Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jimmy A

Medlem
Clos Henri Blanc de Noir 2014.
Bra vin som lätt kan möta upp vilken NV Champagne på bolaget som helst.
Doft av gula äpplen, grape, lime med svaga toner av persika och brioche.
Saftig smak som håller i sig riktigt bra. Syran sitter som en smäck med en ganska ung fruktig ryggrad.
Sammanfattningsvis så är det ett imponerande vin som gärna provas igen.

382101CE-D0D2-4856-9823-3D85B6FEB8DC.jpeg

C05D5A0E-8E9C-44DD-9E0E-D4F33D882B20.jpeg
 
Skall börja med hyllningskören för de båda rosévinerna som figurerat här. Båda är fantastiskt bra!
2016 Dominio del Aguila Clarete Pícaro del Aguila Ekig, men inte på ett framfusigt sätt som man kunde tro efter 15 månader på ekfat. Subtil lätt aromatisk ekighet med tydliga röda bär och surkörsbär. Mer frukt än vanligt i rosé. Bra balans mellan frukt och syra. Utmärkt matvin till "vilken sommarmat som helst". Kanonvin som alla borde testa! 90p (+)
2017 Clos Cibonne Tibouren Côtes de Provence Rosé Cuvée Prestige Caroline Här kommer mer halvt omogna jordgubbar och smultron. Initialt känner jag ingen ekighet alls men med lite värme kommer den fram och den hänger i i eftersmaken. Gott. Väger lite lättare än ovanstående men bra balans mellan frukt och syra. Alkoholen känns lite mer än i ovanstående och det är det enda minuset.
Också ett suveränt matvin. 90p (-) Likvärdiga viner som bara den personliga preferensen kan särskilja. Testa för tusan innan de tar slut!

Visa bifogad bild 17247Visa bifogad bild 17248
Sagt och gjort! Testade dessa två mot en bättre Bandol: Domaine Tempier 2017. Clos Cibonne hade bästa näsan med massor av fyrverkerier, Picaro del Aguila var litet blyg på nosen men hade fin och fruktig stil. Tempier var mer örtig och rak och litet mintig med fin stram elegans. Gav Tempier 92, Clos Cibonne 91 och Picaro 89. Riktigt fin trio som fick sällskap till de grillade lamkottlerna av en Clos de la Dioterie 2009 från Joguet som var kvällens bästa vin utan tvekan, och en 2014 O'Riada Shiraz från Clonakilla som hade litet för mycket asfalt i akrobatiken för att rädda den från kvällens jumboplats, dock på en mycket hedervärd 88-poängsnivå. Lyckad midsommarmiddag på alla sätt och vis, inklusive vinerna.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Låter som ett antal riktigt bra timmar! Japan har bubblat på våra listor i alldeles för många år nu. Det får bli att göra slag i saken (observera den Skånsk-Göteborska dubbeltydigheten!). Analkörtlar från höns är naturligtvis det som f0r bägaren att rinna över.




Ox? Den ser nästan liten ut på bilden men det kan ju vara kalv också. Eller någon fisk naturligtvis.Hur som helst vattnas det i munnen.



Härligt! Med tanke på storleken borde det vara något större kycklingar än de enkilos 32-dagars de försöker lura på Svenssons i Svedala.

När jag var i Kina första gången fick jag en "mix-platta" med Tupptestiklar (de skrämde storleksmässigt inte ihjäl en direkt...), tuppkammar, och ank- och tupptungor. Tror att de var marinerade och lätt friterade allihop. Salmonellamässigt borde man naturligtvis inte käkat dem men jag måste säga att alla var enormt goda - och hade helt olika konsistens. Men analkörtlar har jag inte blivit bjuden på än...
Tror det var oxtunga, men frågade inte. Skulle vara väldigt trevligt att umgås med dig under minst några timmar.

Nyligen har både @Elvis och David Ekenbäck (Domaine Wines) varit här. Just nu är en gammal vinkompis här med sin familj. Faktiskt en granne till @Mats . Vi firade Midsommar på ståtligt vis. Utan stång, utan sill och utan nubbe. Men det gick ingen nöd på oss på La Rochelle.
IMG_20190622_140116_107.jpg
IMG_20190622_142630_721.jpg


Säg bara till, så gör jag mig redo!

Kan nämna att just innan och just efter Rugby VM så kommer vi köra stenhårt. Just innan blir det en Mosel-Riesling-porr-afton. (Jag bidrar m 12 flaskor den kvällen, några torra förmodligen avlidna, förhoppningsvis återuppståndna) och just efter blir det en BYOB-provning. Anmälda deltagare är ännu så länge engelsktalande.
Återkommer med exakt datum lite senare. Men, september blir det.
 

Johan L

Medlem
Öppnade min enda flaska Chateau Batailley 2015 igår. Även om jag är fullt medveten om att pris och kvalitet inte nödvändigtvis korrelerar fanns lite extra förväntningar på detta vin då det är det dyraste vin jag hittills inhandlat. De fina orden i @Patrik Sellin eminenta provningsnoter bidrog nog också till vissa förväntningar. Under första timmen eller så upplevdes det som ganska mediokert, men med ytterligare tid i karaffen öppnade det upp sig ordentligt och gick från medelmåttigt till toppklass. Riktigt djup doft med väldigt intressanta nyanser. Tydliga toner av svarta vinbär men också med en mer svårplacerad bärton som jag till slut fick till inte bara ett till bär utan två, björnbär och körsbär. Därtill choklad, svart te och plommon. Ett sådant vin där världen runtomkring en smälter undan när man försjunker ner i sniffande och smuttande.
 

MartinE

Medlem
Bara några rader om ett vin som dracks förra lördagen...

@Daniel A ställde till med inflyttningsfest i nya lyan och en hel del flaskor vin fick sätta livet till.

Det bjöds på Raveneau (i plural).
Vi drack 2008 Domaine Huet Le Mont Demi-Sec.
@Daniel A plockade bland mycket annat fram en himmelsk vin jaune.
@Skaggs hade med sig fina saker från Klinec och Milan Nestarec.
@Trydebull tog med en riesling från 1975.
Det korkades upp naturvin på jeroboam.
Och vi drack självklart champagne.
Men en flaska stod tydligt ut i detta sällskap:

2007 Uri Borok Pinceszete Tokaji Eszencia: Jäklar vilket vin! Fullständigt magiskt. Det är egentligen något som är svårt att beskriva – det måste helt enkelt upplevas! 0 % alkohol, men >70 % restsocker... Doften är så bra att man nästan inte vågar dricka – av respekt för innehållet och rädsla att det ska ta slut. Mina få anteckningar säger att jag hittar inslag av nypon, honung och fikon. Smaken är otroligt koncentrerad. oljig och söt. Samtidigt finns det en härlig syra som matchar sötman och gör att upplevelsen förblir "bara" söt och inte dundersöt.

fullsizeoutput_2d7e.jpeg
 

Trydebull

Medlem
Skulle vara väldigt trevligt att umgås med dig under minst några timmar
Säg bara till, så gör jag mig redo

Det låter verkligen trevligt! Väldigt gärna! Det finns både tjänsteresor och ffa semestrar på listan så jag ber att få återkomma!

Jag bidrar m 12 flaskor
Det där låter som någon form av internationellt BYOB-rekord!

Insåg precis nu att du ju har VM på hemmaplan! Kul!
 

Magikern

Medlem
Mas De Boislauzon Chateauneuf-Du-Pape Tintot 2015
Doft: Dämpad men kryddig lite som en ung Amarone. Russin och fikon och lite blandade kryddor.
Attack: Fyllig och sötfruktig onekligen. Riktig Amaronevarning över vinet. Intensiteten är omedelbar.
Mellansmak: Här märker man en krämig munkänsla med viss beska som stör mig. Russin, garrigue och fikon. Tanninerna är rejäla men behagliga. Vinets ungdom är tydlig men lite väl mycket Amaronevarning för min smak kanske.
Eftersmak: Lite sötbesk och lång. Man märker tanninerna rätt bra och man får en känsla av mörk choklad.

91- som jag ger idag är kanske snålt i sammanhanget och jag tror att 3 år till är ett måste för att man ska kunna ge rättvisande betyg.

Någon som provat?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det låter verkligen trevligt! Väldigt gärna! Det finns både tjänsteresor och ffa semestrar på listan så jag ber att få återkomma!
Det där låter som någon form av internationellt BYOB-rekord!
Insåg precis nu att du ju har VM på hemmaplan! Kul!
Är långt från sportintresserad. Även om jag både tränar och tävlar intensivt i min egen sport, är jag fullkomligt renons på intresse för andra sporter. Dock njuter jag av att det kommer hit skoj människor :D
Du är alltid varmt välkommen. PM:a mig då du börjar vara redo, så löser vi all logistik.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Öppnade min enda flaska Chateau Batailley 2015 igår. Även om jag är fullt medveten om att pris och kvalitet inte nödvändigtvis korrelerar fanns lite extra förväntningar på detta vin då det är det dyraste vin jag hittills inhandlat. De fina orden i @Patrik Sellin eminenta provningsnoter bidrog nog också till vissa förväntningar. Under första timmen eller så upplevdes det som ganska mediokert, men med ytterligare tid i karaffen öppnade det upp sig ordentligt och gick från medelmåttigt till toppklass. Riktigt djup doft med väldigt intressanta nyanser. Tydliga toner av svarta vinbär men också med en mer svårplacerad bärton som jag till slut fick till inte bara ett till bär utan två, björnbär och körsbär. Därtill choklad, svart te och plommon. Ett sådant vin där världen runtomkring en smälter undan när man försjunker ner i sniffande och smuttande.
Tålamod är en dygd, min bäste herre.
Detta vinet har enbart framtiden för sig...
Personligen, så detta med att "världen runtomkring en smälter undan" inträffar alltid någonstans runt tredje flaskan :baksmälla:
 

Pontus

Medlem
2011 Schloss Lieser-Thomas Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Spätlese. Doft av ananas, gröna äpplen, päron, diverse tropiska frukter och petroleum. Fullständigt underbar munkänsla med en aning spritsighet! Fyllig och relativt söt smak med inslag av ananas, päron, nötter och honung. Finfin syra årgången till trots. Balanserat avslut med mycket mineraler och minimal beska. Dricks väl kyld en varm dag. Endast 7% alkohol. 92(+).
 

Vinocognito

Medlem
Mas De Boislauzon Chateauneuf-Du-Pape Tintot 2015
Doft: Dämpad men kryddig lite som en ung Amarone. Russin och fikon och lite blandade kryddor.
Attack: Fyllig och sötfruktig onekligen. Riktig Amaronevarning över vinet. Intensiteten är omedelbar.
Mellansmak: Här märker man en krämig munkänsla med viss beska som stör mig. Russin, garrigue och fikon. Tanninerna är rejäla men behagliga. Vinets ungdom är tydlig men lite väl mycket Amaronevarning för min smak kanske.
Eftersmak: Lite sötbesk och lång. Man märker tanninerna rätt bra och man får en känsla av mörk choklad.

91- som jag ger idag är kanske snålt i sammanhanget och jag tror att 3 år till är ett måste för att man ska kunna ge rättvisande betyg.

Någon som provat?
Jag har inte provat årgång 2015. Däremot så har jag provat den första årgången av det här vinet som var 2006. Provades dels på plats när det var nybuteljerat, och sedan några gånger därefter, senast vid en BYOB med "Malmögänget", där jag tog med mig en flaska. Tror att det var Daniel A som publicerade smaknoter.
06:an och några årgångar därefter var gjort på 100% Mourvedre. När jag besökte mas de Boislauzon i juli 2018 så berättade de att man övergått till att "lätta upp" Tintot med lite andelar Grenache, men det är fortfarande dominerat av Mourvedre (tror att man idag ligger på 85%)
En bra producent som gör mycket kraftfulla viner, och en Cuvée som är dominerat av Mourvedre borde passa den här producenten om man vill visa upp mycket kraft i sina viner! Jag tycker om deras viner, men kan förstå om de ibland kan krocka med bilden av en mainstreem CdP!
 

vranac

Medlem
Öppnade en flaska Punt Road pinot noir 2017 nyss, det första jag kände när jag luktade på vinet är en tydligt sur doft. Förvånansvärt likt en suröl vilket var det första jag tänkte på när jag doftade på det, smaken är också åt det sura hållet. Bör man gå tillbaks med vinet?
 

Vingubben

Medlem
Öppnade en flaska Punt Road pinot noir 2017 nyss, det första jag kände när jag luktade på vinet är en tydligt sur doft. Förvånansvärt likt en suröl vilket var det första jag tänkte på när jag doftade på det, smaken är också åt det sura hållet. Bör man gå tillbaks med vinet?
Borde inte ha varken sur doft eller smak. Låter som att det har bildats vinäger, vilket kan hända om flaskan stått öppen ett par dagar, men vad jag förstår i ditt fall så är flaskan nyöppnad. Du skall absolut gå tillbaka med flaskan.
 

Jele

Medlem
5E140855-6F9D-4B34-A74A-5596AF9C9D95.jpeg


G. Descombes Régnie 2016

Klarröd lätt lila färg.
Doft mörk, köttig, sval källare, vanilj.
Röd frukt, lätt josighet, fräsht med otroligt mjuka o fina tanniner i jättebra balans. Senare salt, lite saltlakrits och grus. Bra vin och otroligt smaskigt.

(Ni får ta min smaknot med en rejäl nypa salt och skepsis, som den novis jag är. Men jag tänker att annars får jag ju aldrig några reaktioner eller andra åsikter om jag inte vågar publicera mina egna :) Det blir min första publicerade smaknot här på forumet då.)
 

gece

Man vänjer sig.
Öppnade en flaska Punt Road pinot noir 2017 nyss, det första jag kände när jag luktade på vinet är en tydligt sur doft. Förvånansvärt likt en suröl vilket var det första jag tänkte på när jag doftade på det, smaken är också åt det sura hållet. Bör man gå tillbaks med vinet?

"Sur" är en svår doft eftersom man inte känner syra på doften, så vad som avses varierar (och "surt vin" används förvånansvärt ofta för att beskriva vin nästintill befriat från syra). Sen är ju Pinot en ganska syradriven druva så att den smakar surt är inte konstigt..

Själv hittar jag inte sällan surölstoner i riktigt, riktigt bra pinoter (Bourgogne Grand Cru etc). Jag tycker det smakar gott och har aldrig hört någon tycka att just de flaskorna har något fel (tvärtom).

Borde inte ha varken sur doft eller smak. Låter som att det har bildats vinäger, vilket kan hända om flaskan stått öppen ett par dagar, men vad jag förstår i ditt fall så är flaskan nyöppnad. Du skall absolut gå tillbaka med flaskan.

Ja är det vinäger ska man definitivt gå tillbaka! Är man osäker vad det är för fel och inte gillar det, gå tillbaks också.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Öppnade en flaska Punt Road pinot noir 2017 nyss, det första jag kände när jag luktade på vinet är en tydligt sur doft. Förvånansvärt likt en suröl vilket var det första jag tänkte på när jag doftade på det, smaken är också åt det sura hållet. Bör man gå tillbaks med vinet?
Om vinet upplevs defekt bör du reklamera oavsett om du kan bedöma defekttyp eller ej. :)
 

Magikern

Medlem
Jag har inte provat årgång 2015. Däremot så har jag provat den första årgången av det här vinet som var 2006. Provades dels på plats när det var nybuteljerat, och sedan några gånger därefter, senast vid en BYOB med "Malmögänget", där jag tog med mig en flaska. Tror att det var Daniel A som publicerade smaknoter.
06:an och några årgångar därefter var gjort på 100% Mourvedre. När jag besökte mas de Boislauzon i juli 2018 så berättade de att man övergått till att "lätta upp" Tintot med lite andelar Grenache, men det är fortfarande dominerat av Mourvedre (tror att man idag ligger på 85%)
En bra producent som gör mycket kraftfulla viner, och en Cuvée som är dominerat av Mourvedre borde passa den här producenten om man vill visa upp mycket kraft i sina viner! Jag tycker om deras viner, men kan förstå om de ibland kan krocka med bilden av en mainstreem CdP!

Jag har provat 2010 tidigare (Mattias Schyberg tog med på BYOB) och den var mycket lovande men lite väl ung kanske.
2015 tappade tyvärr i glaset efter att jag skrivit mina noter och jag ångrar inte att jag inte lade en flaska i källaren. Det finns mycket som är bättre för 700 spänn.
 

jrick

Medlem
Visa bifogad bild 17308

G. Descombes Régnie 2016

Klarröd lätt lila färg.
Doft mörk, köttig, sval källare, vanilj.
Röd frukt, lätt josighet, fräsht med otroligt mjuka o fina tanniner i jättebra balans. Senare salt, lite saltlakrits och grus. Bra vin och otroligt smaskigt.

(Ni får ta min smaknot med en rejäl nypa salt och skepsis, som den novis jag är. Men jag tänker att annars får jag ju aldrig några reaktioner eller andra åsikter om jag inte vågar publicera mina egna :) Det blir min första publicerade smaknot här på forumet då.)
Det var en väldigt välskriven not och jag kan känna igen hur jag brukat uppleva Descombes Regnié även om jag inte köpt 2016 ännu!
 

Nyllet

Medlem
2017 Quinta de Couselo Rias Baixas Turonia

Somrigt fräch doft med krusbär, blommighet och mineralitet. Persika, lime och hög syra gör det hela perfekt till det varma vädret. Kroppen är rund och mysig, vilket får mig tro att lite ek har varit involverad i processen, men när jag kollar leverantörens uppgifter så ska den dock vara lagrad på ståltank.

Någon annan som testat och här en förklaring?
 
Toppen