Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LarsW

Medlem
Lite som att sparka in öppna dörrar här tror jag men jäsiken vad Ch. Musar är gott! :)
Såg att 2011 verkar vara på väg ut och ersättas av 2012 tänkte jag prova för att se om det var ngt att köpa på sig av.

I näsan är det mycket CS, lite mer än vad jag är van vid. Mörk choklad. Vanilj och mörka, svala bär. Lite sötma som säkert är från alkoholen.
I munnen är det ungt men ack så klunkvänligt, särskilt dag 2. Medel tanniner. Hallon o körsbär. Halm, ceder och cigarrer. Lite hetta från alkoholen. Medel lång eftersmak.

God är den verkligen. Är nog en av de lättare Musar jag druckit, absolut inge ont i det. Känns dock som en som man kanske inte behöver spara i evigheter. Kollade på Musar's hemsida och 2011 var visst en ganska utmanande årgång med ganska mycket regn mot slutet av skördeperioden och de skördade väldigt sent (tydligen bara 1983 de har skördat senare någonsin...).
Har två flaskor till. Tror det får räcka.
90p

Ser fram mot att prova 2012. Kan bli hit or miss. Tydligen ruggigt varmt, massa socker i druvorna men också hög syra. 14,5% i slutprodukten...

thumbnail_20190724_204700.jpg
 
Last edited:

Druvan

Medlem
Lite som att sparka in öppna dörrar här tror jag men jäsiken vad Ch. Musar är gott! :)
Såg att 2011 verkar vara på väg ut och ersättas av 2012 tänkte jag prova för att se om det var ngt att köpa på sig av.

I näsan är det mycket CS, lite mer än vad jag är van vid. Mörk choklad. Vanilj och mörka, svala bär. Lite sötma som säkert är från alkoholen.
I munnen är det ungt men ack så klunkvänligt, särskilt dag 2. Medel tanniner. Hallon o körsbär. Halm, ceder och cigarrer. Lite hetta från alkoholen. Medel lång eftersmak.

God är den verkligen. Är nog en av de lättare Musar jag druckit, absolut inge ont i det. Känns dock som en som man kanske inte behöver spara i evigheter. Kollade på Musar's hemsida och 2011 var visst en ganska utmanande årgång med ganska mycket regn mot slutet av skördeperioden och de skördade väldigt sent (tydligen bara 1983 de har skördat senare någonsin...).
Har två flaskor till. Tror det får räcka.
90p

Ser fram mot att prova 2012. Kan bli hit or miss. Tydligen ruggigt varmt, massa socker i druvorna men också hög syra. 14,5% i slutprodukten...

Visa bifogad bild 17560

Var inom mitt lokala bolag i torsdags och på hyllan fanns 2010, 2011 & 2012. Längst bak var 2010, mitten 2011 och längst fram 2012. Systembolaget är fantastiskt :D
 

namkrad

Medlem
Ikväll blev det Pegasus Bay, en Riesling från Kiwi, efter tips från personal på SB.
Dracks till honungsmelon med en rätt stark doft av petroleum och smak av honung och nåt jag inte kan sätta fingret på.
Trevligt vin, men frun i huset gick igång ordentligt så kommer nog köpa fler flarror att kunna plocka av :D
Betyg från mig runt 84-85p.
85B8EA73-C1B1-4A6A-9E9B-83913B947618.jpeg
 
Last edited:
Luke Lambert Chardonnay 2017

Doft av knappt mogen honungsmelon, nashipäron, pinjenötter, våta stenar och något grönt... gröna äpplen men också kaktus kanske? Med luft kommer fat, bokna äpplen och vaniljsrång men återhållsamt hela vägen och läckert!

I smaken mer av desamma och citruszest, balanserad syra och lång eftersmak som är härligt krämig.

Underbar chardonnay tycker jag som gör mig glad en sommardag som denna, och är glad att jag har en del flaskor kvar och kommer köpa flera av 2018!
 

Jesper L

Medlem
Gårdagen spenderades hos @petterkalle tillsammans med @Rasmus Åkesson för upphämtning av leverans :D

Vi blev bjudna på tre stycken förträffliga viner (tackar och bockar för det!).

2008 Tegernseerhof Kellerberg Riesling
Mogen riesling där näsan fick uppleva bensin, bränt gummi och våt asfalt. Kändes som att man var tillbaka på Mantorp Park :cool:
I munnen var det torrt och en tydlig syra som svalkade fint i värmen. Blir att beställa hem några!

Picaro Viñas Viejas 2016
En ekig rosé där vanilj tog kommandot. Mjuka tanniner med en ganska rund smak där jag hittade körsbär och björnbär. Trevlig uppföljning på det vita vinet!

Alto Moncayo Garnacha 2014
Kvällens höjdpunkt! Wow! Käftsmäll deluxe. Hög alkoholhalt som vinet balanserar upp fint och man möts av läder, ek och mörka bär. Så. Jäkla. Bra.

Tack för en härlig eftermiddag!
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
2012 Keller Hubacker GG

F5B076B1-877C-422E-BAE1-FF309941483A.jpeg



Halvtaskiga noter efter ca fyra timmar på karaff och 8 grader.

Delar av noterna från något högre temp, men sorterade inte upp dem

Doft av bivasx, lätt rökt smör, fyra droppar grillad citron och tropiska frukter med perfekt mogen ananas som har syra kvar tillsammans med sötman. Inslag av både vanilj och sötmandel

Smaken komplex, för en riesling verkligen åt det eleganta hållet och torr med en mängd olika riktningar. Syra, lite, lite tropik, gröna äpplen och citrus, en härlig balanserande lätt beska med lätt sälta i. Inslag av både gula och gröna äpplen och zest från en fullmogen citron samt hintar om petrolium, mango och till det återigen en väldigt fin syra som är otroligt bra!


Det här är riktigt bra men kommer att bli ännu bättre.

Här finns mycket krafter!

Jag stannar ikväll på 92+++
 

Skrutt

Medlem
2012 Keller Hubacker GG

Visa bifogad bild 17569


Halvtaskiga noter efter ca fyra timmar på karaff och 8 grader.

Delar av noterna från något högre temp, men sorterade inte upp dem

Doft av bivasx, lätt rökt smör, fyra droppar grillad citron och tropiska frukter med perfekt mogen ananas som har syra kvar tillsammans med sötman. Inslag av både vanilj och sötmandel

Smaken komplex, för en riesling verkligen åt det eleganta hållet och torr med en mängd olika riktningar. Syra, lite, lite tropik, gröna äpplen och citrus, en härlig balanserande lätt beska med lätt sälta i. Inslag av både gula och gröna äpplen och zest från en fullmogen citron samt hintar om petrolium, mango och till det återigen en väldigt fin syra som är otroligt bra!


Det här är riktigt bra men kommer att bli ännu bättre.

Här finns mycket krafter!

Jag stannar ikväll på 92+++
Drack denna för ett år sedan och det var som att tugga den läckraste frukt, men utan några mognadsdrag. Tack för tidtabellsuppdateringen!
 

Trydebull

Medlem
Drack denna för ett år sedan och det var som att tugga den läckraste frukt, men utan några mognadsdrag. Tack för tidtabellsuppdateringen!
Det är ju väldigt bra material, men det är väldigt långt till lång från klart - helt rätt!

Jag drack det till grillad Havsruda med grillad fänkål, citron, gulbeta, spetskål och röd grilllök. En vitlöksstänkt citronsås till.
Det fungerade alldeles ypperligt och det ungdomliga i vinet störde inte alls - men samtidigt sitter man och tänker att det här kommer ju att vara kalas om fem till åtta år. Och framåt!
 

grappa

Medlem
IMG_20190726_163221_BURST001_COVER.jpg

Marsannay Blanc från Sylvain Pataille, 2012; Mörkt guldgul färg. Stor doft av röda äpplen till en början. Med lite värme kommer även lite kryddighet fram, lite bivax. Smak av äpplen dominerar. Ganska låg syra och eftersmaken är lång men subtil. Ett gott vin som kommer helt till sin rätt till varmrökt lax. Ganska okomplicerat men trevligt. Tycke och smak 84 p, kvalitet 85 p.
Dagernova Fruhburgunder 2013. Mörk nyans åt svartröda hållet med tegelkant men transparent. Stor doft av vinbär, jordgubbar, vitpeppar och en härlig kryddighet. (Frun gissade nästan på syrah från norra rhone pga pepprigheten men färgen och tanninerna fanns där inte.) Smak av vinbär, röda bär, typisk tysk kryddighet. Mums. Tycke och smak 88 p. Kvalitet 84 p. Lillebror till alternativet som är fat lagrat. Gedigen Ahr producent som ofta gör trevliga viner men kanske snäppet under Nelles och Meyer-Näkel.
Rekommenderar varmt ett besök i Ahr. Närmaste vinområdet pendlingsmässigt, väldigt vackert och bra vin.
 
Ikväll blev det Pegasus Bay, en Riesling från Kiwi, efter tips från personal på SB.
Dracks till honungsmelon med en rätt stark doft av petroleum och smak av honung och nåt jag inte kan sätta fingret på.
Trevligt vin, men frun i huset gick igång ordentligt så kommer nog köpa fler flarror att kunna plocka av :D
Betyg från mig runt 84-85p.
Visa bifogad bild 17566
Jag har för mig att man brukar kunna känna litet litet botrytis på Pegasus Bay riesling. Vissa årgångar har det nästan varit litet för mycket av det goda med all petroleum, tropisk fruktsötma och honung. Men verkligen ett vin i sin egen stil. Och alltid kul att hitta något som ens partner gillar!
 

Michael_M0!

Medlem
Lucente - 2015, IGT.
Luce Della Vite (Frescobaldi + Mondavi.)
75% Merlot, 25% Sangiovese.
Montalcino.

Doft: Plommon. Lite körsbär.
Smak: Vinet är strävt, det är alltså rejäla men fina tanniner. Smak av sand, björnbär, lite körsbär. Boom!
Jag tänker direkt på ett Bordeaux-vin med hög andel av Merlot.
Det här vinet skulle lätt kunna ligga en 10 år till utan problem. Riktig kraft!
Det ska inte alls drickas nu!
 

Attachments

  • IMG_5041.JPG
    IMG_5041.JPG
    33,5 KB · Visningar: 215

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Låter som ett antal riktigt bra timmar! Japan har bubblat på våra listor i alldeles för många år nu. Det får bli att göra slag i saken (observera den Skånsk-Göteborska dubbeltydigheten!). Analkörtlar från höns är naturligtvis det som f0r bägaren att rinna över.




Ox? Den ser nästan liten ut på bilden men det kan ju vara kalv också. Eller någon fisk naturligtvis.Hur som helst vattnas det i munnen.



Härligt! Med tanke på storleken borde det vara något större kycklingar än de enkilos 32-dagars de försöker lura på Svenssons i Svedala.

När jag var i Kina första gången fick jag en "mix-platta" med Tupptestiklar (de skrämde storleksmässigt inte ihjäl en direkt...), tuppkammar, och ank- och tupptungor. Tror att de var marinerade och lätt friterade allihop. Salmonellamässigt borde man naturligtvis inte käkat dem men jag måste säga att alla var enormt goda - och hade helt olika konsistens. Men analkörtlar har jag inte blivit bjuden på än...
Välkommen hit i september!

...eller annan tid :)
 

LeChat

Medlem
83AD9C92-FADD-4386-8E34-2F6E70DB9547.jpeg

1986 Château Troplong Mondot


Djup härlig doft av mogen bordeaux med mörka bär, jord, tobak mm. Känns även lite som en mogen super tuscan. Även i smaken. Men bristen på tannin kanske gör att man kan uppleva den som lite slapp. Men för egen del tycker jag att syrorna på något vis ger tillräckligt bra stadga åt vinet så det blir rätt bra ändå till klassisk kycklingmiddag. Njutning nu men inget att spara på tror jag.

Tur att årgången gick att bekräfta på korken för etiketten hade gjort sitt.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Efter champagnerna som jag skrivit om i skumpatråden blev det stilla vin i alla dess former och ålder.

20190728_002355.jpg


David Leclapart Trepail Rogue 2013?

@feskhandlarn chockade med att ha med sig två flaskor rött varav den ena för @Christer J s skull. Champagnerött har en mycket speciell stil och jag drack inte så mycket... Mest imponerande var att @v00alex gissade på Egly. Min erfarenhet är att många, även vana rödvinsgubbar har svårt att placera rött från champagne.

Lascombes 1985
Transparent ljust röd färg fick mig först att tro på en gammal burgånj. Fullt med mörka dofter av främst tobak och kompost/jord/löv samt lite skit. I munnen kändes det mer som en äldre bdx. Först mjuk rund smak men i avslutet kom tanninerna fram med ett intensivt bett. När jag upptäckte det hamnade jag en kort stund i Barolo. Sammantaget pekade allt mot en bdx 1985 eller 86. En annan omständighet i tangentens riktning var även att jag tyckte vinet var fantastiskt gott! Gissade till sist på högra stranden och 85. Känns som antal korrekta gissningar på vänstra och högra i bdx motsvaras av chardonnay eller pinot för champagne. Antal rätt gissningar << 50 %...:oops:

Bordeaux är som bäst mellan 1982-90 har jag nu konstaterat efter att ha druckit 4 flaskor från denna perioden i år. Alla hamnar på röda topp 4 listan i år. Av dessa står @v00alex för 3 st. Bara att bocka och buga.

SQN Syrah 2016
Ahh vilket vin, vilken nos, vilken smak, vilken kraft! Björnbär i massor som vanligt, lite typiska jänkarfat med vanilj. Kraft, intensitet och alkohol i massor. Lång smak och extra allt. Hamnade snabbt i USA och Syrah och inte långt därefter gissade jag rätt. Inte bästa årgången av syrahn men det går ner!

Ravenå Buttå 2014

Överbliven slatt från veckan innan. Luktade som ett sötvin med honung och lite mogna äpplen! Ingen gissade på torrt vitt.:eek: Fullt förståeligt med tanke på metamorfosen vinet hade genomgått samt flaskantalet... Man upphör aldrig att förvånas över vin. Veckan innan var det som att dricka gröna äppelkart med citron.

Till sist tog vi lite dessertvinsslattar varav Rieussec 2001 och CdY 1997 var från nyår men flaskorna hade hållit sig hur bra som helst öppnade i kylen.
 

LeChat

Medlem
638B60C2-3409-4621-BCC8-D5A9F875E659.jpeg

2001 Château Poujeaux


Doften är bedårande men i munnen är den något lättare och kanske något svagare än årgång 2000 som jag drack nyligen. Den känns något mer utvecklad än vad jag förväntade mig av en 2001a. Årgång 2000 var också mogen men kändes spänstigare och mer vital. Samtidigt ska man kanske inte dra för långtgående slutsatser när man dricker flaskorna vid olika tillfällen och underlaget bara är en flaska från varje årgång.

2001an kommer säkert smaka alldeles utmärkt till kvällens pepparbiffar med hemslagen bea men 2000an kommer troligtvis vara ett skarpare minne.
 
Toppen