Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bearman

a´lea iacta est iterum
Bra kväll hemma - det är ju ändå onsdag!

Skall ju erkännas att det också är semester (och första posten här).

CndP 2007 må ha varit en årgång som varit kontroversiell men med tidens tand måste det sägas att Bob spikade den.

Först - 2009 Shibumi Knoll Chardonnay som för ett par år sedan kändes trött nu kommit tillbaks i andra andningen och levererar stort (96p).

2007 Clos des Papes har varierat och fortsätter att göra så. Ikväll bra men med massor av brett först, sedan mer kirsch och syltiga toner av hallon, lakrits samt tropisk frukt (95p).

2007 Domaine De La Janasse Vieilles Vignes har alltid varit ett av årgångens bästa viner och fortsätter att vara så. Massor av röda bär och frukt. Supersyltiga hallon och chokladdränkta jordgubbar med vaniljkräm - gott som godis (97p).

Visa bifogad bild 17366

Kul att cdp vinerna verkade bra. Kul att du provade dessa någorlunda mogna... många på forumet provar dem unga med mycket frukt och mycket alkohol med nedslående betyg... de brukar hamna i drickmönster efter ca 7-15 år beroende på årgång... inte många som bedömer dessa på forumet då när de är klara för att drickas.. men det förekommer. mycket prisvärt enligt mig att spara dessa många år. De blir helt annorunda om man sparar bra årgångar. Vissa gillar ungdomlig frukt, men de blir mycket bättre med lagring tycker jag....

#grenachelover
 

Daniel A

Administratör
DSC_1141.JPG

2017 Robert Groffier, Bourgogne Passetoutgrain
Inga noter idag, ville bara meddela att den här lite småudda appellationen ofta levererar fantastisk njutning! Gamay och pinot gör sig bra ihop, och Groffier lyckas plocka fram bra grejer ur båda druvorna. Välgjort och snyggt!
 

BallyJ

Medlem
Hur var den?
Alldeles för ung, vi drack direkt ur öppnad flaska, en hel del tanniner från början men blev betydligt mjukare efter en timme i glaset. Dekantering är såklart att föredra. Jordgubbssaft, röda körsbär och blåbärssoppa. Kan tänka mig att det här blir riktigt bra om några år. Norra Rhone är ett favoritområde för mig, jag gillar verkligen elegansen i vinerna men detta är inte riktigt där, 90p idag.
 

Trydebull

Medlem
2016 AALTO
20190704_162939.jpg


Det har blivit mycket ungt den här vändan men det kan väl också vara lärorikt. Skyller lite på forumets fruktknarkare (ingen nämnd, men i gen glömd...). Den hör är också värd att nämna tycker jag. Mycket potential för producentens instegsvin.

100% Tinto Fino (Tempranillo) från 40-åriga rankor. 17 månader på fat. Buteljerad för exakt ett år sedan.

Klar men mörkt fullmoget körsbärsrött i tonen med någon lätt dragning åt det violetta.

Doften 10 minuter efter korkdragning är ljust bärfruktig (Jag tror att jag försöker beskriva närmast fullmogna vinbär och kanske tom lingontoner). Ganska snabbt kommer dock mer körsbäriga toner med tydligt inslag av ek och vanilj. Jag hinner under 30 minuter uppleva den från ljusa, lätta toner till att gå mer och mer åt kraftfulla dofter där även 14,5 % gör sig påminda.

Efter en timme tillkommer inslag av mynta och lite kryddtimjan.

Upplevelsen i munnen är vid fösta kontakten efter ca 45 minuter inte jättekul. Sträv, ekplankig, lätt vaniljtonig och upplevelsen är dessutom tunn.

Dag tre öppnar den upp och bjuder till lite mer. Fullmogna lila-blå körsbär och lila plommon - utan sötma (skönt!). Fortfarande ek och vanilj men betydligt mer integrerat. Inslag av solmogna djupröda jordgubbar. Kompakt. Tuff. Köttig.

Kan bli bra. Men det behöver man vänta på. Minst fem-tio år. Skriver 90-91 med flera plus efter.
 

LeChat

Medlem
B0AEBE6C-99DD-43BA-A026-4023681188EA.jpeg

1993 Château Lagrange


Hur var vinet egentligen? Den frågan ställer jag mig ofta när det har gått en tid efter att jag druckit en flaska. Ibland handlar det bara om någon vecka, ibland längre. Enda sättet att få reda på det är väl att öppna en ny flaska antar jag.

Minns första flaskan som bra men den här verkar faktiskt ännu bättre. Vitalare på något sätt. På plussidan finns det mycket klassisk bordeaux särskilt i doften men smaken är det inte heller något större fel på, enda minuset är väl att avslutet är något kort. Den härligt parfymerade doften av svarta vinbär, viol och murket trä upplever jag även i munnen.

1993 är ju generellt inte något bra år men Lagrange verkar ju faktiskt ha lyckats riktigt bra. Mycket smarrigt! Fyra flaskor kvar.
 

Ekdahl

Medlem
Var i Portugal på semester för ett par veckor sedan och drack massor med riktigt dugliga vita (och några röda) men bommade att rapportera om det (kanske kommer)

Kompenserar med en kort rapport från vinets utkanter istället. Är ikväll i Chisinau i Moldavien och dricker en Chateau Vartely Chardonnay 2017 i den varma sommarkvällen. Läskande och god med fin syra och en del tropiska frukter och fatton.
58957682-9AE3-4DE8-B4E0-0DD44BDB45EE.jpeg

Igår helt ok vitt och rött ukrainskt vin i Kiev och imorgon provar jag rumänskt vin i Bukarest. :)

Vinvärlden är stor och kul att följa den vart man än dimper ner (borde dock ha hoppat över vinet i Vietnam...)
 
Last edited:

Ekdahl

Medlem
+1 på den.
Kan tillföra att indiskt vin är underskattat, i alla fall i Indien! :D
Har inget minne av vin när jag var i Indien, om det beror på vinet eller att jag inte drack det lämnar jag osagt (och med tanke på att GT kostade 5-10 kr och öl ca 5 kr kanske vinet (även inhemska) kändes osannolikt dyrt?)
 

LarsW

Medlem
Har inget minne av vin när jag var i Indien, om det beror på vinet eller att jag inte drack det lämnar jag osagt (och med tanke på att GT kostade 5-10 kr och öl ca 5 kr kanske vinet (även inhemska) kändes osannolikt dyrt?)
Var inte billigt jämfört med annan dricka med alkohol i. :p
Men fina (dimmiga) minnen av middagar I Kochi när man kunde köpa vin på glas (150ml), tredjedelkaraff (250ml) tvåtredjedelskaraff (500ml), eller helflaska på 750ml. Literspriset var detsamma oavsett och inte högre än om jag gick och köpte flaskan i affären vid sidan av hotellet. Och då satt jag ändå på ett av de vassare hotellen i Kochi; Forte Kochi.
Drack mest vin av Sula och Grover.
 

sunqan

Vinös
20190705_224401.jpg

Litchie. Älskar litchie.tom på kinahak.
Ostbågar funkar tyvärr sådär till :-(

Det sorgliga är att damen i huset inte gillar Gerwurztraminer. Så detta är första glasen på några år.

Litchie & lite mandelmassa i nöaan. Fyllig och låång smak (ostbågarna gör det svårt att säga vad det smakar.) Fin syra med lite beska.klarar nog några år till...
91-92p (85 för kombon)

Just - sa jag nåt om litchie?
 

MoutonJR

Medlem
IMG_20190705_220117.jpg
IMG_20190705_222749.jpg
Ch Tour Seran 15
Japp så är det, den där Andreas Larsson kan sin sak. Jag har druckit 2010, 2014 och nu 2015 av tour seran, alla har överträffat mina förväntningar med tanke på det blygsamma priset.

Svarta vinbär, kakao, tobak, ceder, örter, frukt, bra syra och schyssta tanniner. Tamejtusan redan en mogen smak, balanserad och fräsch med bra syra.
91p
Tack å hej Bordeaux-pastej
 

gece

Man vänjer sig.
Vinvärlden är stor och kul att följa den vart man än dimper ner (borde dock ha hoppat över vinet i Vietnam...)
Tänkte just skriva något i stil med detta. Poppade en slovenska, 2007 Movia Veliko Rdeče igår och njöt i fulla drag. (Dagens "språka på slovenska": "Veliko Rdeče" betyder "stor röd".)

IMG_20190705_213816.jpg


Mestadels Merlot men också Cabernet Sauvignon och Pinot Noir. Tämligen transparent klarröd. Inget tillsatt svavel, men ett dussin år har vinet klarat bra, och det hade fixat ännu fler. Tanninerna börjar bli lite polerade men har ett hyggligt bett fortfarande, hyfsat hög syra. Smak och doft har mycket av körsbär, plommon, örter och bittermandel; frukten visar antydan till att torka ut, men känns mestadels primär. Ganska lätt, eller ska vi ska elegant, i stilen; ingen överdriven extraktion, men kokt ifrån anemiskt. Hittade lite volatila toner precis i början, som fick det att smaka stereotypt "naturvin", men det försvann fort. Mycket bra vin, totalt sett

Är imponerad av Movia. Har druckit vitt, rött och orange från dem och allt har varit mellan bra och kanon. Finns alltid en naturvinssignatur i deras grejer men de låter aldrig det vara en ursäkt för trötta, sönderoxiderade viner, allting (jag provat) är vitalt, komplext och som grädde moset för hedonisten inom en - gott!
 

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 17361
2013 Argiano Brunello di Montalcino


Med franska preferenser så tycker jag att Brunelloviner går åt antingen mer bordeaux eller åt det lättare, eleganta bourgognehållet där den rena frukten är framträdande. Som i Argiano t.ex.

Lätt är den, men jag tycker inte att den är mesig eller innehållslös. Utan god, lättdrucken med en lite söt frukt och läskande italienska syror. Lite i yngsta laget möjligen men ett charmigt och bra matvin. Här tänker man både pasta & pizza på röd- och vitrutig duk. Buon appetito!
Nu sitter jag också och sippar de sista dropparna från 2013 Argiano Brunello di Montalcino.

Började på flaskan igår, då tänkte jag nog mer Bordeaux... lite pomerolvibbar.
Idag är jag helt enig i att ska man leta efter en fransk motsvarighet är det Bourgogne.
Syrliga jordgubbar och körsbär i näsan med fat, hö och lite grönpeppar.
I munnen massa röda bär. Frukten är sval och elegant. Tobak, rökt paprika och peppar Tanniner, ek och syra framträdande men inte överdrivna. Är nog lite ung fortfarande men jäklar så god.
90p säkert lite till med åren.
Mina andra två flaskor ska nog få bli minst 10 år innan jag öppnar dem.
thumbnail_20190706_134846.jpg
 

MoutonJR

Medlem
IMG_20190706_151511.jpg

Ch Dalem 01
I sommarregnet, på balkongen, till kantarelltoasten. Aaaaah denna doft, denna smak, detta underbara vin från ett vindistrikt vars ursprungsdruvor vi förmodligen kommer behöva ta farväl till i framtiden. Passa på att njut mina vänner medans ni fortfarande kan.
93p en dag som denna.
 

Ekdahl

Medlem
Var i Portugal på semester för ett par veckor sedan och drack massor med riktigt dugliga vita (och några röda) men bommade att rapportera om det (kanske kommer)

Kompenserar med en kort rapport från vinets utkanter istället. Är ikväll i Chisinau i Moldavien och dricker en Chateau Vartely Chardonnay 2017 i den varma sommarkvällen. Läskande och god med fin syra och en del tropiska frukter och fatton.
Visa bifogad bild 17426
Igår helt ok vitt och rött ukrainskt vin i Kiev och imorgon provar jag rumänskt vin i Bukarest. :)

Vinvärlden är stor och kul att följa den vart man än dimper ner (borde dock ha hoppat över vinet i Vietnam...)
Nytt land, Rumänien (Bukarest), och nya vinupplevelser :)
Gick och kokade i ca 30 graders värme och snubblade på Abel’s wine bar. En hel del intressant på glas men annat än vitt i värmen känns otänkbart.

573A8DA5-08F1-4782-A036-279DEF84A393.jpeg

Recas Solo Quinta Branco 2018 med ohelig allians av Chardonnay, Sauv.bl, Muscat och några inhemska druvor. Legat på ekfat. Märklig, men intressant doft och smak. Chardonnay till att börja med med bla tropisk frukt men sen kommer de aromatiska druvorna in samt en skön krispighet. Skulle nog kunnat dra till med Viognier om jag fått det blint. 4.3 (4.6 på årgången) på Vivino minsann, väl högt men ett väldigt bra och intressant vin
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sitter med @Mats och Hjalle med lite vin. Snart kommer de söta vinerna med ostar och dessert.

IMG_1139.JPG


Lustau Almacenista Fino, 93p
En Fino som är mer som en Oloroso. Tål förmodligen lång kylskåpslagring. Avnjöts till oliver, korvar och lufttorkad skinka. Bra starter!

1997 Montus Cuvée Prestige, 94p
För oss brett-älskare. Ett moget vin med många kvaliteter som öppnade sig fint under kvällen. Helt fantastiskt vin till mat.

1993 Wolf Blass Black Label, 93p
För att vara ett fläskigt Oz-vin (Cab sauv + Syrah) så är det återhållet. Ett helt makalöst köttvin med begynnande mognad. Rik frukt och rejäla tanniner, bra syror, exceptionell balans.
WBBL av idag är helt andra viner, inte alls så som de gjordes förr.

1996 Aloxe-Corton (Colin-Barollet) 91p
Startade klent men med luft och tid så fläskade det på sig. Rejält gott till alla rätter, men saknar komplexitet för ett högre betyg. Prisvärt? Naaah...

1995 Chateau Camensac, 91p
Moget men lite ansiktslöst. Tog sig från ca 84p vid ploppet till 91p efter en dryg timma i decantern.

****** ****** ******

Vin med ålder är fantastiskt mycket roligare än unga fruktknu**are. Bara är så.
 

LarsW

Medlem
Guillaume Gilles Côtes du Rhône Les Peyrouses 2010

CdR på steroider! :p

När jag öppnade flaskan och hällde upp första glaset blev jag orolig, var en ganska obekväm svårdefinierad kemikalisk doft som störde men efter en liten halvtimme hade den vädrats bort och jäsiken vad mycket annat som kom till ytan.

Svala, halvsöta körsbär i doften blandat med rosmarin, grillkol och salvia lustigt nog (brukar hitta rosmarin i Rhône). Ek finns där också, och något annat träslag jag inte riktigt hittar... eller är det grankåda?
Aja... doften lovar och smaken levererar! Svala röda bär, mängder av dem. Lätt sötma från alkoholen. Ek. Peppar. Mer salvia. Rökt paprikapulver. Fina tanniner som känns helt rätt just nu och en behaglig syra gör vinet till en väldigt trevlig upplevelse.

Är nu bortåt 8 timmar sen jag öppnade flaskan, inget behov att dekantera, tror näppe denna kommer bli bättre än just nu.

Enda flaskan men sörjer inte när man lyckas träffa dricksfönstret så bra.

91p ...nästan 92...

thumbnail_20190706_215548.jpg
 
Toppen