Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Swedish

Medlem
Då var DBYOB 4.0: The Revenge of the Final Titan genomklarad. Tror de flesta överlevde (i alla fall fram till ytterdörren...). Tack till samtliga inblandade!


H.H.S (Hela Havet Stormar)
DBYOB4.1.jpg


Kungarnas dal, dalens kungar
DBYOB4.2.jpg


Interlude/Kalibrering
DBYOB4.3.jpg



Jedi & Padawans
DBYOB4.4.jpg


Ett distrikt, en årgång, tre byar
DBYOB4.5.jpg


100 vintage+
DBYOB4.6.jpg



Ostavin
DBYOB4.7.jpg



Mycket vill ha mer (eller när törsten gör sig påmind...)
DBYOB4.8.jpg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Efter alla fantastiska viner hos @Swedish igår var det omöjligt att gå tillbaka till vardagsplonk, så det fick bli två spännande viner som vi inte hade testat tidigare (inte årgången i alla fall):
la nieta falcoeira a capillia.jpg

Rioja mot Galicien, kan det sluta mer än på ett sätt?
2016 Viñedos de Páganos Rioja La Nieta: vanilj, sandelträ, lakrits, kryddpeppar, hallon och svarta vinbär. Tjock, tät frukt i snygg harmoni med faten. Tanninerna ligger långt bak och ger en snygg balans. Trodde att det här skulle vara ett rejält barnarov, men så var inte fallet: drickfönstret är vidöppet. Spanien när det är som bäst.
2015 Telmo Rodríguez Valdeorras La Falcoeira 'A Capilla': rönnbär, röda vinbär och bläck. Sommaräng med klöver och timotej tillsammans med torkat hö, blodapelsin och läder. Syran är skyhög, stramt och kärvt. Här är fönstret fortfarande igenspikat, men vinet är njutbart ändå. Ge det ett par år och det kommer att bli magiskt.
Gammal är ändå äldst: A Capilla får 92 pinnar idag, men blir ändå totalt överkört av La Nieta (~95p)
 

LarsW

Medlem
Små partier 8e mars del 3.
Keller Scheurebe Kabinett 2017
Kul med en druva man inte dricker så ofta.

Doft med fläder, lime och honungstvål
Smak igen med fläder vilket jag tycker sticker ut mest. Sen en syra från lime som mjuknar dag två. Det är någon melon... honungsmelon tror jag. Lite piggelin och ananas. Trevlig beska.
Tyckte nog lite bättre om det dag 1 då syran var strået vassare.

Gott och trevligt men svårt att inte jämföra med Schaefers riesling kabinett från släppet innan i samma prisklass... och då förlorar denna. Lite mindre av allt helt enkelt.
Men fortfarande ett gott och friskt vin med den fördelen att denna behöver man inte lägga på rygg som jag ser det.
Väldigt god sommardricka!
87p

thumbnail_20190318_212500.jpg
 

LeChat

Medlem
EA36D1C3-322F-4704-A589-B967EA46619F.jpeg

2013 Tenuta La Fuga Brunello di Montalcino

Härlig drickglädje redan i en så pass ung Brunello. Körsbär, mjölkchoklad, äpplepaj med vaniljsås tycker jag mig finna. Syror och tanniner gör jobbet men vinet är ganska lättsamt och socialt.
Förr blev det nästan enbart nebbiolo när jag drack italienskt, och då främst Barolo. Nu blir det mer och mer brunello. The Times They Are a-Changin'
 
5E386CFC-6052-48B3-9766-CBC0AAED9F1B.jpeg
Bild från föregående helg. Ville främst se om man lyckades pricka ut vilka drycker som var rosé. Därför provades de med stängda ögon. Lyckades med bedriften. Sjukt kul! Obs. Nybörjare.

Champagnen var vinnare följt av rosé cavan. Väldigt behändigt med småflaskor också. Tyvärr är utbudet inte så stort som man skulle önska.
 

Dan

Medlem
Veckans småpartier-snackis Navaherreros vinos de Madrid garnacha 2016. Köpte ett par stycken på chans, lika bra att korka upp en direkt, med lite i glaset är det nästan helt genomskinligt, marginellt mörkare än ett rosévin, har druckit lite spanska viner men är detta typiskt garnacha? Doften antyder röda bär, i munnen mer bär och frukt samt medeltanniner. Jag gillar det! Ska man dricka upp alla i sommar eller kan det vara kul att spara 2-3 i ett par år?
 

n_micke

Medlem
Chateau Mont-Redon CdP 2013. Inte dumt, inte dumt alls. Mjukt o fint, kanske skulle jag vilja ha lite mer syra till de mogna jordgubbar jag anar, eller om det är bara ikväll, en hel vetenskap detta. Skiljer inte bara mellan flaskor utan även vad man själv kan önska för kvällen.
4 friterade noshörningar av 5 möjliga (Saknar en sådan emoji)
 

Daniel A

Administratör
Veckans småpartier-snackis Navaherreros vinos de Madrid garnacha 2016. Köpte ett par stycken på chans, lika bra att korka upp en direkt, med lite i glaset är det nästan helt genomskinligt, marginellt mörkare än ett rosévin, har druckit lite spanska viner men är detta typiskt garnacha? Doften antyder röda bär, i munnen mer bär och frukt samt medeltanniner. Jag gillar det! Ska man dricka upp alla i sommar eller kan det vara kul att spara 2-3 i ett par år?

Fullt normalt med så "lätt" garnacha! Det är en druva som många i producenter i Spanien behandlar på väldigt olika sätt - från det du drack till supermaffiga, trögflytande saker. För mig gör det garnacha till en mycket spännande druva, tillsammans med bobal (som kan göra liknande resor i stil). Men det gör det också lite lurigt att veta vad som är i flaskan; andras smaknoter och producenternas egna information blir måsten.

Jag vill hävda att ganska få personer vet vad som händer med den här lätta, moderna, stilen från relativt nya producenter när flaskorna får tid på rygg. Så jag tycker du ska spara minst en flaska (och återrapportera om några år!)!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Veckans småpartier-snackis Navaherreros vinos de Madrid garnacha 2016. Köpte ett par stycken på chans, lika bra att korka upp en direkt, med lite i glaset är det nästan helt genomskinligt, marginellt mörkare än ett rosévin, har druckit lite spanska viner men är detta typiskt garnacha? Doften antyder röda bär, i munnen mer bär och frukt samt medeltanniner. Jag gillar det! Ska man dricka upp alla i sommar eller kan det vara kul att spara 2-3 i ett par år?
Tycker själv stilen ligger någonstans mellan pinot noir och nebbiolo. Drack det igår och tycker det är lysande för sin peng!
 

Trydebull

Medlem
Toppen