Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vingubben

Medlem
7BC715BA-0CBA-4144-BFE3-25D73BD5430E.jpeg

Benanti Nerello Cappuccio 2016

Kola, skumbanan, hästgödsel och jordgubbar i doften. I smaken lättare pepprighet och körsbär med silkeslena tanniner och en lätt söttma i eftersmaken. Första gången jag dricker ren Nerello Cappuccio, tror jag. Lite lättare, fruktigare och kanske sötare variant av Nerello Mascalese. Kul vin och klart värt att prova. 88p
 

Håkan

Medlem
Visa bifogad bild 16047
2012 Casanova di Neri Brunello di Montalcino

Tänkte plocka fram en PN idag men maten som hade lagats här hemma krävde något robustare så valet föll då på denna brunello. Casanova di Neri är en av favoritproducenterna av god brunello. 2012 har en underbar doft och smaken är tät och intensiv Härliga syror, fina mineral och med ett angenämt tanninbett. Drack 2010 förra året och gillade den enormt mycket. 2012 är inte riktigt lika bra men tillräckligt bra för att jag vill beställa några flaskor av årgång 2013. Den borde kunna leverera den med.
Nu hänger jag inte riktigt med i dina prediktioner:D.
 

Nyllet

Medlem
Hypen kring 2016 Tobia Blanco visade sig stämma ganska bra. Blekgul, fatig, påminner lätt om Bourgogne, nougat, mjuk pepparkaka, smörig, conferencepäron och gula äpplen. Trevlig för sitt pris, håll svalt. Svårt att hitta bättre dricka för under hundringen, ett extra plus för pepparkakan.

Drack du flaskan över flera dagar? Jag testade vinet i helgen och måste erkänna att jag inte alls var förtjust dag 1. Fann i princip bara ek, ek och åter ek. Det var mycket trevligare dag 2 när det fått lite luft.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Drack du flaskan över flera dagar? Jag testade vinet i helgen och måste erkänna att jag inte alls var förtjust dag 1. Fann i princip bara ek, ek och åter ek. Det var mycket trevligare dag 2 när det fått lite luft.
Drack den över 3 dagar. Bäst dag ett med luft (i glaset), helt ok dag 2 med men föll ihop helt dag 3. Så pass mycket fat upplevde jag inte. Visst fanns det men det vägdes bra mot frukten.
 

Mattias Schyberg

Administratör
True Story: Scenen är Grand Hotel i Stockholm. Det är många år sedan. Yours truly har av mycket oklar anledning hamnat med ett stort antal personer ur den svenska skumpa-eliten, liksom ett antal champagne-farbröder från de finaste husen. Har inte alls den erfarenhet som de flesta andra närvarande har vad gäller prestige-skumpa. Känner dock igen ett märke som en av mina favoritmusikartister har besjungit: Cristal. Det visar sig vara en helt nysläppt årgång och från en riktigt stramt och tufft år. Jag tänker inombords att "är detta dyr champagne så har jag inte missat någonting". Utåt håller jag masken när alla runt bordet hyllar särskilt just denna Cristal som jag - i hemlighet - tyckte var den mest ogina av alla flaskorna som serverades. Till dess att en glad restaurangägare från en känd kött-krog på Kungsholmen hejar förbi vid bordet och tittar på vad jag har i glaset och konstaterar: "Oväntat att se dig här med ett glas Cristal i handen - det är ju så jäkla gott. Om det får ligga några år. Går ju typ inte att dricka nu, eller hur?". Roligt att se minerna runt bordet! Fick senare en flaska av min far från exakt den årgången. Tänkte på rådet från krögaren med litet mer Cristal-vana än vad jag hade och la den längst in i garderoben (detta var innan mer ambitiösa vinlagringsmöjligheter fanns). Dracks upp för ett par år sedan och jag måste säga att det var riktigt riktigt gott...

"I keep it realer than most,
I know you're feelin' it
Cristal on ice, I like to toast,
I keep on spillin' it."
Om jag ska tolka innebörden av ditt inlägg så hittar jag minst två sätt:

1.) Vissa viner kräver lagring för att kunna uppskattas på rätt sätt.

2.) Svenska ”champagneeliten” är etikettsdrickare som saknar egen förmåga att bedöma vin och lämnar den saken till den mer kunniga ”kötteliten”. :D

Trevlig berättelse oavsett och en bra påminnelse om att vi måste våga lita på vårt egna omdöme, men samtidigt inte vara så bångstyriga att vi inte lyssnar på de med genuin erfarenhet. Det svåra är att skilja agnarna från vetet. :)
 
Om jag ska tolka innebörden av ditt inlägg så hittar jag minst två sätt:

1.) Vissa viner kräver lagring för att kunna uppskattas på rätt sätt.

2.) Svenska ”champagneeliten” är etikettsdrickare som saknar egen förmåga att bedöma vin och lämnar den saken till den mer kunniga ”kötteliten”. :D

Trevlig berättelse oavsett och en bra påminnelse om att vi måste våga lita på vårt egna omdöme, men samtidigt inte vara så bångstyriga att vi inte lyssnar på de med genuin erfarenhet. Det svåra är att skilja agnarna från vetet. :)
Nämen absolut - detta är självklart sensmoralen i berättelsen - underskatta inte restauranglagrade viner och hur mycket personlig "erfarenhet" just dessa erfarna krögare har samlat på sig med åren vad gäller vin...

Nu är detta ett tag sedan men vill dock minnas att vid just mitt middagsbord hamnade inte några av de mer bekanta champagne-kännarna. Däremot så fanns de i lokalen, troligen vid litet viktigare bord - på ceremonin innan hamnade jag bredvid en kort och spenslig man med rakat huvud, klädd i vit smoking a la James Bond, vilket var något iögonfallande då ingen annan hade ens smoking tror jag. Undrade litet i min vilda okunskap vem den lustige lille mannen var, som inför det att den finaste utmärkelserna skulle delas ut på ett mycket tydligt och säkert sätt började släta till skjortan och strama åt flugan och göra sig beredd att gå upp på scenen och få en utmärkelse (hans namn blev inte kallat, det året i alla fall). Har långt senare ögnat igenom någon bok han skrivit med tusentals champagner han provat. Så där finns ju imponerande personer som faktiskt kan något om vin såklart.

Vad vet jag men de som hamnade vid mitt bord kan ju ha varit lika vilsna turister som jag själv...
 
Trådskapare
A
Nämen absolut - detta är självklart sensmoralen i berättelsen - underskatta inte restauranglagrade viner och hur mycket personlig "erfarenhet" just dessa erfarna krögare har samlat på sig med åren vad gäller vin...

Nu är detta ett tag sedan men vill dock minnas att vid just mitt middagsbord hamnade inte några av de mer bekanta champagne-kännarna. Däremot så fanns de i lokalen, troligen vid litet viktigare bord - på ceremonin innan hamnade jag bredvid en kort och spenslig man med rakat huvud, klädd i vit smoking a la James Bond, vilket var något iögonfallande då ingen annan hade ens smoking tror jag. Undrade litet i min vilda okunskap vem den lustige lille mannen var, som inför det att den finaste utmärkelserna skulle delas ut på ett mycket tydligt och säkert sätt började släta till skjortan och strama åt flugan och göra sig beredd att gå upp på scenen och få en utmärkelse (hans namn blev inte kallat, det året i alla fall). Har långt senare ögnat igenom någon bok han skrivit med tusentals champagner han provat. Så där finns ju imponerande personer som faktiskt kan något om vin såklart.

Vad vet jag men de som hamnade vid mitt bord kan ju ha varit lika vilsna turister som jag själv...

Sensmoralen är väl att lita på sin egen smak?. Den är ju trots allt vad naturen givit som redskap för att klara dig genom livet. Att sedan andra har bättre smak må så vara men smak är ju också i ständig förändring, Så under en period kanske din egen smak, även i andras ögon är den bästa smaken.

Vit smoking är för övrigt ett tecken på dåligt smak, framförallt om den bäres utanför tropiska länder, iallafall enligt min smak, men då den lille mannen som du refererar till är känd för sitt smaksinne så kanske inte min smak är lika bra som hans?

För övrigt en träffande beskrivning vilket också får mig att tro att du inte sitter så långt från honnörsorden vid dessa tillställningar..
 
Last edited:

Adamanko

Medlem
Sensmoralen är väl att lita på sin egen smak?. Den är ju trots allt vad naturen givit som redskap för att klara dig genom livet. Att sedan andra har bättre smak må så vara men smak är ju också i ständig förändring, Så under en period kanske din egen smak, även i andras ögon är den bästa smaken.

Vit smoking är för övrigt ett tecken på dåligt smak, framförallt om den bäres utanför tropiska länder, iallafall enligt min smak, men då den lille mannen som du refererar till är känd för sitt smaksinne så kanske inte min smak är lika bra som hans?

För övrigt en träffande beskrivning vilket också får mig att tro att du inte sitter så långt från honnörsorden vid dessa tillställningar..
Vill bara tydliggöra att även när det gäller vit smoking så bör du lita på din egen smak...
 
IMG_4005.JPG
IMG_4007.JPG
IMG_4009.JPG
IMG_4010.JPG
IMG_4012.JPG


Några roliga viner som prövats senaste tiden:

2015 Sebastien Riffault Sancerre Les Quarterons - rätt trevlig Sauvignon Blanc med gräsig nos men en del djup och mer färg och kropp än vad man väntar sig.
2015 Gut Oggau Theodora - min första Gut Oggau. Härligt aromatisk - en del welschriesling i sig. Behövde massor med luft för att få bort kolsyran och öppna upp men sen då, vilket vin! Producenten hamnade högt upp på min lista över vad som måste utforskas närmare.
3 x 2016 av Rhys andrasortering Alesia. PN från Santa Cruz och Anderson Valley och en CH från Anderson - som någon sa, om deras andravin är så här bra, hur bra är då inte förstasorteringen? Alla tre är toppen och kan rekommenderas. Santa Cruz litet mer muskulös och mörkare bär, Anderson Valley litet mer höstskog och en ren fin färsk blåbärston. Chardonnayen elegant men också generös i frukten. Allt är mycket snyggt fatat.
2015 Domaine Rolet Chardonnay Arbois - Ren och ståltankad chardonnay (ej oxiderad) från Jura. Bra och prisvärda grejer.
2016 Domaine des Cavarodes Chardonnay Les Lumachelles - ännu finare chardonnay från Jura. Litet mer örtig och torr och slank. Grymt bra.
2015 Ganevat Chardonnay La Pelerine - ett varmt år? märks inte. Solklar etta bland Jura-trion. Har den där saftiga, grillade citronsyran som aldrig tar slut men också några hasselnötter. Så fin så fin.
2014 Stolpman L'Avion Roussanne - oh my, drick detta väl kylt. Men viken näsa! Komplex och jag tänker mogen Marsanne men det är bara Roussanne i detta. Fantastiskt och ett stort steg upp från den vita Roussanne som släpptes i små partier för något tag sedan. Mäktig, stor, alkoholstinn men helt i balans. För den som verkligen gillar feta vita viner och inte saknar syran som Juravinerna erbjuder är detta helt fantastiskt. Jag blev mycket glad i detta.
2017 Vincent Paris Granit Blanc - mix mellan Viognier och Roussanne, klassat som Ardeche. Wow - först en sån där näsa som bara de mest aromatiska vita vinerna från nya världen kan ha, med extra allt (utan att ha någon sötma i doften) och sen en perfekt balanserad och härlig upplevelse i munnen, som inte känns som om det helt hänger ihop med doften. Men väldigt fin och bra och kul att prova.
 
Last edited:

fxr

Medlem
Självklart kan jag inte hålla mig från att kommentera, Bdx skall alldrig drickas på frukt, utan alltid på mognadstoner. Och där är inte den enklaste 12:a än på flera år;) som regel, medelmåttig årgång 12-15 år, bra årgång 15-20 år. Dålig årgång, undvik (exempel -2013, 2002)
Ett riktigt bra slott, lägg på 7-10 år. Men smaken är som baken, och det är ju det roliga med vin (bland annat)

Jag tycker att de äldre bordeaux vinerna jag druckit från vissa regioner såsom margaux och st-julien har klarat lagringen bättre än vad "medoc" vinerna har gjort. Sen har jag inte fört bok över vad jag druckit, vilka årgångar osv. Jag började i princip mitt vin intresse med bordeaux. Men nu pratar vi viner från 70 till tidigt 00 tal. Jag har som sagt ingen koll men jag undrar hur mycket jordmånen spelar in i detta, men även klimatet. Närheten till kusten och allt vad det innebär klimatmässigt kanske också har stor inverkan?

Jag har inte tappat intresset för bordeaux och har lite primörer jag väntar på, men har en del annat att utforska under tiden.
 
Last edited:

Poussard

Medlem
2015 Gut Oggau Theodora - min första Gut Oggau. Härligt aromatisk - en del welschriesling i sig. Behövde massor med luft för att få bort kolsyran och öppna upp men sen då, vilket vin!
Kan va olika årgångar men de Theodora jag druckit har enligt mig varit PetNat och varför skulle man då vilja ta bort kolsyran?
 

Daniel A

Administratör
Hängde lite i Stockholm igår. Började med middag på Grus Grus (där de två första vinerna dracks) - riktigt schysst käk, men lite skränig lokal. Gick vidare till Combo, som jag inte kände till. Nytt favorithak! Kvällen blev inte riktigt som tänkt... Jag vet att ni har saknat mina vinbarseskapader, så håll till godo! ;)

DSC_0855.JPG

2017 Zestos blanco
100 % malvar från Madrid (det är en vinregion). Aldrig druckit druvan, men verkar huvudsakligen finnas just runt Madrid (och därifrån dricker åtminstone inte jag så mycket vin utöver garnacha). Mycket aromatisk och insmickrande doft - olika typer av päron, äpplen och citrus. Kanske en tropisk frukt också? Inte så komplex på tungan, men riktigt trevlig syra. Charmigt och friskt vin!

2016 Domaine Didier Fornerol, Côte de Nuits Villages Blanc
En habil vit bourgogne. Verkar som att årgången kan ge lite syrastinna viner? Sådant är ju alltid gott. Citrus och finstämd ek. Kanske lite för enkelt för sin prislapp.

DSC_0859.JPG

2016 François Raveneau, Butteaux
Svårt att låta bli Raveneau när det finns på vinlistor. Kanske dags att sluta nu dock, för även om det är mycket gott och intressant så är det ju på tok för ungt. Stundtals är det här fullständigt stumt och anemiskt i doften. Ibland kommer det upp puffar av storhet och storhet-som-komma-skall. I munnen händer det dock grejer! Får jag kalla det för ett elegant monster? Som att slicka på grus blandat med citronskal blandat med lite lite salt. Otroligt packade smaker. Elegant. Sedan kommer syran och sargar gommen och fräter bort emaljen. Ett monster. Satte inga poäng och gör det inte nu heller, men det här kan bli stort.

DSC_0861.JPG

2015 Danjou-Banessy, La Truffière blanc
Från Roussillon, gjord på carignan blanc. Serverad blind, bredvid ovan. Gjorde väl en ganska hastig bedömning, men fick fint-fatad-chardonnay-från-lite-svalare-plats-vibbar. Hå hå, ja ja. Ödmjukhetspaj smakar gott! Jäkla intressant producent och vin, som jag måste spana lite efter.

2007 István Szepsy, Harslevelu Király
Lite udda torr tokaji från mästaren Szepsy. Torr honung med släng av botrytis? Lite nötiga mognadstoner. Mums!
DSC_0862.JPG

1996 Château d'Armailhac
Blev inte så mycket drucket av den här (inte mitt glas…), men jäklar vad trevligt Bordeaux kan vara. :) Härligt drickfönster!

2009 István Szepsy, Szamorodni Édes
Ett riktigt bra sötvin. Det här allt, och lite till. Behöver ett fullt glas (eller ännu hellre flaska) för att kunna ge några vettiga synpunkter!

DSC_0864.JPG
2003 Domaine Huet Vouvray Cuvée Constance
Alltså, wow. Väldigt mörkt i färgen. Doftar “tungt”, med mängder av aprikos/persika (eller något åt det hållet), smutsig honung, apelsinskal, valnötter, något blommigt (måste lära mig lite blommor i vår/sommar!), svagt bränd äppelpaj. Stundtals hittar jag kardemumma, vilket är en underbar not i ett sött vin. I munnen fullkomligt exploderar det av smaker - i princip samma samma som ovan, men många av frukterna är ersatta av sina torkade varianter. På det här tillkommer framför allt torkade blåbär, och ett vilset lingon. Sötman är riktigt påtaglig, men som alla världens bästa sötviner balanseras det av en enormt hög syra. Satte inga poäng här heller, men det är inte mer än en hand från toppen. Bra fas nu, men har säkerligen decennier kvar innan utvecklingen långsamt kommer plana ut. En stor sorg att jag har prioriterat 1ére Trie-flaskor före Constance de gånger jag haft chans att köpa. Eller ja, enligt gängse visdom skulle jag såklart köpt allt.
 
Last edited:
Kan va olika årgångar men de Theodora jag druckit har enligt mig varit PetNat och varför skulle man då vilja ta bort kolsyran?
Hahaha! Så roligt, såklart jag missar att det är en PetNat och vill blåsa bort kolsyran. Fram med monokeln, Heidenstam och vaxade mustaschen! Det är ju inte så att jag bara dricker 1er cru Bordeaux och Champagne... skämt åsido, tyckte det var mer som en Jura chardonnay (Edit: eller de röda vinerna för den delen med) från Labet, dvs så pass litet bubblor att det var litet för litet även för PetNat. Drack ett glas på Paradiso och sommeliern hade dekanterat lång tid innan och tyckte att det borde luftas bort helt och hållet. Men tror mer på dig.
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Hahaha! Så roligt, såklart jag missar att det är en PetNat och vill blåsa bort kolsyran. Fram med monokeln, Heidenstam och vaxade mustaschen! Det är ju inte så att jag bara dricker 1er cru Bordeaux och Champagne... skämt åsido, tyckte det var mer som Labet-jura dvs så pass litet bubblor att det var litet även för PetNat. Drack ett glas på Paradiso och det var sommelliern som hade dekanterat lång tid innan och som sa till mig att det borde luftas bort. Men tror mer på dig.
Förresten, såhär står det på baksidan ”What a cheeky young lady Theodora is in 2015! Full of life, youthful energy and spirit. She is neither a sparkling, nor a pet nat, but this impetuous girl decided not to ferment until the end of her time in the barrels so we bottled her up with some residual sugar.” osv. Fritt för tolkning!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Hängde lite i Stockholm igår. Började med middag på Grus Grus (där de två första vinerna dracks) - riktigt schysst käk, men lite skränig lokal. Gick vidare till Combo, som jag inte kände till. Nytt favorithak! Kvällen blev inte riktigt som tänkt... Jag vet att ni har saknat mina vinbarseskapader, så håll till godo! ;)

Visa bifogad bild 16068
2017 Zestos blanco
100 % malvar från Madrid (det är en vinregion). Aldrig druckit druvan, men verkar huvudsakligen finnas just runt Madrid (och därifrån dricker åtminstone inte jag så mycket vin utöver garnacha). Mycket aromatisk och insmickrande doft - olika typer av päron, äpplen och citrus. Kanske en tropisk frukt också? Inte så komplex på tungan, men riktigt trevlig syra. Charmigt och friskt vin!

2016 Domaine Didier Fornerol, Côte de Nuits Villages Blanc
En habil vit bourgogne. Verkar som att årgången kan ge lite syrastinna viner? Sådant är ju alltid gott. Citrus och finstämd ek. Kanske lite för enkelt för sin prislapp.

Visa bifogad bild 16069
2016 François Raveneau, Butteaux
Svårt att låta bli Raveneau när det finns på vinlistor. Kanske dags att sluta nu dock, för även om det är mycket gott och intressant så är det ju på tok för ungt. Stundtals är det här fullständigt stumt och anemiskt i doften. Ibland kommer det upp puffar av storhet och storhet-som-komma-skall. I munnen händer det dock grejer! Får jag kalla det för ett elegant monster? Som att slicka på grus blandat med citronskal blandat med lite lite salt. Otroligt packade smaker. Elegant. Sedan kommer syran och sargar gommen och fräter bort emaljen. Ett monster. Satte inga poäng och gör det inte nu heller, men det här kan bli stort.

Visa bifogad bild 16070
2015 Danjou-Banessy, La Truffière blanc
Från Roussillon, gjord på carignan blanc. Serverad blind, bredvid ovan. Gjorde väl en ganska hastig bedömning, men fick fint-fatad-chardonnay-från-lite-svalare-plats-vibbar. Hå hå, ja ja. Ödmjukhetspaj smakar gott! Jäkla intressant producent och vin, som jag måste spana lite efter.

2007 István Szepsy, Harslevelu Király
Lite udda torr tokaji från mästaren Szepsy. Torr honung med släng av botrytis? Lite nötiga mognadstoner. Mums!
Visa bifogad bild 16071
1996 Château d'Armailhac
Blev inte så mycket drucket av den här (inte mitt glas…), men jäklar vad trevligt Bordeaux kan vara. :) Härligt drickfönster!

2009 István Szepsy, Szamorodni Édes
Ett riktigt bra sötvin. Det här allt, och lite till. Behöver ett fullt glas (eller ännu hellre flaska) för att kunna ge några vettiga synpunkter!

Visa bifogad bild 16072 2003 Domaine Huet Vouvray Cuvée Constance
Alltså, wow. Väldigt mörkt i färgen. Doftar “tungt”, med mängder av aprikos/persika (eller något åt det hållet), smutsig honung, apelsinskal, valnötter, något blommigt (måste lära mig lite blommor i vår/sommar!), svagt bränd äppelpaj. Stundtals hittar jag kardemumma, vilket är en underbar not i ett sött vin. I munnen fullkomligt exploderar det av smaker - i princip samma samma som ovan, men många av frukterna är ersatta av sina torkade varianter. På det här tillkommer framför allt torkade blåbär, och ett vilset lingon. Sötman är riktigt påtaglig, men som alla världens bästa sötviner balanseras det av en enormt hög syra. Satte inga poäng här heller, men det är inte mer än en hand från toppen. Bra fas nu, men har säkerligen decennier kvar innan utvecklingen långsamt kommer plana ut. En stor sorg att jag har prioriterat 1ére Trie-flaskor före Constance de gånger jag haft chans att köpa. Eller ja, enligt gängse visdom skulle jag såklart köpt allt.
Du skulle käkat på Combo också! Bra mat med en meny som jag säkert har dragit igenom ett par gånger redan? Vinlistan är riktigt kul. Nästa gång får du höra av dig när du är i Sthlm - nu när man råkar bo på promenadavstånd från Combo. Visserligen vet jag att även om du är ensam så blir du inte ensam länge i dina häng på vinbarerna...:D
 

Vingubben

Medlem
398287CC-A39C-44DC-BCC8-D97356A218D2.jpeg

Anaperenna Ben Glaetzer 2015

Shiraz och Cab från Down Under. Underbar doft med tallbar, grapeskal, vanilj, viol och lakrits. Syran och alkoholen slår till direkt, sen lite blåbär och viol. Behöver mer tid för att lugna ner sig men osäker på om det finns tillräckligt med frukt och struktur för att detta skall bli så bra som jag hade hoppats på. 85p
 
Toppen