Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Adamanko

Medlem
Sista jubbedagen och det får man ju fira. I mitt fall med två schyssta pinoter. En från Sydafrika och en från Österrike.

Sydafrikanen från -16 är ganska underbar. Rök och bär. Mineraler och sten. Växer med varje klunk. QPR thru the roof! Älskart! Sorg att det är sista flaskan men tur att det snart kommer en ny årgång på småpartier. Helt klart ett av dom bästa viner jag druckit. Elegans. Fortfarande 94

Även österrikaren är från -16. Firsta sniffen är lite obehaglig men redan andra är bra. Hallon och kryddor. En annan sort än den första.

Inte den pepprighet jag kommer ihåg från -15. Först tycker jag det är sämre än -15 men det växer. Pepprigheten kommer dock i ett lååångt slut - alldeles på slutet så där. Lite rabarber. Mer och mer pepprighet. Det här är nog ganska nära -15. Saknar lite av jordgubbarna men det kan jag ta. 91. QPR thru the roof. Supermumsigt. Glad över att jag har två kvar och att det snart kommer nya på småpartier. Sa jag att det var lååångt?

Tänker köpa på mig fler av både Crystallum Cuvée Cinema och Brundlmayer Langenlois. Jävla bra sätt att börja semestern på. Imorgon blir det champagne.
 

LarsW

Medlem
Med den sista tidens debatt om ålder på vin är det dags för lite empiriska studier i ämnet! (...alternativt så kände jag bara för att prova några riktigt gamla flaskor...:p)

Barone Ricasoli Chianti 1967

Doft med... ja vad är det? Körsbärslikör, kallt oxblod och kork (inte korkad). Torrt gräs/löv och dammiga kläder. Första timmen eller två en obekväm doft av grappa som dock nästan helt vädras bort.
I munnen är det gråsten. Körsbär men inte så mycket likör längre. Torkat hö och tobak. Man anar ett uns av tanniner. Ek finns det kvar. Trodde det skulle vara mer torkad frukt men den är mer typ inlagd... Tänkte att jag aldrig skulle känna igen denna som en Chianti men så i eftersmaken så dyker en välbekant liten bitterhet upp!
Funkade bra till pizza!

Hur sätter man poäng på detta? Svårt. Rent smakmässigt runt 84-86...ish... Kul vin som växer med kvällen.

thumbnail_20190719_191209.jpg


thumbnail_20190719_191257.jpg


Lite perspektiv i vad som hände 1967:
Den första provflygningen av prototypen Saab 37 Viggen genomförs.
Årekompromissen i den svenska grundlagsberedningen sluts. Samtliga svenska riksdagsledamöter binder sig för enkammarriksdag med 350 ledamöter.
Kaknästornet i Stockholm invigs och är Nordens högsta byggnad med sina 155 meter.
Biafra förklarar sig självständigt från Nigeria.
Sexdagarskriget inleds när Israel anfaller Egypten.
USA:s högsta domstol fastslår i fallet Loving mot Virginia att delstatslagar som hindrar blandäktenskap mellan raser strider mot USA:s konstitution.
3 september – Klockan 05:00 går Sverige över till högertrafik... omläggningen övervakas av 8 000 poliser och värnpliktiga, och under övergångsnatten arbetar 20 000 personer med att anpassa 350 000 vägtrafikmärken för högertrafiken.
Che Guevara dödas efter att ha blivit tillfångatagen av Bolivias militär.
Disneyfilmen Djungelboken har världspremiär.
Sveriges första vin- och spritmuseum invigs i Stockholm.
Charles Manson skapar kulten "The Manson Family" (själva mordvågen kommer 1969).
Vietnamkriget rullar på för fullt och USA har bortåt en halv miljon soldater i landet.
 

Attachments

  • thumbnail_20190719_191056.jpg
    thumbnail_20190719_191056.jpg
    27,5 KB · Visningar: 240
Last edited:

Vingubben

Medlem
B7BD1429-957E-4AA3-B960-3E91D59FCA6C.jpeg

2012 Casanova di Neri, Brunello Di Montalcino

Underbar doft med kaffe, kaffesump, lite viol, vanilj och stall. Pigg syra och ordentliga tanniner. I smaken färska och torkade plommon, tomater, rostade grönsaker och ordentliga ektoner. Bra idag men med många år kvar. Första flaskan av sex. Blir kul att följa. 91p idag.
 

Skrutt

Medlem
Med den sista tidens debatt om ålder på vin är det dags för lite empiriska studier i ämnet! (...alternativt så kände jag bara för att prova några riktigt gamla flaskor...:p)

Barone Ricasoli Chianti 1967

Doft med... ja vad är det? Körsbärslikör, kallt oxblod och kork (inte korkad). Torrt gräs/löv och dammiga kläder. Första timmen eller två en obekväm doft av grappa som dock nästan helt vädras bort.
I munnen är det gråsten. Körsbär men inte så mycket likör längre. Torkat hö och tobak. Man anar ett uns av tanniner. Ek finns det kvar. Trodde det skulle vara mer torkad frukt men den är mer typ inlagd... Tänkte att jag aldrig skulle känna igen denna som en Chianti men så i eftersmaken så dyker en välbekant liten bitterhet upp!
Funkade bra till pizza!

Hur sätter man poäng på detta? Svårt. Rent smakmässigt runt 84-86...ish... Kul vin som växer med kvällen.

Visa bifogad bild 17538

Visa bifogad bild 17539

Lite perspektiv i vad som hände 1967:
Den första provflygningen av prototypen Saab 37 Viggen genomförs.
Årekompromissen i den svenska grundlagsberedningen sluts. Samtliga svenska riksdagsledamöter binder sig för enkammarriksdag med 350 ledamöter.
Kaknästornet i Stockholm invigs och är Nordens högsta byggnad med sina 155 meter.
Biafra förklarar sig självständigt från Nigeria.
Sexdagarskriget inleds när Israel anfaller Egypten.
USA:s högsta domstol fastslår i fallet Loving mot Virginia att delstatslagar som hindrar blandäktenskap mellan raser strider mot USA:s konstitution.
3 september – Klockan 05:00 går Sverige över till högertrafik... omläggningen övervakas av 8 000 poliser och värnpliktiga, och under övergångsnatten arbetar 20 000 personer med att anpassa 350 000 vägtrafikmärken för högertrafiken.
Che Guevara dödas efter att ha blivit tillfångatagen av Bolivias militär.
Disneyfilmen Djungelboken har världspremiär.
Sveriges första vin- och spritmuseum invigs i Stockholm.
Charles Manson skapar kulten "The Manson Family" (själva mordvågen kommer 1969).
Vietnamkriget rullar på för fullt och USA har bortåt en halv miljon soldater i landet.
”obekväm doft av grappa” - nu förstår jag inte.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Med den sista tidens debatt om ålder på vin är det dags för lite empiriska studier i ämnet! (...alternativt så kände jag bara för att prova några riktigt gamla flaskor...:p)

Barone Ricasoli Chianti 1967

Doft med... ja vad är det? Körsbärslikör, kallt oxblod och kork (inte korkad). Torrt gräs/löv och dammiga kläder. Första timmen eller två en obekväm doft av grappa som dock nästan helt vädras bort.
I munnen är det gråsten. Körsbär men inte så mycket likör längre. Torkat hö och tobak. Man anar ett uns av tanniner. Ek finns det kvar. Trodde det skulle vara mer torkad frukt men den är mer typ inlagd... Tänkte att jag aldrig skulle känna igen denna som en Chianti men så i eftersmaken så dyker en välbekant liten bitterhet upp!
Funkade bra till pizza!

Hur sätter man poäng på detta? Svårt. Rent smakmässigt runt 84-86...ish... Kul vin som växer med kvällen.

Visa bifogad bild 17538

Visa bifogad bild 17539

Lite perspektiv i vad som hände 1967:
Den första provflygningen av prototypen Saab 37 Viggen genomförs.
Årekompromissen i den svenska grundlagsberedningen sluts. Samtliga svenska riksdagsledamöter binder sig för enkammarriksdag med 350 ledamöter.
Kaknästornet i Stockholm invigs och är Nordens högsta byggnad med sina 155 meter.
Biafra förklarar sig självständigt från Nigeria.
Sexdagarskriget inleds när Israel anfaller Egypten.
USA:s högsta domstol fastslår i fallet Loving mot Virginia att delstatslagar som hindrar blandäktenskap mellan raser strider mot USA:s konstitution.
3 september – Klockan 05:00 går Sverige över till högertrafik... omläggningen övervakas av 8 000 poliser och värnpliktiga, och under övergångsnatten arbetar 20 000 personer med att anpassa 350 000 vägtrafikmärken för högertrafiken.
Che Guevara dödas efter att ha blivit tillfångatagen av Bolivias militär.
Disneyfilmen Djungelboken har världspremiär.
Sveriges första vin- och spritmuseum invigs i Stockholm.
Charles Manson skapar kulten "The Manson Family" (själva mordvågen kommer 1969).
Vietnamkriget rullar på för fullt och USA har bortåt en halv miljon soldater i landet.
Tack för extra fin smaknot med lite nostalgiska referenser! :) Tycker ditt exempel är bra för att belysa en viktig poäng med mogna viner: Ett ungt vin med samma poäng som din chianti bedömningsmässigt hade gått helt obemärkt förbi, men här finns det mängder av skriven historia och kuriosa som vinet stolt berättar. Vinupplevelsen blir således avsevärt mer nyanserad och intressant än den enskilda smakupplevelsen!
 

LarsW

Medlem
Tack för extra fin smaknot med lite nostalgiska referenser! :) Tycker ditt exempel är bra för att belysa en viktig poäng med mogna viner: Ett ungt vin med samma poäng som din chianti bedömningsmässigt hade gått helt obemärkt förbi, men här finns det mängder av skriven historia och kuriosa som vinet stolt berättar. Vinupplevelsen blir således avsevärt mer nyanserad och intressant än den enskilda smakupplevelsen!
Jopp. :)
Den chiantin har säkert aldrig varit ett stort vin eller för den delen aspirerat på att vara det.
Men upplevelsen här blir ju minst halva grejen, tanken var att jag skulle kolla wiki för lite kul/intressanta saker som hände det året men fastnade och surfade runt 1967 i nästan 3 timmar medan jag drack slut på vinet.:D
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Lång post med risk för stavfel och dylikt (ie: lagom vinad).

Fick lust att fortsätta med temat gamla viner så ikväll blev det
AGE Bodegas Unidas Rioja Fuenmayor 1969

Till att börja med... flaskorna är inslagna i säckväv och förseglade med vax, mitt första misstag var att försöka ta bort det... 50 år gammalt vax blir till pulver när man bearbetar det... och säckväven innehöll nog mer partiklar än jag vill veta!:baksmälla:

Aja. Poppar flaskan, korken desintergreras och jag får dekantera genom en sil. Nemas problemas! Inget som inte hänt förr.
Vinet är... rosé? :confused: Detta kan inte stämma. Doften är syrlig, VÄLDIGT syrlig... smaken är tunn... hum....körsbär är det. ek finns där. Men en spritig bismak som... nope! Dåligt vin!

Tur som var så reser dessa flaskor i flock så öppnar en till!:D
Helt annorlunda färg. Denna ser ut som jag väntar mig. Trevligt tegelröd med orange kanter.
Doft med ek och torkad dill. Bigarråer, jävligt mogna såna. Alkoholen märks!
I munnen är det körsbär, marsipan och Baileys. Syran är märkbar och eken likaså. Gott om tanniner kvar. Choklad i eftersmaken. Något torrt från växtriket... Letar och letar men kan inte hitta dillspadet i smaken som jag förknippar med rioja i vanliga fall.

Poäng här då. Snäppet vassare än chiantin igår men det är långt till 90-sträcket. Har redan börjat surfa på 1969 och det ger ju mersmak så klart (moonwalking FTW!) . Ska vi säga 87p?

Första fina bilden innan jag öppnade första flaskan.
thumbnail_20190720_153918.jpg


Kork-massaker! Naken flaska! Och ja... det är samma vin i glasen men olika flaskor...
thumbnail_20190720_192905.jpg


Så vad hände 1969...?
20 juli så tar Louis Armstrong mänsklighetens första steg på månen!
Led Zeppelins släpper sitt debutalbum.
Beatles gör sitt sista offentliga framträdande.
Yassir Arafat väljs till PLO-ordförande.
Pippi Långstrump börjar sändas i Sveriges Radio-TV.
15-17 augusti... Woodstock festivalen!
Muammar Gaddafi tar makten i Libyen och behåller den till 2011...
Tage Erlander avgår som statsminister efter 23 år! Tydligen världsrekord bland demokratiskt valda statsledare!
Olof Palme blir ny statsminister.
TV2 börjar sända.
Concorde flyger för första gången.
Robert Rayford antas vara det första registrerade dödsfallet i HIV/AIDS i USA (och resten av västvärlden).
The Manson Family går bärsärk.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Lång post med risk för stavfel och dylikt (ie: lagom vinad).

Fick lust att fortsätta med temat gamla viner så ikväll blev det
AGE Bodegas Unidas Rioja Fuenmayor 1969

Till att börja med... flaskorna är inslagna i säckväv och förseglade med vax, mitt första misstag var att försöka ta bort det... 50 år gammalt vax blir till pulver när man bearbetar det... och säckväven innehöll nog mer partiklar än jag vill veta!:baksmälla:

Aja. Poppar flaskan, korken desintergreras och jag får dekantera genom en sil. Nemas problemas! Inget som inte hänt förr.
Vinet är... rosé? :confused: Detta kan inte stämma. Doften är syrlig, VÄLDIGT syrlig... smaken är tunn... hum....körsbär är det. ek finns där. Men en spritig bismak som... nope! Dåligt vin!

Tur som var så reser dessa flaskor i flock så öppnar en till!:D
Helt annorlunda färg. Denna ser ut som jag väntar mig. Trevligt tegelröd med orange kanter.
Doft med ek och torkad dill. Bigarråer, jävligt mogna såna. Alkoholen märks!
I munnen är det körsbär, marsipan och Baileys. Syran är märkbar och eken likaså. Gott om tanniner kvar. Choklad i eftersmaken. Något torrt från växtriket... Letar och letar men kan inte hitta dillspadet i smaken som jag förknippar med rioja i vanliga fall.

Poäng här då. Snäppet vassare än chiantin igår men det är långt till 90-sträcket. Har ju redan börjat surfa på 1969 och det ger ju mersmak så klart (moonwalking FTW!) . Ska vi säga 87p?

Första fina bilden innan jag öppnade första flaskan.
Visa bifogad bild 17543

Kork-massaker! Naken flaska! Och ja... det är samma vin i glasen men olika flaskor...
Visa bifogad bild 17544

Så vad hände 1969...?
20 juli så tar Louis Armstrong mänsklighetens första steg på månen!
Led Zeppelins släpper sitt debutalbum.
Beatles gör sitt sista offentliga framträdande.
Yassir Arafat väljs till PLO-ordförande.
Pippi Långstrump börjar sändas i Sveriges Radio-TV.
15-17 augusti... Woodstock festivalen!
Muammar Gaddafi tar makten i Libyen och behåller den till 2011...
Tage Erlander avgår som statsminister efter 23 år! Tydligen världsrekord bland demokratiskt valda statsledare!
Olof Palme blir ny statsminister.
TV2 börjar sända.
Concorde flyger för första gången.
Robert Rayford antas vara det första registrerade dödsfallet i HIV/AIDS i USA (och resten av västvärlden).
The Manson Family går bärsärk.
Nu fick vi ett ABC-exempel på flaskvariation dessutom! :D
 

Henrik_L

Medlem
Tyvärr inga bilder, men här kommer lite noter från kvällens middag...

Bubbel:
- Pierre Gimonnet et Fils Millesimé de Collection Special Club 2008

Fantastisk mousse, låg dosage, I en begynnande mognadsfas p.g.a. garderobslagring i tre år. Fokuserat, hög syra och allmänt en fantastisk bdb. 93p
- Henri Goutorbe Cuvée Millesimé Grand Cru Ay 2008
En helt annan champagne, högre fyllighet ,(75% PN) något funky på näsan initialt, men blir bättre med luft, 89+. Lider med anledning av sällskapet...
Vitt, halvtorrt:
- Von Schubert Maximin Grünhaüser Riesling Spätlese Abtsberg 2015

Fantastisk vin, gott om restsocker men med en härlig komplexitet av vått ylle, päron och honung. 91p
Rött
- Ciacci Piccolomini Brunello di Montalcino 2013. Komplext, körsbär, tobak, rosor. Mycket bra, men föredrog 2012 rent subjektivt. 90p
- Clos Erasmus (Clos I Terrasses) Laurel 2014
Lagring har gjort susen! Intensiv, grenache-dominerad...? Hög strävhet, fyllighet. Drag av brett med en fantastisk frukt-punch i mellanregistret. Det låga skördeuttaget i Priorat har sällan varit mer uppenbart. Har också blivit betydligt bättre och mer tillgängligt med några års lagring (i 23 grader). 92p+
Vitt, torrt:
- Schäfer-Fröhlich Riesling Stromberg GG 2016

En fantastisk torr riesling. Aromerna drar mot det söta, även om vinet är torrt. Vått ylle, sockervadd, persika och päron. 91p+
- Richard Kershaw Eligin Chardonnay 2017
Påminner mycket om Meursault. Rejält med lyxiga (franska/slovenska) fat. Lång eftersmak, men håller nog till trots (subjektivt) Hamilton Russel över denna... 90p
Dessertvin:
Serègo Alighieri Casal dei Ronchi Recioto
2014 Inte överdrivet söt, tydliga likheter med producentens Amarone. Oerhört lång eftersmak och komplexitet. Choklad, körsbär, coca-cola, vanilj. Sagolik kombination med chokladtryffel. 91p+
Rosé:
- Clos Cibonne Tibouren Tradition Rosé 2017

Detta må vara den kanske bästa rosé jag druckit, perfekt matvin. Kryddig persika, torkade bär, hasselnöt och härligt balansead fyllighet, 90p
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Lång post med risk för stavfel och dylikt (ie: lagom vinad).

Fick lust att fortsätta med temat gamla viner så ikväll blev det
AGE Bodegas Unidas Rioja Fuenmayor 1969

Till att börja med... flaskorna är inslagna i säckväv och förseglade med vax, mitt första misstag var att försöka ta bort det... 50 år gammalt vax blir till pulver när man bearbetar det... och säckväven innehöll nog mer partiklar än jag vill veta!:baksmälla:

Aja. Poppar flaskan, korken desintergreras och jag får dekantera genom en sil. Nemas problemas! Inget som inte hänt förr.
Vinet är... rosé? :confused: Detta kan inte stämma. Doften är syrlig, VÄLDIGT syrlig... smaken är tunn... hum....körsbär är det. ek finns där. Men en spritig bismak som... nope! Dåligt vin!

Tur som var så reser dessa flaskor i flock så öppnar en till!:D
Helt annorlunda färg. Denna ser ut som jag väntar mig. Trevligt tegelröd med orange kanter.
Doft med ek och torkad dill. Bigarråer, jävligt mogna såna. Alkoholen märks!
I munnen är det körsbär, marsipan och Baileys. Syran är märkbar och eken likaså. Gott om tanniner kvar. Choklad i eftersmaken. Något torrt från växtriket... Letar och letar men kan inte hitta dillspadet i smaken som jag förknippar med rioja i vanliga fall.

Poäng här då. Snäppet vassare än chiantin igår men det är långt till 90-sträcket. Har redan börjat surfa på 1969 och det ger ju mersmak så klart (moonwalking FTW!) . Ska vi säga 87p?

Första fina bilden innan jag öppnade första flaskan.
Visa bifogad bild 17543

Kork-massaker! Naken flaska! Och ja... det är samma vin i glasen men olika flaskor...
Visa bifogad bild 17544

Så vad hände 1969...?
20 juli så tar Louis Armstrong mänsklighetens första steg på månen!
Led Zeppelins släpper sitt debutalbum.
Beatles gör sitt sista offentliga framträdande.
Yassir Arafat väljs till PLO-ordförande.
Pippi Långstrump börjar sändas i Sveriges Radio-TV.
15-17 augusti... Woodstock festivalen!
Muammar Gaddafi tar makten i Libyen och behåller den till 2011...
Tage Erlander avgår som statsminister efter 23 år! Tydligen världsrekord bland demokratiskt valda statsledare!
Olof Palme blir ny statsminister.
TV2 börjar sända.
Concorde flyger för första gången.
Robert Rayford antas vara det första registrerade dödsfallet i HIV/AIDS i USA (och resten av västvärlden).
The Manson Family går bärsärk.

Oj va man blir bortskämd med både vin och historia på samma gång. Jag gillar’t! Tack :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Mat och vin tillsammans med @Elvis, @Jesper och @v00alex i idyllisk sommarmiljö.
20190721_011104.jpg

Första flaskan var min och valdes till Elvis ära. Roederer Rosé 2008 magnum till lite jordgubbar samt chips och löjromsdip. Bärig och lite citrus med svag krutighet på näsan. Känns som frukten är mer återhållsam nu än i sin ungdom. Alex gissade Roederer men samtliga gissade på 02 eller 04. 06 uteslöt de som kände mig... Slinker ner utan problem i solen! Även @feskhandlarn fick en slurk innan på dagen och det räckte för att spika den. Roederer och Hugot Rosé kan han.:cool:

20190720_171644.jpg
Andra flaskan var också min och servades till toast skagen baserad på universums bästa reksallad hämtad hos Feskhandlarn. Universums bästa riesling heter Zind-Humbrecht Clos Saint Urbain om någon undrade.;) Här i årgång 2012 som var bland det bästa jag druckit i vitvinsväg för något år sedan. Nu bara bra och med betydligt mer mognad. Gissades Alsace och Clos St Hune från början av 00-talet som bästa gissning. Klassiskt kraftig riesling med bensin och olja primärt men finns även lite blommor i doften. Smaken är kraftig och intensiv med bra längd med lite persika i avslutet. Inte kvällens vin men nära...

20190720_190037.jpg
Nu kontrade Elvis med en till magnum, Vilmart Creation 1997 och i matväg risotto med pilgrimsmusslor. Doft av kryddblandning som jag aldrig känt så tydligt i ett vin innan. Främst ingefära och muskot. Tydlig ek och mogen stil med söta dofter av honung. Ek är lite lurigt när det gäller att bestämma mognad och likaså magnum. Bra syra och mognad men inte typisk 96a fick mig att gissa Vilmart CdC 95. Visste inte om den här och den släpps tydligen väldigt sent. Intressant stil, kul och framförallt god även om det var helt nya dofter för mig.

Risottovinet var forumsnackisen Vve Fourny BdB. Dracks oblint men kändes betydligt roligare än deras rosé som de flesta sågade hos @Sörplarn.Utom tävlan ikväll...

20190720_203109.jpg
Vi fortsatte med torsk och långarygg och en Ravenå Butteaux 2014 som alltid är kul att dricka. Fast i ärlighetens namn var den här plågsamt ung, knuten och stram. Precis som ung prestigeskumpa från toppår kan vara. Inte så roligt alltså förutom etiketten. Främst citrus men även lite blommighet och framförallt stålvass syra i avslutet. Ung chablis från 14 eller 15 var min första tanke och gissade Ravenå Montee de Tonnerrre 2014. Ska öppnas tidigast om 10 år!

20190720_223542.jpg
Huvudrätten var grillad ryggbiffstek med potatis och med bland det bästa man kan dricka i rödvinsväg, Cos d'Estournel 1988. Tydlig doft av mogen bdx, cigarrlåda i första hand och lite stall i bakgrunden. Mjuka avrundade tanniner och med en liten eftersmak av vinbär och tydliga fat ala la la. Ett riktigt komplext sniffarvin, frukten och intensiteten har rundats av men det är då det blir som bäst i bdx enligt mig. Gissade merlotdominerad bdx från 1988-1990 från högra stranden. Bra riktigt bra och kvällens vin för allihopa tror jag.

20190720_234253.jpg 20190721_001428.jpg
Till sist en duo glassefterrätter med 5 söta viner. Kanske lite i mesta laget men det beror nog mest på ovanan att prova sött. Totalt okunnig på området men lyckades ändå pricka vinstilen på allihopa. Bäst för mig var återigen en bdx...Raymond-Lafon 2002 som för övrigt dekanterades tidigare än tänkt, se bilden.:rolleyes: Saffransbomb utan dess like och med bränd karamell. Gissade Saudiraut 1999.

Cos solklar etta sedan blir det jämnt lopp mellan Vilmart och Clos Saint Urbain om jag kom ihåg rätt.

Tack till alla för en helkväll med bra mat och vin!
 

Adamanko

Medlem
Härlig vinstart på semestern. Efter Crystallum och Brundlmayerorgien så följdes det upp med en liten tillställning där jag bjöd på skumpan men folk fick ta med sig resten. Skumpan var en magnum Palmer bdb-05 och utan tvekan var det den bästa skumpan jag druckit. Inga noter men underbar sursötma som smälte i min gom. Sätter inte gärna poäng på skumpa då jag druckit så lite och gillat ännu mindre men över 90 får den definitivt. Kanske 92-94? Till oxfilen drack jag 2013 Trapiche Malbec Terroir Series Finca Coletto El Peral garderobslagrad i nästan två år och den slog mig med häpnad. Fantastisk sötfrukt som ingen annan Malbec jag druckit. Helt klart värd sina 90 och eskorterade min oxfile med råstekt potatis och benna helt superbt.

Idag öppnar jag min tredje Etna a'Rina-17 och finner att den är den hittills bästa och nu når den 91. Passar den hemmagjorda pizzan bra. Söta blåbär och mycket stenighet. Superklunkbar. Efter den är slut blir det sista halvan av Brundlmayern. Vilken rivstart på semestern!

Har kollat om det går och få tag i nån av dom på bolaget men det verkar tyvärr rätt kört. Jaja, det finns andra viner som säkert kommer få mig att komma över smärtan i det. ;)
 

Gradin

Medlem
Bruno Clair Savigny-les-beaune 1er La Dominode 1er cru 2006

Riktigt härlig doft på denna av röda bär, främst lingon, en viss del fat och tanniner känns vid smaken och en balanserande syra,smaken är den samma med dominans av röda bär och en viss tanninkänsla, bra längd.
Fortfarande kylskåpskall så det roliga har ju bara börjat! 90p just nu, kommer med sannolikhet höjas!

20190723_205116.jpg
 

Magikern

Medlem
Chateau De Lauga- 2000

Doft: Multna vinbär och jord. Dämpad men mogen
Attack: Dämpad men präglad av jord oh lite fat.
Mellansmak: Jord och lite torkad frukt. Sviskontoner kanske men bra syra och hyffsad kropp.
Eftersmak: Rätt lång och syrlig med lite cedertoner.

För 5 år sedan var det säkert ett 90+ vin idag är det 88 poäng men flaskvariationen är säkert stor. Trött men trevligt. Jag gissar på att även andra beställer det från beställningssortimentet pga. det låga priset. ;)
 
Toppen