklad, typ minst 90%, ek och nåt rökt... lapsang?
Jäkla gott och drickfärdigt nu men är säker på att det kommer leva en god bit in på 2020-talet.
Mumma!
Detta är nog årets fin-grillvin!
90p

20180623_203543.jpg
 

Christer J

Medlem
Efter nattpass över midsommarafton och några timmars sömn vaknade jag runt fem i eftermiddag med mossa innanför kraniet.

Då har man inte lust att krångla med avancerad matlagning och är tacksam att det finns en OK pizzeria 90 sek från min lägenhetsdörr.... :)

Ingen mening med att kompromissa på pizza-vinet då!
CdP Mas de Boislauzon 2015, hypad vid släppet och jag kan inte annat än att hålla med!
Ung och sval i näsan, körsbär och mycket animaliska/metalliska toner... får lite vibbar till när jag gör blodpudding och doften av kylskåpskallt blod... rosmarin, helt klart rosmarin.
Ung och elegant smak. Frukten är härlig sval, trevlig alkoholsötma, igen mycket rosmarin och den trevliga blodtonen ligger kvar men inte så dominant som i doften, riktigt mörk och bitter choklad, typ minst 90%, ek och nåt rökt... lapsang?
Jäkla gott och drickfärdigt nu men är säker på att det kommer leva en god bit in på 2020-talet.
Mumma!
Detta är nog årets fin-grillvin!
90p

Visa bifogad bild 13522

Låter fint, hade tänkt att prova lite Rhone till grillat i sommar så jag beställer några av denna efter positiv smaknot!
 

john b

Medlem
Efter nattpass över midsommarafton och några timmars sömn vaknade jag runt fem i eftermiddag med mossa innanför kraniet.

Då har man inte lust att krångla med avancerad matlagning och är tacksam att det finns en OK pizzeria 90 sek från min lägenhetsdörr.... :)

Ingen mening med att kompromissa på pizza-vinet då!
CdP Mas de Boislauzon 2015, hypad vid släppet och jag kan inte annat än att hålla med!
Ung och sval i näsan, körsbär och mycket animaliska/metalliska toner... får lite vibbar till när jag gör blodpudding och doften av kylskåpskallt blod... rosmarin, helt klart rosmarin.
Ung och elegant smak. Frukten är härlig sval, trevlig alkoholsötma, igen mycket rosmarin och den trevliga blodtonen ligger kvar men inte så dominant som i doften, riktigt mörk och bitter choklad, typ minst 90%, ek och nåt rökt... lapsang?
Jäkla gott och drickfärdigt nu men är säker på att det kommer leva en god bit in på 2020-talet.
Mumma!
Detta är nog årets fin-grillvin!
90p

Visa bifogad bild 13522

Kul att läsa, jag beställde några.
 

john b

Medlem
20180623_090841.jpg


Midsommarviner

Paul Bara 2002
Mycket generös, både äpplig och brödig doft. Smakar välbalanserat och behagligt. Både gröna äpplen och gräddighet samt torr i gommen. Mycket gott. Till chips med löjrom och Smetana som aperitif

Keller von der Fels 2017. Hade i såsen (beurre Blanc med forellrom och gräslök) samt drack under matlagning. Explosiv doft av grön frukt, bra syra och mer äpplen i gommen. Schysst men lite spretigt och kommer låta övriga jag har ligga ett tag till.

Domaine Delaporte Sancerre silex 2016. Från cavitse-låda. Otroligt gott. Smakade och doftade härligt kalkiga mineraler samt gröna och unga tropiska frukter. Smaken var ungefär likadan. Riktigt bra till vit sparris med såsen jag skrev om ovan. Alltså riktigt bra.

Les jumelles cote rotie 2018.
Doftade olivspad och pepprig slakt samt röda och svarta bär. Väldigt drickvänligt efter två h i karaff. Lena tanniner, bra kropp och mer chark, peppar och oliver. Passade inte perfekt till anka med björnbärssås, där såsen var för syrlig för detta vin. Riktigt gott vin till köttet när såsen tagit slut.

Kloster Eberbach Berg Beerenauslese 2011.
Så. Jävla. Gott. Syrligt och sött och mäktigt i IMHO perfekt harmoni. Som en dröm till citron- och limepaj med grädde.

Bäst ikväll var sancerre och sötriesling men alla var bra.
 

Adamanko

Medlem
Efter nattpass över midsommarafton och några timmars sömn vaknade jag runt fem i eftermiddag med mossa innanför kraniet.

Då har man inte lust att krångla med avancerad matlagning och är tacksam att det finns en OK pizzeria 90 sek från min lägenhetsdörr.... :)

Ingen mening med att kompromissa på pizza-vinet då!
CdP Mas de Boislauzon 2015, hypad vid släppet och jag kan inte annat än att hålla med!
Ung och sval i näsan, körsbär och mycket animaliska/metalliska toner... får lite vibbar till när jag gör blodpudding och doften av kylskåpskallt blod... rosmarin, helt klart rosmarin.
Ung och elegant smak. Frukten är härlig sval, trevlig alkoholsötma, igen mycket rosmarin och den trevliga blodtonen ligger kvar men inte så dominant som i doften, riktigt mörk och bitter choklad, typ minst 90%, ek och nåt rökt... lapsang?
Jäkla gott och drickfärdigt nu men är säker på att det kommer leva en god bit in på 2020-talet.
Mumma!
Detta är nog årets fin-grillvin!
90p

Visa bifogad bild 13522
Jag har väl varit med och hajpat!!? Och fortfarande inte hunnit smaka nån av mina 6 flaskor.
 

LarsW

Medlem
Efter nattpass över midsommarafton och några timmars sömn vaknade jag runt fem i eftermiddag med mossa innanför kraniet.

Då har man inte lust att krångla med avancerad matlagning och är tacksam att det finns en OK pizzeria 90 sek från min lägenhetsdörr.... :)

Ingen mening med att kompromissa på pizza-vinet då!
CdP Mas de Boislauzon 2015, hypad vid släppet och jag kan inte annat än att hålla med!
Ung och sval i näsan, körsbär och mycket animaliska/metalliska toner... får lite vibbar till när jag gör blodpudding och doften av kylskåpskallt blod... rosmarin, helt klart rosmarin.
Ung och elegant smak. Frukten är härlig sval, trevlig alkoholsötma, igen mycket rosmarin och den trevliga blodtonen ligger kvar men inte så dominant som i doften, riktigt mörk och bitter choklad, typ minst 90%, ek och nåt rökt... lapsang?
Jäkla gott och drickfärdigt nu men är säker på att det kommer leva en god bit in på 2020-talet.
Mumma!
Detta är nog årets fin-grillvin!
90p

Visa bifogad bild 13522
Dag två med samma vin.
Kanske ännu lite bättre idag, svårt att sätta fingret på varför men bara lite mer.... harmoniskt.
Och tanninerna känns lite strävare om det låter vettigt..? :rolleyes:
Åsså har det dykt upp lite cigarrtobak i doften. :cigarr:
 

Vian

Medlem
Jag har länge varit fascinerad av Andrea Franchettis Etna-viner. Efter att ha besökt en av hans vingårdar på Etna i höstas är intresset ännu större. Franchetti tycks vara lika exentrisk som han är fascinerande. Jag och min fru ställde många frågor om hur gården ställde sig till ekning av deras vin, druvblandning och annat och svaret var nästan alltid att Franchetti har en magkänsla och detaljstyr allt. Ingenting tycks vara förutbestämt utan varje år är ett nytt år med nya förutsättningar och nya förhållningssätt. Med tanke på vilka viner han gör tycks detta vara ett framgångsrikt koncept.

Än så länge har jag dock aldrig testat hans Toscana-viner. Men nu var det dags!

2015 Tenuta Di Trinoro , Le Cupole
Efter många timmars luftning öppnade vinet äntligen upp sig och överväldigade mig med oljiga rödbetor, soltorkade tomater, jord, tobak, blod och svarta vinbär. Vinet är mycket välstrukturerad och balanserat och känns genuint på det sätt som Franchettis viner så ofta gör. Att vinet är Cabarnet Franc-dominerat hade jag knappast tagit i ett blindtest, vinet har en kraft och karraktär som jag snarare förknippat med vinets övriga druvor. Vinet skulle nog må bra av att få ligga till sig ett tag, men redan nu är det mycket bra!
92p
 

Attachments

  • 45D0B520-F3B5-48DF-BCC5-FECF6A9E48BC.jpeg
    45D0B520-F3B5-48DF-BCC5-FECF6A9E48BC.jpeg
    40,2 KB · Visningar: 290
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Inspirerad av @Mattias Schyberg ´s besök på Combo så slank jag in och beställde ett glas av samma vin. Det var "hedonistiskt" och "kryddiga fat" som lockade till test. Vinet 2014 Walter Hansel The North Slope Vineyard Pinot Noir var mycket riktigt väldigt trevligt! Fin näsa och ovanligt kraftigt med smak av mörka bär och fin kryddighet. En av de bästa PN jag druckit Måste undersökas närmare...:p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inspirerad av @Mattias Schyberg ´s besök på Combo så slank jag in och beställde ett glas av samma vin. Det var "hedonistiskt" och "kryddiga fat" som lockade till test. Vinet 2014 Walter Hansel The North Slope Vineyard Pinot Noir var mycket riktigt väldigt trevligt! Fin näsa och ovanligt kraftigt med smak av mörka bär och fin kryddighet. En av de bästa PN jag druckit Måste undersökas närmare...:p
Kul att du gillade det såpass mycket! Helt klart ett härligt vin!
 
Jag har länge varit fascinerad av Andrea Franchettis Etna-viner. Efter att ha besökt en av hans vingårdar på Etna i höstas är intresset ännu större. Franchetti tycks vara lika exentrisk som han är fascinerande. Jag och min fru ställde många frågor om hur gården ställde sig till ekning av deras vin, druvblandning och annat och svaret var nästan alltid att Franchetti har en magkänsla och detaljstyr allt. Ingenting tycks vara förutbestämt utan varje år är ett nytt år med nya förutsättningar och nya förhållningssätt. Med tanke på vilka viner han gör tycks detta vara ett framgångsrikt koncept.

Än så länge har jag dock aldrig testat hans Toscana-viner. Men nu var det dags!

2015 Tenuta Di Trinoro , Le Cupole
Efter många timmars luftning öppnade vinet äntligen upp sig och överväldigade mig med oljiga rödbetor, soltorkade tomater, jord, tobak, blod och svarta vinbär. Vinet är mycket välstrukturerad och balanserat och känns genuint på det sätt som Franchettis viner så ofta gör. Att vinet är Cabarnet Franc-dominerat hade jag knappast tagit i ett blindtest, vinet har en kraft och karraktär som jag snarare förknippat med vinets övriga druvor. Vinet skulle nog må bra av att få ligga till sig ett tag, men redan nu är det mycket bra!
92p
Tack för påminnelsen om Le Cupole. Kikade på den för ett tag sedan men glömde sedan bort det hela. Får bli till att beställa några flaskor i morgon.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Bestämde mig för att korka upp något riktigt gott om Sverige gick vidare i VM. Efter 1-0 bestämde jag mig och det fick bli en
2014 Alto Moncayo Veraton. Herre j-a vad gott detta är! Läste en review om detta vin och där sas det att detta inte är för alla gommar men den passar iaf min gom perfekt! Härlig näsa med fat och mörk frukt och choklad. Smak av kinesiska 5 kryddor, djup och balans mellan frukt, syra, tanniner och alkohol! Grenache (garnacha) klättrar kraftigt upp på min gilla lista! Ett riktigt bra vin och jag längtar till hösten när (hoppas jag) nästa årgång släpps (finns redan hos Decantalo)! 91p (ännu en gång)
 

Daniel A

Administratör
Lite korta noter från helgen som varit!

DSC_0368.JPG

2015 Château de Lavernett, Les Vignes de la Roche - Beaujolais blanc
Den sydligast odlade chardonnayen från Frankrike jag druckit? Mycket trevligt vin faktiskt. Generöst fruktig, men med tillräckligt mycket oomph bakom för att inte bli flabbig. Känns som ett vin gjort för att drickas ungt, och sådant behövs ju också. 87p.

2013 Leon Barral, Jadis
Väldigt typiskt Jadis för mig (har förvisso bara druckit fyra-fem årgångar). Mycket stall och skit och smuts, med lite grönt och blandade bär. Har riktigt markerad syra, och bra dos tanniner. Lite mer otillgängligt än jag hoppats på. 89p.

_20180628_114202.JPG

2016 Leitz, Berg Kaisersteinfels GG
Barnarov? Bah. Någon måste alltid vara tidigt ute! Dracks bredvid 2016 Leitz, Eins Zwei Dry i någon form av utbildningssyfte. Serverade halvblint, och sällskapet runt bordet hittade det större vinet direkt. Eins Swei Dry är rätt trevligt dock, framför allt nosen. GGn är ett kraftpaket, och givetvis ungt, men fungerar rätt bra redan ändå (unga vita viner är ju ofta väldigt trevliga). Bra balanserat, men tydligt att det ligger mycket under ytan som inte hittat fram än. Sätter betyg på nästa flaska, om några år.
 
Last edited:

Pontus

Medlem
20180627_195423.jpg


2010 Alain Voge Cornas Les Vieilles Vignes
. Relativt transparent är första visuella intrycket. Lite tight i doften initialt, men öppnar snabbt upp med röd frukt, mandelmassa, örtkryddor och cigarrlåda. I munnen är vinet även efter en timmes luft ganska knutet. Efter två timmar börjar det öppna upp, även om det fortfarande är tight och delvis oförlöst genom hela kvällen. Smak av röd frukt, mandlar, örtkryddor och sötlakrits. Hög syra och finkorniga tanniner som dröjer sig kvar och ger en torr men skön munkänsla. Ett supergott och superhäftigt vin att sparas i många år. Bäst om 10 år? 95+++.

2011 Schäfer-Fröhlich Bockenauer Felseneck Riesling Grosses Gewächs. Fin doft av äpplen, vingummin, tropiska frukter och krutrök. Smak av tropiska frukter, citrus, citrusbeska och krita. Hög syra, bra tryck i frukten. Inga skarpa kanter, mjukt och behagligt med lite beska i eftersmaken. Wow! 94p.
 

Vian

Medlem
Tack för påminnelsen om Le Cupole. Kikade på den för ett tag sedan men glömde sedan bort det hela. Får bli till att beställa några flaskor i morgon.
Vad kul att du också är sugen på att testa Le Cupole! Gick just in för att kolla beställningsstatus, för av någon anledning köpte jag bara en flaska. Men då visade det sig att den inte längre går att beställa och inte finns den i någon butik i Stockholm heller. Så för min del ser det lite mörkt ut (via Systembolaget i alla fall), hoppas att du har mer tur ha ditt lokala systembolag!
 

LeChat

Medlem
Nyss hemkommen från en härlig vecka på Karpathos. Dricker aldrig öl annars men under en veckas solsemester i Grekland så blir det ju en och annan Mythos under de varma eftermiddagarna.
C318FF7D-9B8A-4C74-AE99-068662D215D9.jpeg

Mythos!
Men på kvällen är det ju trevligt med lite rött till maten. Till enkel mat valde vi enkelt vin. Det viktigaste för restaurangen är att hålla koll på serveringstemperaturen. De flesta har det och då funkar t.o.m husets röda.
8218A060-905C-45F2-89C8-5A9A6A51D6FB.jpeg

Ibland kom husets röda på flaska men oftast på karaff.

På en restaurang lät vi dock vinet stå kvar i karaffen. Det var en helt odrickbar smörja, fullständigt ur balans som säkert blivit skadat i värmen. Serveringstemperaturen var väl dessutom någonstans mellan 25-30 grader. Men bortsett från den fadäsen så var det över lag trevligt att dricka lite enkla röda. Dessutom kommer ju mina egna viner nu framstå som övermumsiga! :)
 
Toppen