Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vingubben

Medlem
A917B728-761E-4F19-8D9D-DF96D69A8C5F.jpeg

2016 Calcáreo Malbec, Michelini Sammartino


Dricker sällan viner från Sydamerika men idag var det dags. Malbec från Valle de Uco. Öppnade upp först efter ett par timmar i karaffen. Mentol, lakrits och rejält med multna löv i doften. Bigarråer, salmiak, stensälta, timjan och ordentligt med tanniner. 86p idag men detta skall förmodligen drickas tidigast om tre år för full njutning.
 

Daniel A

Administratör
Korta tankar om lite semesterviner!

_20190709_134946.JPG

2017 Clos du Moulin aux Moines Auxey-Duresses Moulin aux Moines Vieilles Vignes
Min nya husproducent! Insmickrande och tillgänglig Bourgogne, lättbärigt med fina kryddor och lite härlig skitighet. 2017 är en väldigt öppen årgång? Eller är den bara på ett fint stadie av ung frukt? Blir svårt att hålla tassarna borta från det här. Det är lite mer strukturerat än varianten med yngre stockar, men knapp märkbar skillnad ärligt talat (med reservation för att det var några månader sedan jag drack det andra vinet).

2015 Clos du Moulin aux Moines Bourgogne Blanc Clos de la Perrière Blanc
Känns som att den här är inne i en lite bångstyrig fas och inte riktigt vet vad den vill. Levererar absolut, men tror den kan bli trevligare om några år.

Gamling vs gamling
DSC_1174.JPG

1983 Anna et André Durrmann Riesling Andlau
Andra flaskan, och den presterar lika bra som den första! Mycket mognadstoner, med spännande saker som halstabletter och citronchessecake bland det mer klassika. Syran ligger i framkant och vinet känns stundtals lite vasst.

1999 Domaine aux Moines Savennières Roche aux Moines
Tredje gången jag dricker det här i år (men första gången flaskan är min…). Det är ett bra och trevligt vin i en spännande drickfas. Men egentligen förväntar jag mig mer av 20 år gammal chenin blanc. Tror inte att det här vinet någonsin kommer närmre “det perfekta vinet”, så ni som har mer än en flaska kan lika gärna spara dem i 20-30 år så att de blir kuriositeter på någon framtida BYOB. ;)

2011 Dehours Champagne Extra Brut Œil de Perdrix La Croix Joly
Deg. 2016. Drack det här förra våren, och då presterade det riktigt bra, och framför allt långt över årgångens förväntningar. Nu var det något lidande - känns som att frukten gått och gömt sig lite. Fortfarande bra, men inte så bra som jag hoppades på.

2017 Kumeu River Chardonnay Estate
En gammal trotjänare som alltid får sätta livet till när det vankas grillad fisk. Den här pavan är inget undantag - levererar exakt som den ska. Nya världen-chardonnay med stark touch av bourgogne.

2015 Alto Moncayo, Veraton
Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm, förjävla smaskigt!

Lättpåverkad av forumets tips som man är fick det bli lite rosé.
2016 Dominio del Aguila Clarete är ett väldigt trevligt och seriöst vin. Jag är inte van vid att dricka rosé där min första tanke är: den här borde ligga ett tag på rygg! Välstrukturerat, men lite oförlöst. Intressant!
2017 Clos Cibonne Tibouren var minst lika trevligt, och vinner över Aguila med en hårsmån idag. Lite fruktigare och mer insmickrande, samtidigt som det har lite kryddiga “dova” toner.

DSC_1175.JPG


2010 Bressan Pinot Nero
Wow! Sagolikt gott, med otroligt expressiv och insmickrande doft fyllt av jord, multna löv, svartpeppar, lagerblad, tomatkvistar och allsköns torkade örter och blandade rariteter från kryddskåpet. Underbart moget, med mycket kraft kvar. Nästintill perfekt balans. Kanske kan det bli bättre?! Det har lyft från sist jag drack det, förra sommaren. Två flaskor kvar. När ska jag våga korka dem? 93-94p nu.
DSC_1167.JPG


2016 Pierre-Yves Colin-Morey, Saint-Aubin Le Banc
Äntligen kom jag i kontakt med den här producenten! Har längtat ett tag nu, men verkar vara lite svårfångad (okej, så noga har jag kanske inte letat). Den som väntar på något gott… Fantastiskt expressivt och riktigt sylvasst! Tropisk frukt, tändsticksplån, citron och färska örter i en intressant blandning. Ett uns smörade popcorn. Riktigt hög syra och balanserande frukt med mycket ryggrad bakom. 91+p. Dracks på Postgatan i Kalmar - de fortsätter att leverera riktigt bra käk (den råstekta hummern var mums!) och mycket intressanta viner.
 

MoutonJR

Medlem
IMG_20190713_183333.jpg

Rioja montecillo 81
Gammalt är det, smakrikt och absolut inga fel trots 38 år på nacken. Dock finner jag det svårt att få den där totala upplevelsen som jag får av en gammal Bordeaux t.ex. eller något gammalt pangvin från Toscana för den delen.

Röda bär, jord, tobak, vanilj och läder. Snälla tanniner och en jordnära upplevelse, hyffsad lång eftersmak, alldeles tegelröd i färgen. Ska man njuta ska man njuta nu, dock tänker jag vänta tills min sista flaska fyller 40, för det tror jag den klarar.. Hoppas jag iallafall..
92 friska
 

n_micke

Medlem
I hotellets minibar fanns trapiche Malbec samt sauvignon blanc. Båda gick ner men inte alltför imponerad. Den röda var ok. Båda 2018 så vällagrade
 

Adamanko

Medlem
Dricker Farrside-15 idag och finner att allting är på plats. Där är jordgubbar och hallon, kryddighet, nåt mörkare. Mycket peppar. Men öppnad för tidigt enligt mig. Häller tillbaka nästa hela från dekantern till flaskan. Det här är nog godare om några dagar. Inget betyg idag och jag kommer hålla mina två kvarvarande i 1-2 år iaf.
 

grappa

Medlem
IMG_20190714_180707.jpg

Leitz Rudesheimer Berg Schlossberg 2013; Ganska blekgul färg. Härlig doft av äpplen, tropisk frukt, en antydan till honung. Hög syra men fruktigheten balanserar bra. Hittar ingen miniralitet och hade nog gissat Alsace blint. Smak av äpplen och tropisk frukt. Mycket bra tre dagar i rad (kylskåpsförvaring.) Tycke och smak 91 p, kvalitet 91 p.
Chateau de Felses Chenin Sec 2011; Djupt guldgul färg. Väldigt lite doft till en början, lite gula äpplen, pappkartong. Smak av mogna äpplen, antydan till fläderblom. Efter 3 timmar har vinet kommit till liv. Stor doft av mogna äpplen, minieralisk, kryddig. Blev ett härligt vin med luft och värme men klarade sig inte till nästa dag. Tycke och smak 87 p, kvalitet 85 p.
La Nerthe Les Cassagnes 2016. Mörkt blåröd färg. Doften domineras av fudgekola (vanilj) och björnbär. Mycket fruktdrivet vin med smak av vinbär, björnbär, plommon och en antydan av vanilj. Dag 2 var det mer balanserat men utan att helt övertyga. Gott javisst men lite för mycket vanilj. Tycke och smak 83 p, kvalitet 83 p.
Chasse-Spleen 2009. Viss tegelnyans, mörkt och opaquet. Doft av vinbär, antydan av cederträ, lite höstlöv. Smak av vinbär, lite mörk choklad. Dag 1 ganska stramt och i synnehet bredvid Les Cassagnes, elegant. Vissa tanniner och lite kvistigt. Dag 2 har det blommat ut något och doftar mer med toner av svarta vinbär. Dag 3 är det ett underbart vin med perfekt balans, silkeslent och en ren njutning. Tycke och smak 93 p, kvalitet 91 p.
 

Sigdarve

Medlem
Drack ett par glas Marques de Murrieta 2015 nyss. Det var nog riojaviner som satte fart på mitt vinintresse på 80-talet. I modern tid så gillade jag också viner gjorda på tempranillo, tyckte de kändes mjuka. Men nu har jag nog ändrat åsikt om vinet. Tycker tampranilloviner känns jolmiga. SB skriver så här, "Viner av tempranillo hamnar ofta i smaktypen kryddigt & mustigt". Vet inte om jag håller med om det riktigt. Tyckte vinet kändes tunt och jolmigt.
 

LeChat

Medlem
0375ED91-FA76-425E-AF32-E9B7FC2BE7A9.jpeg

2014 Felton Road Pinot Noir Block 3


Jordgubbar, hallon, salmiak, ger lite antydan om grenache men syrorna och doften pekar trots allt mer åt PN. Har bara druckit olika årgångar av Bannockburn tidigare och tyckt att den har varit rätt bra. Block 3 är vid öppnandet varken bättre eller sämre än de Bannockburn som jag druckit men jag hade såklart förväntningar om att den skulle leverera något extra.

Men den blir klart bättre när den fått lite mer luft och efter några timmar har den stramat upp sig och lämnat saftstadiet. Vinet får då ett bättre bett, bättre balans och växer i komplexitet och klass. Nu är det en riktigt trevlig pinot och jag tror att denna har en bättre koncentration i doft och smak än den billigare Bannockburn. Smaskig!
 

Sebran

Medlem
Visa bifogad bild 17514
2014 Felton Road Pinot Noir Block 3


Jordgubbar, hallon, salmiak, ger lite antydan om grenache men syrorna och doften pekar trots allt mer åt PN. Har bara druckit olika årgångar av Bannockburn tidigare och tyckt att den har varit rätt bra. Block 3 är vid öppnandet varken bättre eller sämre än de Bannockburn som jag druckit men jag hade såklart förväntningar om att den skulle leverera något extra.

Men den blir klart bättre när den fått lite mer luft och efter några timmar har den stramat upp sig och lämnat saftstadiet. Vinet får då ett bättre bett, bättre balans och växer i komplexitet och klass. Nu är det en riktigt trevlig pinot och jag tror att denna har en bättre koncentration i doft och smak än den billigare Bannockburn. Smaskig!

Tack för omdömet. Jag drack en Bannockburn på restaurang i vintras och tyckte den var god men alldeles för lättdrucken och juicig, men då kanske det bara var att den hade behövt mer tid att lufta? Bra att veta, så att jag inte gör samma misstag med min Block 3 2017 när den väl dricks om några år.
 

gece

Man vänjer sig.
2016 Dominio del Aguila Clarete är ett väldigt trevligt och seriöst vin. Jag är inte van vid att dricka rosé där min första tanke är: den här borde ligga ett tag på rygg! Välstrukturerat, men lite oförlöst. Intressant!
Min första flaska av detta vin var den mest "avancerade" jag till dags dato druckit av dem, och jag bannar mig själv varje varje gång jag poppar en, för jag vet att om jag sparat den längre hade den varit ännu bättre...
 

grappa

Medlem
IMG_20190715_172508.jpg

JL Chave selection Hermitage Blanche. Djupt guldgul färg. Doft av blommor, mogna äpplen, en aning bivax. Smak av cideräpplen, lätt beska, lite bivax, lång eftersmak, låg syra. Ett härligt vin. Tycke och smak 93 p, kvalitet 90 p.
Enligt importörens hemsida (om 2015) så är det ett vin som bör konsumeras inom 3-4 år eller vänta ut en tunnel och dricka efter 8-10 år. Definitivt ute ur tunneln.
 

BallyJ

Medlem
Visa bifogad bild 17516
JL Chave selection Hermitage Blanche. Djupt guldgul färg. Doft av blommor, mogna äpplen, en aning bivax. Smak av cideräpplen, lätt beska, lite bivax, lång eftersmak, låg syra. Ett härligt vin. Tycke och smak 93 p, kvalitet 90 p.
Enligt importörens hemsida (om 2015) så är det ett vin som bör konsumeras inom 3-4 år eller vänta ut en tunnel och dricka efter 8-10 år. Definitivt ute ur tunneln.

Har sett att du ger två betyg i dina noter. Kan du hjälpa mig med att förklara vad tycke och smak respektive kvalitet innebär?
 

grappa

Medlem
Har sett att du ger två betyg i dina noter. Kan du hjälpa mig med att förklara vad tycke och smak respektive kvalitet innebär?
Jag vill skilja på att kvalitet (åtminstone i teorin) är något mätbart och absolut men tycke och smak är individuellt och känslomässigt. Jag försöker bedöma dessa separat även om det är svårt. Standardexempel för mig är Coca Cola som jag tycker är mycket gott men knappast är en kvalitetsdryck. I vinvärlden tycker jag Guigals Cote du Rhone Blanc är jättegod men anser att kvaliten inte håller måttet fullt ut.
En fullvärdig vinkännare bör kunna säga "Detta vinet har en utmärkt kvalitet men jag tycker personligen inte om det" eller tvärtom.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag vill skilja på att kvalitet (åtminstone i teorin) är något mätbart och absolut men tycke och smak är individuellt och känslomässigt. Jag försöker bedöma dessa separat även om det är svårt. Standardexempel för mig är Coca Cola som jag tycker är mycket gott men knappast är en kvalitetsdryck. I vinvärlden tycker jag Guigals Cote du Rhone Blanc är jättegod men anser att kvaliten inte håller måttet fullt ut.
En fullvärdig vinkännare bör kunna säga "Detta vinet har en utmärkt kvalitet men jag tycker personligen inte om det" eller tvärtom.
Jag gillar din ambition och har ofta tänkt på att försöka mig på något liknande efter din introduktion. :)
 

BallyJ

Medlem
Jag vill skilja på att kvalitet (åtminstone i teorin) är något mätbart och absolut men tycke och smak är individuellt och känslomässigt. Jag försöker bedöma dessa separat även om det är svårt. Standardexempel för mig är Coca Cola som jag tycker är mycket gott men knappast är en kvalitetsdryck. I vinvärlden tycker jag Guigals Cote du Rhone Blanc är jättegod men anser att kvaliten inte håller måttet fullt ut.
En fullvärdig vinkännare bör kunna säga "Detta vinet har en utmärkt kvalitet men jag tycker personligen inte om det" eller tvärtom.
Tack för ett fint svar, känns väldigt logiskt som du beskriver det, men det kräver såklart en hel del kunskap och erfarenhet;-)
 
Toppen