Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

CalleNylle

Medlem
Nu är det nog med utflykter, till kvällens ostar chansas icke.
Hem till moderlandet.
Domaine Santa Duce -16
Bjuder upp till den dans jag igentligen längtade efter.
Visa bifogad bild 16097

Animalisk, köttig blodig doft, men inte alls överdådig.
Smaken är detsamma men med läskande syra, sandiga tanniner.
Inte alls vulgär, bara ödmjuk. Detta är bra skit.
Ikväll öppnade jag viner för 1500:- två va bra, godkänt resultat.

Den där är så ruskigt bra, lugnt en av mina favoriter som fick mig att intresseras av vin! Måste knipa Clos Derrière och Habemus Papam som släpps 22 Mars.
 

namkrad

Medlem
Kvällens cava blir Juve y Camps Gran Reserva 2012.
Mjuk doft med lite fat och kanske svamp, rund smak som är lite klen i munnen dock med små fina bubblor och en mild eftersmak av citrus. Skönt att jag har en flaska kvar :D
89-90 p.
7B60F99C-1DE1-4663-942A-9243C1B96502.jpeg
 

Vingubben

Medlem
Kvällens cava blir Juve y Camps Gran Reserva 2012.
Mjuk doft med lite fat och kanske svamp, rund smak som är lite klen i munnen dock med små fina bubblor och en mild eftersmak av citrus. Skönt att jag har en flaska kvar :D
89-90 p.
Visa bifogad bild 16098
Med tanke på dina fordonspreferenser så blir man nyfiker på hur du poängsätter vin. Har det något med kvaliteten att göra eller är det enbart charmen?:)
 

n_micke

Medlem
Crozes-Hermitage Les Meysonniers 2016
Vet inte vad man kan säga riktigt, det var ju inte dåligt, men inte heller något som jag springer till bolaget och klöser mig in efter en flaska till. Lite chark skulle jag väl kunna tycka, samt (som vanligt) röda bär/frukter. Nåt sånt, kanske :D Så kass på smaknoteringar...kan väl inbilla sig att det blir bättre efter några flaskor till.
Smakerna kanske öppnar upp sig lite mer om en timme om det blir ett glas till.
 

Silenos

Medlem
Heitz-Lochardet, med bas i Pommard har haft vingårdsägor länge, men inte buteljerat något själva. Sedan ett par år tillbaks har det blivit ändring på det i o.m. att unge Armand Heitz tagit över. I glaset här hemma finns nu Volnay 'Taillepieds' anno 2016.

IMG_1171.JPG


Karln kör med 100% hela klasar, och det märker man ju... Tidigare har jag inte varit något stort fan av uppenbart oavstjälkad burgunder, men jag har börjat svänga. Något mer integrerade än vad de (stjälkarna) är just nu, får de gärna bli, men det är inte uppenbart oävet. Snokledes är det mörkt och dovt, med fin intensitet. I smak ungefär samma sak, med bra längd och tillräcklig syra. Tanninerna håller sig i bakgrunden och gör sitt jobb för att det inte skall bli för glammigt. Helt klart ett bra vin, men... Det är faktiskt ganska tråkigt att dricka just nu. Och jag skyller på årgången.

2016 i Bourgogne är universellt hyllat som en mycket fin årgång, och det verkar vara sant. Men jag tror också det är en årgång som kommer visa sig ha mycket låg användarvänlighet. Nästan alla 2016 jag öppnat har betett sig ungefär som det här vinet, analytiskt bra, men svårdrucket. De är mörka och seriösa, koncentrerade och med god syra. Men i nuläget är de också nästan helt befriade från all form av panaché. En stor årgång, visst; men kanske främst i betydelsen: det kommer att ta en halv mansålder innan de går att dricka. Jag har redan ett gäng olika buteljeringar från årgången liggandes, och det skadar inte, men nu tror jag det får bli stopp på att fylla på med fler. 2015 och 2014 (eller, verkar det som, kommande 2017) är så mycket enklare att ha att göra med.
 
Last edited:

Sigdarve

Medlem
Crozes-Hermitage Les Meysonniers 2016
Vet inte vad man kan säga riktigt, det var ju inte dåligt, men inte heller något som jag springer till bolaget och klöser mig in efter en flaska till. Lite chark skulle jag väl kunna tycka, samt (som vanligt) röda bär/frukter. Nåt sånt, kanske :D Så kass på smaknoteringar...kan väl inbilla sig att det blir bättre efter några flaskor till.
Smakerna kanske öppnar upp sig lite mer om en timme om det blir ett glas till.
Är det så himla viktigt med smak och doftnoteringar egentligen? Varför inte bara gradera 1-10 utan att motivera? Smaknoteringar för andras skull? Varför analysera och beskriva och inte bara nöja sig med att det var gott eller inte? Att berätta att vinet smakar/doftar skumbanan, björnklister eller nyvässad blyertspenna etc, vad spelar det för roll? Man måste ju ändå själv avgöra om det är gott eller inte. Fast skriver nån jäst/brödigt så drar jag mig för att köpa ;)
 
Last edited:
M

Mouton

Crozes-Hermitage Les Meysonniers 2016
Vet inte vad man kan säga riktigt, det var ju inte dåligt, men inte heller något som jag springer till bolaget och klöser mig in efter en flaska till. Lite chark skulle jag väl kunna tycka, samt (som vanligt) röda bär/frukter. Nåt sånt, kanske :D Så kass på smaknoteringar...kan väl inbilla sig att det blir bättre efter några flaskor till.
Smakerna kanske öppnar upp sig lite mer om en timme om det blir ett glas till.
Klart det blir bättre efter några flaskor. Speciellt om du provar alla ikväll.;)
 

n_micke

Medlem
Är det så himla viktigt med smaknoteringar egentligen? Varför inte bara gradera 1-10 utan att motivera? Smaknoteringar för andras skull? Varför analysera och beskriva och inte bara nöja sig med att det var gott eller inte? Att berätta att vinet smakar skumbanan eller nyvässad blyertspenna etc. vad spelar det för roll?

Kan tycka att det är intressant att lära sig och kunna uttrycka vad man hittar för smaker, samt att läsa vad andra hittar. Men såklart, viktigaste är ju om man själv tycker om det eller inte. Resten kvittar ju egentligen såklart. Då får det ett 3.25 Döskallar av 5 möjliga.

Klart det blir bättre efter några flaskor. Speciellt om du provar alla ikväll.;)

Ja då lär jag vara expert på det mesta. Brukar bli så dåligt med omtanke bara när det ska upp igen och det blir synd om mig. Fast det är klart, det går ju att träna på smakerna två gånger på samma flaska om man gör så...
 

Håkan

Medlem
Lördag kväll, firar att bihåleinflammationen slutligen gett med sig
2013 Ferry Lacombe Cascai (60 Syrah, 20 Grenache, 20 Cab Sauv)
Inköpt på plats för 17 €. Blint hade jag satt detta som 1000% Cabernet Sauvignon eftersom det känns som druvan fullständigt tar över (inget ont med det). Det känns som om alla Cab-triggers finns här. Stall, Multna löv, Cigarrlåda, men det är samtidigt balanserat och med snygg frukt. Ni som har vägarna förbi Trets borde bara åka förbi och fylla bilen. Fantastiskt bra.
2017 Syrah Les Vignes d'A Cote 2017, Yves Cuilleron
En 100% Syrah, inköpt på plats för 11 €. Initialt ganska tunn, men Syrahtonerna dök upp efter ett tag som ett brev på posten. Inga Tanniner att tala om, mycket björnbär, oliver, lakrits, etc... Tyckte ändå att det var något tristare än det första vinet. Gillar Yves Cuilleron normalt, detta var samtidigt instegsvinet. Snyggt vin
 

chambertin

Medlem
Är det så himla viktigt med smak och doftnoteringar egentligen? Varför inte bara gradera 1-10 utan att motivera? Smaknoteringar för andras skull? Varför analysera och beskriva och inte bara nöja sig med att det var gott eller inte? Att berätta att vinet smakar/doftar skumbanan, björnklister eller nyvässad blyertspenna etc, vad spelar det för roll? Man måste ju ändå själv avgöra om det är gott eller inte. Fast skriver nån jäst/brödigt så drar jag mig för att köpa ;)
Varför skriva här då överhuvudtaget ?
Vem bryr sig om en helt okänd person betygsätter ett vin till 88/9/18/4 helt utan motivering ?
Hur kul skulle forumet vara med Ch. X-Y -15: 93P, Domaine Y - 12: 90p och sen inget mer. ?

Läser gärna andras smaknoterinagr med stort nöje och ju mer utförliga och beskrivande desto bättre.
Alla har självklart inte samma förmåga till beskrivningar men det går såklart att lyfta sig en bit över "gott", "gillar inte" "4 getingar" m.m med lite träning och fokusering om intresset finns.

Har jag själv druckit vinerna som beskrivs så får smaknoteringarna en ännu större innebörd medans enbart ett betyg inte betyder ngt överhuvud taget då jag inte kan relatera till ngt förutom det övergripande betyget.
 

Håkan

Medlem
Varför skriva här då överhuvudtaget ?
Vem bryr sig om en helt okänd person betygsätter ett vin till 88/9/18/4 helt utan motivering ?
Hur kul skulle forumet vara med Ch. X-Y -15: 93P, Domaine Y - 12: 90p och sen inget mer. ?

Läser gärna andras smaknoterinagr med stort nöje och ju mer utförliga och beskrivande desto bättre.
Alla har självklart inte samma förmåga till beskrivningar men det går såklart att lyfta sig en bit över "gott", "gillar inte" "4 getingar" m.m med lite träning och fokusering om intresset finns.

Har jag själv druckit vinerna som beskrivs så får smaknoteringarna en ännu större innebörd medans enbart ett betyg inte betyder ngt överhuvud taget då jag inte kan relatera till ngt förutom det övergripande betyget.
Robert Parker har många gånger varit upprörd att folk enbart läs hans poäng och inte recensionerna. Jag kan hålla med då poängen egentligen inte säger speciellt mycket (sätter själv sällan poäng på viner jag inte provat blint).
 

Vingubben

Medlem
2D12872E-FDA3-4194-9B49-43EB2A6D95EE.jpeg

Bouscassé Les Jardins Philosophiques 2015

Nötter och fudge i näsan. Dock rätt svag doft. I smaken smör, honung, mandel och grym balans mellan syra och söttma, men en nätt sådan. Perfekt till en Kaltbach och lite mandel. 89p och ett fynd för sitt pris om man gillar aromatiska men oekade viner. Kommer definitivt köpa på mig mer.
 
M

Mouton

Som ett sista inlägg, tror detta var månadens pava för typ ett år sedan.
Ja vad ska man säga, Mormors mosade, lätt övermogna jordgubbar, utsmetade som ett hav på en våffla, toppad med grädde.
Underbart vin, jag ångrar inte en sekund att jag tömde lagret... Överlever lätt 5 år till...

image.jpeg
 

chambertin

Medlem
Robert Parker har många gånger varit upprörd att folk enbart läs hans poäng och inte recensionerna. Jag kan hålla med då poängen egentligen inte säger speciellt mycket (sätter själv sällan poäng på viner jag inte provat blint).
Håller med dig att poängen inte är det viktiga utan det är kombon poäng, beskrivning och din egen erfarenhet/relation som i längden betyder ngt för om du kan relatera till den recensentens omdöme.

Personligen så har jag efter många års provande och läsande av recensioner hittat min mix av recensenter som jag relaterar till och som jag litar på så tillvida att jag ibland köper viner utifrån deras bedömningar utan att själv ha provat dom först. WA (Parker är knappt aktiv längre dock men Monica Larner har jag mkt stort förtroende för t.ex ) är en av dom, Jancis Robinson en annan, Tim Atkin en tredje och Andreas Larsson en fjärde som jag gillar för att nämna några. Vissa av dom lokala recensenterna här på finewines spelar också en roll för mina inköp men utan kalibrering av deras beskrivingar/poäng mot min egen smak/bedömning så skulle dom såklart inte ingå i den gruppen.
 
M

Mouton

Är det så himla viktigt med smak och doftnoteringar egentligen? Varför inte bara gradera 1-10 utan att motivera? Smaknoteringar för andras skull? Varför analysera och beskriva och inte bara nöja sig med att det var gott eller inte? Att berätta att vinet smakar/doftar skumbanan, björnklister eller nyvässad blyertspenna etc, vad spelar det för roll? Man måste ju ändå själv avgöra om det är gott eller inte. Fast skriver nån jäst/brödigt så drar jag mig för att köpa ;)
Håller med dig helt och hållet.
 
M

Mouton

Visa bifogad bild 16094
2016 Clos Saint Jean Châteauneuf-du-Pape

16% alkohol känns chockerande mycket när man läser på etiketten men känns förvånansvärt integrerad när man smakar på vinet. Visst är den noterbar men funkar fint. Läser ibland noter om sexiga viner. Detta är nog ett sexigt vin. Och hedonistiskt skulle säkert Parker sagt. Frukten är ljuvlig och elegant serverad. Smekande och läcker munkänsla. Klunkvänligheten är hög!
Jag tror kanske att den här typen av alkoholstinna viner med fördel kan drickas unga när alkoholen är inbäddad i frukten. Hur som helst låter jag mig gärna förföras här och nu. (Dricks något sval!)
Har du samma uppfattningen som mig, att ska man dricka sina Ronhe viner unga, gäller det att nypa dom tidigt. Min upplevelse är att dom brakar in i tunneln efter ett par år..
 

LeChat

Medlem
Har du samma uppfattningen som mig, att ska man dricka sina Ronhe viner unga, gäller det att nypa dom tidigt. Min upplevelse är att dom brakar in i tunneln efter ett par år..
Oftast är det nog så, och risk för tunnel finns, men jag är inte så kategorisk.
 
Toppen