Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Hej Pontus,
Förstår vad du menar,
Men frågan är om detta inte ännu mer gäller de klassiska vinregionerna i "gamla världen".
Vinerna från Aussie, USA och Sydamerika har ju ofta någon form av balans redan från början även om det naturligtvis är "too much" för att användas som vin på traditionellt sätt till mat!
Värre är det ju med t ex Bourgogne, Piemonte och BX, där det är fullt nödvändigt med lagring för att vinet skall bli harmoniskt!
Håller helt med om detta! Gamla världens (bättre) viner i mognadsfas kräver 20++ år men de flesta av nya världens dito når dit på ca 10 år. Samtliga är dock drickbara tidigare med en mer tidig balans. Allt enligt mina egna preferenser dock. En mogen bdx ger mig inte samma käftsmäll som en 8-10 årig Aussie, jänkare, SA eller dylik nya världen skapelse. Men jag gillar ju käftsmällar i de fall de kommer från vin:öga:
 

Pontus

Medlem
Hej Pontus,
Förstår vad du menar,
Men frågan är om detta inte ännu mer gäller de klassiska vinregionerna i "gamla världen".
Vinerna från Aussie, USA och Sydamerika har ju ofta någon form av balans redan från början även om det naturligtvis är "too much" för att användas som vin på traditionellt sätt till mat!
Värre är det ju med t ex Bourgogne, Piemonte och BX, där det är fullt nödvändigt med lagring för att vinet skall bli harmoniskt!
Svårt att säga något generellt om detta. Jag tycker nog att utvecklingen går mot alltmer initial tillgänglighet även i de klassiska regionerna. Men du har en poäng, aussievinerna kan man möjligen kalla balanserade som unga och de lider sällan av ogenomträngliga tanniner.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag har varit väldigt dålig på att posta dricknoter på sistone men nytt jobb och flytt har tagit mycket kraft. Ska bli bättre på detta tänkte jag men så mycket noter blir det nog inte - mer bara tyckande...
Skall börja med hyllningskören för de båda rosévinerna som figurerat här. Båda är fantastiskt bra!
2016 Dominio del Aguila Clarete Pícaro del Aguila Ekig, men inte på ett framfusigt sätt som man kunde tro efter 15 månader på ekfat. Subtil lätt aromatisk ekighet med tydliga röda bär och surkörsbär. Mer frukt än vanligt i rosé. Bra balans mellan frukt och syra. Utmärkt matvin till "vilken sommarmat som helst". Kanonvin som alla borde testa! 90p (+)
2017 Clos Cibonne Tibouren Côtes de Provence Rosé Cuvée Prestige Caroline Här kommer mer halvt omogna jordgubbar och smultron. Initialt känner jag ingen ekighet alls men med lite värme kommer den fram och den hänger i i eftersmaken. Gott. Väger lite lättare än ovanstående men bra balans mellan frukt och syra. Alkoholen känns lite mer än i ovanstående och det är det enda minuset.
Också ett suveränt matvin. 90p (-) Likvärdiga viner som bara den personliga preferensen kan särskilja. Testa för tusan innan de tar slut!

IMG_4928 2.JPG
IMG_6185.JPG
 

Daniel A

Administratör
Ni som har gamla vinare er ägo, har ni köpt dem på en auktion eller?
För min egen del så är det en kombination av auktionsinköp, inköp i andra länder (där det är lättare och vanligare med mer mogna viner jämfört med världens bästa bolag) och byten med andra vinnördar.
 

Daniel A

Administratör
Var en sväng i London, och hade lite tid att slå ihjäl innan hemfärd. Gjorde det enda vettiga och svängde förbi Hedonism Wines för att testa deras glasutbud. Samtliga viner intagna innan lunch - livet som vinnörd är hårt.

2016 Mauro, Godello - Bierzo
Päron, tändsticksplån, mycket lakrits (ovanligt i vitt?!), örtigt, fänkål. Finns rätt mycket frukt, men den är svår att plocka ur. På tungan är det lite päron, citronskal och äpplen. Snyggt, elegant, lite finstämd fatfethet. Väldigt oförlöst. Känns mycket slankare än tidigare årgångar? 90p, med potential.

2014 Château de La Rouliere, Les Terrasses
Gul frukt, nässlor, valnöt, gurka (?!), gräsäng. Massiv syra! Mest citron och citronskal på tungan, fullständigt ogenomträngligt. Ger lite idag, men har grym potential. 88p.

2007 SQN, Body & Soul
Extremt expressiv! Wow! Aprikos, smör, gula övermogna äpplen, kanderad citron, rapsolja, krutrök, halm. Otroligt inbjudande och förföriskt. Förväntningarna är höga vid första sipp och de… infrias icke! Oj, vilket märkligt vin. Det första som slår mig är att den är otroligt fet, syran är förvisso ganska närvarande men fetheten tar över och gör det hela lite flabbigt. Efter det här kommer en ganska besk och tråkig eftersmak, som stannar kvar länge. Det sjuka är att munkänslan, på ett väldigt märkligt sätt, går från fet och kraftig till tunn och tråkig. Huh! Poängsättning? Doften ligger på 95p, men helhetsintrycket är långt under det. Säger 90p, men känner mig då generös.

2015 Domaine Odoul-Coquard, Morey S. Denis, Les Crais-Gillon
Lingon, rabarber, omogon jordgubbe. Något enkel doftmässigt. Smaken ger röda, sura bär och lite generiska pinnekryddor. Elegant förvisso, men sträv som attan. Känns väldigt ofärdigt. Inte druckit så mycket, men helt klart den mest otillgängliga 2015burgunden än så länge. 87 hårda poäng.

2008 Domaine Bertheau, Chambolle-Musigny 1er Cru
Nu snackar vi! Insmickrande doft med tallbarr, torkade lingon och hallon, läder, varm jord, dammiga kryddor, lite blåbär. Mycket av samma i smaken. Syran är framträdande på det där sättet som den ska vara, och tanninerna ligger fint i bakgrunden och ger vinet struktur. Det här sitter ihop hur snyggt som helst. 92p.

DSC_1117.JPG


2009 SQN, (Turn the Whole Thing) Upside Down, Grenache
Har börjat bli lite genomskinlig. Inbjudande doft med plommon, blyertspenna, bricketter, körsbär (delvis torkade), svartpeppar, gummi och lite lagom städad truckverkstad. I munnen är det oliver, plommon, läder, blåbär, glasspinne och lite vanlij på slutet. Tanninerna är fortfarande mycket närvarande och sträva, men syran finns där för att matcha. Intrycket är ett väldigt balanserat vin, med begynnande mognadstoner och förvånansvärt (för att vara SQN) återhållsam frukt. 93p.
 

Trydebull

Medlem
Var en sväng i London, och hade lite tid att slå ihjäl innan hemfärd. Gjorde det enda vettiga och svängde förbi Hedonism Wines för att testa deras glasutbud. Samtliga viner intagna innan lunch - livet som vinnörd är hårt.

2016 Mauro, Godello - Bierzo
Päron, tändsticksplån, mycket lakrits (ovanligt i vitt?!), örtigt, fänkål. Finns rätt mycket frukt, men den är svår att plocka ur. På tungan är det lite päron, citronskal och äpplen. Snyggt, elegant, lite finstämd fatfethet. Väldigt oförlöst. Känns mycket slankare än tidigare årgångar? 90p, med potential.

2014 Château de La Rouliere, Les Terrasses
Gul frukt, nässlor, valnöt, gurka (?!), gräsäng. Massiv syra! Mest citron och citronskal på tungan, fullständigt ogenomträngligt. Ger lite idag, men har grym potential. 88p.

2007 SQN, Body & Soul
Extremt expressiv! Wow! Aprikos, smör, gula övermogna äpplen, kanderad citron, rapsolja, krutrök, halm. Otroligt inbjudande och förföriskt. Förväntningarna är höga vid första sipp och de… infrias icke! Oj, vilket märkligt vin. Det första som slår mig är att den är otroligt fet, syran är förvisso ganska närvarande men fetheten tar över och gör det hela lite flabbigt. Efter det här kommer en ganska besk och tråkig eftersmak, som stannar kvar länge. Det sjuka är att munkänslan, på ett väldigt märkligt sätt, går från fet och kraftig till tunn och tråkig. Huh! Poängsättning? Doften ligger på 95p, men helhetsintrycket är långt under det. Säger 90p, men känner mig då generös.

2015 Domaine Odoul-Coquard, Morey S. Denis, Les Crais-Gillon
Lingon, rabarber, omogon jordgubbe. Något enkel doftmässigt. Smaken ger röda, sura bär och lite generiska pinnekryddor. Elegant förvisso, men sträv som attan. Känns väldigt ofärdigt. Inte druckit så mycket, men helt klart den mest otillgängliga 2015burgunden än så länge. 87 hårda poäng.

2008 Domaine Bertheau, Chambolle-Musigny 1er Cru
Nu snackar vi! Insmickrande doft med tallbarr, torkade lingon och hallon, läder, varm jord, dammiga kryddor, lite blåbär. Mycket av samma i smaken. Syran är framträdande på det där sättet som den ska vara, och tanninerna ligger fint i bakgrunden och ger vinet struktur. Det här sitter ihop hur snyggt som helst. 92p.

Visa bifogad bild 17253

2009 SQN, (Turn the Whole Thing) Upside Down, Grenache
Har börjat bli lite genomskinlig. Inbjudande doft med plommon, blyertspenna, bricketter, körsbär (delvis torkade), svartpeppar, gummi och lite lagom städad truckverkstad. I munnen är det oliver, plommon, läder, blåbär, glasspinne och lite vanlij på slutet. Tanninerna är fortfarande mycket närvarande och sträva, men syran finns där för att matcha. Intrycket är ett väldigt balanserat vin, med begynnande mognadstoner och förvånansvärt (för att vara SQN) återhållsam frukt. 93p.
Innan lunch... Jag är i fel branch... Varför käkar vi aldrig brunch ihop?
 

LeChat

Medlem
A5C5A769-6806-4093-AC60-AC47A22368F5.jpeg

1991 Château Phélan Ségur


Det har blivit många gamla bordeauxer på sistone och ikväll tänkte jag prova ytterligare en knepig årgång, men sen får jag nog dricka lite yngre viner ett bra tag framöver tror jag.

När man inte dricker vinerna samma kväll i parallella glas bredvid varandra så tycker jag att mycket av dofterna och smakerna är ju samma, men att kanske något speciellt sticker ut ibland.
Jag tror att knepiga årgångar tjänar på att få glänsa i soloframträdanden på matbordet snarare än att ingå i en provning och konkurrera med starkare årgångar där de kanske mest blir ihågkomna som sämst.

Kvällens Phelan Segur är inte så bra som -86an som jag drack för ett par veckor sedan. Men viol tittar fram både i doft och smak vilket alltid är lika trevligt. Avslutet bjuder dessutom på efterrätt med Plopp!
Här finns en bra syra och frukten är närvarande men ganska uttorkad. Påtagligt mycket bättre syranivå här jämfört med gårdagens 1975 Haut Batailley vilket gör det mer vitalt och matvänligt. Gott!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2013 är uppdruckna så nu är det dags för första 2015. 2017 ligger och sover på Grappe. Varför har vi i Sverige bara fått udda årgångar? Eller har jag sovit vid webbsläppet vartannat år? Märkligt är det i alla fall.
2015 Raul Pérez Bierzo Ultreia La Claudina Det här är bra! Initialt och kall är det här mycket likt en bra, torr, mineralrik Puilly-Fuissé. Med lite värme och luft blir det mer och mer likt en bra Chenin Blanc med massor av ananas, mango, honungsmelon och lite hö. Sen blir det lite avslagen oxiderad champagne på slutet. En diversifierad vinupplevelse på hög nivå. Gillar verkligen godello och då speciellt i den här förpackningen. 92++ Observera vinstenarna i sista glaset.
IMG_3222.JPG

IMG_3223.JPG
 
Last edited:

grappa

Medlem
IMG_20190620_183250.jpg

Cantos de Valpiedra 2011, Rioja, 100% Tempranillo. Viss tegelton men inte så mycket som jag väntat. Härlig doft av röda vinbär, andra röda bär, lite björnklister, tobak. Överraskande syrlig smak av röda vinbär, lite hallon och en aning beska. Doften klart mycket bättre än smaken. Tycke och smak 83 p. Kvalitet 82 p.
Francois Baur Gewurztraminer, 2016. Gyllengul fär men med tydlig grönton snarare än åt brons hållet. Härlig doft av parfym, honung, blommor och en tydlig gräsighet (nyklippt gräsmatta). Smak av honung, flädersaft, lite bivax och en angenäm beska. Ett härligt vin. Tycke och smak 89 p, kvalitet 89 p.
 
På semester i Abruzzo i det senaste resulterade i flera bättre nya (vin)gemenskaper. Kan starkt rekommendera De Fermos viner från Loreto Aprutino, jag tyckte framförallt om deras Rosé och deras Chardonnay (stockar från 1927 som importerades från Bourgogne, säkert lite annat druvmaterial också men alltid kul med udda planteringar från en svunnen tid). Emidio Pepes röda viner är utan tvekan lagringsdugliga och fortfarande i relativt bra prisklass, de vita testades endast unga och bleknande i jämförelse med veckans bästa vita vin som intogs på mycket trevliga La Bandiera (B&B med 4 rum och en michelin-stjärna, vinlista i världsklass).

Azienda Agricola Valentini Trebbiano d'Abruzzo 2014
Friskt med en lätt spritz i början (på grund av att malo sker i flaskan?), blommigt, äppligt. Efter en liten stund med luft och några grader varmare blev det någon storlek större i kostymen med cantaloupe och lite tropiska frukter. Med förvisso ganska få bra upplevelser av italienska viner så var detta den klart bästa upplevelsen hittills, och fantastiskt bra även i en internationell kontext.

Cascina Ebreo / Azienda Agricola Weimer Gygax Torbido! Langhe Nebbiolo 2009
Även denna på La Bandiera. Efter att tittat igenom listan själv frågade jag sommeliern vad han tyckte var bra, i en lista med många kända namn och årgångar föreslog han självsäkert att det var Torbido! vi skulle dricka. 0 referenser, läser relativt mycket online och i tidningar och kollar på instagram för att hålla koll på vad investment bankers dricker på kväller; och har så vitt jag vet aldrig sett eller hört om producenten, så det var en självklarhet att vi skulle dricka det. Vinet luftades drygt 1-1,5h innan vi fick det i glaset. Wow!!! Det var nebbiolo så det bara skrek om det, lätt tegelrött i färgen och sedan var det knockout från första sniffen till sista droppen. Tjära, rosor, nypon, balsamico, allt på sterioder. Det var nästan komiskt hur arketypiskt det var, och magiskt. Någon annan som kommit i kontakt med producenten?
 
M

Mouton

Jaboulet Domaine De Thalarbert -15
Ca 1år sedan sist, då sluten stum rentav.
Nu, efter 4 timmar i karaff.
image.jpeg

Som en käftsmäll.
Färgen är blålila, och skriker om sin oskuld.
Doftern är enorm, alla markörer på plats, rått kött, Bigaroer, eken knappt märkbar tobak tok härlig.
Smaken är lika ung som Cecilia Lind i Cornelius vackra dikt, detta kommer och bli ett på gränsen till stort vin om 20 år.
 

Dejzan

Medlem
Visa bifogad bild 17254
1991 Château Phélan

Jag tror att knepiga årgångar tjänar på att få glänsa i soloframträdanden på matbordet snarare än att ingå i en provning och konkurrera med starkare årgångar där de kanske mest blir ihågkomna som sämst.
Det här känner jag verkligen igen mig i. På provningar har den här sortens viner en tendens att inte bli sedda eller bortglömda. Men tillsammans med en måltid kan dom sjunga.
 

LarsW

Medlem
Lamaione 1997

Kändes som dags att dricka lite äldre flaskor igen...
Torrt hö, tobak, ek och lite aceton i doften. Tog en timme och dekantering innan vinet verkligen vaknade.
Munnen säger mogen Bordeaux. Lite av varje i skön förening. Tobak. Stall. Läder. Ceder. Torkad frukt. Syran är diskret men tanninerna gör sig tillkänna utan att på något sätt vara dominerande.
Allteftersom det blir senare på kvällen så växer vinet ännu lite mer.
Tror nog jag skulle föredragit det med lite mindre torkad och mer färsk frukt men gott är det!
Landar nog på 90p till slut.

thumbnail_20190621_195927.jpg
 

Sebran

Medlem
Delas Domaine des Grandes Chemins Crozes-Hermitage 2015

Det här var nog den bästa norra-Rhône syrahn jag har druckit hittills. Lätt igenkännbart från området med doft av oliver, blod, rök och svamp. Smaken var enormt intensiv, men utan att vara påträngande eller för mycket. Underbar frukt, rökig eftersmak och enorm struktur som indikerar ett långt liv.

Helt perfekt till grillad tomahawk, ribeye och entrecote.
 

Attachments

  • 139A194D-4E92-40DC-85E3-3F9DD5DD0185.jpeg
    139A194D-4E92-40DC-85E3-3F9DD5DD0185.jpeg
    129,8 KB · Visningar: 245

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
IMG_20190622_145634.jpg


2001 Chateau Prince Noir, AOC Bordeaux. 83p

Passande alltså på att dricka Mörkrets Furste på midsommarafton.
Detts vin har aldrig varit intressant. Tidigare hade det nog en pigg frukt. Nu var frukten, gudskelov och pris, nedtonad så att lite riktig karaktär kunde visa sig.

Öga: blekt gul med visst djup.
Näsa: rik och fyllig citrus-fläder-baserad doftpalett med toner av nya jeans och blomsterjord. Omfamnande med hintar om ett ca 90p-vin. Utlovade dock mer än vad smaken höll.
Mun: bra pigga syror åt citrushållet. Lite fruktighet som torde vara nog för dig som vant in dig på den amerikanska smaksynen av att vin=frukt. Smakerna bortom citrus och fläder drar åt metallsvarv, dunkudde och skogspromenad. Inte minsta antydan till oxidation. Lite spännande, balanserat och gott men i tunnaste laget.

Följde med som utfyllnad i en auktionslåda. Trevlig bekantskap.

Slutsats: som vanligt visar det sig att också tämligen enkla viner kan dra nytta av lagring. Bordeaux vita petit chateauer är ju (aldrig) värda att skriva hem om, iaf medan de ruvar på frukten.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Delas Domaine des Grandes Chemins Crozes-Hermitage 2015

Det här var nog den bästa norra-Rhône syrahn jag har druckit hittills. Lätt igenkännbart från området med doft av oliver, blod, rök och svamp. Smaken var enormt intensiv, men utan att vara påträngande eller för mycket. Underbar frukt, rökig eftersmak och enorm struktur som indikerar ett långt liv.

Helt perfekt till grillad tomahawk, ribeye och entrecote.
Drack den redan för 1,5 år sedan och den var riktigt vass och visade stor framtida potential. Tät och komplex. Visar tydligt årgångens storhet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det var en särdeles vacker dag i Tokyo!
Hade ynnesten att få tillbringa en eftermiddag och kväll med @Patrik Sellin här i Tokyo. Vi började på en opretto izakaya i Ebisu där ena killen hade extremrosa hår. Vi valde dem för de serverar italiensk mat och accepterade BYOB redan kl 15 på en söndags EM. Restaurangens namn: CONA Ebisu. Det finns flera CONA i Tokyo, men detta skulle enligt information vara en av de trevligaste. Och, jo, den rekommenderas varmt!
Adress som funkar på tex Google maps: 〒150-0013 Tokyo, Shibuya City, Ebisu, 1 Chome−6−1 グリーンハイツ高橋1F
Alla platser vi besökte denna afton ligger bara någon minut från Ebisu Station.

Ebisu staty.jpg

Välkänd staty utanför Ebisu Station.
Vi hade kommit överens om att ta med varsin flaska vin med ålder. Hemma började jag med att öppna en '64 Barolo som var korkskadad. Som vanligt *pft*. G. Conterno dessutom. Sedan en förbleknad gammal Rioja med dålig kork, som inte var något att hänga i en gran. Tredje gången gillt, och med tanke på att forumet nyligen givit sig på en (ung) Koshu, så provade jag öppna en mogen Koshu. Pukor och trumpeter! Den var frisk och av princip luftade jag den en timma.

Patriks vin var fantastiskt grumsigt efter att ha landat i Tokyo bara några timmar tidigare. Men, ingenting som märktes då vi tog den i munnen. Den öppnade sig långsamt och över kanske en dryg timma. Efter en massa tänkta uteslutningar (Barolo, Bourgogne, Rioja, Chianti, Bojo, PN, USA, Oz mfl) så kom jag fram till att det nog kunde vara en Brunello di Montalcino. So far, so good. Men då det kom till årgången så var jag nästan 20 år fel. 1975 lyste det ur facit.

1975 Azienda Agricola Canalicchio Di Sopra, BdM, 97 p
Ingen tillverkare jag tidigare stött på och fantastiskt välhållen med bra frukt och tanniner som fortfarande har lite klös kvar. (Vi funderade över om att detta nog inte var ett veritabelt monster då det begav sig.) Jäkligt bra vin som jag gärna dricker flera lådor av!!! Upplevelsen: 100p. Körsbären visade sig inte förrän efter etiketten var avtäckt, men strukturen var hela vägen en fantastisk BdM av klassiskt snitt. Balans, stuns, syror, tanniner, struktur, komplexitet, raffinemang och längd på en medelslank kropp.
Worth waiting for!

1998 Ste. Neige Vintage Koshu, 93 p
En finstämd och välkomnande doftpalett som inte gav Patrik några associationer till tidigare erfarenheter. Druvan är ju svår att få tag i i Sverige. På nosen: Nypon, fläder, krossade gröna kryddväxter och citrus över en mild och bred "fetma". På paletten: rik, elegant och rejält lång med viss sötma. (Vi kunde inte komma fram till om det var restsötma från jäsningen eller en produkt av mognaden.) Även om aromatiken är helt eljest, så påminner den förfinade elegansen om den hos bättre utmognade Mosel-Rieslingar. Jäwldrigt bra!

Ebisu.jpg

Vi vräkte i oss pizzor och annat gott och drog sedan vidare på sakéturné.

Andra pit-stoppet var Ebisu Yokocho med ett 20-tal microrestauranger. Lite väl ung medelålder på klientelet för vår smak. Vi valde dock en liten grill som serverade underbar tunga. Servitören sprang också iväg och hämtade de två bästa flaskorna saké de hade i hela kollektivet.
Ebisu-2.jpg

Tyvärr var sakén överprisad och serveringen minimal. Det blev därför kompletterande öl istället för mer saké på detta ställe.

Ebisu-3.jpg


Standard serveringsstorlek av saké kallas "1 GO" (ICHI-GO) och en 750 ml flaska rymmer "4 GO" (YON-GO) och kallas också för en YON-GO-BIN (4-GO-flaska). Men, med dessa små sakékrus förvandlas nog en vanlig flaska till en 10-GO-BIN... Dålig affär för oss törstiga norrlänningar.

Först en rejäl portion insaltad, uppstekt tunga med svartpeppar och wasabi. MUMS!
Ebisu-4.jpg


Sedan lite tunga som hastigt hårdgrillats på ytan så att den fortfarande är rå på insidan. Med citron därtill. MEGAMUMS!
Ebisu-5.jpg


Kvällen drog vidare i Ebisu till 立喰酒場 buri som serverar ett drygt 100-tal olika sake i CUP-SAKE-format. Dessutom så finurligt att de är tempade så att då kyparen skakar om och slår på dem, så förvandlas de till slush. Magiskt gott och spännande med lite oväntad kökskemi :)

buri-1.jpg
buri-2.jpg


buri-4.jpg


Naturligtvis passar det utsökt gott att äta YAKI TORI, grillade hönsdelar, till saké. Vi valde ett gäng: självklart ingick grillade analkörtlar i vårt gemensamma val. Nog det närmaste man kommer foie gras på en höna. Gott som phan!
buri-3.jpg


...och så småningom hade vi fått nog av trevligheter och drog oss hemåt... Kanske inte alldeles nyktra men mycket glada och lyckliga :)

buri-5.jpg
 

Sebran

Medlem
Drack den redan för 1,5 år sedan och den var riktigt vass och visade stor framtida potential. Tät och komplex. Visar tydligt årgångens storhet.

Kul att du också gillade den. Det som slog mig lite senare när jag hunnit smälta intrycken var att vinet trots sin kraft smakade fräscht och läskande, jag ville bara fortsätta dricka mer :)

Jag har en flaska kvar i skåpet, får se hur länge jag kan hålla mig från att öppna den, men hade ju varit sjukt kul att jämföra om 5 år eller nåt sånt.
 

Trydebull

Medlem
Låter som ett antal riktigt bra timmar! Japan har bubblat på våra listor i alldeles för många år nu. Det får bli att göra slag i saken (observera den Skånsk-Göteborska dubbeltydigheten!). Analkörtlar från höns är naturligtvis det som f0r bägaren att rinna över.

Sedan lite tunga som hastigt hårdgrillats på ytan så att den fortfarande är rå på insidan.
Först en rejäl portion insaltad, uppstekt tunga med svartpeppar och wasabi.

Ox? Den ser nästan liten ut på bilden men det kan ju vara kalv också. Eller någon fisk naturligtvis.Hur som helst vattnas det i munnen.

Vi valde ett gäng: självklart ingick grillade analkörtlar i vårt gemensamma val.

Härligt! Med tanke på storleken borde det vara något större kycklingar än de enkilos 32-dagars de försöker lura på Svenssons i Svedala.

När jag var i Kina första gången fick jag en "mix-platta" med Tupptestiklar (de skrämde storleksmässigt inte ihjäl en direkt...), tuppkammar, och ank- och tupptungor. Tror att de var marinerade och lätt friterade allihop. Salmonellamässigt borde man naturligtvis inte käkat dem men jag måste säga att alla var enormt goda - och hade helt olika konsistens. Men analkörtlar har jag inte blivit bjuden på än...
 

matage

Medlem
En glad överraskning idag med ett vin jag förväntat mig vara stendött: Kaiken Ultra 2005, spontaninköpt på Phukets flygplats för runt 10 år sen efter en lysande dykresa.

Korken i nyskick och nästan inget sediment. Doft av blåbärsris späckat med bär, eukalyptus och kryddor. Svartfruktigt med redig mognad och en viss alkoholhetta som ger sig när jag kylde det lite. Peppar och läder, inga fat att tala om. Inget stort vin men som grillvin satt det som en smäck!!
DE344F4D-C937-4140-A607-5450B7E6AF88.jpeg
A1F92055-CDD8-489A-97CE-9D6A23F590EB.jpeg
 
Toppen