Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
2FEBE013-377C-4F0D-9F89-F2D27879B106.jpeg

2015 Domaine Gourt de Mautens (Jérôme Bressy) Vaucluse Rouge


Doften har tydliga drag av både CndP och CS från Napa. Faktiskt mest av den senare. Tänker bl.a på Forman CS. Redan doften, med bl.a viol, och synintrycket i glaset, antyder att detta är ett elegant vin. Intrycken av Kalifornien förstärks i munnen tycker jag. Blir inte riktigt klok på vad det är, men tror mig känna förutom mörka bär som svarta vinbär, körsbär, blåbär(?), kanske även en gnutta mentol eller eukalyptus.

Fina syror som lyfter vinet, vilket ju annars kan vara ett problem för grenachedominerande viner från södra Rhone.
Fast ju mer tiden går ju mer träder karaktärsdragen hos chateauneuf och södra rhone fram. Två namn som poppar upp är Saint Prefert och Pegau. Saint Prefert August Favier har elegans, balans och komplexitet redan som ungt vin. Om man drar ner brettkaraktären en hel del, men inte till noll, så tycker jag att det även finns lite av Pegau. Samma balans, fast Pegau har en rikare komplexitet.

Hur som helst är det ett riktigt, riktigt gott vin med fantastisk balans och där fattonerna är snyggt integrerade. Absolut drickfärdigt, svårt att säga om det kommer bli bättre med lagring. Nog en smaksak.
 
Visa bifogad bild 19935
2015 Domaine Gourt de Mautens (Jérôme Bressy) Vaucluse Rouge


Doften har tydliga drag av både CndP och CS från Napa. Faktiskt mest av den senare. Tänker bl.a på Forman CS. Redan doften, med bl.a viol, och synintrycket i glaset, antyder att detta är ett elegant vin. Intrycken av Kalifornien förstärks i munnen tycker jag. Blir inte riktigt klok på vad det är, men tror mig känna förutom mörka bär som svarta vinbär, körsbär, blåbär(?), kanske även en gnutta mentol eller eukalyptus.

Fina syror som lyfter vinet, vilket ju annars kan vara ett problem för grenachedominerande viner från södra Rhone.
Fast ju mer tiden går ju mer träder karaktärsdragen hos chateauneuf och södra rhone fram. Två namn som poppar upp är Saint Prefert och Pegau. Saint Prefert August Favier har elegans, balans och komplexitet redan som ungt vin. Om man drar ner brettkaraktären en hel del, men inte till noll, så tycker jag att det även finns lite av Pegau. Samma balans, fast Pegau har en rikare komplexitet.

Hur som helst är det ett riktigt, riktigt gott vin med fantastisk balans och där fattonerna är snyggt integrerade. Absolut drickfärdigt, svårt att säga om det kommer bli bättre med lagring. Nog en smaksak.

Glad att du gillade det :)
 

Trydebull

Medlem
2014 Jean Rijckaert Savagnin Arbois Grand Elevage

62A303ED-3BC3-4A77-A5EE-84721D3E1E3C.jpeg


Lite o-oxiderad Jura till Dorada? Javisst!

Färgen är som korn precis innan det mognat helt på åkern

Doften är fin, men bred. Tycker att det finns salta smörkex, grillad mogen grape, lätta lätta vaniljtoner och något lite helt nykärnat gult smör.

Smaken fyllig och guldgul. Komplex men balanserad. Grillade citrustoner, fina ekfatseffekter, väldigt lätt smör och än lättare vanilj, Ingen tokhög syra direkt.
Mår bäst efter en timme med luft.

Bra - och tror inte att den blir bättre än bra med fler år på rygg. Gott.
90 pinnar tycker jag
 

The Wall

Medlem
2017 Poggerino Chianti Classico

I Gabriel StandArt, mer bittermandel än körsbärskärnor, sedvanliga pinjekärnor (orostade), lite torkad salvia. Mkt trevlig doft. I munnen medelfylligt, viss syrlighet, medel av allt, men vääääldigt gott. 14,5%? Märks inte. Eller jo, lite men inte störande. Men ånyo, gott!
F3EFD90A-479A-42B4-A703-653BE997471F.jpeg
 

Mina Vinare

Medlem
Tycker veckorna bara försvinner iväg och allt känns som i filmen ”Groundhog Day” men samtidigt är det också lite ”lördag hela veckan” vilket också förgyller tillvaron. Så en gammal favorit i sällskap med en ny:

ch rv.jpg


2005 Clarendon Hills, McLaren Vale - Cabernet Sauvignon ”Hickinbotham” har en fin tät rubinröd färg. Doften är fantastiskt fin med massor av röd frukt och bär som hallon, jordgubbar och cassis. Lätt rökiga och rostade fattoner med vanilj, mocka, tobak och ljus choklad. Lite ceder och svettig hästsadel i bakgrunden som minskar över kvällen till förmån för mer mintiga och örtiga toner.

Smaken är mycket balanserad och fint fruktig med mogna bär. Som doften är det främst jordgubbar och cassis men också nya världen toner av drottningsylt och vanilj. Mentol, choklad och rostat kaffe. Krämig och gräddig med fin lång eftersmak som bara lockar till mer. Helt sagolikt gott och utan några som helst övermogna jobbiga ålderstoner (96p).

Givet är väl att man måste gilla fruktdrivna viner och ha ett öppet sinne för nya världen om man skall gilla detta lika mycket som mig. Men skulle gärna satt in detta i vilken Cabbeprovning som helst och säker på att det skulle överraska många.

2012 Rivers-Marie, ST. Helena - Cabernet Sauvignon ”Panek Vineyard” har en mörk, tät och djupt blåröd färg. Doften är stor med blåbär, vaniljmuffins och cappucino. Örtighet, mentol, svett, mosade körsbär och cassis. Galet stor efter ett par timmar och bara fortsätter växa. Lite sälta och rostade kaffetoner efterhand. Ett vin att sniffa på i många timmar.

Smaken är frisk och koncentrerad med massor av cassis, körsbär och lätt rostade fattoner. God, fin lång eftersmak med mycket intensiv frukt. Lite fatbeska, vingummi och kokos i den kraftiga men mjukt balanserade eftersmaken. Jättegott och hedonistiskt (97p).

Tur man var snabb på avtryckaren när det begav sig. Dagens prisbild är helt absurd när det gäller Napa Valley. Det här var nog en av de sista gångerna det kändes som man gjorde ett ”klipp”. Inte urtypiskt Bordeaux men med dagens utvecklig i det distriktet så skulle nog vinet klara en kamp utan att framstå som en katt bland hermelinerna. Har provat en del 2015/2016 Bordeauxer som framstår som mer nya världen än det här.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Dags att prova lite cdp 2010 igen. Har provat årgången tidigare och de har inte varit redo ännu, bångstyriga, tanninrika, oförlösta. Kan de vara klara för att drickas…? Svaret är väl både ja och nej. De är jättebra, årgången är mycket bra, den fina frukten finns där, men trots lång luftning, så känns det ändå som det finns en till växel. Jag har gjort flera provsmakningar med 2010 och andra årgångar sida vid sida, och 2010 har varit det bättre vinet men nyare årgångar har ändå varit mer i drickfönster. Tiden har dock gjort att 2010 börjar klå de flesta andra årgångar som man har i min källare idag. De är mer fokuserade och mer av allt än de andra i närtid, stor koncentration och djup, röda och mörka bär, björnbär, lakrits, viol, kryddig/örter, peppar och krossade stenar. Fina tanniner vid lång luftning. Ett fantastiskt vin idag, men den behöver troligen ytterligare 3-5 år, men kommer att ha långt liv. Vet inte när den når zenit. 96p idag, kommer bli bättre.

2010 Pierre Usseglio Chateauneuf du Pape Cuvee de Mon Aieul
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 19935
2015 Domaine Gourt de Mautens (Jérôme Bressy) Vaucluse Rouge


Doften har tydliga drag av både CndP och CS från Napa. Faktiskt mest av den senare. Tänker bl.a på Forman CS. Redan doften, med bl.a viol, och synintrycket i glaset, antyder att detta är ett elegant vin. Intrycken av Kalifornien förstärks i munnen tycker jag. Blir inte riktigt klok på vad det är, men tror mig känna förutom mörka bär som svarta vinbär, körsbär, blåbär(?), kanske även en gnutta mentol eller eukalyptus.

Fina syror som lyfter vinet, vilket ju annars kan vara ett problem för grenachedominerande viner från södra Rhone.
Fast ju mer tiden går ju mer träder karaktärsdragen hos chateauneuf och södra rhone fram. Två namn som poppar upp är Saint Prefert och Pegau. Saint Prefert August Favier har elegans, balans och komplexitet redan som ungt vin. Om man drar ner brettkaraktären en hel del, men inte till noll, så tycker jag att det även finns lite av Pegau. Samma balans, fast Pegau har en rikare komplexitet.

Hur som helst är det ett riktigt, riktigt gott vin med fantastisk balans och där fattonerna är snyggt integrerade. Absolut drickfärdigt, svårt att säga om det kommer bli bättre med lagring. Nog en smaksak.
Jag var med dig tills du nämnde C9dP... Gourt de Mautens 2015 är ju gott på riktigt.;)
 

The Wall

Medlem
2017 Poggerino Chianti Classico

I Gabriel StandArt, mer bittermandel än körsbärskärnor, sedvanliga pinjekärnor (orostade), lite torkad salvia. Mkt trevlig doft. I munnen medelfylligt, viss syrlighet, medel av allt, men vääääldigt gott. 14,5%? Märks inte. Eller jo, lite men inte störande. Men ånyo, gott!
Visa bifogad bild 19940
Lite mer efterforskning; enligt producentens hemsida sker skalmaceration i betongtankar i ungefär 35 dagar. Enligt importören sker malolaktiska jäsningen i rostfria tankar och sedan ner i stora ekfat på 5.000 liter eller 225 liter. Enligt producenten sker däremot den malolaktiska jäsningen i 20/25 hl stora slovenska ekfat och 4/5 hl franska ekfat (tonneau). Även om uppgifterna går aningen isär här och där kan man konstatera att ekfaten är inte överdrivet närvarande och det kan ju vara det som gjorde att vinet kändes ovanligt lättklunkat. och påminde lite om I Fabbri (som är en ekfatsbefriad Chianti Classico).
 
2012 Rivers-Marie, ST. Helena - Cabernet Sauvignon ”Panek Vineyard” /.../ Galet stor efter ett par timmar och bara fortsätter växa. /.../ Jättegott och hedonistiskt (97p).
Som av en händelse har jag en flaska 2012 Rivers-Marie Panek också och har funderat litet över när jag ska knäcka den. Nu, inom närmaste 2-3 åren, eller tänka vänta 5-10 år till?
 

LeChat

Medlem
6C4F3738-5A5A-43C0-8995-1D5BE235E156.jpeg

2011 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Vaucrains


Blev sugen på en bourgogne till kvällens kycklingmiddag. 2011 räknas ju som ett sämre år i Bourgogne men jag minns en premier cru från Faiveley för ett par år sedan som var riktigt bra, så omöjligt är det inte, men kanske en aning tidigt att korka upp.

Doften känns elegant, lyxig och framkallar minnen av gamla bokhyllor och vitrinskåp i ek från slutet av 1800-talet. Fast doften lovar lite mer än vad smaken har att ge. Inte lika elegant i munnen. Faten är inte helt integrerade och frukten har bara fått en aningens mognad. Fina mineral och bra syror på plussidan. Och visst är det väldigt gott, men det är några år för tidigt tycker jag.
 

Mina Vinare

Medlem
Som av en händelse har jag en flaska 2012 Rivers-Marie Panek också och har funderat litet över när jag ska knäcka den. Nu, inom närmaste 2-3 åren, eller tänka vänta 5-10 år till?

Det är ju ingen brådska precis. Är ungt idag och behöver en del luft för att öppna sig. Gillar du mognad och utveckling så hade jag väntat minst 5år men det smakar gott nu också.
 

The Wall

Medlem
2018 Brocard Chablis 1er Cru Vaillons

Direkt från flaska ner i…

Zalto Riesling; mineral och lite rökig ton, okrossade vindruvskärnor, lite antydan till lime. I munnen syrlig och bra kropp (!), lite mineralsälta i eftersmaken. ”Det här är inte vilken Chablis som helst” sade hustrun, och jag är benägen att hålla med.

Gabriel Gold; påminner en hel del om Zalto Riesling, men med en lite fylligare doft, känns som en doftmässig seger på målsnöret. I munnen tydlig syra, men på något sätt lite snällare syra än i Zalto Riesling.

Zalto Universal; lite anonym doft som verkar komma bort och rymma ur glaset. Lite för bred kupa med för raka sidor kanske? Min tanke var att vinet skulle ha lite mer umph än en standardchablis och skulle därmed kunna fungera i Zalto Universal, men nja, nje, nä. I munnen syrligt med citrustoner snarare än lime. Nä, glaset gjorde inte vinet rättvisa. Eller om det är tvärtom.

2017 Domaine Vincent Bouzerau Meursault

Först två timmar i karaff, sedan ner i…

Gabriel Gold; koncentrerad doft med aningen nyplockad persika och mogen mango ( va?) blandat med nyavfyrat knallpulver efter ett litet tag. Märkligt att frukttonerna dök upp före knallpulvret, det brukar vara tvärtom för min del. I munnen kompakt med viss eldighet, aningen otydliga smörkolatoner. Hm.

Zalto Bourgogne; inte lika påtaglig persika/mango som i Gold, faktiskt mera mineraltoner och tydligare knallpulvertoner, fylligt intryck. I munnen trevligt med viss smörkola, ganska kort eftersmak med litet mineralstänk. Knallpulver även i eftersmaken. Klart trevligt vin som det förmodligen var i tidigaste laget att korka upp nu, bättre att vänta i 5-10 år kanske. Dock, 400 kr för en vettig Meursault känns ändå inte helt galet. Man kanske skulle testa den mot en Felton Road?

Zalto Universal fick snällt stå vid sidan med lite kvarglömda rester av Chablis på botten och titta på efter haveriet med första vinet.

Båda vinerna var både goda och trevliga, men på olika sätt; Chablis framstod som lite mer av en törstsläckare (trots sina 14%, rätt mycket för 'en lätt och krispig Chablis') än Meursault som hela tiden lockade till ”bara en liten klunk till”, vilket kanske berodde på den senares mer sansade 13,5%. Till torskryggen med färskpärer och brynt smör fungerade som väntat Meursault bäst till, Chablis fick vara med och gästspela främst pga min egen nyfikenhet. En av våra svårslagna favoriter från Brocard är annars Vielles Vignes Sainte Claire för 199 kr, inte lika elegant som Vaillons men den står rätt bra upp mot tex Beauroy och möjligen Montmains. Har även en tydligare rökig ton och passar väldigt bra till räkor med aioli om man sitter och funderar på lämplig matchning.
Bourgogne.JPG

Som vanligt fel ordning på flaskorna; Chablis provades och dracks före Meursault.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
2018 Domaine Daniel Bouland Morgon Corcelette Vielles Vignes

Direkt från flaska ner i...

Zalto Bourgogne; röda bär i form av lagom mogna jordgubbar samt lite körsbärskärnor, en del mineraler, inte riktigt vulkaniska, men något åt det hållet. I munnen viss kort initial syra, lite örtig ton, behaglig, medellång eftersmak. Viss beska.

Gabriel Gold; mer knuten doft inte alls lika identifierbara markörer som i Z Bou, möjligt att mineraltonen framstår tydligare. I munnen torrare och faktiskt lite beskare med en liten grönaktig ton, inte cab franc grön utan snarare solrosskott. Tycker även att alkoholhalten (13,5%) känns mer påtaglig.

Inte direkt förväxlingsbar med en dolcetto, men jag hade nog initialt tänkt ”Italien?” vid första närkontakt. Lite otippat (?) bättre i Zalto Bou än Gold, tyckte jag. Återbesök? Tja, kanske. Ingen superfavorit här hemma, men den fungerade bra till maten. Både Foillard och Lapierre känns som en högre division, men Bouland gör inte bort sig.

Klart bra till köpt grillad kyckling och potatissallad (den kladdiga varianten).
Corcelette.JPG
 

The Wall

Medlem
2017 Domaine Vincent Bouzerau Meursault - ett litet återbesök idag som efterrätt; helt klart mer utvecklat och tydligt än igår. En lugn natt kylskåpet gjorde tydligen susen. Något tillbehör? Det skulle i skrivande stund vara lite mer av samma vara i så fall.
 

LarsW

Medlem
Luigi Einaudi Barolo Cannubi 2012

Tegelröd, borderline orange i kanten.
I näsan är det körsbärslikör och polkagrisar. Vått hö, krut och vanilj. Både en behaglig svalka och betydlig sötma i doften.
Smaken hintar att det är för ungt, men inte så mycket. Dag 1 är det tanniner och ekplanka med sura körsbär. But I like!
Dag 2 är frukten mer framträdande. Körsbären är så syrliga att de egentligen är sura samtidigt som de känns riktigt mogna. Sötman från alkoholen (14,5%) mildrar syrligheten. Tanninerna är fortfarande massiva. Sen är det vanilj, rosmarin och timjan. Pulveriserad betong, träkol och tobak.
Dag 1 sån 88p, dag 2 får det nog 90p++
Ge detta 5 år till och det kommer att sjunga.
Brukar ha lite svårt för Barolo men denna var trevlig också ung.
thumbnail_20200511_200149.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
2018 Domaine Daniel Bouland Morgon Corcelette Vielles Vignes

Direkt från flaska ner i...

Zalto Bourgogne; röda bär i form av lagom mogna jordgubbar samt lite körsbärskärnor, en del mineraler, inte riktigt vulkaniska, men något åt det hållet. I munnen viss kort initial syra, lite örtig ton, behaglig, medellång eftersmak. Viss beska.

Gabriel Gold; mer knuten doft inte alls lika identifierbara markörer som i Z Bou, möjligt att mineraltonen framstår tydligare. I munnen torrare och faktiskt lite beskare med en liten grönaktig ton, inte cab franc grön utan snarare solrosskott. Tycker även att alkoholhalten (13,5%) känns mer påtaglig.

Inte direkt förväxlingsbar med en dolcetto, men jag hade nog initialt tänkt ”Italien?” vid första närkontakt. Lite otippat (?) bättre i Zalto Bou än Gold, tyckte jag. Återbesök? Tja, kanske. Ingen superfavorit här hemma, men den fungerade bra till maten. Både Foillard och Lapierre känns som en högre division, men Bouland gör inte bort sig.

Klart bra till köpt grillad kyckling och potatissallad (den kladdiga varianten).Visa bifogad bild 19955
En fråga: Har du provat att försöka bedöma den sensoriska upplevelsen i olika glas blint, både i smak och arom (lite krångligt med smak då en medhjälpare krävs som häller vinet i din mun)? Min uppfattning är nämligen att upplevelsen i munnen borde bli minimal oberoende av glas (en viss skillnad kan möjligen uppstå om vinet skulle luftas olika fort beroende på glas, men om vinet luftats innan upphällning borde den bli obefintlig).

När man sticker näsan i glaset är jag dock övertygad om att kupstorlek och öppning har betydelse, speciellt mellan väldigt enkla glas och riktiga, väl tilltagna kupor

Anledningen till att jag undrar är att jag ibland får känslan av att glaset har större betydelse för dig upplevelsemässigt än vinet i vissa rapporter, vilket i min värld känns oerhört främmande, i alla fall när vinet väl är på plats i munnen.

Vad är din teori?
 
Toppen