Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Adamanko

Medlem
Jag vill skilja på att kvalitet (åtminstone i teorin) är något mätbart och absolut men tycke och smak är individuellt och känslomässigt. Jag försöker bedöma dessa separat även om det är svårt. Standardexempel för mig är Coca Cola som jag tycker är mycket gott men knappast är en kvalitetsdryck. I vinvärlden tycker jag Guigals Cote du Rhone Blanc är jättegod men anser att kvaliten inte håller måttet fullt ut.
En fullvärdig vinkännare bör kunna säga "Detta vinet har en utmärkt kvalitet men jag tycker personligen inte om det" eller tvärtom.
Vad är bristen av kvalité i Guigalen - och vad är det du tycker om?
 

grappa

Medlem
Vad är bristen av kvalité i Guigalen - och vad är det du tycker om?
Smaken är härlig (åtminstone de två årgångar jag testat) men lite för anpassad för att passa många. Vad gäller kvaliten så är den kort i smaken, dör lite för snabbt i glaset.
Sen provade vi den i bra sällskap vid ena tillfället både röda och vita Guigals Cote du Rhone mot Guigals Hermitage. Kanke lite orättvist men smakmässigt stod den vita upp för mig som godare men klart sämre kvalitet.
 
Visa bifogad bild 17516
JL Chave selection Hermitage Blanche. Djupt guldgul färg. Doft av blommor, mogna äpplen, en aning bivax. Smak av cideräpplen, lätt beska, lite bivax, lång eftersmak, låg syra. Ett härligt vin. Tycke och smak 93 p, kvalitet 90 p.
Enligt importörens hemsida (om 2015) så är det ett vin som bör konsumeras inom 3-4 år eller vänta ut en tunnel och dricka efter 8-10 år. Definitivt ute ur tunneln.
Håller med, detta är verkligen en favorit och ett av de bättre vita vinerna från norra Rhône som jag druckit. Drack 2008an för två år sedan och den var fantastisk redan då, även om man anade att den bara skulle fortsätta växa. Och det är bara négociant-versionen...
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Smaken är härlig (åtminstone de två årgångar jag testat) men lite för anpassad för att passa många. Vad gäller kvaliten så är den kort i smaken, dör lite för snabbt i glaset.
Sen provade vi den i bra sällskap vid ena tillfället både röda och vita Guigals Cote du Rhone mot Guigals Hermitage. Kanke lite orättvist men smakmässigt stod den vita upp för mig som godare men klart sämre kvalitet.

Klart att det kan finns en skillnad mellan kvalitet och hur gott ett vin är. För att krångla till det finns det förstås också pris att ta hänsyn till. Alla parametrar är förstås väldigt korrelerade med varandra men det finns förstås skillnader på enskild nivå... vem vill inte dricka viner som är goda med bra kvalitet till ett bra pris. Men så är ju inte alltid fallet. Av de viner man druckit under min livstid finns det förstås viner man druckit som inte alltid når dessa kriterier... förhoppningsvis når det ett av dem
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Klart att det kan finns en skillnad mellan kvalitet och hur gott ett vin är. För att krångla till det finns det förstås också pris att ta hänsyn till. Alla parametrar är förstås väldigt korrelerade med varandra men det finns förstås skillnader på enskild nivå... vem vill inte dricka viner som är goda med bra kvalitet till ett bra pris. Men så är ju inte alltid fallet. Av de viner man druckit under min livstid finns det förstås viner man druckit som inte alltid når dessa kriterier... förhoppningsvis når det ett av dem

Sedan är det ju vanligast att minst två av kriterierna är uppfyllda eller ingen ... sedan är det vanligast att alla kriterier är uppfyllda mellan 250 kr och 1000 kr... men det finns förstås undantag i alla prisklasser och beroende på vintyper och härkomst
 

Adamanko

Medlem
Smaken är härlig (åtminstone de två årgångar jag testat) men lite för anpassad för att passa många. Vad gäller kvaliten så är den kort i smaken, dör lite för snabbt i glaset.
Sen provade vi den i bra sällskap vid ena tillfället både röda och vita Guigals Cote du Rhone mot Guigals Hermitage. Kanke lite orättvist men smakmässigt stod den vita upp för mig som godare men klart sämre kvalitet.
Det där är en intressant diskussion - vad är kvalité. Jag tackar för svar. :)
 

Magikern

Medlem
Jag vill skilja på att kvalitet (åtminstone i teorin) är något mätbart och absolut men tycke och smak är individuellt och känslomässigt. Jag försöker bedöma dessa separat även om det är svårt. Standardexempel för mig är Coca Cola som jag tycker är mycket gott men knappast är en kvalitetsdryck. I vinvärlden tycker jag Guigals Cote du Rhone Blanc är jättegod men anser att kvaliten inte håller måttet fullt ut.
En fullvärdig vinkännare bör kunna säga "Detta vinet har en utmärkt kvalitet men jag tycker personligen inte om det" eller tvärtom.

Bra idé att ha olika betyg för kvalité och personlig upplevelse. Att bena upp det i attack, mellansmak och eftersmak är en rätt bra idé. Vissa viner smakar väldigt gott och har hög intensitet och lång eftersmak men man glömmer att det är samma smaknyans som dominerar hela tiden. Framför allt om doften är väldigt parfymerad.

Andra viner kan ha tydliga smakförvandlingar men man stör sig på reduktiva toner, beska, överdriven ek och dyl.
 

Sigdarve

Medlem
Drack ett par glas Marques de Murrieta 2015 nyss. Det var nog riojaviner som satte fart på mitt vinintresse på 80-talet. I modern tid så gillade jag också viner gjorda på tempranillo, tyckte de kändes mjuka. Men nu har jag nog ändrat åsikt om vinet. Tycker tampranilloviner känns jolmiga. SB skriver så här, "Viner av tempranillo hamnar ofta i smaktypen kryddigt & mustigt". Vet inte om jag håller med om det riktigt. Tyckte vinet kändes tunt och jolmigt.
Den var bättre dagen efter. Men det är nåt bett som fattas för min smak.
 

LeChat

Medlem
FC55A5ED-DBC1-401B-9643-AC60767E0BE4.jpeg

1991 Château Phélan Ségur


1991 är ju inte känd som en bra årgång i Bordeaux. Men när jag nu på kort tid öppnar ytterligare en flaska och konstaterar att detta är riktigt gott och har mycket mer plus än minus när det gäller kvaliteten, så blir man ju lite ödmjuk inför tanken att sortera viner som bra eller dåliga beroende av årgången.

Intrycken i doft och smak säger att detta skulle kunna vara minst 10 år yngre och har spänst, bra bett och frukt kvar. Avslutet visar lite mogna drag av röda äpplen, choklad och toffé.
Nu tror jag inte att alla 1991 från Bordeaux är så här bra, men man får sig en tankeställare. Vilka är de bra flaskorna efter 20- 30 år? Vi är ju många, inklusive jag själv, som är petnoga med vilka årgångar vi stoppar i källaren. Stora årgångar med stora prislappar.

Ett annat exempel är från en champagneprovning i Malmö med ett gäng trevliga människor från Fine Wine. Kvällens vinnare, och kanske den godaste champagne jag druckit, var en 1997 Cristal. 1997?? Inte för att -97 är ansedd som en dålig årgång men inte heller någon som man tror ska kunna nocka en så fullständigt. Men den var fantastisk!
Slutsatsen måste bli att inte lita för mycket på falska profeter, att inte döma ut årgångar som dåliga, där kan finnas riktiga guldkorn. :)
 

Magikern

Medlem
Visa bifogad bild 17523
1991 Château Phélan Ségur


1991 är ju inte känd som en bra årgång i Bordeaux. Men när jag nu på kort tid öppnar ytterligare en flaska och konstaterar att detta är riktigt gott och har mycket mer plus än minus när det gäller kvaliteten, så blir man ju lite ödmjuk inför tanken att sortera viner som bra eller dåliga beroende av årgången.

Intrycken i doft och smak säger att detta skulle kunna vara minst 10 år yngre och har spänst, bra bett och frukt kvar. Avslutet visar lite mogna drag av röda äpplen, choklad och toffé.
Nu tror jag inte att alla 1991 från Bordeaux är så här bra, men man får sig en tankeställare. Vilka är de bra flaskorna efter 20- 30 år? Vi är ju många, inklusive jag själv, som är petnoga med vilka årgångar vi stoppar i källaren. Stora årgångar med stora prislappar.

Ett annat exempel är från en champagneprovning i Malmö med ett gäng trevliga människor från Fine Wine. Kvällens vinnare, och kanske den godaste champagne jag druckit, var en 1997 Cristal. 1997?? Inte för att -97 är ansedd som en dålig årgång men inte heller någon som man tror ska kunna nocka en så fullständigt. Men den var fantastisk!
Slutsatsen måste bli att inte lita för mycket på falska profeter, att inte döma ut årgångar som dåliga, där kan finnas riktiga guldkorn. :)

Det låter som du provade "wine of the vintage"! ;) Även Latour och Petrus t.ex. lär ju ha producerat mediokra viner 91. Jag är ingen expert dock. :)
 

LeChat

Medlem
Det låter som du provade "wine of the vintage"! ;)
Nej det var det nog inte, men väldigt bra hur som helst vilket förvånar.
Även Latour och Petrus t.ex. lär ju ha producerat mediokra viner 91.
Nu dricker jag inte såna dyrgripar som du nämner men kan mycket väl tänka mig att det finns några producenter till från Medoc som presterar bättre än årgångens rykte.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2008 Tegernseerhof Kellerberg Riesling Köpte en flaska för att prova. När kan man annars köpa färdigmogen riesling för löjligt låga 199.-? Hur var den då? Jo, alldeles...alldeles underbar! Näsan full av oljig petroleum och honung. I munnen snustorr våt kalksten, mogen frukt av persika och apelsinskal. Bra syra. Precis så torr som jag vill ha de flesta rieslings. Och mogen! Ett veritabelt fynd för prislappen. Åter på webblagret så en låda beställd :p 90p
IMG_3268.JPG
 

Sebran

Medlem
2008 Tegernseerhof Kellerberg Riesling Köpte en flaska för att prova. När kan man annars köpa färdigmogen riesling för löjligt låga 199.-? Hur var den då? Jo, alldeles...alldeles underbar! Näsan full av oljig petroleum och honung. I munnen snustorr våt kalksten, mogen frukt av persika och apelsinskal. Bra syra. Precis så torr som jag vill ha de flesta rieslings. Och mogen! Ett veritabelt fynd för prislappen. Åter på webblagret så en låda beställd :p 90p
Visa bifogad bild 17526

Tack, ska lätt plocka upp en efter jobbet idag och testa, har ju heller aldrig druckit 11 år gammal riesling :D
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2008 Tegernseerhof Kellerberg Riesling Köpte en flaska för att prova. När kan man annars köpa färdigmogen riesling för löjligt låga 199.-? Hur var den då? Jo, alldeles...alldeles underbar! Näsan full av oljig petroleum och honung. I munnen snustorr våt kalksten, mogen frukt av persika och apelsinskal. Bra syra. Precis så torr som jag vill ha de flesta rieslings. Och mogen! Ett veritabelt fynd för prislappen. Åter på webblagret så en låda beställd :p 90p
Visa bifogad bild 17526
:D Är det finewineseffekten som gjort att det nu bara är 17 flaskor kvar mot 48 när jag skrev inlägget för mindre än två timmar sen?
 

Adamanko

Medlem
Dricker Farrside-15 idag och finner att allting är på plats. Där är jordgubbar och hallon, kryddighet, nåt mörkare. Mycket peppar. Men öppnad för tidigt enligt mig. Häller tillbaka nästa hela från dekantern till flaskan. Det här är nog godare om några dagar. Inget betyg idag och jag kommer hålla mina två kvarvarande i 1-2 år iaf.
Dricker ett glas även dag 3 och dödar flaskan dag 4. En viss utveckling har hänt men det här är inget jag älskar. För koncentrerat, skarpt och med tydliga alkoholhetta. Ingen aning vad jag ska göra med mina två kvarvarande. Testa och låta dom ligga och se vad som händer antar jag. Kanske jag lär mig nåt iaf? 88.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dricker ett glas även dag 3 och dödar flaskan dag 4. En viss utveckling har hänt men det här är inget jag älskar. För koncentrerat, skarpt och med tydliga alkoholhetta. Ingen aning vad jag ska göra med mina två kvarvarande. Testa och låta dom ligga och se vad som händer antar jag. Kanske jag lär mig nåt iaf? 88.
Drack det igår och gillade det mer än dig, men så är jag svag för pinot med hög intensitet och bra struktur även i sin primära fas. Tycker alkoholen höll sig på rimlig nivå. Jag skulle bli förvånad om inte det vinet kommer att mäta sig med högkvalitetsbourgogne med lite mognad. Ge din två flaskor några år! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack det igår och gillade det mer än dig, men så är jag svag för pinot med hög intensitet och bra struktur även i sin primära fas. Tycker alkoholen höll sig på rimlig nivå. Jag skulle bli förvånad om inte det vinet kommer att mäta sig med högkvalitetsbourgogne med lite mognad. Ge din två flaskor några år! :)
Oops! Inser dock att det var -16 och ”Sangreal” jag drack igår, men möjligen stämmer min text ganska bra ändå! :)
 
Toppen