Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sigdarve

Medlem
Hip Hop-skumpan kommer med nytt pris på 2008an i andrachansen på onsdag för de intresserade, Nr 71857 1995kr!
Jag vet. Ska försöka knipa en flaska på onsdag. Sedan januari har jag införskaffat mig, PR SWC-08, DP-08. Nu är jag ute efter LR Cristal -08 och Comtes -08. Vet inte ens om jag gillar dem. Misstänker att jag föredrar unga skumpor, som inte är för brödiga.
 

Pontus

Medlem
Ett urval av det som druckits på senare tid:

2008 Belle Epoque: Ung och oförlöst. Kommer att bli betydligt bättre med tid. Klart bättre dag 2. Vänta i 5 år. 90+++.
2008 Tattinger: God, men lite tunn frukt. Lite tveksam till framtiden för denna. 89(+).
2009 Schäfer-Fröhlich Halenberg GG. Så sjukt god. Ett kraftpaket med elegans. 95.
2013 Sangreal By Farr. Blir den ännu bättre med lagring? Måste spara undan en flaska i 10 år. 95(+).
2011 Ramonet La Boudriotte, C-M. Skön syra, har fått betydligt mer kropp i källaren. Tål ytterligare lagring. 92+.
2001 Suduiraut. Sauternes blir inte mycket bättre. Tyvärr sista flaskan. Det bästa vinet jag druckit. 99.
2011 Zilliken Saarburger Rausch Kabinett. Börjar mogna. God, men saknar det lilla extra. 91.
2012 Raynvaan In The Rocks Syrah. Klart bättre än senast. God nu, bättre om 5 år. 93+.
2011 Schäfer-Fröhlich Felseneck GG. Har kraften, men saknar lite komplexitet/elegans. 92(+).
2011 Ramonet Morgeot. C-M. Även denna har vuxit till sig i källaren. Skön syra. 92+.
2016 Raveneau Chablis. Grym komplexitet, gillar verkligen. Ypperlig balans. 94.
2012 Keller Rieslaner Spätlese. Nja. God, men för söt i förhållande till syran. 85.
2015 Alain Graillot C-H. Denna borde man köpt lådvis av! Otroligt god med en del luft. 93+.
2017 Willi Schaefer Graacher Domprobst Kabinett. Svindlande potential med hög syra och massiv frukt. För ung. 88+++.
 

Håkan

Medlem
Boillot Volnay Les Chevrets 2002

Doft: Ganska kraftfull doft av fikon, torkade jordgubbar och höstlöv. Detta är troligen ett fullmoget vin.
Attack; Ganska blygsam men man märker direkt att det är en bra Bourgogne. Munkänslan är omedelbar och trevlig med jordiga toner till en början.
Mellansmak: Här kommer frukten. Tranbär, hallon och kanske även jordgubbar i likör. Vinet är drygt medelfylligt och syran är rätt hög. Lite silkestanniner och mineraler finns också. Det är gott men en vissa beska märks och den drar ner helhetsupplevelsen.
eftersmak: Lång och präglad av mineraler och syrliga tranbär,

Detta är ett trevligt vin med tydliga mognadstoner. 91+ minst kan jag ge det.

Någon som provat?
Den är provad ganska många gånger. Den var som en Crozes Hermitage som ung, numera ganska finstämd. Har nog några poäng mer än du. Hade 12 från början men har nu bara 2 kvar. Väldigt bra vin som nu dessvärre blivit alldeles för dyr. Noterar 319 kr i inköpspris.
 

Magikern

Medlem
Den är provad ganska många gånger. Den var som en Crozes Hermitage som ung, numera ganska finstämd. Har nog några poäng mer än du. Hade 12 från början men har nu bara 2 kvar. Väldigt bra vin som nu dessvärre blivit alldeles för dyr. Noterar 319 kr i inköpspris.

Var det 2004 ca. som du köpte den för det priset?
 

Håkan

Medlem
Var det 2004 ca. som du köpte den för det priset?
Kan det ha varit. Ord pris 399 men reades ut. Tänk det fanns tider när Bourgogne reades ut på bolaget. Samtidigt reades Clos de la Mouchere ut för 349. De har jag dock druckit upp. Fullkomligt lysande vin.
 

Magikern

Medlem
Kan det ha varit. Ord pris 399 men reades ut. Tänk det fanns tider när Bourgogne reades ut på bolaget. Samtidigt reades Clos de la Mouchere ut för 349. De har jag dock druckit upp. Fullkomligt lysande vin.

Kan jag tänka mig. Jag var lite snål i betygsättningen och vinet är värt 92 poäng idag utan tvekan. Det var öppet direkt när det korkades upp men utvecklades rätt bra i glaset. Volnay är en region man kanske skall satsa på innan priserna skjuter i höjden. Men som vissa säger de Bourgogneviner som är spekulationsviner i framtiden är det redan idag. Framtida prisraketer finns kanske inte i denna prisklassen (ca. 800 spänn)
 
Trots @Daniel A eminenta noter från BYOB-provningen i Skåne i lördags kommer här lite kompleterande tankar (om än mer amatörmässiga) samt mina betyg.

Flight 1 - Mousserande
Hure Freres Memoire NV (mitt vin). Från en Solera startad 1982 och som fylls på med ca 10% varje år, 45/45/10 PN/PM/CH, deg Dec 2017, dosage 2g.
Ganska expressiv doft med mogna (ej bokna) röda äpplen och florala/blommiga drag. I munnen mer rostade toner samt nougat, kaffe, grädde, mjölkchoklad och röda bär. Syran är relativt vass och flaskan mår gott av 2-3 år till på korken. Helt klart bra redan idag också och växer efter en timmes luft. 90P

Pierre Bertrand NV (12-bas) - 87P

Flight 2 - Vita
Villa Sandahl Dry Honey 2015. Det första som slår mig är vingummi samt kryddor av diverse slag. Jag skrev ”spännande” efter att ha doftat på vinet. I munnen en tydlig grön ton, melon och blommor. Syran är hög och vinet är helt klart av det elegantare slaget jämfört med Österrikaren i glaset före som är mer ”mycket av allt” utan någon vidare balans (samt brist på syra). 90P
.
Guimaro, blanco 2017 - 87P
Franz Hirtzberger, Smaragd, Singerriedel 2015 - 89P


Flight 3 - Lätta röda
Dufouleur Pére et Fils, Fixin 1er cru, Clos du Chapitre, 1999. Doftmässigt är detta ett fantastiskt vin! Mycket vegetativa toner och tjära. I munnen upplevde jag det till en början som lent utan tillstymmelse till tanniner. Efter ett tag händer dock något (eller missade jag det initialt bara) då sandiga och torra tanniner tittar fram. På paletten en del svamp, dill, lingon och lakrits. Jag var direkt inne på att detta var en PN från BGN men började helt klart tveka när Piemonte och Nebbiolo nämndes. Stod dock fast vid min initiala tanke om BGN. Ett spännande vin som dock presterade bättre i doften än i munnen. 91P
.
Crystallum, Cuvée Cinema, 2016 - 90P
Jean-Marc Burgaud, Morgon, Côte du Py Javernières, 2014 - 88P

.
Flight 4 - Tunga röda
Le Clos du Caillou, Châteauneuf-du-Pape Reserve, 2007. Kul att få prova detta då samma vin i årgång 2005 är det bästa röda jag druckit. Doftmässigt andas detta ålder! En stor portion nybryggd espresso, torkad svart frukt och russin. Förföriskt! I munnen är det inte lika elegant som 05an, som hade både elegansen och koncentrationen. Jag tycker dock det håller ihop någorlunda bra och jag gillar det skarpt. Framförallt växte det under kvällen och sista klunken satt som en smäck. Lång eftersmak. 07an borde inte kännas äldre än 05an men det gjorde den. Förmodligen druckna i helt olika faser. Jag lyckades sätta CDP men hittadede inte producenten. WOTN för 6 av 8 provare. 94P

Produttori del Barbaresco, Barbaresco, 2012 - 88P
Orin Swift, Palermo, 2015 - 91P


Avslutningsvin - sött
Rolly Gassmann, Haguenau de Bergheim, Gewurztraminer Vendanges Tardives, 2008 - 90P
 

Sigdarve

Medlem
Briccotondo Barbera. Har forat någon åsikt om vinet?
bricco.jpg
 
Pratat om Champagne, med en mörkhyad kollega också. Den enda Champagne han kände till var Cristal. Hip Hop-skumpa.
https://www.vinjournalen.se/vin-tips/cristal-champagne-en-valdigt-efterfragad-prestige-champagne/
Gissar att du håller med om att det skulle kunna finnas även icke mörkhyade hip-hoppare som kan lika lite om champagne som din kollega? Och motsatt, att det finns mörkhyade personer som kan nämna fler champagnemärken än cristal och/eller lyssnar på annan musik än hip hop? Förmodligen ville du bara berätta om din kollega som kände till cristal för att han var hip-hoppare. Gott så.
 

Jonas Sand

Medlem
Gissar att du håller med om att det skulle kunna finnas även icke mörkhyade hip-hoppare som kan lika lite om champagne som din kollega? Och motsatt, att det finns mörkhyade personer som kan nämna fler champagnemärken än cristal och/eller lyssnar på annan musik än hip hop? Förmodligen ville du bara berätta om din kollega som kände till cristal för att han var hip-hoppare. Gott så.
Tack. Det gnagde i mig också men du formulerade det 1123 gånger bättre än vad jag tänkte skriva.
 

Wintermute

Medlem
Gissar att du håller med om att det skulle kunna finnas även icke mörkhyade hip-hoppare som kan lika lite om champagne som din kollega? Och motsatt, att det finns mörkhyade personer som kan nämna fler champagnemärken än cristal och/eller lyssnar på annan musik än hip hop? Förmodligen ville du bara berätta om din kollega som kände till cristal för att han var hip-hoppare. Gott så.
Det som dessutom är lite extra ironiskt är att vi rynkade på näsan åt när hip-hop-eliten köpte mängder av Cristal, utan att riktigt ha tagit reda på vad de tyckte om. Nästan som att 2019 köpa tre av de stora prestigechampagnerna utan att veta vilken sorts champagne man tycker om.
 

Sigdarve

Medlem
Det som dessutom är lite extra ironiskt är att vi rynkade på näsan åt när hip-hop-eliten köpte mängder av Cristal, utan att riktigt ha tagit reda på vad de tyckte om. Nästan som att 2019 köpa tre av de stora prestigechampagnerna utan att veta vilken sorts champagne man tycker om.
He-he. Vet att jag inte gillar alltför brödiga viner. Har länge funderat över hur prestigechampagne smakar. Och när det råkade komma såna nu av en bra årgång, så ville jag passa på att köpa på vinst eller förlust. Jag kanske inte alls gillar dem och då vet jag det och slipper betala stora pengar för årgångschampagne i framtiden.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hypen kring 2016 Tobia Blanco visade sig stämma ganska bra. Blekgul, fatig, påminner lätt om Bourgogne, nougat, mjuk pepparkaka, smörig, conferencepäron och gula äpplen. Trevlig för sitt pris, håll svalt. Svårt att hitta bättre dricka för under hundringen, ett extra plus för pepparkakan.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
2015 Chanin Chardonnay Bien Nacido Vineyard (SB-nr. 99256)
Smaknoter från några helger sedan. Inköpt på SB's tillfälliga släpp.
Djup doft med mängder av mogna äpplen, vanilj, smör och lite nötter. Precis så ekad och smörig som man (iaf jag) förväntar mig från en jänkar-chardonnay, men med en trevlig balans i alkohol och frukt. Jag tycker man hittar en hel del aprikoser, lite tropiska frukt- och citrusinslag utöver en ganska dominant ton av gula och solmogna äpplen. Skulle nog ha vunnit ännu mer om det serverats till mat, men gillar man stilen är det ruskigt gott bara som det är! Från alla BYOB's får jag för mig att @Bror skulle gilla det här! :)
91p
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
2015 Chanin Chardonnay Bien Nacido Vineyard (SB-nr. 99256)
....Skulle nog ha vunnit ännu mer om det serverats till mat, men gillar man stilen är det ruskigt gott bara som det är! Från alla BYOB's får jag för mig att @Bror skulle gilla det här! :)
91p
Högst sannolikt
 

Gomseglet

Medlem
2005 Massolino Barolo Parafada

Mycket lakrits, en aning tjärpastill och ganska omogna körsbär ändå i näsan.
Smakar strävare än förväntat, är ändå lite brunröd, med en icke otrevlig örtighet åt salviahållet. Får jag klaga på något, och det får jag ju, så är det en viss tunnhet i smaken. Det är sträva körsbär som gäller, utan väldigt mycket kropp, trots generöst med alkohol dessutom. Nå ja.
Producenten menar stick i stäv med många andra att 2005 är en höjdarårgång. Det vet jag väl inte, givet detta enda smakprov.
 

LeChat

Medlem
29BB00FF-44A0-4504-82A1-72EB9B490B31.jpeg

2012 Casanova di Neri Brunello di Montalcino

Tänkte plocka fram en PN idag men maten som hade lagats här hemma krävde något robustare så valet föll då på denna brunello. Casanova di Neri är en av favoritproducenterna av god brunello. 2012 har en underbar doft och smaken är tät och intensiv Härliga syror, fina mineral och med ett angenämt tanninbett. Drack 2010 förra året och gillade den enormt mycket. 2012 är inte riktigt lika bra men tillräckligt bra för att jag vill beställa några flaskor av årgång 2013. Den borde kunna leverera den med.
 
He-he. Vet att jag inte gillar alltför brödiga viner. Har länge funderat över hur prestigechampagne smakar. Och när det råkade komma såna nu av en bra årgång, så ville jag passa på att köpa på vinst eller förlust. Jag kanske inte alls gillar dem och då vet jag det och slipper betala stora pengar för årgångschampagne i framtiden.

True Story: Scenen är Grand Hotel i Stockholm. Det är många år sedan. Yours truly har av mycket oklar anledning hamnat med ett stort antal personer ur den svenska skumpa-eliten, liksom ett antal champagne-farbröder från de finaste husen. Har inte alls den erfarenhet som de flesta andra närvarande har vad gäller prestige-skumpa. Känner dock igen ett märke som en av mina favoritmusikartister har besjungit: Cristal. Det visar sig vara en helt nysläppt årgång och från en riktigt stramt och tufft år. Jag tänker inombords att "är detta dyr champagne så har jag inte missat någonting". Utåt håller jag masken när alla runt bordet hyllar särskilt just denna Cristal som jag - i hemlighet - tyckte var den mest ogina av alla flaskorna som serverades. Till dess att en glad restaurangägare från en känd kött-krog på Kungsholmen hejar förbi vid bordet och tittar på vad jag har i glaset och konstaterar: "Oväntat att se dig här med ett glas Cristal i handen - det är ju så jäkla gott. Om det får ligga några år. Går ju typ inte att dricka nu, eller hur?". Roligt att se minerna runt bordet! Fick senare en flaska av min far från exakt den årgången. Tänkte på rådet från krögaren med litet mer Cristal-vana än vad jag hade och la den längst in i garderoben (detta var innan mer ambitiösa vinlagringsmöjligheter fanns). Dracks upp för ett par år sedan och jag måste säga att det var riktigt riktigt gott...

"I keep it realer than most,
I know you're feelin' it
Cristal on ice, I like to toast,
I keep on spillin' it."
 
Toppen