Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

BallyJ

Medlem
Mmm, -15 tyckte jag också var fantastisk. Men -16 klart sämre. Köpte du någon av den?
Funderade på att köpa 2016 men efter att läst samma sak som du bekräftar valde jag att avstå. Funderar istället på att fylla på lagret av 2015 från Spanien där även magnum finns kvar och känns klart lockande.
 

Adamanko

Medlem
Tänkte plocka fram lite finvin till fotbollen. 2015 Paul Jaboulet Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert men den var helt stängd när jag öppnade den och hade inte tid för att vänta in den så jag hällde den tillbaka i flaskan.

Korkade upp en gammal trotjänare istället. Substance Cab Sav-16. Iofs min första -16 men har verkligen tyckt att -14 och -15 levererat högt över sitt pris. Den här ger mig grön paprika i början. Efter ett tag kommer söt frukt, åt plommonhållet och efter ytterligare ett tag den typiska tobaken. Den levererar helt ok men inte som tidigare årgångar som jag kommer ihåg det. Både -14 och -15 gav jag 90. Den här får nöja sig med 87-88 istället. Fortfarande helt ok bang for buck.
 

BallyJ

Medlem
Domaine Santa Duc Gigondas Clos Derrière Vieille 2016

Okidoki. Södra Rhône. 2016. Gigondas. Hypad till skyarna (95p) av @Adamanko om jag inte missminner mig.
Var den så god? ...njaaaeee... nästan!

Första dagen lite sluten men jäklar vilken kraft!
Andra dagen öppnar den sig och mumma! :p

I näsan är det körsbär och lingon. Lakrits och tobak. Hint av vanilj. Frukten är sval... elegant.
I munnen är det läckra tanniner, kraftiga men inte överdrivna. Svala röda frukter. Hö och tobak. Svartpeppar och ceder. Alkoholen märks men tar aldrig över. Tungan krullar ihop sig lite på det trevliga sättet. Växer med timmarna efter dekantering.
Denna kommer bli bra mycket bättre med sisådär 5-10 år på rygg tänker jag. Måste skaffa fler! Finns några kvar, så först till kvarn!

Ikväll 92p potentiellt ngr till med tiden...

Happy now!:D

Visa bifogad bild 17330
Riktigt fin anrättning för dekantering, är det något man kan komma över i handeln idag?
 

Daniel A

Administratör
Jag körde en väldigt spontan BYOB igår (inbjudan gick ut i torsdags), där vi lyckades bli sju personer. Undertecknade, @David Nilsson , @Vinocognito och @Ludvig O från forumet, och tre övriga jag drog in. Vet att det är fredag när det blir 14 viner på sju personer!

Flight 1: Bubbel
DSC_1133.JPG

NV Pertois-Lebrun Champagne Grand Cru Exaltation Blanc de Blancs Brut
(12-bas)
Expressiv, smör, gula äpplen, något godisaktigt. Bra syra, ganska rund. Smakar musselbuljong, citron och lite anis. 87p. Gissade BdB från 2010.

NV De Sousa et Fils Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Brut Réserve
(08-bas, deg 17, flightvinnare)
Citrus, kalk, gröna äpplen, kolasnören. Oförlöst på tungan. Ett mycket seriöst och kompakt vin som har allt att vinna på lagring. Väldigt sträv och torr, men hög syra. 89+p. Gissade på odlare och druvblend (ch/pn) från 2013. Prickade inte ens producenten efter att de avslöjats att de höll till i Avize. Pinsamt Daniel, pinsamt.

2017 Aphros Vinho Verde Phaunus Pét Nat
Öppen, cola, lakrits, apelsinskal, lite röda bär. OK syra, rund, lite väl sockrig. Mycket lättdrucket, men ganska enkelt. Bersåvältare. 85p. Gissade icke-champagne - tänkte Italien.

Flight 2: Vitt
DSC_1135.JPG

2017 Bodegas Ponce Manchuela Reto
Mitt vin. Tropisk frukt, lychée, kokos och kiss. Fet, avrundad (men åt det högre hållet) syra. Något bittert avslut. Intressant, men går inte hela vägen. Vad händer med lagring? 87p.

2017 Grace Winery Koshu Private Reserve Yamanashi
Väldigt lätt i färgen. Krusbär, lime, gräs och något märkligt sött. Tunn, fadd syra. Smakar melon och melonskal. Tappar oerhört mycket med luft och värme. 77p. Gissade på 2017 Koshu... drack den under majs månads dela-en-pava, och kände igen det ganska snabbt.

2016 Cà dei Frati Garda Classico Pratto (flightvinnare)
Skumbanan, tropisk frukt i massor, parfymerat och blommigt aromatiskt. Mycket intensiv och expressiv doft! Extremt fruktigt på tungan, med balanserande syra. Känns rund och fyllig. Finns en ganska markerad restsötma. Mycket bra! 89p. Var helt lost på den här, även om jag tidigt fick Italien-vibbar, utan att egentligen veta att man kunde göra sådana här viner i Italien (den höga syran och restsötman talade för kallare område, men den tropiska frukten och värmen talade för varmare). Intressant vin!

2017 Ktima Ligas Roditis
Orange. Stök. Stall, svett, gult godis, havsvatten. Smakar havsvatten med apelsinskal i. Hög syra. Riktigt intressant och väl ihopsatt orangevin. 89p och min favorit i flighten. Gissade Friuli.

2016 Domaine Léon Barral Blanc
Mitt vin. Väldigt mörk färg. Luktar “tungt” som attan, persikor, aprikos, söt och övermogen frukt (inkl. något ruttet), vingummi, mycket honung (flytande som fast, ren som smutsig, allt från raps till ljung), ingefära. Mycket komplext doft! På tungan leverarar det inte lika bra, tyvärr. Mycket av samma, men känns inte som att det håller ihop så bra. Väldigt tungt och sötfruktugt (samtidigt som det är helt utjäst), återhållsam syra, något angenämt bittert avslut. 89p. Unda vad som händer med tid? Jag gillar Barral, och det här vinet har lika mycket (ganska till och med mer) personlighet än de röda vinerna.

Flight 3: Rött, del 1
DSC_1136.JPG

2008 Georges Vesselle Coteaux Champenois Bouzy Rouge Grand Cru
Gummi, något återhållsamt men öppnar upp, torkade jordgubbar, mycket lingon och andra sura röda bär. På tungan är det mer av samma. Väldigt hög syra, med fin strävhet som komplement. Inte så komplext, men oerhört charmigt. 89p. Trodde pinot (med garderingsgissning på Passe-Tout-Grains), men vandrade över halva världen och hela Frankrike innan poletten föll ner!

2013 Bodegas Ponce Manchuela Pino (flightvinnare)
Mitt vin. Något kemiskt, marsipan, jord, chark, sötlakrits, mörka röda bär. Hög syra och väldigt pigga tanniner. 89p. Blev något förbryllad av den här - första “äldre” Poncen jag dricker, och det beter sig inte riktigt som jag väntat mig. Mina tankar blev bekräftade när bordet väl kommit till Spanien och @David Nilsson uttrycker “ja, men det kan ju i alla fall INTE vara Ponce!”.

2014 Cantine Povero Barolo Priore
Röda bär, körsbärskärnor och sedan var jag tydligen ett så drygt as att jag skrev “italiensk parfym, nebbiolo ‘12” och inget mer. 87+p. I vanlig ordning så är Barolo gott och bra (och lite för ung).

Flight 4: Rött, del 2 - dräparflighten
DSC_1137.JPG

2012 Domaine Bois de Boursan Châteauneuf-du-Pape Cuvée des Félix
Tungt, viol, bläck, kött, chark, smuts, mörka bär. Mycket expressivt. Smakar brända örter (stulen not, men så jävla träffande), grön chili, mörka bär och allmänt kryddigt. Strävt som attan, och lite angenäm hetta. Mycket bra. 90p. Minns ej gissning. Tror jag var ganska nära? Châteauneuf fortsätter att imponera!

2011 Marco Mosconi Amarone della Valpolicella (flightvinnare och WOTN (5 röster))
Extremt tilltalande doft! Örter, undervegetation, torkade röda bär, lite plommon (färsk och torkade), blod, snygga fat, lagerblad. Käftsmäll i munnen! Smakar på många sätt som det luktar. Sandpapper på tungan. Alla reglage på topp, vilket skapar balans. 92+p. Doftmässigt var jag genast inne på kraftig Bordeaux. Tyckte inte smaken stämde helt och hållet, men gissade på 2005 Bordeaux, med andragissninng på supertoscanare. Höll fan på att trilla av stolen när det avslöjades som en Amarone, med 16 % alkohol dessutom!?!? Här fick jag trycka i mig en hel ödmjukhetspaj, wow.

1995 Tedeschi Recioto della Valpolicella Classico Capitel Fontana (2 wotn-röster)
Mycket tjockt och mörkt (med bruna kanter). Körsbär och körsbärskärnor, cognac, målarlåda, sviskon, fikon, blåbärsmarmelad. Expressiv doft! Bra syra, balanserad sötma. 90p. Gissade på 10 år gammal Recioto.

Tack för att en bra och trevlig provning! Nästa gång ska jag försöka att ta fram de stora kanonerna, @Vinocognito !
 

LeChat

Medlem
95D98CD4-26C3-4FF2-99B1-FC18D2A82E40.jpeg

2000 Château Poujeaux


Härlig doft av en bordeaux som visar både ungdom och mognad på ett positivt sätt. En fas som jag brukar gilla. Elegant i stilen och riktigt smaskens! Syrorna drar skönt, de är bättre än vad jag förväntade mig. Tanninerna finns där men hamnar i skymundan bakom syrorna.

Poujeaux, denna enkla Moulis-en-Medoc har jag köpt ganska länge och tycker att man alltid får en bra bordeaux till ett hyggligt pris även om senaste årgångarna legat lite högt.
(Tror t.o.m att jag kan ana vissa likheter med 2003 Leoville Barton, ett vin som jag gillade oerhört mycket.)
Ska grilla en rejäl bit ryggbiff ikväll med bea och pommes, då kommer denna bli kanon. :)
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
BEB8E3FC-FF01-4A28-8812-189C053B0BE7.jpeg

Macon Milly-Lamartine Clos du Fore, Domain Cordier 2017

Riktigt bra Bourgogne för rimliga pengar, 189kr. Honungsmelon och persikor tillsammans med högt tryck i syran, rejäla ektoner, smör och mineraler. Funkar riktigt bra idag men kommer utvecklas bra några år i källaren. 89p (+)

Skall försöka komma över deras Pouilly Fuissé, Vieilles Vignes som släptes samtidigt. Känns som en bra producent.
 

Gradin

Medlem
Visa bifogad bild 17347
Macon Milly-Lamartine Clos du Fore, Domain Cordier 2017

Riktigt bra Bourgogne för rimliga pengar, 189kr. Honungsmelon och persikor tillsammans med högt tryck i syran, rejäla ektoner, smör och mineraler. Funkar riktigt bra idag men kommer utvecklas bra några år i källaren. 89p (+)

Skall försöka komma över deras Pouilly Fuissé, Vieilles Vignes som släptes samtidigt. Känns som en bra producent.

Dricks just nu, fin varm frukt och exotiska toner med en härlig smörighet, tycker detta ger väldigt mycket för den lilla pengen.
De 100 åriga stockarna levererar riktigt bra.
Skulle säga att denna ger ännu mer och vinner absolut på 3 år minst i källaren!
15619153279709181127603643221166.jpg
 

Jonas Sand

Medlem
Dricks just nu, fin varm frukt och exotiska toner med en härlig smörighet, tycker detta ger väldigt mycket för den lilla pengen.
De 100 åriga stockarna levererar riktigt bra.
Skulle säga att denna ger ännu mer och vinner absolut på 3 år minst i källaren!
Visa bifogad bild 17349
Tack för tipset. Två beställda. Saknar lite fetare vita i skåpet. Perfekt tillfälle att utöka det och känna mig för.
 

M.Grape

Medlem
Josetta Saffirio Barolo 2010. Tre år sedan jag öppnade förra flaskan av detta trevliga vin. Fortfarande ungt och vitalt med pigga härliga syror och riviga tanniner även om de kanske balanserats något. Öppnade flaskan i fredags kväll och drack den i omgångar under hela helgen, (dekadent nog sista skvätten till söndagens lunchcarbonara) öppnade sig något under dagarna utan att få överdrivna oxidationstoner. Dofter av rosenvatten och murket ädelträ, angenämt om än återhållet. Kompakt rödblå färg, mer som en Bordeaux än Barolo. Fina fruktiga smaker av blå plommon, torkade tranbär, rött äppelskal men även med dovare toner av rökt renhjärta, vedbrasa och blöt sand som tonar ut i en ganska lång eftersmak. Gott och spännande men hade nog kunnat ligga några år till. 2008 och 2010 var bra men de senaste årgångarna av vinet har inte riktigt nått upp till den nivån, ser däremot fram emot 2015.
20190629_224249.jpg
 

Trydebull

Medlem
2007 Roda I Reserva
Flaska 104897 av 115607 buteljer med volym mellan 0,75 och upp till 6 liter.

20190701_162958.jpg


Jag har varit lite för äventyrlig de senaste veckorna och fått lite för mycket plonk längs vägen. Lite synd kanske för varje tillfälle att dricka vin bör ju egentligen innehålla bra vin. Tillfällena är ju trots allt begränsade. Nåja. Ibland hittar man ju en bra flaska längs vägen också. Så här det dock inte blivit den här gången.

Men det här är en habil producent. Och min lokala huvudlangare, som latent glömmer uppdatera sina källarflaskors priser när åren går, hade ett gäng 2007:eek:r där nere. Jag har ingen lagringskapacitet att tala om på Iberiska halvön så jag har lagt undan några till på plats hos honom men tror inte att jag släpar hem några till Sverige. Även om priset, 30,25 euro/pava känns lockande...

Det lite märkliga är att jag generellt har lite problem med Tempranillo. Ffa 100 % Tempranillo. Dvs potentiellt det mesta från Rioja och Ribera. Men, som vanligt är man dyr i smaken och tycker verkligen att lite högre prislapp ger utdelning...

Det här är helt klart en värdig representant för appelationen och ett bra vin. 2007 var ju inte helt enkelt år i Spanien men de flaskor jag druckit har varit klart över snittet!

Klar men mörkt röd i färgen

Doften är kraftfull och eldig med smaksprängda körsbär och inslag av viss sälta, nygarvat läder, lite hästskit, färskt svenskt ädelträ och lite vanilj.

Smaken är kraftfull, tydligt körsbärig men inslag av ek, vanilj och mörk högoktanig chocklad. Eldig även här utan att det är en alkohol som stör, men lite lite tunn längst bak om man nu ska anmärka på strukturen.

Objektivt tycker jag att det här är värt 93 med minst ett plus efter. Även om jag personligen kanske inte ligger riktigt där.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
xrhFxts.jpg

2016 Melville Estate Chardonnay
Till ett glödstekt torskryggsknyte med brynt smör och färskpotatis kunde man inte hitta ett bättre typ av vin. Jag förväntade mig ett ganska överdrivet och överfatat vin (fördomar jag vet, fastän jag druckit mängder av bra och balanseradef jänkar-chardonnayer) men blev glatt överaskad! Mängder av äppeltoner och mogen gul frukt. Vanilj, honung och lite brödighet infann sig bra tillsammans med lite syrliga citrustinfluenser, lite limezestigt. Jag tycket man fick det mesta av det man kan få om man korsar en Bourgogne med en svulstig popcorn-amerikanare; fin balans och lite nedtonad fatighet fast med behållningen av fruktkroppen! Superfräsch och för jäkligt bra till maten! 91p
 

LeChat

Medlem
0893CD42-D724-4EEA-8352-142E33558333.jpeg

2013 Argiano Brunello di Montalcino


Med franska preferenser så tycker jag att Brunelloviner går åt antingen mer fatad bordeauxkaraktär eller åt det lättare, eleganta bourgognehållet där den rena frukten är framträdande. Som i Argiano t.ex.

Lätt är den, men jag tycker inte att den är mesig eller innehållslös. Utan god, lättdrucken med en lite söt frukt och läskande italienska syror. Lite i yngsta laget möjligen men ett charmigt och bra matvin. Här tänker man både pasta & pizza på röd- och vitrutig duk. Buon appetito!
 

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 17361
2013 Argiano Brunello di Montalcino


Med franska preferenser så tycker jag att Brunelloviner går åt antingen mer fatad bordeauxkaraktär eller åt det lättare, elganta bourgognehållet där den rena frukten är framträdande. Som i Argiano t.ex.

Lätt är den, men jag tycker inte att den är mesig eller innehållslös. Utan god, lättdrucken med en lite söt frukt och läskande italienska syror. Lite i yngsta laget möjligen men ett charmigt och bra matvin. Här tänker man både pasta & pizza på röd- och vitrutig duk. Buon appetito!
Kul!
Har inte provat den ännu men låter ju lovande. :)
 

Daniel A

Administratör
DSC_1139.JPG


1959 Domaine Bourillon Dorléans, Vouvray Sec
Mmmmmmm gammal Vouvray! Mycket pigg sådan också. Subtilt i näsan, med mycket honung, burkchampinjon, blöt jord, nötter, torkade äpplen, och lite nyponmarmelad. Påminner lite om gammal tokaji faktiskt (speciellt nyponen). I munnen är det ta-mig-fan perfekt balans - givetvis en grov överdrift men vinet har nått sin peak såhär vid 60-årsstrecket! Det är mycket honung, nötter, stekt svamp, och oolongte. Smakar ärligt talat lite ängsyra också, vilket är första gången jag hittar det i vin. Syran är polerad och fin och ligger perfekt "i mitten". Något fet, vaxaktig, munkänsla. Ett fantastiskt vin. Jag har druckit bättre och jag har druckit sämre Vouvray med liknande ålder. Jag hade önskat lite mer intensitet här, men men. 93p är det lätt värt.
 
Bra kväll hemma - det är ju ändå onsdag!

Skall ju erkännas att det också är semester (och första posten här).

CndP 2007 må ha varit en årgång som varit kontroversiell men med tidens tand måste det sägas att Bob spikade den.

Först - 2009 Shibumi Knoll Chardonnay som för ett par år sedan kändes trött nu kommit tillbaks i andra andningen och levererar stort (96p).

2007 Clos des Papes har varierat och fortsätter att göra så. Ikväll bra men med massor av brett först, sedan mer kirsch och syltiga toner av hallon, lakrits samt tropisk frukt (95p).

2007 Domaine De La Janasse Vieilles Vignes har alltid varit ett av årgångens bästa viner och fortsätter att vara så. Massor av röda bär och frukt. Supersyltiga hallon och chokladdränkta jordgubbar med vaniljkräm - gott som godis (97p).

IMG_0045.JPG
 
Toppen