Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

n_micke

Medlem
Poliziano vino nobile di montepulciano 2015 till detta ostfralla med ricotta ost kryddad med salt och oregano samt några slices serrano skinka vid sidan av, inte alls dumt tycker jag. Långt ifrån lika exklusiva som ni andra luttrade rävar är men det var fasen riktigt gott. Mer italienskt ska det bli i huset!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2014 Dominio del Urogallo La Zorrina
Hola! Det har blivit mycket spanskt på sistone och jag är inte speciellt ledsen för det. La Zorrina är en ny bekantskap från Asturias. Biodynamiskt odlad, inga sulfiter och gjord på lokala druvor med ca 65% Carrasquín. Mycket aromatisk näsa med mycket körsbär och lite kryddor. Smaken är som en blandning av Mencía och Cabernet franc. Bierzo möter Chinon? Lite stall också för att förhöja smakerna ytterligare. Syran ok men tanninerna är små - mer som dammkorn än sand. Ganska bra längd på eftersmaken. Bra och intressant vin men lite tunt. Dag 2 dracks den lite svalare och det var bättre men det var ändå som att inmundiga körsbärssaft en varm sommardag bredvid gödselstacken. 86p
IMG_3064.JPG
 

Daniel A

Administratör
Du skulle käkat på Combo också! Bra mat med en meny som jag säkert har dragit igenom ett par gånger redan? Vinlistan är riktigt kul. Nästa gång får du höra av dig när du är i Sthlm - nu när man råkar bo på promenadavstånd från Combo. Visserligen vet jag att även om du är ensam så blir du inte ensam länge i dina häng på vinbarerna...:D
Ja, men absolut! Jag hänger oftast runt Humlegården när jag jobbar i Stockholm, och promenadavståndet till Combo är perfekt för att släppa jobbtankar på vägen dit, och hinna nyktra till lite på vägen tillbaka till hotellet. ;)
 

Christer J

Medlem
Det är märkligt att otrevligheter kan uppstå på ett sådant här forum. Men jag slutar aldrig bli förvånad över vissa människor.

I annan anda visar jag bild på ett mycket gott rött vin, något som inte förtärs särskilt ofta i detta hem, men som smakar fantastiskt, utvecklad doft, kryddig smak med mjuka tanniner.
Chateau Musar 2006 från Bekaa Valley i Libanon.
Skål på er bröder och systrar :)

E3AC9A90-CDE6-4A4D-8352-47FEBAA333CE.jpeg
 
Det är märkligt att otrevligheter kan uppstå på ett sådant här forum. Men jag slutar aldrig bli förvånad över vissa människor.

I annan anda visar jag bild på ett mycket gott rött vin, något som inte förtärs särskilt ofta i detta hem, men som smakar fantastiskt, utvecklad doft, kryddig smak med mjuka tanniner.
Chateau Musar 2006 från Bekaa Valley i Libanon.
Skål på er bröder och systrar :)

Visa bifogad bild 16082
Den 06 bland det bästa röda jag köpt på bolaget. "Borde köpt fler"
 

Skrutt

Medlem
Så var 2017 Willi Schaefer Domprobst Riesling Kabinett testad och att döma av den absolut stegrande komplexiteten under kvällen så tänker jag spara resten. Det blir hård späkning medelst enklare Kloster Eberbach till Thaimaten i år istället. Fast visst ja, nog har jag en del 2016 kvar av Schaefers kabinett att rota fram också... ;)
 

vinosofi

Medlem
Så var 2017 Willi Schaefer Domprobst Riesling Kabinett testad och att döma av den absolut stegrande komplexiteten under kvällen så tänker jag spara resten. Det blir hård späkning medelst enklare Kloster Eberbach till Thaimaten i år istället. Fast visst ja, nog har jag en del 2016 kvar av Schaefers kabinett att rota fram också... ;)
Tack för rapport!
 

LeChat

Medlem
0B8F10D8-4D16-4245-9789-014E35F045FA.jpeg

2016 Clos Saint Jean Châteauneuf-du-Pape

16% alkohol känns chockerande mycket när man läser på etiketten men känns förvånansvärt integrerad när man smakar på vinet. Visst är den noterbar men funkar fint. Läser ibland noter om sexiga viner. Detta är nog ett sexigt vin. Och hedonistiskt skulle säkert Parker sagt. Frukten är ljuvlig och elegant serverad. Smekande och läcker munkänsla. Klunkvänligheten är hög!
Jag tror kanske att den här typen av alkoholstinna viner med fördel kan drickas unga när alkoholen är inbäddad i frukten. Hur som helst låter jag mig gärna förföras här och nu. (Dricks något sval!)
 
M

Mouton

image.jpeg

Till Lördags pastan. Var det ett helt annat vin redan hämtat från källaren, men sedan mindes jag detta udda köp i Rome.
Och det är så bra. Doften piskar med en underbar ros doft och tjära/asfalt.
I smaken, inte alls så moget som jag väntat mig gällande årgång (2007)
Utan, stram Nebbe frukt, höga syror och tannin med bett i.
Den skulle fått några år till, men det gick som det gick.
Lyckligtvis har jag samma och andra vingårdslägen i årgång 2006.. Dom får ligga.....
Och lägg märke till den icke suddiga bilden;)
 
Last edited by a moderator:

Skrutt

Medlem
Visa bifogad bild 16095
Till Lördags pastan. Var det ett helt annat vin redan hämtat från källaren, men sedan mindes jag detta udda köp i Rome.
Och det är så bra. Doften piskar med en underbar ros doft och tjära/asfalt.
I smaken, inte alls så moget som jag väntat mig gällande årgång (2007)
Utan, stram Nebbe frukt, höga syror och tannin med bett i.
Den skulle fått några år till, men det gick som det gick.
Lyckligtvis har jag samma och andra vingårdslägen i årgång 2006.. Dom får ligga.....
Och lägg märke till den icke suddiga bilden;)
Du glömde berätta eller visa vilket vin det var. (Skriva kan vara bra då bilder inte är sökbara. )
 
M

Mouton

Öppnade en referens.
image.jpeg

La spinetta langhe Nebbiolo -2016.
Inte en gång i närheten av Barolon, och då i en bättre årgång.
Menlös doft, som en fabricerad juice, inget som kan förknippas med ett vin från Piemonte.
Samma menlösa skit i smaken. Den här firman säger jag upp bekantskapen med, en gång för alla.


 
M

Mouton

Nu är det nog med utflykter, till kvällens ostar chansas icke.
Hem till moderlandet.
Domaine Santa Duce -16
Bjuder upp till den dans jag igentligen längtade efter.
image.jpeg


Animalisk, köttig blodig doft, men inte alls överdådig.
Smaken är detsamma men med läskande syra, sandiga tanniner.
Inte alls vulgär, bara ödmjuk. Detta är bra skit.
Ikväll öppnade jag viner för 1500:- två va bra, godkänt resultat. Och bara för att klargöra en sak, nej vi drack inte upp alla 3 flaskor. Spinetta mötte slasken. Sista flaskan avslutas i morgon till Söndagens ost bit.
 
Last edited by a moderator:
Toppen