Nybörjarfråga; jag tolkar texten som att du luftade vinet i timmar, och sedan tillbaks i flaska.
Vad är gängse metod för det? Vanlig ståltratt från Ica basic? Eller finns det något skojigt överprisat tillbehör från franska inlandet som är superviktigt?
Inga konstiga tillbehör förutom en juste karaff. Dekantera, vänta x antal timmar ( i detta fall tre ), drick och njut. Blir det något över så häll tillbaks på flaskan via en Ica basic tratt, in i kylen och så testar du dagen efter osv så länge du har nåt kvar i flaskan
@petterkalle har helt rätt. Inga konstigheter. Jag använder visserligen en glastratt men det är mer för känslans skull, och den är synnerligen no-name och inköpt för en 50-lapp för ett antal år sedan. Och det var nog mer någon form av utförsäljning i Danmark än franska inlandet.
Jag brukar nästan alltid hälla tillbaka på flaska efter luftning (och, vid röda och fortifierade, även avspolning av flaskan för att få bort avlagringar) både för att jag tycker att det ger en större känsla att hälla upp från flaskan, och för att jag sedan åtta månader dricker själv eftersom frun är gravid och då brukar flaskorna vara två dagar per automatik (nåja, åtminstone ibland...)
Men däremot är det väldigt viktigt att du faktiskt ger vinerna luft. Du kommer inte att hitta det jag beskrev om du drar upp korken, häller upp i glaset och hivar i dig flaskan inom 30 minuter.