Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

sunqan

Vinös
Låter som en mer typisk Beaujolais, så som de brukar vara. Min var helt klart något annat. Mer som en lite rustikare Bourgogne.
Jag skulle vara väldigt skeptisk till enåtta år gammal beuajolais som inte är en beuajolais cru :) vill man ha kraftiga beujolaiser brukar man landa i moulin-a-vent. Att det där vinet fortfarande finns att köpa i bs är beklämmande, för att inte tala om priset ...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag skulle vara väldigt skeptisk till enåtta år gammal beuajolais som inte är en beuajolais cru :) vill man ha kraftiga beujolaiser brukar man landa i moulin-a-vent. Att det där vinet fortfarande finns att köpa i bs är beklämmande, för att inte tala om priset ...
Du är med mig kring min Beaujolais, att den är av ett kraftigare slag?
 

sunqan

Vinös
Du är med mig kring min Beaujolais, att den är av ett kraftigare slag?
min erfarenhet av beaujolais är att de som inte är "cru" är rätt kortlivade och "lättdruckna". De "cru" jag druckit (vad jag minns) är Morgon, Fleurie och Moulin-a-Vent. Morgonvinrerna tilltalar mig inte (brett?), flerurie är rätt lättsamma och kräver eftertanke när man dricker dem och Moulin-a-Vent är ena kraftiga bestar som kan mäta sig mot det mesta i PN-väg :). Samtliga är dock lagringståliga (därmed inte sagt att Morgon blir bättre i min smag :))

de andra "cru"-na kan jag inte uttala mig om

Det värsta jag dryckit i beujolais-väg var en villages serverad kyld till 6grader på en restaurang i gamla stan i antibes... den åkte tillbaks samma väg den kom, inklusive ett "hur i h*e tänkte ni där?" :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
min erfarenhet av beaujolais är att de som inte är "cru" är rätt kortlivade och "lättdruckna". De "cru" jag druckit (vad jag minns) är Morgon, Fleurie och Moulin-a-Vent. Morgonvinrerna tilltalar mig inte (brett?), flerurie är rätt lättsamma och kräver eftertanke när man dricker dem och Moulin-a-Vent är ena kraftiga bestar som kan mäta sig mot det mesta i PN-väg :). Samtliga är dock lagringståliga (därmed inte sagt att Morgon blir bättre i min smag :))

de andra "cru"-na kan jag inte uttala mig om

Det värsta jag dryckit i beujolais-väg var en villages serverad kyld till 6grader på en restaurang i gamla stan i antibes... den åkte tillbaks samma väg den kom, inklusive ett "hur i h*e tänkte ni där?" :)
Tack för att du berikade mina kunskaper i ämnet. :)
 

yarik

Medlem
För alla hjärtans dag:

Min första Selosse Rose (deg 2013). Väldigt oxiderad med mycket äppelcider, jord, ek och animaliska inslag. Hög syra och intensitet, ganska lång. Om jag drack den helt blint, skulle gissa på Billiot’s Laetitia, som är en av mina favoriter i och för sig, men jag hoppades på någonting mer från det här hyllade vinet.

Senare:

Raveneau MdT 2011. Mjuk och ekig, inte särkilt mineralsik, och med tydligt eldighet. Svag årgång eller svagt vin? Eller kanske har jag blivit för kritiskt på äldre dagar!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2009 Les Fontanilles Domaine Anne Gros & Jean-Paul Tollot, Minervois (86p)
Vi tyckte nog att druvorna (Syrah, Grenache, Cinsault och Carignane) ej kommit i ordning med varandra ännu. Syrah-inslaget märkte vi inte ens...
Too young, good acids, low tannin and a jammy Grenache blanket that covers it all. Will merit cellaring.
image.jpg

Dark red with purple streaks.
Roasted barrels, coffee and red fruit on the very attractive nose.
The very young wine started out with a thin mid-palate that came around well after 2 hrs at the restaurant. (Decanted for only 2hrs). M++ springy acids, very red fruit, M tannin and a jammy Grenache charcter that smothered all aspects of this wine. Wife called it sweet and frowned - not a fan of Grenache. Raspberry and a little brittle mineral character (grown on marl, sandstone and liestone) and we found no herbal elements nor Garrigue in it tonight.
Will merit cellaring.
Wife: 83p.
2 btls to go, next one in ~2017.
Wonderful Sunday dinner at Le Message (Yokohama).
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jocke kommer till champagne i sommar och har lovat ta med sig Bonnaire 1988 och 1979 Special Club och jag har lovat att matcha med något lämpligt, så i veckan provade vi lite Bonnaire för att försöka hitta något. 1981 Special Club kanske den vackraste färg jag sett på en champagne, frun tyckte att den påminde om en nyputsad guldlänk från Lynggaard (jösses!:)) stor komplexitet, exotiska smaker, elegant. 81 är ett mycket bra år i Champagne!
1975 SC, hade den kortaste kork jag sett, min första tanke var att vinet skulle vara odrickbart med en sådan kork, stor glädje när vinet landar i glaset fullt av liv och bubblor, stor smakrikedom, exotisk frukt, kaffe. Jädrar vad bra! Undrar hur bra en flaska med normal kork är! Prova igen!
1975 tät och trögflytande som honung, detta är nog det närmaste man kommer bubblande Sauternes. Grymt bra!
1985 doftar och smakar som ett konditori, stort inslag av saffran, dämpar sig efter nån timme eller så. Enormt charmig! Bör drickas snart.
1985 SC, doftar som en svampkorg, detta är det vin vi druckit flest gånger, enorm flaskvariation, denna flaska var lite tunn! Placerar sig sist i detta gäng.
 

tobbe81

Medlem
2ypbrk3.jpg
Vinet var som en sametslen smekning med doft utav viol blöt lövskog och lite torkat hö. Kan nog lagras något år mera innan den troligen dalar ner lite men endå Årets bästa rödvin ännu så länge för min del.
 
Trådskapare
A
2ypbrk3.jpg
Vinet var som en sametslen smekning med doft utav viol blöt lövskog och lite torkat hö. Kan nog lagras något år mera innan den troligen dalar ner lite men endå Årets bästa rödvin ännu så länge för min del.

Cd9p är inte mitt favoritdistrikt men de gör riktigt snygga flaskor :)
 
Trådskapare
A
För alla hjärtans dag:

Min första Selosse Rose (deg 2013). Väldigt oxiderad med mycket äppelcider, jord, ek och animaliska inslag. Hög syra och intensitet, ganska lång. Om jag drack den helt blint, skulle gissa på Billiot’s Laetitia, som är en av mina favoriter i och för sig, men jag hoppades på någonting mer från det här hyllade vinet.

Senare:

Raveneau MdT 2011. Mjuk och ekig, inte särkilt mineralsik, och med tydligt eldighet. Svag årgång eller svagt vin? Eller kanske har jag blivit för kritiskt på äldre dagar!

Druckit båda nyligen och kan nog hålla med dig. För både gäller att ha lite tålamod. Framförallt Selossen upplevde jag som sluten och lite tråkig. Tror att tiden kommer göra den bättre. Men just den degorgeringen kanske inte är den absolut bästa
 
Trådskapare
A
Jocke kommer till champagne i sommar och har lovat ta med sig Bonnaire 1988 och 1979 Special Club och jag har lovat att matcha med något lämpligt, så i veckan provade vi lite Bonnaire för att försöka hitta något. 1981 Special Club kanske den vackraste färg jag sett på en champagne, frun tyckte att den påminde om en nyputsad guldlänk från Lynggaard (jösses!:)) stor komplexitet, exotiska smaker, elegant. 81 är ett mycket bra år i Champagne!
1975 SC, hade den kortaste kork jag sett, min första tanke var att vinet skulle vara odrickbart med en sådan kork, stor glädje när vinet landar i glaset fullt av liv och bubblor, stor smakrikedom, exotisk frukt, kaffe. Jädrar vad bra! Undrar hur bra en flaska med normal kork är! Prova igen!
1975 tät och trögflytande som honung, detta är nog det närmaste man kommer bubblande Sauternes. Grymt bra!
1985 doftar och smakar som ett konditori, stort inslag av saffran, dämpar sig efter nån timme eller så. Enormt charmig! Bör drickas snart.
1985 SC, doftar som en svampkorg, detta är det vin vi druckit flest gånger, enorm flaskvariation, denna flaska var lite tunn! Placerar sig sist i detta gäng.

Bonnaire 85 SC har jag haft förmånen att dricka ett par gånger. Alla mycket bra så jag har väl haft tur med flaskorna.
 
Trådskapare
A
2009 Les Fontanilles Domaine Anne Gros & Jean-Paul Tollot, Minervois (86p)
Vi tyckte nog att druvorna (Syrah, Grenache, Cinsault och Carignane) ej kommit i ordning med varandra ännu. Syrah-inslaget märkte vi inte ens...
Too young, good acids, low tannin and a jammy Grenache blanket that covers it all. Will merit cellaring.
Visa bifogad bild 604

Dark red with purple streaks.
Roasted barrels, coffee and red fruit on the very attractive nose.
The very young wine started out with a thin mid-palate that came around well after 2 hrs at the restaurant. (Decanted for only 2hrs). M++ springy acids, very red fruit, M tannin and a jammy Grenache charcter that smothered all aspects of this wine. Wife called it sweet and frowned - not a fan of Grenache. Raspberry and a little brittle mineral character (grown on marl, sandstone and liestone) and we found no herbal elements nor Garrigue in it tonight.
Will merit cellaring.
Wife: 83p.
2 btls to go, next one in ~2017.
Wonderful Sunday dinner at Le Message (Yokohama).

Så nära du kommer Bourgogne alltså :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Bonnaire 85 SC har jag haft förmånen att dricka ett par gånger. Alla mycket bra så jag har väl haft tur med flaskorna.
För mig har dom alltid varit bra men med stor skillnad mellan flaskorna, vissa flaskor behöver 1-2 timmars luftning för att leverera. Upplevde dom som jämnare för 6-7 år sen. c'est la vie!
 

Larseman

Medlem
Provade lite Aussie-viner i söndags:

2012 Scotchmans Hill Chardonnay Swan Bay
Ljust gul, nästan vattnig med lite gröna toner.
Inledningsvis lite svavel i doften som snabbt vädrades bort. Mandariner och andra citrusfrukter, lite vanilj och en aning rök.
Medelfyllig med bra syra, drag av grape, hyfsad längd. Balanserat. (87p)
2012 Ten Minutes by Tractor Pinot Noir 10X
Ljust röd. Angenäm, sötfruktig och kryddig doft av hallon, jordgubbar, mynta, kaffe och brandrök (?).
Medelfyllig, mjuka tanniner, syrliga bär med en liten angenäm sötma. Mycket bra längd. (90p)
2008 Wynns Coonawarra Estate Cabernet Sauvignon
Mörkröd med klar blåröd kant.
Intensiv doft av ceder, kafferosteri, mörka körsbär, svarta vinbär och örter.
Stram, fruktig med lite skön sötma, bra syra, balanserat. Gott. (88p)
2008 Kaesler GSM Stonehorse
Ganska stor doft av mörka bär, drottningsylt, lite ceder, kaffe och lakrits.
Sötfruktig smak med fina tanniner, medelstram och hyfsad längd.
Grenache, Syrah och Mourvedre. Lite för fruktstinn för mig. (87p)
2010 Kaesler Shiraz Stonehorse
Mörk blåsvart, nästan ogenomskinlig och helt utan kant.
Lite blyg doft av kryddörter, mörka bär och svart te.
Varm fruktig smak, medelstram med bra längd. Förmodligen ett bra grillvin. (88p)
2008 Nashwauk Shiraz Wrecked
Mörkt blåröd.
Parfymerad doft med röda bär, peppar och mandelmassa.
Eldig (16,5%), medelstram, söta bär, finkorniga tanniner.
Lite för mycket för mig. (86p)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Provade lite Aussie-viner i söndags:

2012 Scotchmans Hill Chardonnay Swan Bay
Ljust gul, nästan vattnig med lite gröna toner.
Inledningsvis lite svavel i doften som snabbt vädrades bort. Mandariner och andra citrusfrukter, lite vanilj och en aning rök.
Medelfyllig med bra syra, drag av grape, hyfsad längd. Balanserat. (87p)
2012 Ten Minutes by Tractor Pinot Noir 10X
Ljust röd. Angenäm, sötfruktig och kryddig doft av hallon, jordgubbar, mynta, kaffe och brandrök (?).
Medelfyllig, mjuka tanniner, syrliga bär med en liten angenäm sötma. Mycket bra längd. (90p)
2008 Wynns Coonawarra Estate Cabernet Sauvignon
Mörkröd med klar blåröd kant.
Intensiv doft av ceder, kafferosteri, mörka körsbär, svarta vinbär och örter.
Stram, fruktig med lite skön sötma, bra syra, balanserat. Gott. (88p)
2008 Kaesler GSM Stonehorse
Ganska stor doft av mörka bär, drottningsylt, lite ceder, kaffe och lakrits.
Sötfruktig smak med fina tanniner, medelstram och hyfsad längd.
Grenache, Syrah och Mourvedre. Lite för fruktstinn för mig. (87p)
2010 Kaesler Shiraz Stonehorse
Mörk blåsvart, nästan ogenomskinlig och helt utan kant.
Lite blyg doft av kryddörter, mörka bär och svart te.
Varm fruktig smak, medelstram med bra längd. Förmodligen ett bra grillvin. (88p)
2008 Nashwauk Shiraz Wrecked
Mörkt blåröd.
Parfymerad doft med röda bär, peppar och mandelmassa.
Eldig (16,5%), medelstram, söta bär, finkorniga tanniner.
Lite för mycket för mig. (86p)
Såg att du hittade lite brandrök i Ten Minutes. Är det någon gång jag hamnar i SA och det är fel - så brukar det vara Australien. Kaesler 2010 verkar hyfsad. Wynns testade jag i lördags (samma årgång) och tyckte den var rejält bra också.
 
Toppen