Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Håkan

Medlem
En liten hastigt påkommen bring a bottle en onsdagskväll, bara sådär. Så en flaska rött vin medtogs och värden kunde naturligtvis inte hålla sig utan var tvungen att öppna lite andra grejer också. Det första vinet var jag först i Mosel i, sedan Rheingau, Rheinhessen och Pfaltz, visade sig då självklart vara Nahe, giss på producent blev då Emrich-Schönleber, vilket det självklart inte heller var, nästa gissning var på Schäfer-Fröhlich, näpp, då var det självklart Dönnhoff, bra gissat, känns som det är tur att ha koll på Tysklands geografi och producenter. Vinet hade jag faktiskt aldrig druckit det var
2009 Kreuznacher Krötenpfuhl Riesling Kabinett
20190313_184957.jpg

Kryddig, rökig och stenig, rätt mycket citrus, inte helt Dönnhofftypisk, men jättegod, 89 p.
Därefter blev det huvudnumret, lite rötjut.
1. Vin d'Alsace, Geschickt Pinot Noir 2014.
Helt klart naturvinsvibbar på detta vin. En doft av hallon, jordgubbar, salubrin och svamp. Smaken hade en del lakrits och jordgubbarna blev lite mer övermogna men fortfarande inte oävna men avslutet blev rätt funkigt och skitigt med lite sprits som knorr. Inte något vin jag brukar köpa och dricka men rätt kul faktiskt. Gissade naturvinspinot från Bourgogne, ganska nära alltså. 89 p
2. Pegau Cuvee Reserve 2004.
Här blev total kontrast mot vin nr 1, doft av Tjära, stall, björnbär och svarta vinbär, multna löv, smaken domineras av en köttighet som kompletteras av björnbär, lakrits och vitpeppar, klockren Nordrhonare, näpp, en Pegau, gott, riktigt gott. 93 p
3. Tignalello 2015
Här vare blåbärspaj, vanilj, kakdeg och blåbär i massor. Blåbären är kvar i smaken som är väldigt söt, nästan som om det är restsötma. Blåbären övergår i söta körsbär efter ett tag men likörsötman ligger kvar och ger en nästan kvalmig smak. Aussie shiraz av gamla trista skolan var min gissning. Inte min grej helt enkelt och det här kommer nog aldrig bli min grej. 86 p
4 Camartina 2006, Querciabella,
Mitt vin så bara halvblint men jag ger poäng ändå. Anade att det borde vara mitt vin men var inte helt säker. Jag kom att tänka på gamla slagdängor av "The Jesus and Mary Chain" eller "My Bloody Valentine", sirliga små poplåtar indränkta i en del distade gitarrer. Doften är ganska söt, med hallon och lakrits, smaken är en helt annan historia, börjar först med hallon och lakrits men den dränks av massiva, hårda och torra tanniner. Mycket tanniner. Efter ett tag kommer fruktpaletten igång på riktigt med blåbär, svarta vinbär, körsbär och hallon. Tanninerna finns hela tiden närvarande men efter första tillvänjningen så är det riktigt riktigt bra. Riktigt gott att dricka nu men det kommer bli ännu bättre om några år, frukten kommer definitivt överleva. 94 p.
5. Clos de Caillou Reserve 2001.
Vi slutade med flaggan i topp. Doften domineras av stall, blåbär, örter och lite mer stall. Smaken hade fortsatt blåbär men även björnbär och vitpeppar, en del multna toner för att avslutas i korvfabriken
20190313_211228.jpg
. Borde insett att detta kom söder ifrån räknat till min norra Rhonegissning men får väl stå för den. Jättebra vin men mina 94 p är 6 mindre än Parker.
Självklart kunde inte värden hålla sig så det blev ytterligare en Riesling, denna gång
20190313_211636.jpg

Fritz Haag, 1998 Brauenberger Jufferer Sonnenuhr Riesling Auslese Fuder 6. Det var minst 15 år sen jag drack det här vinet, det var bra då och är bra nu, trodde inte det var en Auslese dock, men sötman hade helt enkelt klingat av. En aprikoston fick mig först till Loire men den påtagliga Dieseldoften tog mig raskt tillbaks och denna gång var jag i rätt dal också. Var dock inne på Prum men det var fel som sagt. 93 p.
 

Adamanko

Medlem
Dricker två vinare idag. Först ut är 2014 Bodegas Muga Rioja Selección Especial som fått så mycket positiv bemötande. Och visst är det gott. Men inte tycker jag det är sååå gott. Kryddigt for sure. Lite fat och björnbär också. Nåt udda - friterade bläckfisk? Balsamico? Läder. 88-90.

Sen blir det 2016 Glaetzer Shiraz Grenache Wallace. Mycket blåbär. Blåbärspaj. Med sprit i. Mycket alkoholhetta. Det här imponerar inte på mig och jag glömmer halva till en annan dag. Idag precis över 80. Blir nog inget återköp på någon.
 

Alpha

Medlem
Druckit alla årgångar sedan 2010 och sitter i detta nu med en 2012. Har alltid gillat. Tycker att de levererar väldigt jämn och hög nivå för priset. Bra år (2010-11-12) 90-92 poäng, lite sämre år (13-14) 89-90 cirka i min bok. Ser dock att jag ligger lite över snittet på cellartracker så är väl så att stilen passar mig bra. Har tycket att de funkat fint både som unga och lite äldre. Får beställa '15 nu. Var köpte du den? Det är väl '14 på SB fortfarande?

Från beställningssortimentet, trodde jag skulle få 14 men det var 15 som dök upp. Berätta gärna vad du tycker när du provat. Jag lutar just nu åt att det nog var en negativ flaskvariation på den andra flaskan.

Leverantören Moestue redovisar innehållet så här: Sangiovese 80%, Canaiolo nero 15%, Syrah 5%

Okej, ja det är säkert korrekt isf. Jag läste 15% i en smaknotering och gick okritiskt på det, fake news!
 

LeChat

Medlem
5BF6AED7-5605-49ED-BEAB-444CCE75BEDF.jpeg

2014 By Farr Pinot Noir Farrside

Doften har något vegetabiliskt över sig med bl.a. rödbeta men även kryddnejlikan är tydlig. Men i munnen händer det saker. Känns ung, mineralrik med tydliga syror som greppar frukten snyggt. Samtidigt känns smaken något utvecklad. Gott spännande vin med bl.a. te, något rökt och animaliskt. Lite småsöt frukt av hallon och jordgubbar som tyglas perfekt av bettiga syror. Bra vin nu och kommer säkert utvecklas positivt dem närmsta åren.
 

LarsW

Medlem
Från små partier för en vecka sen.

Le Sughere di Frassinello 2015

50% Sangiovese, 25% Cab och 25% Merlot.
199kr.

Doft med massa tobak! Cigarrlåda och rostade tobaksblad. Vått hö! Lite rått kött och ek.
I smaken syrliga körsbär. Ek. Tobak och lakrits. Timjan och lingon. Markanta tanniner men gillar det. Bra syra.

Ung men jättegod. Till en grillad ryggbiff med ugnstekt mandelpotatis och bea funkade det perfa!
Lite tidigt att proklamera men detta är mycket möjligt årets grillvin!
Går säkert att spara några år också. Själv kommer jag göra bådadelar... :)

Massa bang for bucks här!
89 starka poäng! Med ett år eller två kanske över 90.

thumbnail_IMG-20190315-WA0002.jpg
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
AC08AF88-F493-4490-9ADF-736A1621A943.jpeg

Gerard Bertrand Picpoul de Pinet 2018

Har stött på druvan innan men då som en av många i någon CdP så jag hade ingen koll på vad jag skulle förvänta mig. Annanas, päron och mineraler i doften. Hög syra, tropiska frukter, lite peppar och hyfsade tanniner med lång eftersmak. Krävde något att tugga på så fick ta fram en påse tryffelchips. Riktigt bra för sitt pris, 109 kr i BS. 86p.
 

Adamanko

Medlem
Fölsedagspresent från ungarna var en 8-viners blindprovning där dom tog 4 viner från mig och köpte 4 viner själv. Ett skulle vara ett sämre vin. Här är mina noter.
1. Klar pinot, Bärighet, jordgubbar, pinositet och en klar pepprighet. Lite fat.
Fattar ganska snabbt att det är en pinot och nya världen. Inte det billiga vinet. 88.
Är Carrick Unravelled. Klart nöjd.
2. Jord, ålder hallon, jordgubbar, kryddighet och en liten bitterhet på slutet.
Anar vilket vin det är. Och detta är min första gissning. Chenas Quartz-15 av Gamay och det är helt rätt. Smärtgränsen är nådd. 90.
3. Tydlig Cab Franc och jag tror det är Loire. Ett bra vin. Lent med tydliga gröna toner. En viss sötma.
Har rätt i druvan men fel på landet. Det här är Raats Dolomite Cab Franc. Druckit förra årgången och jag tycker det här är bättre. 16 är både bättre och dyrare. Här känner jag mig mest borta och då får jag ända druvan. 88.
4. Helt slutet i början. Sen kommer plommon, björnbär, sötma och syltighet. Det här känns som en klar australiensk shiraz - eller det billiga vinet!
Förhör mig om det är en aussie shiraz och när jag får ett nej på det så slår jag till - det här är det billiga vinet! Och jag har rätt!!!! Monterosso-17. Så sjukt nöjd med att jag träffar det billiga vinet så resten av kvällen är jag i ett lyckorus! 80.
5. En Cab Franc till? Eller är det en Cab Sav? Första sippen är obehaglig och jag är inne på att det är det billiga vinet men redan andra sippen är bättre. Jag gissar en Cab Sav och det är rätt. Eikendal, mitt vin och 84.
6. Luktar precis likadant som 5:an. Är det ytterligare en CF? Eller en Cab Sav? Efter ett tag känner jag lite variation. Lite kryddighet, lite kardemumma och kanske lite muskot.
Gissar nya världen Cab Sav och det är helt rätt. 86.
Mendel Cab Sav.
7. Min andra gissning och det tar inte lång tid. Det här är ett av mina viner och ett med ålder. Faustino 1-95. Helt makalöst. Löv och stall och allt som hör till ett 24 år gammalt vin. Allas WOTN tror jag. 91.
8. Jävlar vad tanniner! Frukt! Får ganska snabbt en aning och det här är min tredje gissning. Chateau Bouscassé-13 och det är rätt. Hittiills 3 av 3 och jag är så nöjd så ni anar inte. 86.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Fölsedagspresent från ungarna var en 8-viners blindprovning där dom tog 4 viner från mig och köpte 4 viner själv. Ett skulle vara ett sämre vin. Här är mina noter.
1. Klar pinot, Bärighet, jordgubbar, pinositet och en klar pepprighet. Lite fat.
Fattar ganska snabbt att det är en pinot och nya världen. Inte det billiga vinet. 88.
Är Carrick Unravelled. Klart nöjd.
2. Jord, ålder hallon, jordgubbar, kryddighet och en liten bitterhet på slutet.
Anar vilket vin det är. Och detta är min första gissning. Chenas Quartz-15 av Gamay och det är helt rätt. Smärtgränsen är nådd. 90.
3. Tydlig Cab Franc och jag tror det är Loire. Ett bra vin. Lent med tydliga gröna toner. En viss sötma.
Har rätt i druvan men fel på landet. Det här är Raats Dolomite Cab Franc. Druckit förra årgången och jag tycker det här är bättre. 16 är både bättre och dyrare. Här känner jag mig mest borta och då får jag ända druvan. 88.
4. Helt slutet i början. Sen kommer plommon, björnbär, sötma och syltighet. Det här känns som en klar australiensk shiraz - eller det billiga vinet!
Förhör mig om det är en aussie shiraz och när jag får ett nej på det så slår jag till - det här är det billiga vinet! Och jag har rätt!!!! Monterosso-17. Så sjukt nöjd med att jag träffar det billiga vinet så resten av kvällen är jag i ett lyckorus! 80.
5. En Cab Franc till? Eller är det en Cab Sav? Första sippen är obehaglig och jag är inne på att det är det billiga vinet men redan andra sippen är bättre. Jag gissar en Cab Sav och det är rätt. Eikendal, mitt vin och 84.
6. Luktar precis likadant som 5:an. Är det ytterligare en CF? Eller en Cab Sav? Efter ett tag känner jag lite variation. Lite kryddighet, lite kardemumma och kanske lite muskot.
Gissar nya världen Cab Sav och det är helt rätt. 86.
Mendel Cab Sav.
7. Min andra gissning och det tar inte lång tid. Det här är ett av mina viner och ett med ålder. Faustino 1-95. Helt makalöst. Löv och stall och allt som hör till ett 24 år gammalt vin. Allas WOTN tror jag. 91.
8. Jävlar vad tanniner! Frukt! Får ganska snabbt en aning och det här är min tredje gissning. Chateau Bouscassé-13 och det är rätt. Hittiills 3 av 3 och jag är så nöjd så ni anar inte. 86.
Mer än bra jobbat! :)
 

n_micke

Medlem
Fölsedagspresent från ungarna var en 8-viners blindprovning där dom tog 4 viner från mig och köpte 4 viner själv. Ett skulle vara ett sämre vin. Här är mina noter.

Snyggt jobbat!

(Nu blir det kanske lite off-topic och möjligen korkad fråga, lite seg i planeten)
Som n00b så undrar jag bara hur man gör med alla flaskor EFTER en blindprovning, som i Adamankos exempel, 8st olika viner.

Det blir lite tufft att hinka i sig allt samma kväll :D Är det in i kylen med korken i och lida av lyxproblemet att vara tvungen att dricka vin varje dag fram över så att inte vinerna blir dåliga? Eller så klart att bjuda hem några vänner på middag o dryck...Eller små flaskor...Hur gör ni?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Snyggt jobbat!

(Nu blir det kanske lite off-topic och möjligen korkad fråga, lite seg i planeten)
Som n00b så undrar jag bara hur man gör med alla flaskor EFTER en blindprovning, som i Adamankos exempel, 8st olika viner.

Det blir lite tufft att hinka i sig allt samma kväll :D Är det in i kylen med korken i och lida av lyxproblemet att vara tvungen att dricka vin varje dag fram över så att inte vinerna blir dåliga? Eller så klart att bjuda hem några vänner på middag o dryck...Eller små flaskor...Hur gör ni?
Klassiskt problem; Vid riktigt stora BYOBs brukar jag gå runt och knacka på alla grannar med repliken "snälla kan inte ni ta lite Champagne, jag vet inte vad jag ska göra med den annars..."
-De mest intressanta vinerna brukar jag försöka spara i kylen och prova över de närmaste dagarna... Det finns ju lite av en begränsning i hur mycket sås man kan koka och hur mycket slattar man kan dricka så det kan vara en fördel med goda grannar...
 

Adamanko

Medlem
Snyggt jobbat!

(Nu blir det kanske lite off-topic och möjligen korkad fråga, lite seg i planeten)
Som n00b så undrar jag bara hur man gör med alla flaskor EFTER en blindprovning, som i Adamankos exempel, 8st olika viner.

Det blir lite tufft att hinka i sig allt samma kväll :D Är det in i kylen med korken i och lida av lyxproblemet att vara tvungen att dricka vin varje dag fram över så att inte vinerna blir dåliga? Eller så klart att bjuda hem några vänner på middag o dryck...Eller små flaskor...Hur gör ni?
Själv ska jag ha fest idag så då ställer jag fram resterna. Det billiga vinet tog yngsta sonen med sig. ;)
 

vinosofi

Medlem
Snyggt jobbat!

(Nu blir det kanske lite off-topic och möjligen korkad fråga, lite seg i planeten)
Som n00b så undrar jag bara hur man gör med alla flaskor EFTER en blindprovning, som i Adamankos exempel, 8st olika viner.

Det blir lite tufft att hinka i sig allt samma kväll :D Är det in i kylen med korken i och lida av lyxproblemet att vara tvungen att dricka vin varje dag fram över så att inte vinerna blir dåliga? Eller så klart att bjuda hem några vänner på middag o dryck...Eller små flaskor...Hur gör ni?
Jag brukar frysa ner slattar och ta fram när det ska lagas mat där vin behövs.
 

LeChat

Medlem
B84BCFC2-BFC6-42BA-93AE-CDA46E4A4190.jpeg

2010 Antinori Tignanello
80% Sangiovese, 15% Cabernet Sauvignon, 5% Cabernet Franc

Ljuvlig doft av mörka körsbär och lyxiga fat. Hade lätt kunnat ta denna för en bra Saint Emilion. Även smaken för tankarna till Bordeaux vilket passar mig utmärkt. Med luft kommer ytterligare komplexitet med bl.a. tobak och viol. Syrorna blir något mer framträdande vilket skulle kunna avslöja denna Super Tuscan, att inte vara en St. Emilion.
Härligt sniffarvin, elegant och komplext. Det här kommer göra sig än bättre till en bit oxfile senare ikväll.
Strålande gott faktiskt!
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Nästa vin från förra veckans små partier.

1593 Langhe Rosso 2006

Langhe hör inte till det jag dricker oftast så kul med en mogen sådan! Bäst lite svalare runt 16 grader

Doft med hö och rött kött. Mintpastill och eucalyptus. Nåt lite röikgt.
Smaken är mogen även om tanninerna garanterat är kvar. Lakrits. Rosmarin. Rostade mandlar. Syrliga körsbär.
Detta var faktiskt riktigt gott! Till en klassisk lammstek var det mumma.
Garanterat köprekommendation!
Mogen och klar men håller sig nog några år till utan probem.
89p

thumbnail_20190316_205503.jpg
 
Toppen