Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

zippan

Medlem
Keller Riesling Trocken 2018.
Mycket gott. Rejäl och härlig syra. Den gick åt fort.
Lime, honung, mineral och grönt äpple.

IMG_20200516_193622.jpg
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Doft av röda frukter, läder och inslag av choklad. Elegant, komplex och kryddig med utvecklad smak av körsbär, rosmarin? Kryddor och fat, inga primärfrukter kvar utan balanserad finlemmade tanniner. Helt annat vin än det var för några år sedan. Då stramt, fruktigt och lite ekad och lite spritig. Nu len, sammet, mjuk, multna löv, plommon. Det bra att låta vissa viner ligga några år innan man dricker dem. Mitt i drickfönster, tror inte den blir bättre att lagras ytterligare. 91-93p

2010 Tenuta La Fuga Brunello di Montalcino
 

matage

Medlem
Kanonkop Paul Sauer 2016
Föll för hypen och köpte några flaskor och nyfiken som man är testade jag en i helgen över två dagar.
Tät färg och aromer av röda och svarta bär, choklad och lite kaffe (cappuchino? Wienermelange?) och en hel del ek. Fruktdrivet och ungt såklart men... nja.. lite för tillrättalagt och endimensionellt för min smak. Tycker tanninerna är för veka och upplevelsen är lite "enkel" i brist på bättre beskrivning.
Den kommer förvisso helt klart bli bättre med tid och sannolikt sitter den som en smäck till BBQ redan nu - men det känns som om jag kan hitta motsvarande eller bättre upplevelser för betydligt mindre pengar..
Blir nog inget åteköp av denna utan jag nöjer mig med kvarvarande två flaskor som ska få vila några år.
 

sunqan

Vinös
Kanonkop Paul Sauer 2016
Föll för hypen och köpte några flaskor och nyfiken som man är testade jag en i helgen över två dagar.
Tät färg och aromer av röda och svarta bär, choklad och lite kaffe (cappuchino? Wienermelange?) och en hel del ek. Fruktdrivet och ungt såklart men... nja.. lite för tillrättalagt och endimensionellt för min smak. Tycker tanninerna är för veka och upplevelsen är lite "enkel" i brist på bättre beskrivning.
Den kommer förvisso helt klart bli bättre med tid och sannolikt sitter den som en smäck till BBQ redan nu - men det känns som om jag kan hitta motsvarande eller bättre upplevelser för betydligt mindre pengar..
Blir nog inget åteköp av denna utan jag nöjer mig med kvarvarande två flaskor som ska få vila några år.
Fast det var väl 2015 som var hajpad?

Provade själv 2016 igår, håller med om det mesta du skrev, jag skulle dock inte kalla det enkelt och endimensionellt - snarare lite tråkigt, men de två flaskor jag har kvar går nog ligga fem år till nästa försök.
 

matage

Medlem
Fast det var väl 2015 som var hajpad?

Provade själv 2016 igår, håller med om det mesta du skrev, jag skulle dock inte kalla det enkelt och endimensionellt - snarare lite tråkigt, men de två flaskor jag har kvar går nog ligga fem år till nästa försök.
Sant! Men jag hade sett en del fina omdömen om -16 också och tänkte att äpplet inte borde falla så långt från päronträdet så jag hade förväntat mig mer.

"Tråkigt" kan jag använda som övergripande sammanfattning på mina "enkelt och endiensionellt" ;)
 

Daniel A

Administratör
I helgen har det blivit test av två på forumet mycket omtalade viner!

DSC_1766.JPG

2016 Clos Cibonne, Cuvée Speciale des Vignettes
Koppar-orange-rosa-färg. Inledningsvis är det en något dov och ofruktig doft, vagt jordig och något blommigt/parfymerat. Den öppnar upp med luft och blir mer expressiv, med torkad aprikos, citrusskal, blodapelsin, och lite lite dammiga nötter. Fortfarande inte "fruktigt" på något sätt, även flera doftassociationer är frukter. I munnen är det lite samma, torrt med bra syra och bra balans. En angenäm beska i avslutet. Stramt och elegant, ett seriöst vin helt klart. Superintressant och spännande rosévin, och också ett intressant och spännande vin. Riktigt bra matvin också (dracks till kraftigt kryddad fisksoppa). 90p.
Vad händer med tid? Ingen aning. Ska försöka spara en flaska några år i alla fall. För mig hamnar den här något steg bakom Tondonia, men de vinerna är inte helt olika varandra. Glad att jag har två flaskor till i alla fall, och 2017 på magnum kan säkert bli kul vid någon tillställning!

2016 Le Macchiole, Paleo Rosso
Wow. Mycket expressiv direkt från korkdragning, och öppnar upp mer för varje timme som går. Kraftigt fruktigt, med en uppsjö av mörka bär (dag 2 även lite tranbär/lingon), kryddigt, distinkt doft av chipotlechili, mycket lakrits, lite vaniljtoner. Kompakt i dagsläget. I munnen är det koncentrerat, mycket mörk frukt och kryddor, även här med lite chipotle (eller kanske mer ancho? Rökigheten är inte lika utpräglad). Ganska bitiga tanniner, men inte så att munnen skrynklar ihop. Bra syra. Det är ju ett ganska maffigt vin, men tycker ändå det finns lite elegans i det hela - balansen är redan där. Givetvis är det ungt, och det har allt att vinna på lagring (under kommande 10-15 åren kanske det är som "sämst" just nu?). Men det är rejält gott redan (med mycket luft). Majoriteten av flaskan dracks till rökiga revbensspjäll, och det blev en succé runt bordet. 94+p.
I jämförelse så kändes 2015 möjligen lite mer generöst, men skillnaden är inte så stor tror jag. Det är samma vin, från lite olika årgångar. Ser fram emot att följa båda vinernas utveckling!
 

LarsW

Medlem
Hirtzberger Grüner Veltliner Smaragd Honivogl 1999

Lite orolig att denna skulle vara övergången men nån timme efter öppnandet och när jag insåg att balkongtemperatur (ca 12 grader) =serveringstemperatur så försvann de flesta farhågor.

Gummi, honung, persika och torkad aprikos är det första som slår en i näsan. Efter några timmar dyker det upp lite vitpeppar och kolasnören.

I munnen är det inte så mycket syra kvar, den hintar fortfarande om sin existens. Vad det är desto mer av är frukt! Som i näsan är det persika och aprikos, lite citrus hittar vi också, färsk, konserverad och torkad. Sen kommer det smör i mängder, smält, brynt och salt. Den sältan är riktigt trevlig. Tycker mig ana lite ek och vanilj men osäker. Det har en sötlig ton utan att vara sött.

Gott på riktigt. Drack det senast för 5-6 år sen. Har ett minne om en lite friskare syra då som höjde vinet.
91p
Kommer inte vänta länge med sista flaskan och ska nog prova en av de 2008 jag har liggande så fort det där irriterande viruset lugnar ned sig så jag kan hälsa på föräldrarna igen och gräva lite i vinkällaren.

thumbnail_20200517_185040.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Eller Trebbiano Toscano? Efter lite bläddrande i några böcker har jag inte hittat några spår efter vit Chianti. Däremot har jag hittat att det var de olyckliga DOC-reglerna från 1962 som angav att Chianti skulle ha minst 10% och högst 30% gröna druvor i de röda vinerna (Trebbiano eller Malvasia), och att Chianti blev DOCG 1984, vilket bör ha inneburit nya regler vid denna tid. Så kanske var vit Chianti tillåten pre-1984? Jag förutsätter att Stefan kan skilja mellan ett rött vin som tappat färgen och ett vitt vin för det kan väl inte ha varit någon poäng för Rudi med att förfalska ett fiascovin med bastkjol... ;)
Då det står Bianco på den var det rättframt.
 

LeChat

Medlem
111D84D2-1474-4DE9-8337-332CC5694B64.jpeg

2014 By Farr Pinot Noir Tout Près


Tidigare omdömen på forumet, av just 2014, har gett ett väldigt tveksamt intryck. Därför har jag tvekat länge och tänkt att den behöver mer tid. Och ja, det behöver den med facit hand, men nyfikenheten tog över och utan några längre funderingar så var korken ur flaskan.

Det måste nog ändå ha hänt en del med vinet under två år. Fortfarande är det ungt med sprittande syror som kanske är lite väl vresiga. Fräsch god frukt med bl.a. jordgubbar, rödbetor, rabarber och lakrits.

Den kan nog må bra av ytterligare 2-4 års lagring för att runda av syrorna, nå bättre balans, och få lite mognadstoner även om kvällens glas faktiskt är ganska gott och trevligt det med.
 

Jesper L

Medlem
Alto Moncayo Veraton Garnacha 2016

Lite korta noteringar:
Det är en närvarande alkoholhetta både dag 1 och 3. Doften är inbjudande med läder, vanilj och ek.
I munnen är alkoholen det primära för att sedan övergå till sura körsbär. Vaniljen mer påtaglig dag 1 än 3.
Mer utförligt än såhär blir det inte när min 3 veckors bebis inte låter en fokusera mer :rolleyes:

Svingott vin! :D
 

Daniel A

Administratör
Visa bifogad bild 20010
2014 By Farr Pinot Noir Tout Près


Tidigare omdömen på forumet, av just 2014, har gett ett väldigt tveksamt intryck. Därför har jag tvekat länge och tänkt att den behöver mer tid. Och ja, det behöver den med facit hand, men nyfikenheten tog över och utan några längre funderingar så var korken ur flaskan.

Det måste nog ändå ha hänt en del med vinet under två år. Fortfarande är det ungt med sprittande syror som kanske är lite väl vresiga. Fräsch god frukt med bl.a. jordgubbar, rödbetor, rabarber och lakrits.

Den kan nog må bra av ytterligare 2-4 års lagring för att runda av syrorna, nå bättre balans, och få lite mognadstoner även om kvällens glas faktiskt är ganska gott och trevligt det med.

Tack för att du tar en för laget, så att säga. Då behåller jag min gamla not i CT: "ogin, drick 2024-".

Alto Moncayo Veraton Garnacha 2016

Lite korta noteringar:
Det är en närvarande alkoholhetta både dag 1 och 3. Doften är inbjudande med läder, vanilj och ek.
I munnen är alkoholen det primära för att sedan övergå till sura körsbär. Vaniljen mer påtaglig dag 1 än 3.
Mer utförligt än såhär blir det inte när min 3 veckors bebis inte låter en fokusera mer :rolleyes:

Svingott vin! :D

Drack den här förra veckan, och håller i stort sett med. Känns inte riktigt så bra som den brukar vara, men hoppas att lite mer tid kan råda bot på det. Fungerar väldigt, väldigt bra till grillade och välkryddade köttstycken, som jag tycker dämpar alkoholen något.
 

Jesper L

Medlem
Tack för att du tar en för laget, så att säga. Då behåller jag min gamla not i CT: "ogin, drick 2024-".



Drack den här förra veckan, och håller i stort sett med. Känns inte riktigt så bra som den brukar vara, men hoppas att lite mer tid kan råda bot på det. Fungerar väldigt, väldigt bra till grillade och välkryddade köttstycken, som jag tycker dämpar alkoholen något.
Yes! Dracks till grillad kyckling. Nästa gång blir det nöt med mer krydda och förhoppningsvis råder det bot på alkoholen.
Kanske testar nästa flaska i höst.
 

The Wall

Medlem
2016 San Fereolo Dogliani superiore

I StandArt; lätt doft, viss syltsaftig doft lite år zinfandelhållet, typiska italienska markörer (körsbärskärnor, bittermandel och lite pinjekärnor. Ibland känner jag mig som en parodi på Per Bill).

I munnen; viss syra, ger lätt intryck, kort smak, viss eldighet i eftersmaken, vilket kan förklaras av 14,5% (är inte det ganska mycket för en dolcetto?). Återbesök? Tja, vi har väl sådär 7 flaskor kvar. Kan vara värt att glömma bort ett tag. Voerzios dolcetto brukar vara finfin efter 6-8 års lagring (tack vare mitt dåliga minne; vad är detta? Hmm, en dammig dolcetto...)
6721E240-CBA0-4499-B2FA-ABE15FD8A39A.jpeg

Varken huset eller flaskan har ramlat omkull.
 
Last edited:

Foodcoma

Medlem
Philippe bornard, Ploussard Point barre 2016.
Har fått upp ögonen (och näsan) rejält för poulsard på sistone efter att ha haft turen att ha snälla vänner som bjudit på magiska exempel från Ganevat och Overnoy. Har därför påbörjat jakten på att hitta liknande smakprofil som dessa i andra viner. Det verkar inte så enkelt. Älskar att de är så fjäderlätta men ändå med förförisk elegans.

Öppnade denna igår. Tydlig naturvinsnäsa, friskt och jordgubbigt. Liknande profil i smaken. Hög syra. Lite mycket naturighet i det, som i mitt tycke döljer lite för mycket av frukten. Lite parfymigt. Juicigt. Får inte det där riktiga lyftet. Kanske saknar lite koncentration.
Påminner mycket om susucaru 2018 där jag tycker susucaru är något bättre. Dag två har lite av naturdoften släppt och vinet lyfter lite mer och känns något renare. 85 dag ett 88 dag två.
Kommer det bli bättre med längre tid i flaskan - svårbedömt men känns tveksamt. Har en flaska kvar som jag sparar 1-2 år.

98297427_279535833184556_6680697165070729216_n.jpg
 

Dejzan

Medlem
Rebholz vom Muschelkalk Spätburgunder Trocken "R" 2012
Fokus låg inte på noter utan att dricka :)

Men härligt rödfruktig och lite kryddig doft, möjligtvis inte så stor doft som jag hade trott. Elegant och väldigt fin balanserad, tanninerna märks nästan inte alls och syran är fint integrerad. Precis som i doften saknas det något, kanske djup?
Eklagringen märks men är inte framträdande.
Går fint att dricka nu men jag ska spara min återstående flaska ett par år till för att se vad som händer.

 

Håkan

Medlem
Syrah Les Vignes d'à Côté 2017, Yves Cuilleron
Min resa för att botanisera i enklare Nordrhonare fortsätter och denna gång från en uttalad Viognierproducent: Yves Cuilleron. Druvorna här kommer från en vingård precis utanför Cote Rotie och det gör att vinet har ett överkomligt pris. Detta vin är betydligt tyngre än Villards Siren med mörkare frukt, tjärpastiller och rökta charkuterier. Samtidigt har den en bra syra som balanserar vinet och gör den omisskännligt till en Nordrhonare. Jag köpte en låda förra våren och detta var sista flaskan, jag öppnade en förra våren och var inte så imponerad men ett knappt år i källaren har gjort underverk. Etta på vardagstoppen för i år.
 
Toppen