Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Rexel

Medlem
2011 Cavallotto Barolo Riserva Vignolo
BFE064E6-3B93-42D1-A7D2-5942E0A3D9B0.jpeg

Gott som synden! -11’orna är bra nu!
Mörk frukt, rök, tobak, blommor o grym balans. Mjuka runda tanniner, växer hela tiden.
Får nog sträcka mig till 94P
 

LarsW

Medlem
2 x Lehman.
2 x Riesling.

Peter Lehmann Riesling Reserve 2001
Peter Lehmann Riesling Wigan 2003


Väldigt svåra att diffa mellan. Hade jag fått dem blint hade det vart omöjligt.

Reserven är lite mer öppen och inbjudande, särskilt den första timmen. Det är parfym, petroleum och smör. Känns ekad.
Lika öppen i munnen. Det är grillad citron, kummin och gummi.

Wigan är mer sluten speciellt i doften men det är mer kraft i smaken. Det är mycket av det samma men fetare och djupare. Denna har tiden framför sig medan Reserven ska drickas nu.

Points blir svårt. Båda är goda som f**k.
90/91p vilken som får vilka poäng kan jag inte bestämma mig för...

thumbnail_20190810_200840.jpg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Fortsätter gårdagens bordeauxtema. Sämre årgång, men bättre(?) viner:
virginie ponet 2002.jpg

2002 Virginie de Valandraud: Doft av mint, violer, rosor, körsbär och svart te. I smaken hittar vi plommon, kakao, timjan, pomerans, tobak och fänkålsfrön. Bra syra, fina tanniner, faten är i bakgrunden och frukten är fin. Möjligtvis är avslutet lite kort, men det hade man nog inte märkt om man inte hade nästa vin som referens.
2002 Château Pontet-Canet: @m_trobeck skrev om det här i oktober förra året: https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-684#post-132573 Håller med om allt och det finns inte så mycket mer att tillägga nu: tjockt, tätt, asfalt, ceder, mandelmassa, cigarr, kött och nyslaget hö. Allt i perfekt balans.
Efter sju(tton) svåra år har 2002 hämtat sig och visar sin prakt. Båda de här vinerna är storartade, Pontet-Canet enastående, men Virginie hänger med bra.
I dagsläget är 2002 klart roligare än 2005 i Bordeaux.
 

chambertin

Medlem
Vad skall man dricka till lite Wagyu från Australien ?
IMG_1858.jpg

Är inne i lite av en Syrah/Shiraz-fas men saknar mogna alster för tillfället förutom den här godingen då (sista flaskan):
IMG_1859.jpg

1998 R.H Binder, J.J Hahn ”1914 Block” Shiraz, Barossa Valley
Ljuvligt expressiv näsa med typisk mynta och svarta vinbär och ett stänk björnbär. Inte helt olik en nya världen - cab från 80-talet så man kan förstå att Bdx ”Hermitagiserades” förr i tiden när man dricker detta. Väldigt utvecklad men intensiteten håller i sig väldigt länge (eller rättare sagt inte så länge pga av det var så oerhört gott att dricka till Wagyun så det tog slut snabbt). Syror och tanniner är väldigt avrundade och mjukt följsamma. Fint och långt avslut i perfekt harmoni. En elegant Barossa-Shiraz ! 93P får det bli.

IMG_1854.jpg

2015 A.Graillot, Crozes-Hermitage “La Guiraude”

Har aldrig varit ngn stor beundrare av Graillots std C-H men denna har imponerat vid flera tillfällen längre tillbaka. När den nu dök up på SB till bra pris så blev det lite påfyllning till källaren utan att ha provat men suget att testa blev för stort till slut (framför allt efter några riktigt bra Syrah-viner på WineMechanics ihop med @Mattias Schyberg veckan innan).
Opakt tätt med fruktstinna björnbär, ett stort lass tapenade och rått kött samt massor med garrigue bakom det. Anar lite fat bakom också men inte särskilt tydligt. Dödsläcker doft med mkt komplexitet och ett nummer större än det mesta som har Crozes-Hermitage på etiketten. Snarare går tankarna till Hermitage vg koncentration och intensitet eller riktigt bra Cornas. 92P nu och potential för minst 2 pinnar till. Det enda jag druckit från appellationen nyligen som skulle kunna matcha detta är Domaine Combiers Clos des Grives -16 som också rekommenderas varmt för Syrah-älskaren med lite tålamod.
 

jrick

Medlem
Bjuder på en cross-post av min not om ett vin som släpptes 2:a augusti, la upp tidigare ikväll på instagram under @j_ric:
Ny erfarenhet för mig, Cruse Wine Co:s Monkey Jacket 2017, en field blend från North Coast i Kalifornien med betydande mängder av Valdiguié, Petite Sirah och Carignan tillsammans med ”everything but the kitchen sink”. @Frankofilen nämnde en referens till Beaujolais Cru och jag kan se det, syran, viol och hallon stöder det. Men jag hittar också blåbär, plommon och läder och tänker rätt mycket norra Italien när jag dricker det här. Väldigt gott är det och för en gångs skull ett kaliforniskt vin som inte känns för dyrt till svenskt pris - 239 kronor. Med tanke på att levererar rätt bra med kompakt frukt, men bra syra och 12,5% alkohol, så är det ett väldigt användbart vin. Här dracks det till kalvfärsbiff med gräddig kantarellsås och färsk mandelpotatis och det var toppen. Kunde kanske kostat på mig lite vinbärsgelé till också nu när jag tänker efter.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
jgia.jpg

Ny druva testades ikväll.
2016 Tsikhelishvili Wines Jgia: Georgiska röda har inte direkt imponerat tidigare, särskilt inte de som lagrats på Kvevri. Förväntningarna var därför inte så höga - var beredd på något kvistigt med massor av tanniner, men så var inte alls fallet: doft av lingon, hallon, syren, kakaopulver och svart te. I smaken finns hallon, smultron, jordgubbar, choklad, kanel och lingon. Här finns också en charmig grön ton som är svår att placera tillsammans med en stenig mineralitet. Frukten är väldigt koncentrerad, men samtidigt lätt, utan att ha någon som helt tendens av överextraktion. Tanninerna är distinkta, men väl integrerade i frukten. Inga fat och det behövs inte heller. Någonstan mittemellan lätt ekad bourgogne och barbaresco.
@Carinasomm var ytterst skeptisk till att börja med, men alla fördomar kom skam. Det här var kanske inte årets bästa vin, men definitivt årets största upplevelse.
Tsikhelishvili har hundra rankor Jgia och producerar 200 buteljer årligen. Det finns tydligen en producent till med druvan, som verkar vara ännu mindre.
Ska ni dricka georgiskt rött så skippa Saperavi och satsa på Jgia.
 

Magikern

Medlem
Visa bifogad bild 17719
Ny druva testades ikväll.
2016 Tsikhelishvili Wines Jgia: Georgiska röda har inte direkt imponerat tidigare, särskilt inte de som lagrats på Kvevri. Förväntningarna var därför inte så höga - var beredd på något kvistigt med massor av tanniner, men så var inte alls fallet: doft av lingon, hallon, syren, kakaopulver och svart te. I smaken finns hallon, smultron, jordgubbar, choklad, kanel och lingon. Här finns också en charmig grön ton som är svår att placera tillsammans med en stenig mineralitet. Frukten är väldigt koncentrerad, men samtidigt lätt, utan att ha någon som helt tendens av överextraktion. Tanninerna är distinkta, men väl integrerade i frukten. Inga fat och det behövs inte heller. Någonstan mittemellan lätt ekad bourgogne och barbaresco.
@Carinasomm var ytterst skeptisk till att börja med, men alla fördomar kom skam. Det här var kanske inte årets bästa vin, men definitivt årets största upplevelse.
Tsikhelishvili har hundra rankor Jgia och producerar 200 buteljer årligen. Det finns tydligen en producent till med druvan, som verkar vara ännu mindre.
Ska ni dricka georgiskt rött så skippa Saperavi och satsa på Jgia.

Var finns vinet att uppbringa?
 

Adamanko

Medlem
Inne på sista semesterveckan och då kan man korka upp en vinare en tisdag eftermiddag. Tyckte det var passande då både -14 och -16 recenserats här nyligen att öppna min enda Santa Duc Clos Derriere-15.

Tobak som attan i näsan vilket får mig att misstänka om jag står med en öppnad flaska på offentlig plats så kommer polisen uttryckandes... ;) Trä. En viss bärighet efter ett tag. Ingen crowdpleaser i början. Är det jag eller vinet? Plommon.

Men efter en timme öppnar det (jag?) upp sig och blir... supermumsigt. Kryddor och tobak. Plommon och... jordgubbar? Pepprighet for sure. Växer för varje sipp. Tobaken balanseras.

Saftiga björnbär dyker upp och säger hej. Satan i gatan vad gott. Och sorgen över att det här är min enda -15 kompenseras ganska bra med mina 9 -16. Verkar som jag fått ett favoritvin. Som jag kommer ihåg det inte lika fantastiskt som -16. Men det här dricker jag ju på en dag. 93.

Edit: Efter att ha lämnat vinet för ett tag så finner jag fyra (4!) flygfän i glaset när jag återkommer. Så det är uppenbart att det här vinet inte bara uppskattas av mig! ;)
 
Last edited:
Nyfikenheten tog över, det var dags att ta tempen på Labet 2014.
Domaine Labet Lias 2014
Reduktiv syrabomb vid öppnandet så hällde upp flaskan på karaff och tyglade mig i 30 minuter till. Återbesöket var desto roligare, fortfarande skyhög syra men nu hade doftprofilen utvecklats, har aldrig upplevt ett vin som doftat så mycket ostronskal som det vin jag nu hade i glaset. Ostronskal och lite allmänt hav kombinerades med lite grönare frukter som gled mot melonhållet när vinet blev någon grad varmare. Väldigt gott nu, men troligtvis ännu bättre om tre år.
 

LeChat

Medlem
53C179A2-4716-4B32-9FE9-BBD83224092C.jpeg

1998 Château Lafleur-Gazin


Mogen Pomerol med tanniner kvar, piggar upp efter andra dagen på jobbet och till en härlig flankstek som snart ligger på grillen.

Det verkar som att andelen CF varierar med årgångarna, och hur stor den är i -98an har jag inte koll på. Men även om andelen förmodligen är förhållandevis liten så ger alltid CF lite motstånd och lite intressant karaktär. Vinet är nog som dricktrevligast nu om man fortfarande ska ha lite frukt och struktur kvar. Sätter guldkant på en onsdag men skulle faktiskt förgylla samtliga veckodagar.
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
DSC_1213.JPG

2016 Perrot-Minot, Bourgogne
Ett spontant glas på Combo är alltid trevligt. Såklart ett väldigt ungt vin, men ville se vad Perrot-Minot gjort med årgången för se hur länge jag ska ligga på mina egna flaskor. Det är ett väldigt kompakt vin, som inte ger ifrån sig mer än allmän rödbärighet, pinnekrydda och lite gröna/skogiga toner. Anar jag fat i bakgrunden, eller är det en inbillning? På tungan är det lika kompakt, fokuserat men utan komplexitet idag. Det ligger mycket under ytan och vänter! Syran är riktigt hög, och tanninerna väsnas en hel del. Stramt och strävt. Det finns tillräckligt med frukt för att göra det riktigt trevligt, men storhetsdagarna ligger långt fram. För att vara ett instegsvin är det imponerande. 89+p.
Jaja, jag ska försöka ligga på mina (by) flaskor tio år till.
 

LarsW

Medlem
Varför dricker jag inte mer port?

Fonseca's Vintage Port 1977

Pepparkakor och körsbärslikör i näsan! Lite ek och brynt socker. Läder och rostade pinjenötter.
Mjukt som sammet i munnen. Perfekt alkoholsötma som driver vinet framåt. Julkryddor av alla slag blandat med körsbär och rostade nötter. Ek, apelsin och något lite jordigt. Mörk choklad med kanderad ingefära. En mycket diskret syra håller koll på helheten.
Elegant är bara förnamnet!
Fullkomligt är efternamnet!

Denna och Taylor's 77a är nog de port jag druckit mest av och de fortsätter att bli bättre!:p

95p

Mums!

thumbnail_20190816_211439.jpg
 

Jesper L

Medlem
Vrhunsko Bijelo Petrušac Pošip 2018

En typisk Pošip men denna drar åt det mörkgula i färgen. Päron på näsan men även päronkompott i smaken. Öppnade upp sig mer efter lite tid i glaset och passade utmärkt till salta kroatiska ostron!

Vi fick även in fiskpaté då köket sjabblat med ena maträtten och den balanserades upp fint även den.

Doft: ostronskal, päron, lemonad, aprikos

Smak: bensinånga, bildäck, grönkål, äpplen

upload_2019-8-17_14-24-45.jpeg



Vinogorje Pelješac Polozaj Dingac 2013

Rekommenderad av sommeliern till tournedo med pepparsås och egengjord pasta.

Vid cirka 10-11 grader är det kraftig ek på näsan med hintar av rosmarin, peppar och viol.

I munnen är det läder, lakrits, kryddpeppar och vaniljtoner.

En kraftig Dingac med riktigt bra drag i!

Växer med tiden i glaset samtidigt som temperaturen stiger men presterade som bäst vid 16-18 grader. Det var 27 grader i luften vid middagen så det steg snabbt... :)

upload_2019-8-17_14-27-26.jpeg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jaha, då var första -59:an öppnad.
1959 Marqués de Murrieta Rioja Castillo Ygay Gran Reserva Especial
Ett extremt känslomässigt vin för mig. MM var min stora kärlek på 80-90-talet och Castillo Ygay var ouppnåeligt. Med bara EQ är det lätt att betala oerhörda pengar för en inte liten sannolikhet att få vinäger. Visserligen gammal och lagrad men ändå....vinäger. Var detta då en total nekrofil upplevelse? Nä, inte alls! Flaskan överraskade mig på många sätt. Mogen doft med putsat läder och fuktig trattkantarellskog med multnade höstlöv. Initialt hög syra men efter ett tag i glasen så kom det faktiskt fram lite frukt. Små fina tanniner fanns där också. Kanske inte ett helt balanserat vin idag? Troligen var detta på topp för 10-15 år sedan. Eftersmaken av herrklubbs-humidor låg kvar i 20-30 minuter så jag klagar inte alls... EQ poäng blir 97 men IQ får nog stanna på 95.
IMG_9432.JPG
IMG_3504.JPG
 
Last edited:

LeChat

Medlem
3CBC46CA-4282-47F1-AE6B-6CB9A64DA71C.jpeg

1993 Château Lagrange (St. Julien)


När man dricker öppet och man vet att årgången ska vara av sämre sort så börjar man leta fel. Men jag går bet. Igen. För även om den inte siktar mot stjärnorna så hittar jag bara rätt i denna -93a.
Fin drickfas nu! Kommer nog dricka resterande inom ett år.
 
Toppen