Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mats

Gone todash....

Attachments

  • IMG_2034.JPG
    IMG_2034.JPG
    60,7 KB · Visningar: 316
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ensam har man plockat fram Coravinen och gått lös...
Sassicaia 2015 (95 poäng idag)
Francois Ravenau Chablis 2015 (91 poäng idag)
Chateau de Beaucastel Rouge 2016 (91.... för lite tid i glaset)
R. Lopez Heredia Cubillo 2009 (Bara rolig)

För trött för bilder.. För trött för noter. Men tacka fan för att det finns individer som viger sitt liv åt att ge oss upplevelser för livet.
 
Last edited:

henrikh

Medlem
Igår kväll öppnade jag och en vän första flaskan av 6 som ska drickas i omgångar, en vare år. Vet inte om det är ett för enkelt vin att testa utvecklingen på den men det var mitt bidrag då han bjöd på ett franskt rhon vin i samma prisklass.

Jag gillar vinet. Bra tryckt. Mycket lakris, rosor, mörka bär och lagom med tanniner. Fin färg lite mer rostfärgat än det rhon han bjöd på.

Köpte 6 flaskor för ca ett år sedan. Så legat i ett år i vinkylen. Årgång 2012
 

Attachments

  • 867108E6-C15E-4ECB-BBEE-2D354E7E7D35.jpeg
    867108E6-C15E-4ECB-BBEE-2D354E7E7D35.jpeg
    57,2 KB · Visningar: 244

jrick

Medlem
Guillaume Gilles Côtes du Rhône Les Peyrouses 2010

CdR på steroider! :p

När jag öppnade flaskan och hällde upp första glaset blev jag orolig, var en ganska obekväm svårdefinierad kemikalisk doft som störde men efter en liten halvtimme hade den vädrats bort och jäsiken vad mycket annat som kom till ytan.

Svala, halvsöta körsbär i doften blandat med rosmarin, grillkol och salvia lustigt nog (brukar hitta rosmarin i Rhône). Ek finns där också, och något annat träslag jag inte riktigt hittar... eller är det grankåda?
Aja... doften lovar och smaken levererar! Svala röda bär, mängder av dem. Lätt sötma från alkoholen. Ek. Peppar. Mer salvia. Rökt paprikapulver. Fina tanniner som känns helt rätt just nu och en behaglig syra gör vinet till en väldigt trevlig upplevelse.

Är nu bortåt 8 timmar sen jag öppnade flaskan, inget behov att dekantera, tror näppe denna kommer bli bättre än just nu.

Enda flaskan men sörjer inte när man lyckas träffa dricksfönstret så bra.

91p ...nästan 92...

Visa bifogad bild 17446
Kul att du rapporterar detta, har faktiskt en flaska av detta och endast en precis som du.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Igår kväll öppnade jag och en vän första flaskan av 6 som ska drickas i omgångar, en vare år. Vet inte om det är ett för enkelt vin att testa utvecklingen på den men det var mitt bidrag då han bjöd på ett franskt rhon vin i samma prisklass.

Jag gillar vinet. Bra tryckt. Mycket lakris, rosor, mörka bär och lagom med tanniner. Fin färg lite mer rostfärgat än det rhon han bjöd på.

Köpte 6 flaskor för ca ett år sedan. Så legat i ett år i vinkylen. Årgång 2012

Jag tycker att du ska ta det lite lugnare: vänta två eller tre år mellan varje flaska så kommer det att hända mer.
 

LarsW

Medlem
Kul att du rapporterar detta, har faktiskt en flaska av detta och endast en precis som du.
Kul! Jag gillade den verkligen men är ju svag för Rhône i allmänhet. :)
Är säkert ingen jättebrådska att poppa den då den säkert håller flera år till men tror som sagt inte den kommer bli bättre än nu.

En kraftig kötträtt är nog att rekommendera vid sidan av...;)
 

Johan L

Medlem
Lismore Barrel Aged Sauvignon Blanc 2017
Från släppet 17/5. Finner både päron och exotisk frukt i en trevlig fruktighet, snyggt ackompanjerat av balanserade fattoner som känns väl integrerade med vinet. Lite (brynt) smör men inget överdrivet. Tydlig torr mineralton i avslutning. Bra vin till rimligt pris. Frågan är om man ska ta hem nån flaska till?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
När Hemköp sålde hängmörad oxfilé till 200kr kilot så kunde man ju inte låta bli. Till en coeur de filet provencale blev det att öppna en
2012 Mondot Troplong-Mondot´s andravin. Jag tror att det är 100% Merlot? 2012:eek:rna är ju ok att poppa i förtid har jag hört :rolleyes:
Jag häller alltid upp en skvätt direkt efter popp och det var ekplanka i kubik. Ner i karaff i ca två timmar vilket fick frukten att blomma ut en aning. Mörka plommon och lite blåbär, vanilj, tanniner som gör att man manuellt får plocka ner tungan från gommen. Inte riktigt i balans och finishen störs av alkohol. Trots allt sitter den som en smäck till den vitlöksindränkta oxfilén. Nästa flaska får nog dröja. Dag 2 bättre frukt och mindre tanniner men alkoholen finns kvar. 86 p med plus efter..
IMG_3255.JPG
 
M

Mouton

När Hemköp sålde hängmörad oxfilé till 200kr kilot så kunde man ju inte låta bli. Till en coeur de filet provencale blev det att öppna en
2012 Mondot Troplong-Mondot´s andravin. Jag tror att det är 100% Merlot? 2012:eek:rna är ju ok att poppa i förtid har jag hört :rolleyes:
Jag häller alltid upp en skvätt direkt efter popp och det var ekplanka i kubik. Ner i karaff i ca två timmar vilket fick frukten att blomma ut en aning. Mörka plommon och lite blåbär, vanilj, tanniner som gör att man manuellt får plocka ner tungan från gommen. Inte riktigt i balans och finishen störs av alkohol. Trots allt sitter den som en smäck till den vitlöksindränkta oxfilén. Nästa flaska får nog dröja. Dag 2 bättre frukt och mindre tanniner men alkoholen finns kvar. 86 p med plus efter..
Visa bifogad bild 17456
12-15 år för tidigt, för en snabbt drickbar årgång i Bdx:)
 

Daniel A

Administratör
En liten BYOB på Österlen för att fira att semestern dragit igång! Vet ju att det är en jävligt bra kväll när Egly är på den sämre halvan...

DSC_1145.JPG

-välkomstbubbel-
NV Charles Dufour Champagne Bulles de Comptoir
Apelsinskal, lite parfymerat och blommigt, hallon, blodapelsin och tomatkvist. Lite “skalsmak”, clementin och ganska fruktig överlag. Bra men avrundad syra. Charmig, med största minuset att den har ganska kort avslut. 88+p.
Gissade på Charles Dufour, Oeil de Perdrix. :) Nästan. Bas 2016, deg. mars 2019.

-Bubbelflight-
2002 Legras & Haas, Bdb Millésimé
Mycket smör, härsket (blåser bort) som brynt, äpple, lite gummi, brända toner, lite ljusrostat kaffe, släng av gräsmatta. Mycket expressiv och generös! Påminner mycket om en bättre Bourgogne. Smakar på många sätt som det luktar - en fyllig BdB med bra men polerad syra. Mycket bra! 92p.
Plockade druvan tidigt (skönt när saker luktar och smakar som vad det är!), men var ute och cyklade på årgången. Gissade primärt på 2009 pga generositet och att jag den första timmen missade mognadstonerna.

NV Egly-Ouriet, Rosé
Lite smutsigt, krut, röda bär, yoghurt, kokos, saltlakrits, rostat bröd. Mycket röda, syrliga bär och något “mineraligt” på tungan - med kokos och anis i eftersmaken. Mycket hög syra. Mycket fokuserat och elegant vin! Dricker fint nu, men har mycket kvar att ge. 90+p.
Mitt vin. Deg. 2015. Spikades av @Skaggs .

DSC_1147.JPG
-Vit monsterflight-
2014 Didier Dagueneau, Pouilly-Fumé Silex
Otroligt expressivt direkt och blir bara bättre under kvällen! Nässlor, krusbär, kiwi i mängder, svartvinsbär (blad som bär), tallbarr, anis, och lite fatig parfym på det. På tungan är det första som slår mig en galet hög syra, till den grad att vinet känns riktigt strävt. Mycket tropisk frukt (kiwi i mängder även här!) och krusbär tillsammans med lite mer gröna toner. Supercharmigt. 93+p.
Mitt vin. Plockades rekordsnabbt av @Skaggs - på första sniffen proklamerade han “det här är nog Dagueneau Silex!”. Det här kommer alltid vara ett speciellt vin för mig eftersom det var det första finvinet jag köpte. Har under åren blivit omväxlande besviken och lyrisk när jag druckit det, och efter den här flaskan är jag tillbaka i det lyriska träsket och får börja köpa på mig lite flaskor igen!

2016 Domaine de la Vougeraie, Vougeot 1er Cru Clos Blanc de Vougeot
Liksom flightens första vin är det här också otroligt expressivt! Gröna och gula äpplen, äppelpaj, kokos, brända toner, rostade nötter, lite smör, våt sten och tändsticksplån (blåser bort). På tungan är det kompakt, tjock frukt omringat av rostade toner. Ingen vidare komplexitet idag, men intensivt på ett sätt som ytterst få. Längden är galet lång. Riktigt hög syra för att balansera frukten. Alla reglage på topp - ett av de bästa unga viner jag druckit. 94+p.
Mitt vin. Tydlig avsändare på det här och inte svårt för sällskapet att hitta rätt. Tack till @Patrik Sellin för den lyriska noten på det här vinet tidigare i våras - hade aldrig köpt det annars.

-”vit” i ensamt majestät-
2017 Momento Mori, Give up the Ghost
Stökigt, skal, colarem, citronskal, tydlig ton av geuze. På tungan är det mer citronskal och surölskarakär. Strävt, med lite småsandiga tanniner. Mycket “rustikt” och med större personlighet än jag lyckades förmedla här. Bra matvin! 89p.
En greco di tufo från Australien. Kvällens mest svårgissade vin.

DSC_1148.JPG

-Röd flight-
2014 Horse & Plow, Pinot Noir The Gardener
Lite skitigt, röda bär, kryddigt. Svalt och återhållsamt, men mycket trevligt. Öppnar upp fint under kvällen. Ganska strävt på tungan, men med begynnande polering av alla komponenter. Riktigt bra och välbalanserat. 91p.
Minns ej gissning.

2015 Charles Joguet, Chinon Clos du Chêne Vert
Insmickrande doft av röda bär, örter, paprika och svartpeppar. Lite grusväg också. Smakar typ samma. Strävt med mycket hög syra. Bra struktur och känns som en långliggare, även om det är josigt gott redan nu! 90+p.
Gissade 2014 Chinon.

DSC_1149.JPG

-sött avslut-
2018 Mortellito, Moscato Tiraciatu Passito
Apelsinskal, apelsinmarmelad, aprikoskräm, honung, något bittert. Tung slagsida åt olika varianter på apelsin. I munnen mer apelsin, men här mer åt godishållet - hårda karameller, typ. Med något angenämnt bittert runt sig. Vuxengodis! :) Bra sötma, polerad syra. 89p.
Gissade på sött från Occhipinti. Fast hon gör tydligen bara ett rött sött, så det var ju fel. Men rätt ö i alla fall!
 
IMG_4342.JPG


Några frågetecken som rätades ut igår:

Frederic Cossard Bourgogne Blanc Bigotes 2017
efter en liten diskussionstråd här på forumet med @Jele och @Silenos blev det tillfälle att prova Monsieur Cossards enklaste Bourgogne Blanc "de bigotta". Hade inga direkta förväntningar men detta var mkt bra! Rätt mycket Jura på doften, kändes helt befriad från ek, samtidigt saknar den inte kropp eller intensitet, med fin syra och rak lång eftersmak. 89 poäng. Litet mindre fokuserad i munnen dag 2, men drick nu och spara inte flera år så är det inga problem.

Mastroberardino Taurasi Radici Riserva 2006
A propos @Mattias Schyberg inlägg om viner som är halvvägs mellan ungdom och ålderdom så är detta helt rätt i drickfönstret med dessa utgångspunkter. Komplex bärighet och väl integrerade dofter, med moccha och mörka bär. Mjukt kryddig ansats men stram ryggrad. Inte särskilt lång eftersmak. Blev bättre efter flera timmars luftning. 92 poäng. Riktigt bra till grillat lamm som mjukade upp den litet småhårda syran. Har köpt ett par Mastroberardinoviner och kanske inte riktigt tyckt att det varit värt besväret (minst tio års lagring) eller kostnaderna, men detta var riktigt bra. [Edit: verkar ha gillat just riservan flera årgångar än denna, t.ex 2007 och 2005]

Lilian Syrah 2015
Mjölkchoklad, följt av rökt korvskinn och sen intensivt sötbärig i munnen, följt av en lång kryddig eftersmak med salmiak och tjära och liten eldighet. Det vin som hade mest intensitet och det var enormt välbyggt, men jag får litet känslan av att tjäran är på väg att ta över. Kanske hade varit bättre dricka direkt när den släpptes med all fruktighet och söt ekfatsvanillin skruvat till max, eller vänta tio år till och se om det mjuknar? 90 poäng. Tror inte det blir påfyllning, men riktigt kul att ha testat.
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
IMG_20190708_195229.jpg

Följer @petterkalle och öppnar ett andravin från st emilion från en uddaårgång till en extraprisfile. 2011 Virgine de Valdandraud har en kraftfull doft med tobak, tjära, trä och violer. I smaken finns det mer svarta vinbär än plommon, rejält med cigarr, ceder, färsk fänkål och viol. Klart mer kraft än elegans, men saknar inte charm. Ek och tanniner är fortfarande tunga, men frågan är ändå om inte vinet är nära sin topp? 90p
 

Vingubben

Medlem
248AD74C-C097-4961-8B78-751AC4606A8E.jpeg

2016 Les Salins, Berthollier, Chignin-Bergeron

Tror det är första gången jag dricker ett vin från Savojen. Petrolium, tallbarr och vita vinbär i doften. Mycket fetma och en explosion av smaker. Honungsmelon, citron, grapefrukt, polkagris, alkohol och en ordentlig beska, samtidigt helt avsaknad av syra. Komplext vin som funkade utmärkt tillsammans med färsk brie och getost, men som för sig själv nog är en vattendelare. Frugan hatade det men jag blev förtjust. 88p
 
Toppen