Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

gece

Man vänjer sig.
2017 Quinta de Couselo Rias Baixas Turonia

Somrigt fräch doft med krusbär, blommighet och mineralitet. Persika, lime och hög syra gör det hela perfekt till det varma vädret. Kroppen är rund och mysig, vilket får mig tro att lite ek har varit involverad i processen, men när jag kollar leverantörens uppgifter så ska den dock vara lagrad på ståltank.

Någon annan som testat och här en förklaring?
Enligt deras hemsida tycker de att "the wine should mature in the steel tanks" så det finns fog att tro att importörens beskrivning stämmer :)

Det står också att vinet ligger på jästfällningen i 4-6 månader vilket kan förklara rondören på vinet, ett vanligt grepp för Albariño.
 

Vingubben

Medlem
3281077D-2644-412B-BCB2-69FCF9398C39.jpeg

Weingüter Wegeler Geheimrat ”J” 2013

Torr Spätlese från Rheingau sitter i inte fel en varm sommarkväll. Citrus, lätt gummi och äpplen i doften. Snarare röda än gröna äpplen. I smaken mineral, äpple, honung och en beska som påminner om jordgubbar. Lite lätt pepprighet. Ordentligt med syra som ger en skön friskhet utan att ta över. Fortfarande ungt, men kul. 90P+
 

Daniel A

Administratör
Två 1800-talsmadeiror inom loppet av en månad? Ja, tack!
DSC_1111.JPG


1870 Blandys Verdelho Solera
Extremt intressant vin, eftersom jag fått ynnesten att dricka det tidigare. Min favoritvinbar* i London ropade hem en auktionspost om två flaskor (en till varje ägare). Den första flaskan drack jag i slutet av 2017 (länk till gammalt inlägg). Nu, ett och ett halvt år senare, fick jag alltså chansen att dricka den andra flaskan!

Stått öppen i 6+ månader ungefär. Det har öppnat upp den rejält, men vet i tusan om den kanske har stått ett par månader för länge. Expressiv och intensiv doft (min granne vid bardisken trodde jag drack gammal cognac), tydliga toner av apelsinchoklad, bränt trä, nötter, dammsugare (bakelsen främst, men även maskinen), citronskal, solvarm skinnsko, och ljusrostat kaffe. På tungan är det ganska likt - apelsinchoklad och kaffe ligger i framkant, och nötter och citronskal ligger lite efter. Syran är väldigt närvarande, men förhållandevis avrundad (inom vinstilen och åldern. 1877an jag drack nyligen frätte emalj - det här är lent i jämförelse). Det är ett fantastiskt vin, på gränsen till magiskt, men eftersmaken är lite kort. Det känns som att den här inte lyckas springa hela varvet. Men vi snackar hårklyverier på den här nivån. 94p.

* The Remedy har länge varit mitt vattenhål i London. Tyvärr har de bytt ägare, och under årens lopp har personalen bytts ut, så även om det fortfarande är en helt fantastiskt vinbar så har lite av magin försvunnit för mig (jag blir inte längre bjuden på Coche-Dury eller Overnoy...:neej:).
 

Nyllet

Medlem
Enligt deras hemsida tycker de att "the wine should mature in the steel tanks" så det finns fog att tro att importörens beskrivning stämmer :)

Det står också att vinet ligger på jästfällningen i 4-6 månader vilket kan förklara rondören på vinet, ett vanligt grepp för Albariño.

Jag har inte testat men det ser ju ut som den har fått en ytterst kort skalmaceration följt av att få ligga på sin jästfällning.

Låter absolut som att det kan förklara det hela. Tack så mycket!
 

Daniel A

Administratör
DSC_1127.JPG

2006 Barranco Oscuro, Borgoñón Granate

Höghöjdsspanjor från favoritproducent. En 100 % pinot noir med ganska många år på nacken. Verkar inte gjorts i några årgångar efter 2009 - finns inte kvar i deras portfölj på webbsidan. Men med den här producenten behöver ju inte det betyda något... Nåja.
Den är väldigt Oscuro-ig! Uttorkade söta röda bär (mycket jordgubb och hallon), grusväg i skogen och en hel hög med smutsigt läder. Efter en stund dyker lite gamla bruna kryddor upp. Finns släktskap med pinot, men hade aldrig ens tänkt på druvan blint. Vinet klockar in på saftiga 15,5 % och det ger mycket hetta i munnen och i eftersmaken. De torra bären och smaken av lera kan inte helt och hållet balansera upp det. Syran är återhållsam. Till en fet (sherry)risotto fungerar det dock grymt bra! 90p med mat och 88p utan.
 

JonasBo

Medlem
Dosio Barolo Fossati 1990. En flaska som legat och väntat på mig i "min" källare i La Morra. Fick igår sätta livet till. Första smaket med coravin. Inte jättestort då. Pigg syra, mindre av frukt.

När korken sedan togs ur (i delar) och vinet fått lufta i glas blev frukten mer tydlig och tanninerna kom fram och allt i fin balans.
På färgen dock rätt mörk. Ovanligt mörk och de kunniga jag delade vinet med och andra intresserade som fick tycka till sa att det måste vara 5-10% Barbera i.
Producenten skulle dock aldrig erkänna det då det vore ett regelbrott.

Oavsett kul att prova ett äldre vin som nog på topp, möjligen på väg ner.

https://www.cellartracker.com/w?232597
 

Trydebull

Medlem
2016 Juan Gil Blue label

20190625_165726.jpg


Jag tyckte fram till för fyra-fem år sedan att Juan Gil inte var helt nödvändigt att ens prova. Sen började jag fundera över varför de förtjänade det lätt negativa epitetet egentligen (ja, det var väl fördomen att de var Jumillas svar på t ex Champagnes Moet (som på samma sätt, i min värld, lätt blir misshandlade och misskrediterade på grund av storleken) och beställde in en flaska Bruto på ett av favorithaken längs kusten. Vilket vin! Sedan dess har jag fallit pladask för El Nido - ett fullständigt fabulöst vin när det får åtminstone ett litet gäng år på rygg.

Men den här flaskan då:
Mörk och tät i färgen. Violett så det förslår.

Doften är faktiskt fantastisk redan från första stund. Mörka mörka bär med inslag av rostade toner både från lätt omogna röda kaffebönor men också från torkade blåa bär som precis håller på att bli brända. Tänk lite för hårt torkade björnbär. Det finns även toner av både mjölkchoklad och mörkrostad kakao.

48 timmar senare tillkommer även inslag av blåviol, lätt sälta och något mer mörkröda saftiga fullmogna körsbär.

I munnen får man fullständigt naturligt mycket frukt men man får inte en påträngande strävhet utan istället även här rundare mer rostade toner kombinerat med mörka körsbär men framförallt björnbär. Lätt mjölkchoklad även där bakom och en lång härlig väldigt behaglig och balanserad eftersmak!

Med tid tillkommer lite mer mörkrostade nypontoner och den ungdomliga strävheten blir mer framträdande.

Det här är riktigt bra i unga dar! Det är dessutom ett väldigt bra vin från en kanske ofta missförstådd appelation. Och jag tror inte alls att det här ska behöva ligga till sig i tio-femton år (även om det säkerligen inte förtärs av det) utan kan konsumeras med tidig topp om säg fyra till åtta år.

Jag är uppe på 90-91 och med plus efter
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Med stor glädje såg jag fram mot min första mognade flaska vin från AOC Hawaii. Men, då jag tittade på fotot av den avslutade flaskan, så insåg jag att det fasen var ett californiskt vin.
*fnys*
すごい Lurad på konfekten...
För 8 år sedan fick vi denna flaska då vi bodde på Waikiki Sheraton. Hula Hula är ju bara så vänligt och välkomnande!

ula.jpg

...men, kalifornskt...

En typiskt bättre än ok jänkar Merlot som mognat till första nivån där frukten fortfarande dominerar, samtidigt som några spännande komponenter kommit till. En avsevärd del frukt finns kvar, men tanninerna har smält bort helt. Bland de spännande mognadstonerna finner vi höstjord med daggmask, kärleksnäste som ventilerats mindre bra, petunior odlade i avsågade gjutjärnskaminer och en mix av vårens tussilago och sensommarens kamomill.

Ett väldigt långt liv väntar inte detta vin, även om oxidationen ännu helt uteblivit. Kanske en till flaska dyker upp om 10 år och fortfarande är helt agreable för @Mattias Schyberg och andra fruktstundare.

I afton var den iaf som en varm kram med en knäckfylld kyss. Underbart varm och inbjudande i sin karaktär. Passade exceptionellt bra till PizzaLa Pepperoni-pizza och utsökt till hemmapulade fusk-pizzade vitlöksbröd (med extra ost, parmaskinka, oliver och chillistänk) från Little Mermaid.

Hade förväntat mig ett bajsvin och stod chivaljeriskt redo att öppna den Chianti som jag så gärna vill inköpsbedöma...
Men,
...det får bli en annan dag.
För, idag, hade vi en över 85p vinupplevelse ur en flaska med expectation = under 70. Och jag är inte den att missa att ära den som äras bör (annars är det nån som dör).

Vill gärna tillägga att jag älskar Hawaii, Waikiki och allt som hör därtill. Bara själva nattlöpningen runt Waikiki är underbar och värd hela resan :)
....och att alla galen-kristna har svårt att krångla till Australien och Hawaii gör bara upplevelsen bättre :)
...och att se dem stå och skrika under kvällar och nätter längs Kalakaua Avenue blir bara så lika kroppkakor UTAN lingonsylt.
Personligen så älskar jag att äta de gula blåbären (faktiskt 3 arter idag), Vaccinium från Hawaii. *mums*
1.jpg
 

LarsW

Medlem
Domaine Santa Duc Gigondas Clos Derrière Vieille 2016

Okidoki. Södra Rhône. 2016. Gigondas. Hypad till skyarna (95p) av @Adamanko om jag inte missminner mig.
Var den så god? ...njaaaeee... nästan!

Första dagen lite sluten men jäklar vilken kraft!
Andra dagen öppnar den sig och mumma! :p

I näsan är det körsbär och lingon. Lakrits och tobak. Hint av vanilj. Frukten är sval... elegant.
I munnen är det läckra tanniner, kraftiga men inte överdrivna. Svala röda frukter. Hö och tobak. Svartpeppar och ceder. Alkoholen märks men tar aldrig över. Tungan krullar ihop sig lite på det trevliga sättet. Växer med timmarna efter dekantering.
Denna kommer bli bra mycket bättre med sisådär 5-10 år på rygg tänker jag. Måste skaffa fler! Finns några kvar, så först till kvarn!

Ikväll 92p potentiellt ngr till med tiden...

Happy now!:D

thumbnail_20190628_202354.jpg
 
Last edited:

n_micke

Medlem
Domaine Santa Duc Gigondas Clos Derrière Vieille 2016

Okidoki. Södra Rhône. 2016. Gigondas. Hypad till skyarna (95p) av @Adamanko om jag inte missminner mig.
Var den så god? ...njaaaeee... nästan!

Första dagen lite sluten men jäklar vilken kraft!
Andra dagen öppnad den sig och mumma! :p

I näsan är det körsbär och lingon. Lakrits och tobak. Hint av vanilj. Frukten är sval... elegant.
I munnen är det läckra tanniner, kraftiga men inte överdrivna. Svala röda frukter. Hö och tobak. Svartpeppar och ceder. Alkoholen märks men tar aldrig över. Tungan krullar ihop sig lite på det trevliga sättet. Växer med timmarna efter dekantering.
Denna kommer bli bra mycket bättre med sisådär 5-10 år på rygg tänker jag. Måste skaffa fler! Finns några kvar, så först till kvarn!

Ikväll 92p potentiellt ngr till med tiden...

Happy now!:D

Visa bifogad bild 17330

Sätter du ett värmeljus under så kan du hälla i glöggen i samma anordning :) God jul och skål!
 

Adamanko

Medlem
Domaine Santa Duc Gigondas Clos Derrière Vieille 2016

Okidoki. Södra Rhône. 2016. Gigondas. Hypad till skyarna (95p) av @Adamanko om jag inte missminner mig.
Var den så god? ...njaaaeee... nästan!

Första dagen lite sluten men jäklar vilken kraft!
Andra dagen öppnar den sig och mumma! :p

I näsan är det körsbär och lingon. Lakrits och tobak. Hint av vanilj. Frukten är sval... elegant.
I munnen är det läckra tanniner, kraftiga men inte överdrivna. Svala röda frukter. Hö och tobak. Svartpeppar och ceder. Alkoholen märks men tar aldrig över. Tungan krullar ihop sig lite på det trevliga sättet. Växer med timmarna efter dekantering.
Denna kommer bli bra mycket bättre med sisådär 5-10 år på rygg tänker jag. Måste skaffa fler! Finns några kvar, så först till kvarn!

Ikväll 92p potentiellt ngr till med tiden...

Happy now!:D

Visa bifogad bild 17330
Det är dag 3 den får 95... ;)
 

MoutonJR

Medlem
IMG_20190629_175410.jpg

Chateau Coquillas 1998
Jag har sagt det förr.. (många gånger) Men återigen överaskas jag av den otroliga hänfördheten av att dricka en mogen Bordeaux. Jag skulle vilja jämföra detta med en första kyss av en kvinna man trånat efter i åratal, lite som en uppenbarelse, en första kärlek som varar för evigt..
 

BallyJ

Medlem
Vad tyckte du om Ferrer Bobet?
Tredje flaskan från 2015 som jag dricker. Lika fantastisk vinter som sommar, till nöt som vilt. Mörka bär, cigariller och drottnngsylt, den där riktiga kvalitén från priorat känns verkligen i det här vinet. Nästan silkeslen i munnen och mellanlång eftersmak precis lagom länge stannar det kvar i munnen. Detta är ett vin som är värt det dubbla priset anser jag. Använder normalt inte hundragradiga skalan men detta är absolut 94p. Det är svårt att hitta något bättre för samma peng.
 

Adamanko

Medlem
Tredje flaskan från 2015 som jag dricker. Lika fantastisk vinter som sommar, till nöt som vilt. Mörka bär, cigariller och drottnngsylt, den där riktiga kvalitén från priorat känns verkligen i det här vinet. Nästan silkeslen i munnen och mellanlång eftersmak precis lagom länge stannar det kvar i munnen. Detta är ett vin som är värt det dubbla priset anser jag. Använder normalt inte hundragradiga skalan men detta är absolut 94p. Det är svårt att hitta något bättre för samma peng.
Mmm, -15 tyckte jag också var fantastisk. Men -16 klart sämre. Köpte du någon av den?
 
Toppen