Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Alpha

Medlem
2015 Isole e Olena Chianti Classico.

Köpte en låda och drack första flaskan till couscous (den riktiga varianten, tillagat av en nordafrikansk vän) och det funkade okej tyckte vi. Mycket smak men ganska spretigt vin där syran (15% syrah trots ett Chianti) gjorde sig klart påmind.

Öppnade en till flaska igår och drack utan mat och den var inte lika kul alls. Ännu spretigare och smaker som sprang åt alla håll samtidigt samt syran var nästan tidvis plågsam. Nu funderar jag på om jag ska lämna tillbaka resten eller "glömma bort" dem ett tag för en del av mig tror ändå att detta kan utvecklas till något intressant i framtiden. Någon med erfarenhet av detta vin?
 

LarsW

Medlem
Chaos White 2017.

Detta påminner om mycket jag druckit men inte helt om något.
Väldigt temperaturkänsligt och jag tycker bäst om det tempererat runt 18-19 grader. Svalare tar syran överhanden.

Doft med oxidativa toner, lite Fino-vibbar blandade med smöriga ekfat. Citrus och något lite sötligt som inte alls återfinns i smaken.
Smaken varierar enormt och ändras dag till dag, bäst var det omedelbart när jag öppnat flaskan och dag tre när det stått i glaset en dryg timme, nästan lite tunnel dag två då jag inte tyckte det levererade... :confused:. Aja, när det är som bäst finns det så mycket gott att smaka på. Nötter, apelsinskal, julkryddor och lapsang-te. Smöriga popcorn. Får fortfarande en hint åt sherry, En liten rostad sälta som påminner om Nori. Grönt äpple.

Detta är gott! Dag två tänkte jag nej.... idag tänker jag ja.... har en flaska till, kanske behöver en eller två till att följa några år framåt. Tror nog denna blir bättre med ett par till år på ryggen.

91p och extra stilpoäng för att det är unikt.

thumbnail_20190312_184832.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Chaos White 2017.

Detta påminner om mycket jag druckit men inte helt om något.
Väldigt temperaturkänsligt och jag tycker bäst om det tempererat runt 18-19 grader. Svalare tar syran överhanden.

Doft med oxidativa toner, lite Fino-vibbar blandade med smöriga ekfat. Citrus och något lite sötligt som inte alls återfinns i smaken.
Smaken varierar enormt och ändars dag till dag, bäst var det omedelbart när jag öppnat flaskan och dag tre när det stått i glaset en dryg timme, nästan lite tunnel dag två då jag inte tyckte det levererade... :confused:. Aja, när det är som bäst finns det så mycket gott att smaka på. Nötter, apelsinskal, julkryddor och lapsang-te. Får fortfarande en hint åt sherry, En liten rostad sälta som påminner om Nori. Grönt äpple.

Detta är gott! Dag två tänkte jag nej.... idag tänker jag ja.... har en flaska till, kanske behöver en eller två till att följa några år framåt. Tror nog denna blir bättre med ett par till år på ryggen.

91p och extra stilpoäng för att det är unikt.

Visa bifogad bild 16129
Det är väldigt speciellt helt klart! :)
 

Adamanko

Medlem
Chaos White 2017.

Detta påminner om mycket jag druckit men inte helt om något.
Väldigt temperaturkänsligt och jag tycker bäst om det tempererat runt 18-19 grader. Svalare tar syran överhanden.

Doft med oxidativa toner, lite Fino-vibbar blandade med smöriga ekfat. Citrus och något lite sötligt som inte alls återfinns i smaken.
Smaken varierar enormt och ändras dag till dag, bäst var det omedelbart när jag öppnat flaskan och dag tre när det stått i glaset en dryg timme, nästan lite tunnel dag två då jag inte tyckte det levererade... :confused:. Aja, när det är som bäst finns det så mycket gott att smaka på. Nötter, apelsinskal, julkryddor och lapsang-te. Smöriga popcorn. Får fortfarande en hint åt sherry, En liten rostad sälta som påminner om Nori. Grönt äpple.

Detta är gott! Dag två tänkte jag nej.... idag tänker jag ja.... har en flaska till, kanske behöver en eller två till att följa några år framåt. Tror nog denna blir bättre med ett par till år på ryggen.

91p och extra stilpoäng för att det är unikt.

Visa bifogad bild 16129
Tycker det är starkt att få den lilla flaskan att räcka i tre dagar. ;)
 

lukastollig

Pudelfantast
2015 Isole e Olena Chianti Classico.

Köpte en låda och drack första flaskan till couscous (den riktiga varianten, tillagat av en nordafrikansk vän) och det funkade okej tyckte vi. Mycket smak men ganska spretigt vin där syran (15% syrah trots ett Chianti) gjorde sig klart påmind.

Öppnade en till flaska igår och drack utan mat och den var inte lika kul alls. Ännu spretigare och smaker som sprang åt alla håll samtidigt samt syran var nästan tidvis plågsam. Nu funderar jag på om jag ska lämna tillbaka resten eller "glömma bort" dem ett tag för en del av mig tror ändå att detta kan utvecklas till något intressant i framtiden. Någon med erfarenhet av detta vin?

Druckit alla årgångar sedan 2010 och sitter i detta nu med en 2012. Har alltid gillat. Tycker att de levererar väldigt jämn och hög nivå för priset. Bra år (2010-11-12) 90-92 poäng, lite sämre år (13-14) 89-90 cirka i min bok. Ser dock att jag ligger lite över snittet på cellartracker så är väl så att stilen passar mig bra. Har tycket att de funkat fint både som unga och lite äldre. Får beställa '15 nu. Var köpte du den? Det är väl '14 på SB fortfarande?
 

lukastollig

Pudelfantast
Heitz-Lochardet, med bas i Pommard har haft vingårdsägor länge, men inte buteljerat något själva. Sedan ett par år tillbaks har det blivit ändring på det i o.m. att unge Armand Heitz tagit över. I glaset här hemma finns nu Volnay 'Taillepieds' anno 2016.

Visa bifogad bild 16099

Karln kör med 100% hela klasar, och det märker man ju... Tidigare har jag inte varit något stort fan av uppenbart oavstjälkad burgunder, men jag har börjat svänga. Något mer integrerade än vad de (stjälkarna) är just nu, får de gärna bli, men det är inte uppenbart oävet. Snokledes är det mörkt och dovt, med fin intensitet. I smak ungefär samma sak, med bra längd och tillräcklig syra. Tanninerna håller sig i bakgrunden och gör sitt jobb för att det inte skall bli för glammigt. Helt klart ett bra vin, men... Det är faktiskt ganska tråkigt att dricka just nu. Och jag skyller på årgången.

2016 i Bourgogne är universellt hyllat som en mycket fin årgång, och det verkar vara sant. Men jag tror också det är en årgång som kommer visa sig ha mycket låg användarvänlighet. Nästan alla 2016 jag öppnat har betett sig ungefär som det här vinet, analytiskt bra, men svårdrucket. De är mörka och seriösa, koncentrerade och med god syra. Men i nuläget är de också nästan helt befriade från all form av panaché. En stor årgång, visst; men kanske främst i betydelsen: det kommer att ta en halv mansålder innan de går att dricka. Jag har redan ett gäng olika buteljeringar från årgången liggandes, och det skadar inte, men nu tror jag det får bli stopp på att fylla på med fler. 2015 och 2014 (eller, verkar det som, kommande 2017) är så mycket enklare att ha att göra med.

Min erfarenhet av Bourgoge 2016 är nästan motsatt din. Jag har upplevt dem som relativt rödfruktiga och friska med något högre syra än normalt, eller åtminstone än exempelvis 2015, som jag kan tycka är lite väl muskulär ibland. Tycker att den är som en kombo av 2010 och 2012 ungefär, men den tidiga drickbarheten och frukten hos 2012 och syran och elegansen hos 2010. Håller den som en mycket bra årgång, inte i nivå med 2010 men jämförbar med 2012 och eventuellt även 2015 som visserligen är väldigt bra, men som jag ändå inte fallit så pladask för som 2010. Har köpt på mig en del, om än inte lika mycket som 2015 och inte i närheten av 2010 som jag fortfarande köper när jag får chansen. Kommer nog köpa lite till om tillfälle ges till vettiga priser (I wish!). Tids nog får man väl veta vilka köp som var bra. (Jag föredrar mina burgs ordentligt mogna och öppnar dem unga bara för att få ett första hum om vad det rör sig om)
 
Druckit alla årgångar sedan 2010 och sitter i detta nu med en 2012. Har alltid gillat. Tycker att de levererar väldigt jämn och hög nivå för priset. Bra år (2010-11-12) 90-92 poäng, lite sämre år (13-14) 89-90 cirka i min bok. Ser dock att jag ligger lite över snittet på cellartracker så är väl så att stilen passar mig bra. Har tycket att de funkat fint både som unga och lite äldre. Får beställa '15 nu. Var köpte du den? Det är väl '14 på SB fortfarande?
Jag beställde deras Chianti i augusti förra året och fick också 2015 då, så det är nog bara klassiskt dålig SB uppdatering på sidan :)
 

Skrutt

Medlem
Jag beställde deras Chianti i augusti förra året och fick också 2015 då, så det är nog bara klassiskt dålig SB uppdatering på sidan :)
Njae, SB? SB har inte tillgång till beställningssortimentets många lager så det är upp till beställningssortimentets leverantörer att informera om exakt vilka flaskor de har hemma, när en ny årgång gäller, etc. Så du får nog skylla på dem i så fall.
 

Niclas

Medlem
2015 Isole e Olena Chianti Classico.
Köpte en låda och drack första flaskan till couscous (den riktiga varianten, tillagat av en nordafrikansk vän) och det funkade okej tyckte vi. Mycket smak men ganska spretigt vin där syran (15% syrah trots ett Chianti) gjorde sig klart påmind.

Leverantören Moestue redovisar innehållet så här: Sangiovese 80%, Canaiolo nero 15%, Syrah 5%
 

LeChat

Medlem
32AD8B75-9A7C-4BBC-8267-8EF4BB7BC6FF.jpeg

2016 Altesino Rosso Toscana IGT
80% sangiovese och resten cabernet och merlot.

Ung rödfruktig italienare med typiska syror i behov av luft. Syrorna och den lite strama karaktären fångar mitt intresse. Rätt kul och absolut inget dåligt vin för 139 riksdaler, men tveksamt om jag kommer köpa någon mer flaska.
 
Toppen