Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

lukastollig

Pudelfantast
Drack min första ”Grand Cru” från Enderle & Moll i veckan. Tidigare bara druckit Pinot Noir och Liaison av de röda. Riktigt imponerande!

2017 Enderle & Moll Muschelkalk
Very pale and transparent. Bricking around the edges. Incredibly perfumed nose with all the red berries you could think of, mashed and mixed with fresh herbs - rosemary, mint, sage - and then sprinkled with a touch of spice. On the palate very fresh with relatively high acidity and again that crushed berry bonanza. Also stems, herbs and medicine. Lots of chalk and hints of flint and iron. Perhaps wish for just a little bit more stuffing. This is very lithe, almost etheral and oozing elegance but there is something to be said for some flesh on the bones as well. Silky, soft feeling but light tannins towards the finish, which could be a bit longer, if one is to point fingers. Despite these slight shortcomings very, very good stuff! The nose is really fantastic and worth another point at least (I could sniff this all day long and be happy) but the borderline thin palate and the shortish finish deducts some. 93 pts.
 

Sundbom

Medlem
Mycket bra grejer rakt igenom. Med lite distans till allt jag har druckit så har jag lite svårt för de bättre lägena i svalare år såsom 2014. Blir för lite dålig stoppning tycker jag.
Drack min första ”Grand Cru” från Enderle & Moll i veckan. Tidigare bara druckit Pinot Noir och Liaison av de röda. Riktigt imponerande!

2017 Enderle & Moll Muschelkalk
Very pale and transparent. Bricking around the edges. Incredibly perfumed nose with all the red berries you could think of, mashed and mixed with fresh herbs - rosemary, mint, sage - and then sprinkled with a touch of spice. On the palate very fresh with relatively high acidity and again that crushed berry bonanza. Also stems, herbs and medicine. Lots of chalk and hints of flint and iron. Perhaps wish for just a little bit more stuffing. This is very lithe, almost etheral and oozing elegance but there is something to be said for some flesh on the bones as well. Silky, soft feeling but light tannins towards the finish, which could be a bit longer, if one is to point fingers. Despite these slight shortcomings very, very good stuff! The nose is really fantastic and worth another point at least (I could sniff this all day long and be happy) but the borderline thin palate and the shortish finish deducts some. 93 pts.
 

Skrutt

Medlem
Drack min första ”Grand Cru” från Enderle & Moll i veckan. Tidigare bara druckit Pinot Noir och Liaison av de röda. Riktigt imponerande!

2017 Enderle & Moll Muschelkalk
Very pale and transparent. Bricking around the edges. Incredibly perfumed nose with all the red berries you could think of, mashed and mixed with fresh herbs - rosemary, mint, sage - and then sprinkled with a touch of spice. On the palate very fresh with relatively high acidity and again that crushed berry bonanza. Also stems, herbs and medicine. Lots of chalk and hints of flint and iron. Perhaps wish for just a little bit more stuffing. This is very lithe, almost etheral and oozing elegance but there is something to be said for some flesh on the bones as well. Silky, soft feeling but light tannins towards the finish, which could be a bit longer, if one is to point fingers. Despite these slight shortcomings very, very good stuff! The nose is really fantastic and worth another point at least (I could sniff this all day long and be happy) but the borderline thin palate and the shortish finish deducts some. 93 pts.
Suverän och ganska unik not gällande detta vin. Förstod att jag borde ha köpt lite av detta, men jag köpte så många E &M av enklare snitt (plus en del annat) att totalsumman blev för hög. Har iaf några äldre flarror.
 
Drack min första ”Grand Cru” från Enderle & Moll i veckan. Tidigare bara druckit Pinot Noir och Liaison av de röda. Riktigt imponerande!

2017 Enderle & Moll Muschelkalk
Very pale and transparent. Bricking around the edges. Incredibly perfumed nose with all the red berries you could think of, mashed and mixed with fresh herbs - rosemary, mint, sage - and then sprinkled with a touch of spice. On the palate very fresh with relatively high acidity and again that crushed berry bonanza. Also stems, herbs and medicine. Lots of chalk and hints of flint and iron. Perhaps wish for just a little bit more stuffing. This is very lithe, almost etheral and oozing elegance but there is something to be said for some flesh on the bones as well. Silky, soft feeling but light tannins towards the finish, which could be a bit longer, if one is to point fingers. Despite these slight shortcomings very, very good stuff! The nose is really fantastic and worth another point at least (I could sniff this all day long and be happy) but the borderline thin palate and the shortish finish deducts some. 93 pts.
ibland kan luftning eller lagring eller bådeoch bidra till känslan av litet mer stoppning när det gäller just kategorin bleka och syrliga pinot noirer. Vad tror du där? //glad ägare till ett par flaskor '17 Muschelkalk.
 

lukastollig

Pudelfantast
ibland kan luftning eller lagring eller bådeoch bidra till känslan av litet mer stoppning när det gäller just kategorin bleka och syrliga pinot noirer. Vad tror du där? //glad ägare till ett par flaskor '17 Muschelkalk.
Tja, kan nog inte ge ett jättebra svar. Var kvar i flaskan till dagen efter och tyckte nog inte det var bättre då. Kanske tappat en gnutta intensitet i doften men annars rätt oförändrad. Och längden har jag svårt att se att den kan förbättras med lagring. Det är nog för övrigt något jag upplevt generellt vad gäller E&M: de är lite korta i avslutet. Men varken längd eller stoppning är något stort problem, tycker de dricker fantastiskt bra ändå, men föredrar nog de lite varmare åren, som ’15. Ska bli intressant att dricka ’18.

Är det för övrigt något rödvin som med fördel dricks till fisk så är det detta. Kraftiga kötträtter undanbedes.
 

Skrutt

Medlem
Tja, kan nog inte ge ett jättebra svar. Var kvar i flaskan till dagen efter och tyckte nog inte det var bättre då. Kanske tappat en gnutta intensitet i doften men annars rätt oförändrad. Och längden har jag svårt att se att den kan förbättras med lagring. Det är nog för övrigt något jag upplevt generellt vad gäller E&M: de är lite korta i avslutet. Men varken längd eller stoppning är något stort problem, tycker de dricker fantastiskt bra ändå, men föredrar nog de lite varmare åren, som ’15. Ska bli intressant att dricka ’18.

Är det för övrigt något rödvin som med fördel dricks till fisk så är det detta. Kraftiga kötträtter undanbedes.
Tycker att luftning av dylika flaskor kan ta frukten från huvudsakligen lite snipigare röda bär till en tydligare ”varmfruktig” körsbär-i-likör-känsla (i brist på en bättre beskrivning, som gör den härliga tonen rättvisa). Vet inte om det är stuffing jag pratar om då.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ännu en Chiantiafton har börjat.
...och ännu en av mina oskulder har tagits! Vit Chianti!
Vitlöksbaserad tomatsås med blandfärs, japanska svampar och grönsaker, penne och ovanpå det hela: en rivost (Parmesan av okänt märke, men med fin sälta och mognad).

Screenshot 2020-05-16 at 00.07.30.png


Vi började vitt!
1975 Spigadoro Chianti, 93p (1/2-but)
Cantina dei vini Tipici della Valdera
Min första vita Chianti vad jag kan minnas.
Gyllene färg, precis som ett moget vitt vin skall se ut!
Zatingen också vad underbart gott!
Blint hade jag nog hamnat i mogen Chablis GC ~1990 med en lite ovanlig finish. Solklart oekad Chardonnay i både doft och smak-palett. Mineraldriven med levande frukt. Syrorna är sublima och har inte lugnat ned sig. Har en lätt, lätt organisk oxidationston, men den stör inte och drunknar i vitlök, rödvin och annat... Knäck och blött tändsticksplån. Långt, komplext och härligt.
HÄRLIGT!
Nu lever jag och det är fredag!
...vips var den tömd!

1976 Antinori Chianti Classico cork-damaged :-(
Färgen är fortfarande klarröd och man märker att det finns umpa-umpa här. Men, korkning är så tragiskt vinförstörande.
Hatar kork! Vaskad.

1972 Antinori Chanti, läckande kork
Dettav in var helt bortom alla möjligheter till återupprättande. Ljusbrun med mörka klumpar i.
Nej tack.
Hatar kork! Vaskad.

1991 Gonfalone Chianti, 89 p
En läckerhet!
Doften är mörk med chokladpudding, gammal dammsugarpåse, avloppsklägg och körsbär.
Smaken är kristallklart ren och kallhamrat renlärig. En Chianti uppe på platån som ackompanjerar alla sorters tomatsås så att man vill gråta av poetisk hänförelse. Så och denna afton.
Syrorna i vinet är tom godare än syrorna i Cola Zero!
Ej komplext vin, men moget och korrekt överallt. Gifter sig med maten. Mumsegott så att man bara vill ha mer!
...sen, vips, var den bara slut!
Kan nämnas att den hade smulkork som var blöt bara knappt en tredjedel upp längs skaftet.
Det används för få skruvkorkar!

Nu är det snart dags för fredagsläsning, öl, Fredagsnetflix och Cognac.
 

LarsW

Medlem
Nederburg Petit Verdot Private Bin R104 2010

Sista flaskan från en blandad lot på Bukowskis för ca 2 år sen. Efter två ganska mediokra Cab Sauv var denna trevlig på riktigt!

I näsan är det rött kött och blåbär. Timjan, krut och ek. Lite alkoholsötma som inte stör det minsta.
I munnen är det bra syra och ordentliga tanniner som jag gillar. Blåbär, körsbär och röda vinbär, alla lite syrliga. Cigarrer och ceder. Torrt hö och timjan. Medel lång eftersmak.
Klart bästa flaskan, det var två Shiraz/Syrah med också som försvunnit utan att jag har ett starkt minne av dem, denna kommer jag nog dock komma ihåg ett tag.
91p
thumbnail_20200515_185628.jpg
 

Trydebull

Medlem
1995 Domäne Wachau Riesling Smaragd Achleiten

31277DA5-FB4F-4F95-9B86-ECC488AE0F44.jpeg


Guld-grön-gul i färgen

Doften ger torra lätt omogna gula frukter, gula, lätt övermogna äpplen, lätt riesling-petroleum. Doftar torrt.

Smaken ger torr nektar, guldgult, torra gula plommon och sträv ananas, gula äpplen tillsammans med de där gift-gröna importerade äpplenas skal. Lätt bitter ton (men inget som stör). Torrt! Överraskande torrt. Verkligen ätit upp allt socker.

Den var direkt avtändande vid korkdragning men redan efter tre minuter hade det blåst förbi. Däremot känns det här ”obalanserat passé” och inget som ger en direkt klockren upplevelse - utan att vara defekt.

Tyvärr. Jag hade ganska stora förhoppningar på en fantastisk 25-årig riesling-upplevelse från Österrike men den uteblev utan att det på något sätt blev ett fiasko.

Den tar sig definitivt med luft men landar på beskedliga 85-86 poäng.
 

jrick

Medlem
@StefanAkiko som reglerna ser ut idag får man inte göra vitt vin och kalla det Chianti. Har aldrig hört talas om vit Chianti förut heller... så det var nog en ganska ovanlig flaska du hittade. Antar att det inte framgår vilka druvor den är gjord på?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
N
@StefanAkiko som reglerna ser ut idag får man inte göra vitt vin och kalla det Chianti. Har aldrig hört talas om vit Chianti förut heller... så det var nog en ganska ovanlig flaska du hittade. Antar att det inte framgår vilka druvor den är gjord på?
Nej, druvblandningen framgår inte. Knappast Chardonnay. Förmodligen till stor del eller 100% av Malvasia bianca.
Gott som zatticken iaf!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
N

Nej, druvblandningen framgår inte. Knappast Chardonnay. Förmodligen till stor del eller 100% av Malvasia bianca.
Gott som zatticken iaf!
Eller Trebbiano Toscano? Efter lite bläddrande i några böcker har jag inte hittat några spår efter vit Chianti. Däremot har jag hittat att det var de olyckliga DOC-reglerna från 1962 som angav att Chianti skulle ha minst 10% och högst 30% gröna druvor i de röda vinerna (Trebbiano eller Malvasia), och att Chianti blev DOCG 1984, vilket bör ha inneburit nya regler vid denna tid. Så kanske var vit Chianti tillåten pre-1984? Jag förutsätter att Stefan kan skilja mellan ett rött vin som tappat färgen och ett vitt vin för det kan väl inte ha varit någon poäng för Rudi med att förfalska ett fiascovin med bastkjol... ;)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Drack Amour de Deutz 08 igår, tycker den är superhärlig! Inte jättelåg dosage men den går fint med syran och frukten. Grymt gott nu och garanterat grymt gott om 10 år också :) Har för mig att den blev dissad vid ett blindtest här...
Håller med. Har själv gillat 08an både blint och öppet. Mycket bra vin redan nu. Amour har generellt väldigt hög lägsta nivå.

Du tänker inte på Amouren med karamellfärg?:p

Edit: länkat till tidigare inlägg.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
7451CDBD-08EB-41B1-AB6E-4FCA5B815304.jpeg

1989 Château Chasse-Spleen


Brrr.... rena höstvindarna ute. Bättre att fördriva tiden i soffan med en äldre bordeaux.

Första glaset: Häller bara i en liten skvätt. Doften är inte helt tydligt i Bordeaux. Tycker mig kunna känna likheter med fullmogen nebbiolo. Fast min erfarenhet av mogen nebbiolo är mycket begränsad.

Andra glaset: Det doftar enbart pissoar. Trevligt! :confused: Det vädras bort efter en stund, och istället kommer nu en mer karakteristisk doft av stall, jord, tobak och läder fram.

Härliga mognadstoner tillsammans med livliga syror gör det riktigt njutbart. Den här årgången har nog annars haft sina bästa dagar så att detta var sista flaskan gör mig inget.
 

LarsW

Medlem
Domaine le Sang des Cailloux Vacqueyras Cuvée Azalais 2015

Cirka 20 sekunder efter att jag öppnat flaska nummer 1 började jag svära över den illusion att korkar numera skulle vara ett säkert förslutningsmedel för vin. Odrickbart! Fullkomligt odrickbart.

Aja, hoppades på att detta var en isolerad händelse och korkade upp flaska nummer 2. Bättre. Mycket bättre! Eoner bättre!

Hallon, svartpeppar och kallt blod i näsan. Lite rökt bacon och nyslaget gräs.
I munnen är det svalt men mjukt. Milda tanniner. Röda bär. Krut, rök, krutrök. Mycket animaliskt, både rått kött, rökt kött och läder. Det nyslagna gräset från näsan har torkat. Medel eftersmak.
Växer under kvällen och får stabila 88p till slut.
Till tournedos med vinsås funkade den utmärkt!
thumbnail_20200516_201859.jpg
 
Last edited:
Toppen