Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
C0EC6BBD-E610-492F-A4FC-DEC3E0C4740E.jpeg

1993 Château Lagrange (St. Julien)


Ofräsch doft precis efter att den öppnats. Vinet är en aning tunt i färgen tror jag. Smakmässigt tycker jag att den levererar ganska omgående.
Efter stund växer doften av bordeaux. Vinet lever och smaken är inte överdrivet mogen. Mycket tobak. Det är en lättviktsbordeaux med snälla tanniner och med lagom syra. Smaken är god men kort. Det här är gott men är nog inte ett vin som faller alla på läppen. Men uppskattar man viner med mogen uttorkad frukt i en lättare stil så är detta ett bra vin, men inte fantastiskt.

718B1533-9FB8-4BBD-B354-7DF98EC002D0.jpeg

Kork i ett stycke! Det händer inte varje gång med äldre flaskor.
 

Poussard

Medlem
Det du kallar järn korresponderar nog mot mitt gunpowder.
Hmm, inte för att va nån besserwisser nu men det är ju rätt olika dofter/smaker. Den ena doften precis när man avfyrat sin revolver, den andra rostig spik, blodpudding, blod (om du provat) osv.
 

Skrutt

Medlem
Hmm, inte för att va nån besserwisser nu men det är ju rätt olika dofter/smaker. Den ena doften precis när man avfyrat sin revolver, den andra rostig spik, blodpudding, blod (om du provat) osv.
Jag förstår inte varför krut skulle vara liktydigt med bränt krut, som du talar om. Enorm skillnad.
 

Vingubben

Medlem
523A5067-D7E1-4C8A-9329-153C6E795534.jpeg

Lous Seabra Xisto Cru 2015

Tydlig ek och lite hasselnötter i doften. Stenighet och lätt rökig. Får lite bourgognevibbar. I smaken är eken härligt integrerad. Lychefrukt, citron och en perfekt syranivå. Lång eftersmak. Skall man klaga på något så är det kroppen som är lite tunn. Absolut bästa vita portugisen jag druckit någonsin. 91p
 

Poussard

Medlem
Jag förstår inte varför krut skulle vara liktydigt med bränt krut, som du talar om. Enorm skillnad.
Ursäkta mig, jag måste missförstått. Alla gånger jag läst krut har det nog varit fråga om krut-rök. Det är mkt möjligt att själva krutet är likt järn.
 

Vingubben

Medlem
2C5E00AB-DAAE-4612-9D6B-92C0E3EBA00D.jpeg

Finca de los Locos 2016

Började rätt trist men kom igång efter några timmar i karaffen. Körsbär och mentol i doften. Underbark struktur med mjuka tanniner och rätt nivå på syran. Lite tråkig beska i avslutet och kort eftersmak. Inga Riojamarkörer överhuvudtaget. Funkade bra till biffen men lite slät utan mat. Kul att prova men inget jag köper igen. 85p
 

Skrutt

Medlem
Jag trodde de flesta associerar krut med doften av krut-rök också.
Men nu är det ju jag som har druckit vinet och inte ”de flesta”. Den som uttrycker sig med precision har ord som krutrök och bränt krut att tillgå. Krut är krut och bränt krut är före detta krut. Dessutom blir skillnaden ännu tydligare på engelska. Den som inte kan göra skillnad på gunpowder och gunsmoke behöver öva sin läsförståelse och inte tala om luddiga mainstream-regler. Ingen kommer att hitta några brända toner i Caremavinet. Då var det klargjort i alla fall.

Tror jag håller mig till CT.
 
Last edited:

jrick

Medlem
Men nu är det ju jag som har druckit vinet och inte ”de flesta”. Den som uttrycker sig med precision har ord som krutrök och bränt krut att tillgå. Krut är krut och bränt krut är före detta krut. Dessutom blir skillnaden ännu tydligare på engelska. Den som inte kan göra skillnad på gunpowder och gunsmoke behöver öva sin läsförståelse och inte tala om luddiga mainstream-regler. Ingen kommer att hitta några brända toner i Caremavinet. Då var det klargjort i alla fall.

Tror jag håller mig till CT.
Personligen så menade jag inget illa, jag tyckte att det var intressant att du gjorde smakassociationer som jag inte hört förut i samband med Nebbiolo och som du tyckte var typiska, så jag hade genuint tänkt kolla med mig själv nästa gång jag dricker nebbiolo om jag kunde känna samma. Självklart finns det inga rätt eller fel när man via associationer försöker beskriva något, det är ju en charm med vinprovande även om det också komplicerar mycket eftersom det är svårt att förstå hur man själv skulle uppleva vinet. Det är ju bara att kolla på valfri recension här och jämföra med en valfri annan av samma vin, kommer ju inte låta exakt likadant.
 

Poussard

Medlem
Men nu är det ju jag som har druckit vinet och inte ”de flesta” [...] Tror jag håller mig till CT.

Personligen så menade jag inget illa, jag tyckte att det var intressant att du gjorde smakassociationer som jag inte hört förut i samband med Nebbiolo
Jag menade heller inget illa. Jag tycker inte du ska sluta posta och hålla dig till CT. Om jag ska va lite krass kan jag t.o.m. säga som så att rosor, nypon och medicinala toner - det kan vem som helst säga, det är bara att kolla på alla andra noter av Nebbiolo och skriva exakt samma sak. Att känna nya spännande dofter och smaker och dela med sig av det är väldigt intressant för mig som läsare.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag menade heller inget illa. Jag tycker inte du ska sluta posta och hålla dig till CT. Om jag ska va lite krass kan jag t.o.m. säga som så att rosor, nypon och medicinala toner - det kan vem som helst säga, det är bara att kolla på alla andra noter av Nebbiolo och skriva exakt samma sak. Att känna nya spännande dofter och smaker och dela med sig av det är väldigt intressant för mig som läsare.
Halleluja och amen! :)
 
Toppen