Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vingubben

Medlem
55CCD76E-5AE1-4A73-AA7C-BCFA348531FE.jpeg


2015 Domaine Ilarria, Blanc

Drack deras tannatdominerade Cuve Bixintxo för några månader sedan och blev mycket positivt överraskad. Plockade därför upp denna i veckan då jag sprang på den på ett av mina mina lokala bolag, som normalt inte har något större utbud av tillfälligt sortiment. I näsan kräftspad, citron, utedass och honung. Initialt lite tråkig i munnen med låg syra. Sen kommer alla smaker och ett litet tanninbett. Valnötter, tropisk frukt, stensälta, grillad citron och färsk koriander. Bra kompis till osten. Färsk brie och en gårtost gjord på getmjölk. 90p
 

Daniel A

Administratör
Igår var det spontan-BYOB hemma hos mig. Vi blev hela sju personer, med bara några dagars varsel. Härligt med flexibla sommarskåningar! Närvarande var @Skaggs, @David Nilsson, @Adamanko, @Vinocognito, @Pnilsson76, @Mats Petri.

Det blir korta noter. Har en massa slattar jag måste koncentrera mig på! :ängel:

Flight 1 - mousserande
DSC_1191.JPG

#1 2011 William Saintot - Côte de Chignon (1 röst)
Annorlunda och intressant, med jordiga och gräsiga toner blandat med päron, nötter. 90p. Vill minnas att jag satte årgången? Ytterligare ett bra exempel på att 2011 producerar mycket intressant champagne. :bäver:

#2 N.V. Bonnaire, Cuvée Prestige (1 röst)
Rostat, citrus, citron och en underbar ton av lakrits. Mycket hög syra, ren och vass. God, men ung. 89p. 2012-bas (eller ren 2012a?).

#3 2004 Camille Savés (1 röst)
Begynnande mognad, med lite sälta, bokna äpplen och burkchampinjon. Även odlarbanan. Lite rostat kaffe i smaken. Riktigt riktigt trevlig fas att dricka champagne i! 91p. Mitt vin.

#4 2008 Paul Dethune (3 röster - flightvinnare)
Citron, yoghurt, vanilj, smör, krut. Rent och fokuserat. Riktigt läcker! 91+p.

#5 1998 Guy Michel (1 röst)
Moget, svamp, gula äpplen, nötter. Bra syra, runt och fint och välpolerat. Angenämt beskt avslut. 91p. Min favorit i flighten.

Flight 2 - vitt
DSC_1190.JPG

#6 2016 Suertes del Marques, Vidonia (0 röster)
Krut, hav, gräs, lite cistrus. Smörpopcorn, tvål. Väldigt speciell. Något ogin. 87p. Mitt vin - en favorit för mig, men verkar som att det verkligen måste ha mat...

#7 2017 Zilliken, Saarburger Riesling trocken (0 röster)
Tropisk frukt och päron, rieslingparfym. Enkel, men mycket välgjord och tilltalande. 86p. En riesling är en riesling är en riesling.

#8 2014 Domaine du Pelican, Savagnin Ouille (4 röster - flightvinnare)
Kiss, stenmur, dov frukt, kakao, smör. Melon på tungan. Också oförlöst och ogint på tungan. Elegant med skyhög syra. 90+p. Trodde att det var chardonnay från Jura.

#9 2001 Viña Tondonia, blanco reserva (0 röster)
Mörkt gul, skog, svamp, burkchampinjon, smör, honung. Magisk doft! Smakar lite sjögräs och allmänt moget. Något kort i smaken. 89p. The power of blindprovning! Hade ingen aning om vad det här var (trodde gammal chenin blanc från Loire) - så ödmjukhetspaj på den (kanske det vin jag druckit mest av...). Men hade jag haft etiketten framför mig så måste jag erkänna att jag hade värderat vinet annorlunda och satt högre betyget på det. Av någon anledning var det svingott några timmar senare...

#10 2014 Guiberteau, Bréze (3 röster)
Smörpopcorn, sälta, vax, äpplen, fina fat. Expressivt som attan, och mycket kraftigt i munnen. Mycket hög syra, och väldigt lång och härlig eftersmak. Lite för ungt, men tilltalande och har allt att vinna på långlagring. 92+p. Mitt vin. Folk trodde att det var chardonnay och sannolikt från Bourgogne.

Flight 3 - rött
_20190802_113734.JPG

#11 2011 Ch. Musar (0 röster)
Vanilj, vitpeppar, inlagd gurka, gräs. Lite mysko. Sandiga tanniner och bra syra. 89p.

#12 2013 Domaine de Marcoux, Châteauneuf-du-Pape (0 röster)
Härsket smör, choklad och en helt galet underbar doft av mosade jordgubbar. 90p.

#13 2010 Stefano Accordini Amarone della Valpolicella Classico Vigneto Il Fornetto (2 röster)
Ett monster! Vågade länge inte smaka på det. Underbar doft av plommon, kakao, kokos, torkade frukter och allmänt kraftigt mörkbärigt. Otroligt expressivt. Sitter ihop riktigt bra i munnen, allt är på plats och balanserat. Polerat vin i riktigt bra drickfönster. 93p. Min favorit i flighten, och således andra andra BYOBen i rad som jag faller pladask för en amarone. :)

#14 2012 Brunelli, Amarone Classico (1 röst)
Bruna kanter. Läder, balsamvinäger, lingon och en hel del mörka bär. Bra syra och mycket närvarande tanniner. 89p. Intressant att det här också var amarone! Betydligt mer lättare och elegantare än Accordini.

#15 2007 Clos des Papes, Châteauneuf-du-Pape (4 röster - flightvinnare och WOTN)
Mycket expressivt, med oliver, något gröna toner, underbar bärighet med begynnande mognad. Ett seriöst kraftpaket, tunga tanniner och hög syra. För mig är det här en kompakt boll (svart hål?) av smakar, som är galet intensiv men som inte ger ifrån sig så mycket. Något oförlöst, således. 92+p.

Sedan plågade jag folk med en liten bonus - N.V. Lustau, Manzanilla-Sanlúcar de Barrameda, en rama (vår 2019). Värst vad folk verkar ha svårt för sherry. :ängel: Nästa gång får det nog bli en söt bonus istället...
 

Mats Petri

Österlen
Sedan plågade jag folk med en liten bonus - N.V. Lustau, Manzanilla-Sanlúcar de Barrameda, en rama (vår 2019). Värst vad folk verkar ha svårt för sherry. :ängel: Nästa gång får det nog bli en söt bonus istället...
Älskar torr sherry men blev dessvärre tvungen att rusa till bussen mot Simrishamn. Nästa gång...
Tack för fixet med provningen och den goda pizzan+gurksalladen! Tacka alla för riktigt intressanta viner! En härlig sak med blindprovning är att det ofta visar sig att man faktiskt gillar saker som man inte tror sig gilla. ;)
 

Adamanko

Medlem
Medan Daniel, den stackaren, sliter med sina slattar så dricker jag färska, nya viner.

Börjar med att smaka på Monkey Jacket-17 från dagens småpartier. Mycket frukt och bär. Kryddiga körsbär. Lite godisvibbar. Ganska koncentrerat. Jag faller inte pladask och sparar det mesta till en annan dag. 86-88 idag.

Sen tar jag ett glas av GD Vajras Moscato d'Asti-18 och här faller jag pladask dock. Päron och lichi i näsan. Så även i munnen men där komplimenterat med annans, persika och grapefruit med massor av socker. Underbart mumsigt men ett glas räcker. Ställer in resten i kylen. Hur sätter man poäng på det här. För 109 spänn är det sjukt prisvärt. Vågar man gå upp på 90? Jajamensan, idag vågar jag. 90 poäng idag för ren drickglädje även om jag har svårt att se att man någonsin dricker en hel flaska.

Avslutar (?) kvällen med Emilio Moros Malleolus-15 och det här är seriöst. Kaffe, choklad, mörka frukter, oliver. Jordtoner. Helt klart drickmöjligt nu men blir nog bättre. Idag var det kanske fel val i sommarvärmen och betyget får lida för det och vinet åker ner i flaskan igen. Kanske 88-89. Lite utveckling på mitt enda glas så det här kan få betydligt högre betyg senare.

Så får fortsätta och då väljer jag en hyggligt prissatt pinot noir. Punt Road-17 och jävlar. Det här vinet hoppar upp ur flaskan och in i näsan. Hav, sten och pinositet så jag nästan storknar. Lite bränt. I munnen en underbar bärighet och med den här brända tonen som jag inte vet om den stör mig ännu. Hallon och jordgubbar. Jag antar att det hänger på hur man gillar det brända. Gillar man det så är det fantastisk bang for bucks. Gillar man det inte så bör man gå vidare här. Jag har fortfarande inte bestämt mig. 84-89.

Det verkar som det blir en del slattar för mig framöver. Vill ni veta hur det gick så är det nog CT som gäller. :)
 

BallyJ

Medlem
Favoritvinet, från favoritdistriktet dricks idag Domaine du Vieux Telegraphe 2014. Sista flaskan efter att ha avverkat 10, 12 och 14, som tur är är fyra 16 på väg och levereras vecka 38. Vid näsan magiskt med blåbär, övermogna jordgubbar och röda körsbär. Första sippen ger gåshud med koncentrerad jordgubbssaft, blåbärssylt, plommon och svarta och röda vinbär.
För mig är detta 96p från en svag årgång. Detta är fantastiskt!
FBC0A047-1AAE-4EE5-A95F-FCA067790FCC.jpeg
 

Foodcoma

Medlem
Börjar med att smaka på Monkey Jacket-17 från dagens småpartier. Mycket frukt och bär. Kryddiga körsbär. Lite godisvibbar. Ganska koncentrerat. Jag faller inte pladask och sparar det mesta till en annan dag. 86-88 idag.

100% med på din smaknot. Min första association var mycket extraherad och Bobs blandssaft :) blev inte heller charmad. Men min sambo var överförtjust så flaskan överlever inte kvällen så återkom gärna med hur det utvecklas imorgon eller längre fram.
 

Vingubben

Medlem
7A3CF9B2-0972-472B-AF45-09840E598274.jpeg


2014 Domaine Labet, les champs rouges

Saffranskaka, ostron, mineraler och sommarblommor i doften. Fet smak med tydliga fattoner, saffran, rejält med rök och mineraler. Inte helt olikt en riktigt schysst Chablis. Inte riktigt i klass med den Fleur 2015 (tror den är lite billigare?) som jag drack för någon månad sedan, men riktigt bra. 90p
 

IsKr

Medlem
Tahbilk 2011 Marsanne museum release

Drack den över 3 dagar och den var nog bäst första och andra dagen.

Behagliga citrustoner på doften, lite grape och citron tillsammans men stenar/mineraler.
I munnen återkommer mineraliteten och citrusen med lite honungstoner? I första glaset dag ett så upplever jag en smörighet som sedan försvinner efter ett litet tag till fördel för mineraliteten. Poäng vet jag inte riktigt, har aldrig satt poäng så det väntar jag med. Ska dock köpa mer när det dyker upp igen.
 

Vingubben

Medlem
7A24A04D-45CC-42A5-8B9A-603DFD6166E9.jpeg


2014 Domaine Santa Duc, Clos Derrière Vieille

Underbar doft med nässlor, örter, svamp, chark och lingon. Piggnade till efter ett par timmar i karaffen. Tydliga men mjuka tanniner, och härlig struktur. Björnbär, peppar, anis, grapefrukt och läder i smaken. Saknar komplexitet men ett riktigt bra vin från en medioker årgång. 89p
 

Vingubben

Medlem
083D3E27-36D1-44E5-90A0-16FA444FDC18.jpeg

2018 Giant Steps, Pinot Noir, Applejack Vineyards, Yarra Valley

I näsan blöt filt, hallonsaft och lite granbarr. I munnen låg syra, motorolja, vaniljbulle och en del grästoner. Vinet har viss kvalitet men det finns så mycket bättre alternativ i denna prisklass. 82p.
 

IsKr

Medlem
Bründlmayer Blauburgunder 2016
Drack den över 2 dagar. Lite oförlöst till en början men det tar sig efter ett tag med lite luft och stigande temperatur.
Doftar av mogna jordgubbar och mosade hallon, betydligt mer jordgubbe än hallon, iaf för mig. En liten kryddighet som inte enbart får mig att tänka på peppar. Vill få det lite åt nejlikahållet, fast där är jag osäker.
Smakar av jordgubbar, lite hallon, röda vinbär och en kryddig pepprighet. Fräsch syra som också gör att det passar bra till en kantarelltoast dag ett. Lite sandiga tanniner och lite ek kompletterar det hela. En flaska kvar, får vänta ett år tills korken åker på den.
 

Adamanko

Medlem
100% med på din smaknot. Min första association var mycket extraherad och Bobs blandssaft :) blev inte heller charmad. Men min sambo var överförtjust så flaskan överlever inte kvällen så återkom gärna med hur det utvecklas imorgon eller längre fram.
Den lugnade ned sig och blev bättre. Bäst dag 3 lite nedkyld. Men ändå inget jag älskade. Gav det 87.
 

Carinasomm

Medlem
33AB78C7-3E5E-40E9-B7CD-004A321A6739.jpeg
Söndag på Långholmen med vinvänner. Tema -90tal.
Flight 1 vitt:
Gallo Sonoma County Chardonnay 1993
Doft av brynt smör, elegant ek, honung och galiamelon.
I mun fanns även en snygg syra som förvånade oss alla med en kropp som fortfarande höll ihop med den fina frukten. Flightvinnare.

Elio GrassoEducato Chardonnay Piemonte 1993
N: Lätt smöriga nötter i äppelpaj.
M: Finstämd frukt och nötpaj i smörig kostym. 3 röster

Bouchard Aine & Fils Macon 1994
N: Finocherry med massa hasselnötter och svamp
M: Overthetop. Lite mineral, +syra och menlös eftersmak. 0 röster

Michel Lynch Bordeaux blanc 1994
N: Torkade aprikoser, sommarblommor i asfalt.
M: Äppeljuicekoncentrat med okej syra med kort eftersmak. 1 röst
E4715418-D36D-47D6-90E7-83FE9E576B85.jpeg

Flight 2 rött:
Librandi Gravello Rosso Val di Neto 1999, Gaglioppo/Cabernet Sauvignon Calabrien
N: Svart vinbär, körsbär och rosor.
M: Sötlakrits blandat med hö och halm. Bra syra känns dock purung och borde ligga ett tag till. 4 röster
Marchesi de Frescobaldi Mormoreto 1995 Toscana
N: Läder, stall, hö, något brettig men på ett bra sätt.
M: Snygg balans med örter, bra syra och fin tanninstruktur som blir mer bordeauxvin än i Bordeaux. Kanske något överdriven. 0 röster
Yarra Yerring Dry Red Wine No. 1 1996 Yarra Valley
Flaska 1 var korkad.
Flaska 2: N: Vildhallon, läder, eukalyptus.
M: Underbar intensitet i frukten med mörka bär och viol, supersnygg syra och balanserade tanniner. Har en fin framtid för sig. 6 röster och WOTN
Chateau Leoville Poyferr’e Saint Julien 1993
N: Plommon, stendamm och sötlakrits.
M: Det här var precis min tekopp, en typisk bordeaux med en misstanke om att de lagt i mer merlot än vanligt, bra balans mellan frukt syra och tanniner med en ganska lång eftersmak. Drick nu. 3 röster.
 

Wintermute

Medlem
Visa bifogad bild 17619 Söndag på Långholmen med vinvänner. Tema -90tal.
Flight 1 vitt:
Gallo Sonoma County Chardonnay 1993
Doft av brynt smör, elegant ek, honung och galiamelon.
I mun fanns även en snygg syra som förvånade oss alla med en kropp som fortfarande höll ihop med den fina frukten. Flightvinnare.

Elio GrassoEducato Chardonnay Piemonte 1993
N: Lätt smöriga nötter i äppelpaj.
M: Finstämd frukt och nötpaj i smörig kostym. 3 röster

Bouchard Aine & Fils Macon 1994
N: Finocherry med massa hasselnötter och svamp
M: Overthetop. Lite mineral, +syra och menlös eftersmak. 0 röster

Michel Lynch Bordeaux blanc 1994
N: Torkade aprikoser, sommarblommor i asfalt.
M: Äppeljuicekoncentrat med okej syra med kort eftersmak. 1 röst
Visa bifogad bild 17620
Flight 2 rött:
Librandi Gravello Rosso Val di Neto 1999, Gaglioppo/Cabernet Sauvignon Calabrien
N: Svart vinbär, körsbär och rosor.
M: Sötlakrits blandat med hö och halm. Bra syra känns dock purung och borde ligga ett tag till. 4 röster
Marchesi de Frescobaldi Mormoreto 1995 Toscana
N: Läder, stall, hö, något brettig men på ett bra sätt.
M: Snygg balans med örter, bra syra och fin tanninstruktur som blir mer bordeauxvin än i Bordeaux. Kanske något överdriven. 0 röster
Yarra Yerring Dry Red Wine No. 1 1996 Yarra Valley
Flaska 1 var korkad.
Flaska 2: N: Vildhallon, läder, eukalyptus.
M: Underbar intensitet i frukten med mörka bär och viol, supersnygg syra och balanserade tanniner. Har en fin framtid för sig. 6 röster och WOTN
Chateau Leoville Poyferr’e Saint Julien 1993
N: Plommon, stendamm och sötlakrits.
M: Det här var precis min tekopp, en typisk bordeaux med en misstanke om att de lagt i mer merlot än vanligt, bra balans mellan frukt syra och tanniner med en ganska lång eftersmak. Drick nu. 3 röster.
Intressant att Gallo placerar sig bra. Det var väl ett tämligen enkelt vin på sin tid (med tanke på att Sonoma County CS kostade runt hundringen 2009)? Vart har Gallo tagit vägen på bolaget? Under 2009--2012 sålde de ~100 kubikmeter årligen; främst av Gallo Zinfandel Sierra Valley (69 kr per halvmagnum). 2015--2016 såldes en del (50 repektive 20 kbm) White Grenache i samma prisläge. Kan det vara så att deras lågkostnadssegment har brandats om till "Barefoot", som de ju också äger?
 

Carinasomm

Medlem
Intressant att Gallo placerar sig bra. Det var väl ett tämligen enkelt vin på sin tid (med tanke på att Sonoma County CS kostade runt hundringen 2009)? Vart har Gallo tagit vägen på bolaget? Under 2009--2012 sålde de ~100 kubikmeter årligen; främst av Gallo Zinfandel Sierra Valley (69 kr per halvmagnum). 2015--2016 såldes en del (50 repektive 20 kbm) White Grenache i samma prisläge. Kan det vara så att deras lågkostnadssegment har brandats om till "Barefoot", som de ju också äger?
Det var verkligen intressant tyckte vi också, för ett så enkelt vin. Vår teori gick ut på att vineriet startade 1989 och att det här var en av de första årgångarna de gjorde innan massproduktionen.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tänkte bara dela med mig av tre viner i det lägre registret:
15650160345149205004956465024109.jpg

NV Kyoto Wine (ca 2000), Kyoto, Japan, F
Genomblödd kork. Så oxiderat att jag nära nog drabbades av whiplashskada. . . Fullkomligt odrickbart. Går inte ens att vistas i samma rum som detta monstrum...

2000 Château Pont Castel, Bordeaux, Frankrike, F
Fabulös Bdx-nos av mogen Bdx med snutt oxidation. Bdx-jord, grankåda, blomlåda och några tämligen underliga kemikalier.
Paletten är för det första i hålet Alzheimers: finns inget kvar av originalet, det som finns kvar gör ingen lycklig och det hela är bara hopplöst och man blir bara uppgiven. (Denna analogi har inget att göra med verkliga människor)
Efter viss diskussion om det evt vore möjligt att använda detta vin i matlagning, så waskades också denna.

2013 Wine by Joe Pinot Noir, Oregon, Trumpsy Dumpty Land, 78p.
Iaf skruvis! Sedan länge har vi givit upp med korkar, dock inte alltid man har ett val. Vinet startar med näsa av 100% Vegimite, men är drickbart. Ganska gott (även om avslagen Cola Zero är godare.) Syror, mja. Tannin, njet. Fyllighet, in your dreams. Mognad: knappast, snarare som då Sudden Death I en spännande hockey match avgörs redan efter 4 sekunder...
Funkade ok m PizzaLaLa.
Underbart är kort :rolleyes:

Affärsmässigt en bra dag i Iwaki (Fukushima) med många makalösa möten. Vinmässigt ett djupt bottennapp...

Fick fö också idag bekräftelse att jag kvalificerat in som EU Expert på Japansk Affärskultur och Bioteknik. Skoj :cool:
 

Adamanko

Medlem
Dricker Glup-18 idag och det påminner mig sjukt mycket om Monkey Jacket som jag drack häromdagen. Bär. Lite godis. En knivsudd rök och kryddor. Hallon, Jordgubbar och körsbär. Tänker att jag aldrig klarat ett blindtest mellan dom två och eftersom Glup är nästan 100 spänn billigare så... Men inget återköp av någon för mig. 87 här med. Men klart mindre koncentrerat. Kanske ett hopp för blindprovet...?

Men jag gillar etiketten. Får mig att tänka på psykrock och Läderlappen.
 

LarsW

Medlem
Doften som uppstår vid dekantering utav mogen Amarone är ren njutning och färgen lovar gott inför kvällens middag i min ensamhet om @Daniel A skulle ha varit bosatt lite närmare så skulle han ha fått en inbjudan återkommer senare ikväll med smaknoter. Visa bifogad bild 17628
Allegrini är fin!:)

Tänkte föreslå den till @Daniel A när han bad om tips om amarone för den fanns ju från både 2010 och 2013 för inte länge sen..?

Men nu finns ingen Allegrini Amarone helt plötsligt. När hände det?
 
Toppen