Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

thunberg

Flaskfantast
Administratör
@Swedish kom förbi igår för lite vin och mat.
2015 Patrick Piuze Chablis 1er Cru Butteaux
2016 J. Bettenheimer Appenheimer Riesling Hundertgulden
2015 Petr Biza Vino
NV Lyrarakis Malvasia of Crete
2015 Vinsnus Instabile No. 1 Mea Culpa
2012 Jaroslav Springer Pinot Noir Rouči Reserva 38
2006 Jean-Claude Boisset Morey St. Denis 1er Cru Monts-Luisants
2017 Clos Cibonne Tibouren Côtes de Provence Rosé Cuvée Prestige Caroline
2012 Château D'Arlay Côtes du Jura Corail

upload_2019-6-16_15-41-25.png


upload_2019-6-16_15-42-19.png


upload_2019-6-16_15-43-5.png
 

LarsW

Medlem
Middag igår med ett några säkra kort och en övervintrad flaska som var riktigt trevlig.

Zilliken Kabinett 2017.
Lyxig fläder som min vän tog på en halv minut. Blommor. Solig sötma. Mineral och bensin.
Sommardricka när den är som bäst.
När det var närmare 30 grader på balkongen... perfekt!
91p

Mesnillesimé 2002
Fjärde flaskan jag dricker av dessa nu och denna fortsätter imponera. Dricksfönstret är öppet. Lätta sherrytoner bland citrusen och popcornen. Bränt smör och nybakat bröd. En välbalanserad syra och en fin upplevelse av sötma utan att vara söt.
92p borderline 93...

Musar 2006
Körsbär, tobak, ek, och en markant alkoholsötma. Så mycket kraft. Dekanterad 3 timmar i förväg men fortfarande ungdomlig, kommer hålla länge!
Till bräserade oxkinder satt det som en välplacerad blåtira!
Gott som mums!
91p

Becker Gewurztraminer VT 1990
Blomsterhonung med extra blommor. Syrén och violer. Mkt sötma i doften. Fortfarande mycket kraft i smaken, inte så sött som i näsan. Honung, persika och en fjäderlätt syra. Tydliga ålderstoner. Gott men var nog bättre för sådär 10-15 år sen skulle jag gissa.
88p

thumbnail_20190616_162713.jpg
 

Swedish

Medlem
@Swedish kom förbi igår för lite vin och mat.
2015 Patrick Piuze Chablis 1er Cru Butteaux
2016 J. Bettenheimer Appenheimer Riesling Hundertgulden
2015 Petr Biza Vino
NV Lyrarakis Malvasia of Crete
2015 Vinsnus Instabile No. 1 Mea Culpa
2012 Jaroslav Springer Pinot Noir Rouči Reserva 38
2006 Jean-Claude Boisset Morey St. Denis 1er Cru Monts-Luisants
2017 Clos Cibonne Tibouren Côtes de Provence Rosé Cuvée Prestige Caroline
2012 Château D'Arlay Côtes du Jura Corail

Visa bifogad bild 17229

Visa bifogad bild 17230

Visa bifogad bild 17231
Jag gillar lagom konceptet: två pers, nio flarror...:confused:
 

Zingo

Medlem
Tokara Director’s Reserve 2014 från SB-SP, 199:-. Brdx-blend, djupt violett, fruktig doft med mycket rostat fat, lite rökighet, vanilj, tobak, svarta vinbär och mörka körsbär. Fyllig och fruktigt med hög syra och lena tanniner. Lång läskande finish. Ett vin helt i min stil. 4.5/5.
Enda negativa notisen är att korkarna verkar lite sunkiga på de 2 jag testat. Missfärgningar halvvägs upp och lite svampiga i toppen men det har inte påverkat smaken något, men kanske inverkar på ev. ytterligare lagring??

IMG_0153.jpeg
 

Michael_M0!

Medlem
Men nu är det ju jag som har druckit vinet och inte ”de flesta”. Den som uttrycker sig med precision har ord som krutrök och bränt krut att tillgå. Krut är krut och bränt krut är före detta krut. Dessutom blir skillnaden ännu tydligare på engelska. Den som inte kan göra skillnad på gunpowder och gunsmoke behöver öva sin läsförståelse och inte tala om luddiga mainstream-regler. Ingen kommer att hitta några brända toner i Caremavinet. Då var det klargjort i alla fall.

Tror jag håller mig till CT.

Menade inget illa. Förstår nu vad du menar.
 

vinosofi

Medlem
Tycker den saknade fräschör och komplexitet faktiskt. För mycket ananasspad som inte vägdes upp av syran. Iskall var den ok.
Okej. Intressant. Jag tyckte den hade en koncentration och intensitet i frukten redan på näsan som jag oftare hittar i spätlese. Det saknade jag i exempelvis Willi Schaefer, som jag absolut tyckte var god och bra men mer åt det läskande hållet än Zilliken, som jag håller som ett större vin.
 
Då har återigen en BYOB-provning genom Skånefalangen ägt rum. Denna gången var vi 7 tappra i form av undertecknad, @Vinocognito, @Pnilsson76, @Adamanko, @Ludvig O, @Dejzan och en gäst.

Först och främst, ett stort tack till @Pnilsson76 för utmärkt värdskap.

Flight 1, Mousserande
A, Forest et Fils, Demi-sec NV

Expressiv doft av främst honung och persika.
I munnen en bra mousse, medel syra, en hel del nougat.
Sötman stod ut och drog ner vinet, kändes lite malplacerat. Dessutom ett viss grapebeska i finishen som störde mig.
Till rätt mat kan detta säkert vara ok, men i detta sammanhanget som första vin, kändes det fel. Basår och dylik information är okänd, men det känns som att det fått några år på korken.
Hade ingen bra gissning på detta mer än att det kändes som en blend.
83P

Pertois Lebrun, Le Fond du Bateau n10 BdD (NV, men 100% 2010, därav n10)

Mitt vin. Initialt återhålsam i doften men här finns ett bra djup och växte under kvällens gång.
I munnen en stor mousse, bra intensitet och koncentration, snustorrt. Röda äpplen, tropisk frukt, honing, vanilj och vita blommor. Ett bra vin men känns väldigt unt och oförlöst. Stor potential för framtiden.
Namnet, Le Fond du Bateau, betyder "botten på båten" och syftar till en liten plätt på 1,44HA i Chouilly med 60 år gamla rankor som druvorna kommer från. Det gjordes bara 1994 flaskor av detta vin. Dosage 1g per liter, deg Nov 2018, 71% av druvorna har lagrats på ståltank och 29% på ekfat.
Ingen gissning då det var mitt vin.
90P(++), 2 bästa-röster i flighten

Diebolt Vallois 1996

Fantastisk doft. En tydlig oxiderad och nästan sherryliknande ton i näsan. Jag hittade även bikupa, smultron,
gula päron och bokna äpplen. Bra syra och intensitet i munnen. Snygg balans och det känns som att vinet befinner sig nära sin peak. Riktigt bra! Några tyckte att vinet kändes lite orent eller tom svagt korkskadat. Jag hade dock inga problem med det.
Min gissning, Bonnaire 1995.
92P, 5 bästa-röster i flighten och 1 röst för WOTN
Mousserande.JPG


Flight 2, Vita
Paul & Susann Hantosi, Irsai Oliver, 2018

Det ljusaste vin jag någonsin sett, i princip som vatten!
Doftmässigt har jag skrivit, kiwi, fläder och gröna marmeladkulor. Främst flädern stod ut.
I munnen extremhög syra och tydliga pärontoner. Saknar djup och komplexitet, detta blir väldigt endimensionellt och vattnigt.
Gissningsmässigt var det svårt, liknar inget jag provat tidigare. Jag har skrivit Albarino men kändes mest som en gissning i brist på annat.
78P

Cloudy Bay Sauvignon Blanc 2018.

Initialt i doften känns detta lite orent, jag har skrivit utedass.
I munnen gröna toner, persika, blommor, tropisk frukt samt stora lass kattpink. Medel+ syra.
Betydligt bättre i munnen än i doften men når ändå inte enda fram.
Att det var S Blanc kände jag mig ganska säker på men var mest inne på Sydafrika, hade NZ som andrahandsval.
83P

Oak Valley Wines Chardonnay Groenlandberg 2016.

Mitt bonusvin. Tydliga fattoner i doften med klassika drag av vanlij och smör. Här finns även lite krutstänk.
I munnen sticker inte faten ut på samma sätt, medel+ syra och vinet känns relativt fräscht. I finishen finns här dock en biss bitterhet som jag gissar antingen kommer från faten eller alkoholen (14%).
Bra vin men jag stör mig lite på faten som behöver några år på sig att integreras bättre.
87P(+), 3 bästa-röster i flighten.

Maurice Schoech Grand Cru Schlossberg Pinot Gris 2015
Mörkast i flighten. I doften hittar jag apelsiner och apelsinskal, fruktkompott, jordgubbsspad och vingummin. Riktigt spännande doftmässigt. Känslan i munnen stämmer inte riktigt överrens med mitt intryck i doften. Här finns en tvålig och oljig textur och syran är relativt låg. Känslan i munnen tar mig till Rhone alternativt en Viognier från nya världen. Kändes inte helt rätt dock med tanke på doftaromerna och vi fick bekräftat att vi kunde börja spåna efter nått annat. Min andra gissning blev Pinot Gris vilket visade sig vara rätt. Detta kändes dock äldre än 2015.
90P, 4 bästa-röster i flighten
Vitt.JPG


Flight 3, Röda
Naoussa Boutari Grande Reserva 2011

Ganska sluten i doften, det är främst röda körsbär jag hittar.
I munnen en enorm intensitet med återigen körsbör, men även nypon och skokräm. Extremt torra tanniner och en härlig sälta i finishen.
Var alldeles övertygad om att detta var en ung Nebbiolo från Piemonte, kändes klockrent i såväl färg som aromprofil och struktur. Men icke, och när vi dessutom fick reda på att det varken var Italien, Frankrike eller Spanien såg jag än mer ut som ett frågetecken.
Ett bra ungt vin men om än omöjligt att gissa rätt på.
89P

Domaine Santa Duc Clos Derriere Vieille Gigondas 2016

I doften rosor, medicinaltoner, smör och saftkok.
I munnen känns det lite platt, det händer inte så mycket. Mycket rödfruktiga primära aromer, jag hittar inte mycket sekundärt under ytan. En hel del tanniner, även fast vinet före förblindade något. Det kändes väldigt ungt och jag kan tänka mig att det växer med några år på nacken.
Var helt fel ute gissningsmässigt på detta. Om vi säger som så, Nebbiolo låg närmare stilmässigt än Södra Rhone. Fick en smärre chock när det avtäcktes. Extremt atypiskt för såväl region som årgång och producent. Men absolut ett kul vin att lägga undan i källaren, kan nog bli spännande om 5-10 år!
86P(+)

Leon Barral Jadis 2013

Kompakt och svart som natten i färgen.
En expressiv härlig doft av karameliserat kött, brett och tranbär.
I munnen är det inte lika kul för mig, balansen finns inte här och sötman tar över.
Finishen är lång men dessvärre är här något funky som känns lite obehagligt.
Ett vin jag gärna kan sitta och dofta på hela kvällen, men blir för mycket marmelad i munnen.
84P

Yalumba, The Octavius 2003

Precis som vanligt kommer @Vinocognito med fligtdräparen på slutet. Liksom föregående är detta kompakt i färgen men med en brun kant.
Och precis som föregående har detta vin en fantastisk doft! Den klassiska målarlådan, chark, björnbär, palsternacka, lakrits, rått kött.
Absolut ljuvligt i munnen, samma power som i föregående vin men här finns en helt annan balans. Inte alls det sötsliskiga, här sitter puzzelbitarna ihop betydligt bättre. Lätta fina välintegrerade tanniner, lång eftersmak. Växer under kvällens gång med nya sekundära aromer. Ett fantastiskt vin med många år framför sig (om man vill, behövs inte och blir nog inte bättre).
Var först inne på södra Rhone med mycket ålder, när detta var fel gissade jag på Aussie Shiraz.
94P, Samtliga flightröster samt 6 av 7 WOTN röster


Röda.JPG


Avslutningsvin, sött
Kiedricher Sandgrub Auslese 1971

Härlig orangebrun färg, nästan lite roselikt. Fantastisk doft med stora lass fyrverkerier, rökighet, romrussin, röda plommon och cykelslang. Ett mycket vitalt vin med snygg balans. Bra syra, sött, men inte överdrivet sött. Lång härlig finish där toner av saffran tittar fram. Kul med en gamlig på slutet, och dessutom en gamlig som känns himla fräsch. Mycket bra vin!
Jag gissade på tysk Riesling från 1975.
92P
sött.JPG

sött1.JPG

sött2.JPG
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Okej. Intressant. Jag tyckte den hade en koncentration och intensitet i frukten redan på näsan som jag oftare hittar i spätlese. Det saknade jag i exempelvis Willi Schaefer, som jag absolut tyckte var god och bra men mer åt det läskande hållet än Zilliken, som jag håller som ett större vin.
Jag förstår precis vad du menar. Och den är definitivt mer Spätlese än Kabinett, det tycker även jag. Men jag saknar underliggande syra, mineralitet, komplexitet... Något som bryter av, något som gör vinet intressant och som du skriver, läskande.

Om man gillar stilen tror jag på att ta den ung. Jag tycker också att den påminner om årgång 2011, som jag inte heller gillar särskilt.
 

Adamanko

Medlem
Var med på Byoben hos @Pnilsson76 och kommenterar här kort dom röda. Har inte riktigt förmågan att bedöma vitt och skumpa än.

Naoussa Boutari Grande Reserva 2011
Här finns en viss ålder och mycket tanniner. Precis som David så placerar jag det här i Italien som en Nebbiolo. Mörka körsbär och lite trolldeg. Kryddigt. När det avtäcks så ser jag att det är ett vin jag druckit två gånger tidigare så man blir lite besviken på att man inte varit inne på det. Men det kallas ju för Greklands Nebbiolo så det är väl förlåtligt.
89
Domaine Santa Duc Clos Derriere Vieille Gigondas 2016

Mitt vin och tydligen en klar vattendelare. Visst är det lite stumt så här dag ett men jag känner kvalitén. Kanske det förlorar lite på att gå direkt efter tanninbomben ovan? Iaf för mig är det här silkeslent med fin syra, bär, lakrits, lite halvsura körsbär. Allt är på plats för mig. Även om man anar utveckling i det här vinet så funkar det hur bra som helst för mig nu.
92
Leon Barral Jadis 2013

Jag känner jordgubbe här. Stall. Lite funk. Gillar det. Mörka bär.
89-90

Yalumba, The Octavius 2003

Det här hyllades rikligt och jag får hålla med. Toppvin och riktigt kul att få dricka en åldrande aussieshiraz. Känns som det är i ett riktigt bra dricksfönster men också som det säkert håller 10-20 år till. Lingon och lakrits. Är det här jag frågar om Cab Sav är i vinet? Iaf är jag säker på gamla världen, som dom flesta andra, men får fel och då lägger jag ner. Jag har helt enkelt inte druckit sånt här innan. Känner något lätt kemiskt i början men det försvinner senare. Kött.
93-94 och mitt WOTN.
 

Pontus

Medlem
Yalumba, The Octavius 2003
Precis som vanligt kommer @Vinocognito med fligtdräparen på slutet. Liksom föregående är detta kompakt i färgen men med en brun kant.
Och precis som föregående har detta vin en fantastisk doft! Den klassiska målarlådan, chark, björnbär, palsternacka, lakrits, rått kött.
Absolut ljuvligt i munnen, samma power som i föregående vin men här finns en helt annan balans. Inte alls det sötsliskiga, här sitter puzzelbitarna ihop betydligt bättre. Lätta fina välintegrerade tanniner, lång eftersmak. Växer under kvällens gång med nya sekundära aromer. Ett fantastiskt vin med många år framför sig (om man vill, behövs inte och blir nog inte bättre).
Var först inne på södra Rhone med mycket ålder, när detta var fel gissade jag på Aussie Shiraz.
94P, Samtliga flightröster samt 6 av 7 WOTN röster
The power of lagring. Viner som (i min gom i alla fall) är mer eller mindre odrickbara i sin ungdom med för mycket av allt på alla plan utvecklas till relativt slanka skönheter med enastående komplexitet. Det säljs en del liknande på Bukowskis auktioner för inte alltför stora pengar, och man borde köpa på sig några flaskor när tillfälle ges.
 
The power of lagring. Viner som (i min gom i alla fall) är mer eller mindre odrickbara i sin ungdom med för mycket av allt på alla plan utvecklas till relativt slanka skönheter med enastående komplexitet. Det säljs en del liknande på Bukowskis auktioner för inte alltför stora pengar, och man borde köpa på sig några flaskor när tillfälle ges.
Instämmer fullständigt! Var faktiskt inne och budade på Octavius 01 förra veckan men drog mig ur precis under slutbudet. Lite smått ironiskt kommer 03 av samma vin några dagar senare. Jag vet inte riktigt, det var min kära far @Vinocognito som hade med flaskan, jag anar ju lite att han tog med den för att jävlas... ;)
 

Dejzan

Medlem
Då har återigen en BYOB-provning genom Skånefalangen ägt rum. Denna gången var vi 7 tappra i form av undertecknad, @Vinocognito, @Pnilsson76, @Adamanko, @Ludvig O, @Dejzan och en gäst.

Först och främst, ett stort tack till @Pnilsson76 för utmärkt värdskap.

Flight 1, Mousserande
A, Forest et Fils, Demi-sec NV

Expressiv doft av främst honung och persika.
I munnen en bra mousse, medel syra, en hel del nougat.
Sötman stod ut och drog ner vinet, kändes lite malplacerat. Dessutom ett viss grapebeska i finishen som störde mig.
Till rätt mat kan detta säkert vara ok, men i detta sammanhanget som första vin, kändes det fel. Basår och dylik information är okänd, men det känns som att det fått några år på korken.
Hade ingen bra gissning på detta mer än att det kändes som en blend.
83P

Pertois Lebrun, Le Fond du Bateau n10 BdD (NV, men 100% 2010, därav n10)

Mitt vin. Initialt återhålsam i doften men här finns ett bra djup och växte under kvällens gång.
I munnen en stor mousse, bra intensitet och koncentration, snustorrt. Röda äpplen, tropisk frukt, honing, vanilj och vita blommor. Ett bra vin men känns väldigt unt och oförlöst. Stor potential för framtiden.
Namnet, Le Fond du Bateau, betyder "botten på båten" och syftar till en liten plätt på 1,44HA i Chouilly med 60 år gamla rankor som druvorna kommer från. Det gjordes bara 1994 flaskor av detta vin. Dosage 1g per liter, deg Nov 2018, 71% av druvorna har lagrats på ståltank och 29% på ekfat.
Ingen gissning då det var mitt vin.
90P(++), 2 bästa-röster i flighten

Diebolt Vallois 1996

Fantastisk doft. En tydlig oxiderad och nästan sherryliknande ton i näsan. Jag hittade även bikupa, smultron,
gula päron och bokna äpplen. Bra syra och intensitet i munnen. Snygg balans och det känns som att vinet befinner sig nära sin peak. Riktigt bra! Några tyckte att vinet kändes lite orent eller tom svagt korkskadat. Jag hade dock inga problem med det.
Min gissning, Bonnaire 1995.
92P, 5 bästa-röster i flighten och 1 röst för WOTN
Visa bifogad bild 17234


Flight 2, Vita
Paul & Susann Hantosi, Irsai Oliver, 2018

Det ljusaste vin jag någonsin sett, i princip som vatten!
Doftmässigt har jag skrivit, kiwi, fläder och gröna marmeladkulor. Främst flädern stod ut.
I munnen extremhög syra och tydliga pärontoner. Saknar djup och komplexitet, detta blir väldigt endimensionellt och vattnigt.
Gissningsmässigt var det svårt, liknar inget jag provat tidigare. Jag har skrivit Albarino men kändes mest som en gissning i brist på annat.
78P

Cloudy Bay Sauvignon Blanc 2018.

Initialt i doften känns detta lite orent, jag har skrivit utedass.
I munnen gröna toner, persika, blommor, tropisk frukt samt stora lass kattpink. Medel+ syra.
Betydligt bättre i munnen än i doften men når ändå inte enda fram.
Att det var S Blanc kände jag mig ganska säker på men var mest inne på Sydafrika, hade NZ som andrahandsval.
83P

Oak Valley Wines Chardonnay Groenlandberg 2016.

Mitt bonusvin. Tydliga fattoner i doften med klassika drag av vanlij och smör. Här finns även lite krutstänk.
I munnen sticker inte faten ut på samma sätt, medel+ syra och vinet känns relativt fräscht. I finishen finns här dock en biss bitterhet som jag gissar antingen kommer från faten eller alkoholen (14%).
Bra vin men jag stör mig lite på faten som behöver några år på sig att integreras bättre.
87P(+), 3 bästa-röster i flighten.

Maurice Schoech Grand Cru Schlossberg Pinot Gris 2015
Mörkast i flighten. I doften hittar jag apelsiner och apelsinskal, fruktkompott, jordgubbsspad och vingummin. Riktigt spännande doftmässigt. Känslan i munnen stämmer inte riktigt överrens med mitt intryck i doften. Här finns en tvålig och oljig textur och syran är relativt låg. Känslan i munnen tar mig till Rhone alternativt en Viognier från nya världen. Kändes inte helt rätt dock med tanke på doftaromerna och vi fick bekräftat att vi kunde börja spåna efter nått annat. Min andra gissning blev Pinot Gris vilket visade sig vara rätt. Detta kändes dock äldre än 2015.
90P, 4 bästa-röster i flighten
Visa bifogad bild 17235

Flight 3, Röda
Naoussa Boutari Grande Reserva 2011

Ganska sluten i doften, det är främst röda körsbär jag hittar.
I munnen en enorm intensitet med återigen körsbör, men även nypon och skokräm. Extremt torra tanniner och en härlig sälta i finishen.
Var alldeles övertygad om att detta var en ung Nebbiolo från Piemonte, kändes klockrent i såväl färg som aromprofil och struktur. Men icke, och när vi dessutom fick reda på att det varken var Italien, Frankrike eller Spanien såg jag än mer ut som ett frågetecken.
Ett bra ungt vin men om än omöjligt att gissa rätt på.
89P

Domaine Santa Duc Clos Derriere Vieille Gigondas 2016

I doften rosor, medicinaltoner, smör och saftkok.
I munnen känns det lite platt, det händer inte så mycket. Mycket rödfruktiga primära aromer, jag hittar inte mycket sekundärt under ytan. En hel del tanniner, även fast vinet före förblindade något. Det kändes väldigt ungt och jag kan tänka mig att det växer med några år på nacken.
Var helt fel ute gissningsmässigt på detta. Om vi säger som så, Nebbiolo låg närmare stilmässigt än Södra Rhone. Fick en smärre chock när det avtäcktes. Extremt atypiskt för såväl region som årgång och producent. Men absolut ett kul vin att lägga undan i källaren, kan nog bli spännande om 5-10 år!
86P(+)

Leon Barral Jadis 2013

Kompakt och svart som natten i färgen.
En expressiv härlig doft av karameliserat kött, brett och tranbär.
I munnen är det inte lika kul för mig, balansen finns inte här och sötman tar över.
Finishen är lång men dessvärre är här något funky som känns lite obehagligt.
Ett vin jag gärna kan sitta och dofta på hela kvällen, men blir för mycket marmelad i munnen.
84P

Yalumba, The Octavius 2003

Precis som vanligt kommer @Vinocognito med fligtdräparen på slutet. Liksom föregående är detta kompakt i färgen men med en brun kant.
Och precis som föregående har detta vin en fantastisk doft! Den klassiska målarlådan, chark, björnbär, palsternacka, lakrits, rått kött.
Absolut ljuvligt i munnen, samma power som i föregående vin men här finns en helt annan balans. Inte alls det sötsliskiga, här sitter puzzelbitarna ihop betydligt bättre. Lätta fina välintegrerade tanniner, lång eftersmak. Växer under kvällens gång med nya sekundära aromer. Ett fantastiskt vin med många år framför sig (om man vill, behövs inte och blir nog inte bättre).
Var först inne på södra Rhone med mycket ålder, när detta var fel gissade jag på Aussie Shiraz.
94P, Samtliga flightröster samt 6 av 7 WOTN röster


Visa bifogad bild 17236

Avslutningsvin, sött
Kiedricher Sandgrub Auslese 1971

Härlig orangebrun färg, nästan lite roselikt. Fantastisk doft med stora lass fyrverkerier, rökighet, romrussin, röda plommon och cykelslang. Ett mycket vitalt vin med snygg balans. Bra syra, sött, men inte överdrivet sött. Lång härlig finish där toner av saffran tittar fram. Kul med en gamlig på slutet, och dessutom en gamlig som känns himla fräsch. Mycket bra vin!
Jag gissade på tysk Riesling från 1975.
92P
Visa bifogad bild 17237
Visa bifogad bild 17238
Visa bifogad bild 17239
Tack för bra anteckningar !
Yalumban stod verkligen ut som ett stort vin men jag var verkligen imponerad av Pertois Lebrun. Väldigt ung men massor av potential. För mig var Diebolten lite oren i doften men smaken var mogen utan att ha förlorat syra och friskhet.
 
Tack för bra anteckningar !
Yalumban stod verkligen ut som ett stort vin men jag var verkligen imponerad av Pertois Lebrun. Väldigt ung men massor av potential. För mig var Diebolten lite oren i doften men smaken var mogen utan att ha förlorat syra och friskhet.
Kul att du ville deltaga Daniel och tack för grymma viner. Tyckte både DB och den gamla sötingen var mycket bra. Hoppas du vill vara mer fler gånger.

Tog slatten av PL idag, helt klart bättre och mer öppen nu. Kul att du gillade den.
 

LeChat

Medlem
8DAEB062-4D0A-4095-B418-9739CF8CF9BF.jpeg

1975 Château Haut-Batailley


Flaskan är nästan oaptitligt sliten men ullaget får anses bra när flaskan är från 1975. Då var jag 5 år gammal. Sånt är fascinerande.
Jag är otroligt nyfiken på att få veta vad som skall komma ur denna 44 år gamla flaska. Går det att dricka?

Jajamän! Efter att ha fått luftas en stund i glaset så möts man av en härligt mogen doft och även smaken är bra med bl.a tobak, lätt aska, plommon, svarta vinbär och lite läder i eftersmaken. Även om vinet mår bra av lite luft så bör man nog inte karaffera och lufta den i timmar. Risken är nog då att stall, hönsskit och läder tar över.
Det är klart imponerande hur bordeaux kan åldras även i enkla årgångar! Det här är gott!

0F9A7904-5AD0-40F3-871D-6254B5A0509C.jpeg

Två verktyg. Ett ganska vanligt scenario. Men jag löser det!
 

Vinocognito

Medlem
The power of lagring. Viner som (i min gom i alla fall) är mer eller mindre odrickbara i sin ungdom med för mycket av allt på alla plan utvecklas till relativt slanka skönheter med enastående komplexitet. Det säljs en del liknande på Bukowskis auktioner för inte alltför stora pengar, och man borde köpa på sig några flaskor när tillfälle ges.
Hej Pontus,
Förstår vad du menar,
Men frågan är om detta inte ännu mer gäller de klassiska vinregionerna i "gamla världen".
Vinerna från Aussie, USA och Sydamerika har ju ofta någon form av balans redan från början även om det naturligtvis är "too much" för att användas som vin på traditionellt sätt till mat!
Värre är det ju med t ex Bourgogne, Piemonte och BX, där det är fullt nödvändigt med lagring för att vinet skall bli harmoniskt!
 
Toppen