Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

M.Grape

Medlem
2008 Tegernseerhof Kellerberg Riesling Köpte en flaska för att prova. När kan man annars köpa färdigmogen riesling för löjligt låga 199.-? Hur var den då? Jo, alldeles...alldeles underbar! Näsan full av oljig petroleum och honung. I munnen snustorr våt kalksten, mogen frukt av persika och apelsinskal. Bra syra. Precis så torr som jag vill ha de flesta rieslings. Och mogen! Ett veritabelt fynd för prislappen. Åter på webblagret så en låda beställd :p 90p
Visa bifogad bild 17526

Kul att den var bra!! Beställde två (som jag inte hunnit hämta) då jag har bra erfarenheter av deras Riesling sedan tidigare. Det brukar vara mycket vin för pengarna.
 

Sigdarve

Medlem
Zinfandel 2016 i mormors glas från 30 eller 40-talet till grillad kycklinglårfilé.
Skärmavbild 2019-07-17 kl. 20.02.12.png
 

Adamanko

Medlem
Drack det igår och gillade det mer än dig, men så är jag svag för pinot med hög intensitet och bra struktur även i sin primära fas. Tycker alkoholen höll sig på rimlig nivå. Jag skulle bli förvånad om inte det vinet kommer att mäta sig med högkvalitetsbourgogne med lite mognad. Ge din två flaskor några år! :)
Mmm, men ofta när jag öppnar en flaska för tidigt så får jag utveckling över några dar. Ofta kan ett vin som är rätt intetsägande dag 1 vara en killer dag 4. Här fick jag ingen vidare utveckling. Det gör mig lite perplex. Det hade jag förväntat mig.
 

LeChat

Medlem
D87939C1-8ADB-4402-806E-4F36EC5368D7.jpeg

1986 Moulin de Duhart


Okynnesdricker ett felköp, som visar sig vara ett rätt köp! Ett andravin som levererar 33 år senare. Parfymerad doft och en munkänsla som känns mogen men vital. Finns inget gubbigt eller tendens till att vara till åren kommen. Fantastiskt!
Bordeaux is da shit! Har sagts för, men tål att upprepas.
 

Daniel A

Administratör
Semestern fortsätter att leverera!
DSC_1176.JPG

2017 Ch. de Beaucastel - Chatueanneuf-du-Pape blanc
Eftersom jag nyligen blev introducerad till vad halvmogen C9dp kan gå för på vita sidan så kändes det mycket rimligt att korka upp en sådan här i sin ungdom.
Initialt så är det, mycket väntat, oförlöst som attan. Det har alla markörer för ett större vin i munnen - bra syra, intensiv och massiv, men enkelspårig, frukt. Intressant komplement är det något oljiga, feta munkänslan. Men ganska slutet doftmässigt. Efter några timmar (till maten) har lite tydligare tropiska toner dykt upp, tillsammans med något pepprigt (vitpeppar?). Den något fetare känslan går utmärkt med maten (pilgrimsmusslor, sparris och lax - allt grillat. Delarna av maten som var svagt chilikryddad fungerade förvånansvärt bra med vinet). Växer ständigt, men dracks mer för njutning än för analys, så flaskan var slut innan maten var uppäten. 91++p.
Intressant att testa ungt, men känns som att det behöver hitta sig själv lite mer innan det är värt att öppna. Kanske öppnar det upp sig ganska snabbt? Eller är det byggt för lång tid i källaren? Båda känns tänkbara för mig, men det här är också typ den andra vita nordrhônaren i den här klassen jag dricker, så ta det med en nypa salt!

DSC_1179.JPG

1999 Miner Family, Oakville Cabernet Sauvignon - Napa
Har druckit mer amerikansk cab än vit Rhône, men det är ingen gigantisk skillnad i samlad erfarenhet. Speciellt inte när det kommer till gamlingar!
Eller ja, den här är enligt mina smakpreferenser mer utvecklad än mogen. ;) Mycket tungt bärig i nosen, plommon och körsbär, men tillsammans med lite tobak, kakao och gröna torkade örter. Ett stråk av svag vanilj finns där också. Blint hade jag aldrig varit nere på (slutet av) 90-talet, varken doftmässigt eller utseendemässigt. I munnen visar sig åldern tydligare! Frukten ligger fint i bakgrunden, och tobak, läder och kakao ligger i framkant. Något grönt även här tillsammans med en härlig smutsighet (påminner vagt om cabernet franc). Tanninerna är ordentligt polerad. Balansen är riktigt härlig! 91p.
Dracks till grillat vildsvin, vilket var en mycket bra kombination. Måste kanske köpa lite Napa cab också...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mmm, men ofta när jag öppnar en flaska för tidigt så får jag utveckling över några dar. Ofta kan ett vin som är rätt intetsägande dag 1 vara en killer dag 4. Här fick jag ingen vidare utveckling. Det gör mig lite perplex. Det hade jag förväntat mig.
Jag förstår dig och din känsla kan mycket väl vara rätt. Få flaskor som intresserar mig brukar överleva såpass länge att det finns vin kvar att utvärdera dag fyra! ;)
 

M.Grape

Medlem
Lustigt att vinet bara finns i årgång 2008 enligt CT.
Konstigt, jag hittade det i flera andra årgångar då jag letade. Däremot är det inte 'Kellerberg' jag själv har druckit tidigare från denna producent utan den enklare och billigare 'Federspiel Terassen' som var trevlig både som ung och med kortare (2 år) lagring. Ser därför fram emot denna (med bl.a. all sin härliga bensinlukt). Är ingen kännare av Österrikiska vinlägen men Kellerberg motsvarar det vad man i Tyskland skulle kalla 'Erste Lage'? - här får gärna någon på forumet med kunskaper bortom mina fylla i!
 

Gradin

Medlem
Konstigt, jag hittade det i flera andra årgångar då jag letade. Däremot är det inte 'Kellerberg' jag själv har druckit tidigare från denna producent utan den enklare och billigare 'Federspiel Terassen' som var trevlig både som ung och med kortare (2 år) lagring. Ser därför fram emot denna (med bl.a. all sin härliga bensinlukt). Är ingen kännare av Österrikiska vinlägen men Kellerberg motsvarar det vad man i Tyskland skulle kalla 'Erste Lage'? - här får gärna någon på forumet med kunskaper bortom mina fylla i!

Skulle nog säga att Kellerberg är endast namnet på vingårdsläget motsvarande "Einzellage".

Även Ried som står med är ju motsvarande Cru hos fransmännen.
Så växtplats Kellerberg, direktöversatt.
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Konstigt, jag hittade det i flera andra årgångar då jag letade. Däremot är det inte 'Kellerberg' jag själv har druckit tidigare från denna producent utan den enklare och billigare 'Federspiel Terassen' som var trevlig både som ung och med kortare (2 år) lagring. Ser därför fram emot denna (med bl.a. all sin härliga bensinlukt). Är ingen kännare av Österrikiska vinlägen men Kellerberg motsvarar det vad man i Tyskland skulle kalla 'Erste Lage'? - här får gärna någon på forumet med kunskaper bortom mina fylla i!
Lägg gärna ut CT-länk om du vet vilket vin det är. Jag hittar fortfarande bara 2008:an med följande systembolagska sökord:
  • Tegernseerhof Ried Kellerberg Riesling ,
Steinfeder, Federspiel eller Smaragd framgår ju inte - misstänker att någon svensk SB-köpare lagt in noten på 2008:an.
 

Gradin

Medlem
Lägg gärna ut CT-länk om du vet vilket vin det är. Jag hittar fortfarande bara 2008:an med följande systembolagska sökord:
  • Tegernseerhof Ried Kellerberg Riesling ,
Steinfeder, Federspiel eller Smaragd framgår ju inte - misstänker att någon svensk SB-köpare lagt in noten på 2008:an.

https://www.cellartracker.com/w?800340

Producenten själv skriver på sin hemsida Smaragd vilket stämmer med alkoholhalten, vet ej varför de ej skriver det på etiketten.

(The result is an incredible wealth of different aromas, reflected in the different Smaragd wines of Tegernseerhof. Whether Grüner Veltliner or Riesling, each wine has a personality all of its own.)
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
https://www.cellartracker.com/w?800340

Producenten själv skriver på sin hemsida Smaragd vilket stämmer med alkoholhalten, vet ej varför de ej skriver det på etiketten.

(The result is an incredible wealth of different aromas, reflected in the different Smaragd wines of Tegernseerhof. Whether Grüner Veltliner or Riesling, each wine has a personality all of its own.)
Har också kollat runt lite. Det skulle kunna vara samma vin som Smaragd eller att de ändrade något i vinmakeriet mellan 2008 och 2009? Alla typer av ”Smaragd” börjar med årgång 2009?? Det finns visserligen en flaska 2005 på CT men den tror jag är en felnotering? Så antingen en ändring bara i namnet eller/också något i vinifieringen. Något hände dock mellan 2008 och 2009?
 

Gradin

Medlem
Har också kollat runt lite. Det skulle kunna vara samma vin som Smaragd eller att de ändrade något i vinmakeriet mellan 2008 och 2009? Alla typer av ”Smaragd” börjar med årgång 2009?? Det finns visserligen en flaska 2005 på CT men den tror jag är en felnotering? Så antingen en ändring bara i namnet eller/också något i vinifieringen. Något hände dock mellan 2008 och 2009?

Säkerligen anslöt de sig till Vinea Wachau(Codex Wachau) då och fick börja använda de varumärkesregistrerade Steinfeder,Federspiel och Smaragd .
Mailade i alla fall och frågade på vinst o förlust. :)
 
Last edited:

Johan L

Medlem
Svärföräldrarna har vid något tillfälle blivit frälsta på Robertson Winery Constitution Road Chardonnay 2015 (inom familjen även känt som pappvinet då flaskorna kommer invirade i papper) och har under de senaste åren haft ett aldrig sinande lager av dessa. Hos dem är det husets vita, så att säga. Har därför druckit den vid ett flertal tillfällen och särskilt nu när vi spenderat två semesterveckor i deras stuga så har det korkats upp några sådana emellan mina medhavda viner.

Det är ett något svulstigt vin med mycket frukt och mycket fat. Är det kylskåpskallt blir det lätt lite ekplanka över smaken, men med lite mer värme blir det bättre om än fortfarande med fat som jag tycker visar kvantitet över kvalitet. Fatig smörkola får jobba tillsammans med melon, päron och söt citrus i en svulstigt fyllig smak. För all sin svulstighet har det också viss finess ändå, vilket gör att det blir lite charmigt när man är på rätt humör. Såg att @thunberg beskrev det som en guilty pleasure efter att ha provat det på importörens sortimentsprovning och det är precis där, som guilty pleasure, det faller in för mig också.
 

Gradin

Medlem
@petterkalle

"You are right, the Ried Kellerberg Riesling 2008 could be a “Smaragd” wine, but we are a member of the Vinea Wachau association since 2009, therefore we were not allowed at that time to use the benchmark “Smaragd”. The Ried Kellerberg Riesling was made like a “Smaragd” which means it was harvested late and matured longer before bottling in stainless steel tanks."
 

LarsW

Medlem
Har också kollat runt lite. Det skulle kunna vara samma vin som Smaragd eller att de ändrade något i vinmakeriet mellan 2008 och 2009? Alla typer av ”Smaragd” börjar med årgång 2009?? Det finns visserligen en flaska 2005 på CT men den tror jag är en felnotering? Så antingen en ändring bara i namnet eller/också något i vinifieringen. Något hände dock mellan 2008 och 2009?

Säkerligen anslöt de sig till Vinea Wachau(Codex Wachau) då och fick börja använda de varumärkesregistrerade Steinfeder,Federspiel och Smaragd .
Mailade i alla fall och frågade på vinst o förlust. :)

@petterkalle

"You are right, the Ried Kellerberg Riesling 2008 could be a “Smaragd” wine, but we are a member of the Vinea Wachau association since 2009, therefore we were not allowed at that time to use the benchmark “Smaragd”. The Ried Kellerberg Riesling was made like a “Smaragd” which means it was harvested late and matured longer before bottling in stainless steel tanks."

Vilken fantastisk källa till nyttig och intressant information detta forum är.
Glad att jag fortfarande blir överraskad! :)

Ska definitivt prova detta vin i helgen.
 

grappa

Medlem
Felton Road Bannockburn 2013
Transparent mörkrött vin med antydan till svart/blå ton. Doft av jordgubb, röda vinbär, mossa, lite kryddighet, antydan av tvål. Smak av jordgubbar, röda vinbär, lite svamp, en viss kvistighet, bra och lång eftersmak. Mycket gott, komplext vin med härlig bärighet men bra uppvägt av kryddorna och kvisten. Lättdrucket javisst men inte tråkigt. Tröttnar definitivt inte efter första glaset som många inställsamma viner har som effekt. Tyvärr sista flaskan av 2013, skulle varit intressant att ha några kvar och se utvecklingen över 10 år. Tycke och smak 93 p. Kvalitet 90 p.
 

Jesper L

Medlem
Ugo Lequio Barbaresco Gallina 2015

Vid första sippen möts man av en körsbärssmäll som heter duga.
Vinet levererar mycket tanniner och syra som säger åt mig att vinet ska få ligga några år. Det är ett riktigt bra vin just nu men fasiken så spännande det kan bli om några år.
Det är ett tungt vin med bra struktur men på samma gång är det lättsamt och lent. Rustikt i sin enkelhet. Jag är såld.
Tillsammans med pizza innehållandes fänkålssalsiccia, champinjoner, fetaost och chèvre satt det som en smäck.
Helgen börjar bra!


upload_2019-7-19_19-0-17.jpeg
 

Sebran

Medlem
Ugo Lequio Barbaresco Gallina 2015

Vid första sippen möts man av en körsbärssmäll som heter duga.
Vinet levererar mycket tanniner och syra som säger åt mig att vinet ska få ligga några år. Det är ett riktigt bra vin just nu men fasiken så spännande det kan bli om några år.
Det är ett tungt vin med bra struktur men på samma gång är det lättsamt och lent. Rustikt i sin enkelhet. Jag är såld.
Tillsammans med pizza innehållandes fänkålssalsiccia, champinjoner, fetaost och chèvre satt det som en smäck.
Helgen börjar bra!


Visa bifogad bild 17536

Drack den i våras med en svamprisotto och blev helt golvad. Fantastiskt prisvärd Barbaresco med bra lagringspotential. Om 2016 blir så bra som det ryktas om får det nog bli en låda när den släpps.
 
Toppen