Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Funderar på dessa hos Lobenbergs:
CHATEAU LA NEGLY 2015
CHATEAU LA NEGLY 2016
DOMAINE DE LA GRANGE DES PERES 2016
Chateau La Negly L'Ancely 2015
Chateau La Negly L'Ancely 2016
Chateau Musar 1999
Någon som provat eller har lite synpunkter på listan ovan eller vet andra liknade vinerna hos Lobenbergs så berätta det gärna.
@Mina Vinare hade med sig ett annat vin från Negly på en BYOB nyligen som också var helt fantastisk, ”La Porte du Ciel” (100% Syrah). Om du söker på Negly hittar du utmärkta smaknoter från @Daniel A från den provningen.

Vet dock inte hur La Port du Ciel står sig mot L’Ancely men kan va väl värt att lägga till på listan och testa.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Funderar på dessa hos Lobenbergs:
CHATEAU LA NEGLY 2015
CHATEAU LA NEGLY 2016
DOMAINE DE LA GRANGE DES PERES 2016
Chateau La Negly L'Ancely 2015
Chateau La Negly L'Ancely 2016
Chateau Musar 1999
Någon som provat eller har lite synpunkter på listan ovan eller vet andra liknade vinerna hos Lobenbergs så berätta det gärna.
Har köpt både 2000 och 1999 Musar från Lobenbergs. 2000 var korkad men 1999 har jag inte testat. Den -97:a som dracks på BYOB:n hos @Patrik Sellin kommer från samma inköp och den var ju bra enligt noterna. Men man undrar ju lite vad dessa flaskor varit med om...
 
En kamp i Cabernet Francs tecken:
Hade samma idé...
upload_2020-5-3_13-6-9.jpeg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Funderar på dessa hos Lobenbergs:
CHATEAU LA NEGLY 2015
CHATEAU LA NEGLY 2016
DOMAINE DE LA GRANGE DES PERES 2016
Chateau La Negly L'Ancely 2015
Chateau La Negly L'Ancely 2016
Chateau Musar 1999
Någon som provat eller har lite synpunkter på listan ovan eller vet andra liknade vinerna hos Lobenbergs så berätta det gärna.
Har också köpt Chateau Musar 1999 från Lobenberg. Tycker inte att det är någon av de större årgångarna. Testa https://www.gute-weine.de/produkt/saint-joseph-lieu-dit-saint-joseph-jahrgang-2016-33860h/ istället.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

The Wall

Medlem
Barrua.jpg

2010 Barrua av Agricola Punica

Ett samarbete mellan Tenuta San Guido (Sassicaias skapare), Cantina di Santadi (vinproducent på Sardinien), Antonello Pilloni (Santadis ”president”) och en toskansk oenolog vid namn Giacomo Tachis. 85% carignan (huvudsakligen gamla stockar), 10% cab sauv, 5% merlot. Samma producent har även ytterligare ett vin vid namn Montessu med 60% carignan (främst yngre stockar), 10% syrah, 10% cab sauv och 10% merlot. Låter ju som en kompetent laguppställning så hur presterar vinet från Sardinien?

I Zalto Bx (Universal gav ett lite för instängt intryck och fick snällt titta på); lite örter och lite eldighet (15%!) kryddat med sedvanlig italiensk bittermandel och körsbärskärna och faktiskt lite moget krossat grönt krusbär också. Efter hand dyker det upp torkad persilja och mejram. Märkligt nog även lite grön ton, på gränsen till paprika trots det inte finns någon cab franc (men däremot cab sauv) i vinet. Tack vare merlot dyker det upp kakao och en gnutta stall.

I munnen; eldigt, men med en bra smak och eftersmak, kryddigt och lite pepprigt, ju längre kvällen lider desto mer avtar elden alternativt har gommen vant sig. En del påtagliga tanniner och bra syra. Vinet lär inte ta skada av ytterligare en del tid på rygg. Kort sagt, mycket bra, borde köpt fler butts. Vi har druckit vinet några gånger tidigare men lyckas dessvärre missa köpfönstret oftare. Dags att ändra på det och hålla ögonen öppna framöver.
 

Mina Vinare

Medlem
Vilka härliga viner du druckit på sistone! Framförallt är jag mycket nyfiken på
Domaine de la Grange des Pères, Vin de Pays de l'Hérault och Château de la Négly, Coteaux du Languedoc ”Clos des Truffiers”.

Den första vet jag att du skrev om för en massa år sen på din blogg. Blev lika nyfiken då. Om du möjligtvis vet någon bra handlare som man kan beställa från så får du gärna tipsa.
Och visst var 2013 Paleo underbar!

@Mina Vinare hade med sig ett annat vin från Negly på en BYOB nyligen som också var helt fantastisk, ”La Porte du Ciel” (100% Syrah). Om du söker på Negly hittar du utmärkta smaknoter från @Daniel A från den provningen.

Vet dock inte hur La Port du Ciel står sig mot L’Ancely men kan va väl värt att lägga till på listan och testa.


Skall absolut inte klaga – mycket gott har det blivit. När det nu är som det är med Corona så händer det inte mycket på fritiden. Håller på med husrenovering men annars blir det ju mycket tid hemma och därför kul med lite god mat och dryck som förgyller tillvaron.

2013 Paleo är fantastiskt bra. Tror det är fjärde gången jag dricker det och den senaste var klart bäst hittills. Känns som senaste året i källaren gjort susen. Fin utveckling. Provade ganska nyligen 2015 men den är mer kompakt och inte lika komplex – kommer kanske med tiden. 2016 är man bra sugen på att prova…

Grange des Pères har jag köpt på två olika ställen i Danmark (Oxholm Vin och Les Cepages) och någon årgång i Holland (minns inte vem). Finns eller fanns en svensk importör som mest sålde till restaurang (kommer inte ihåg namnet bara). Har inget köpt sedan årgång 2011 då jag tycker priset stuckit iväg och vår svaga krona gör inte saken bättre.

Château de la Négly fanns tidigare hos Divine och både Port du Ciel och Truffiers låg i beställningssortimentet. Vet inte hur det är nu. Allt mitt Négly har jag köpt direkt hos producenten via en ”lokal” kontakt. Priserna låg länge kring EUR 70/80.- men numera har de passerat hundrastrecket så det har inte blivit något köp sedan årgång 2012 - också på grund av dyr euro.

Chateau La Negly L'Ancely 2016 har jag dock faktiskt köpt i vintras via gamla kontakten. Riktigt bra men behöver tid. Inte alls lika kompakt vin som Port du Ciel och Truffiers. Enda årgången jag köpt (och provat).

Tycker faktiskt att Port du Ciel ofta är det bästa vinet av dem alla. Har mer syra och elegans än Truffiers som är mer kraftfullt och ibland nästan för ”tjockt”.

Grange des Pères är något helt annat än Negly. Mycket mer personligt och ”eget” i sitt utryck. Inte säker på att det går hem hos alla. Mycket mer finlemmat även om det har massor av frukt.

@Omar – kul att få dina intryck!
 

LeChat

Medlem
90667B39-3868-41D5-90C2-01C626E16E2F.jpeg

1986 Château Chasse-Spleen


Allt har sin tid och en dag tar det slut. Gäller även vinflaskor. På ett sätt känns det alltid lite tyngre ju äldre flaskan är. Borde egentligen vara tvärtom kan jag tycka.

En -86, en -89 och en från -90 kvar. Det får bli flaskan från 1986. De är alla färdiga för konsumtion, så att de försvinner från källarens hyllor, och lämnar plats för yngre förmågor är egentligen bara helt naturligt. Såå, det är bara att dricka sitt vin med glatt hjärta.

Färgen är mörkröd med både djup och elegans. Underbart komplex i både näsa och mun och frukten hänger med fint, inga äppelskruttar. De aggressiva tanninerna från -86 har lagt sig till med ett lågaffektivt bemötande och syrorna sjunger, men står inte längst fram och gapar. Harmoniskt och moget.
Den första och sista flaskan av tre köpta var bäst. Men de var också riktigt bra.
 

LeChat

Medlem
Tycker faktiskt att Port du Ciel ofta är det bästa vinet av dem alla. Har mer syra och elegans än Truffiers som är mer kraftfullt och ibland nästan för ”tjockt”.
Hade faktiskt tänkt fråga dig om just detta. ”Tjocka” viner och viner med extra allt har jag oftast lite svårt för. Men sånt kan vara svårt att förklara, gränsen är hårfin. Man måste oftast prova själv. Låter kanske som att L’Ancely 2016 är det som passar mig bäst. Även prismässigt;)
 

The Wall

Medlem
Hade faktiskt tänkt fråga dig om just detta. ”Tjocka” viner och viner med extra allt har jag oftast lite svårt för. Men sånt kan vara svårt att förklara, gränsen är hårfin. Man måste oftast prova själv. Låter kanske som att L’Ancely 2016 är det som passar mig bäst. Även prismässigt;)
Un Jour känns som att det skulle kunna kvala in som ”tjockt”.
 

MHilv

Medlem
Visa bifogad bild 19847

Daniel Bouland, Morgon Corcelette, 2016

Nytt försök i min strävan att förstå storheten med Bojo. Öppnade denna efter ett par år i källaren och drack den över två dagar. I näsan körsbär och vingummi, samt ett uns av stalltoner och örtkrddor. I munnen pigg syra, ingen kropp och medel tanniner. Körsbär, vinbär, viol och lite salmiak. Absolut ingen balans. Dag två försvann stor del av doften från dag ett och ersattes av billig tvål. I munnen kändes det som dag ett fast hälften av allt. Blir nog inte bättre än så här och kan konstatera att gamay och jag inte är kompatibla. 82p.
Har sparat min sista flaska, kanske får dra den snart. Har njutit av de andra :)
 
@Omar – kul att få dina intryck!
Mycket bra grejer men behöver tid. Mer slanka i profilen och litet örtigare än vad man skulle kunna tro. Dock med någon ruta mjölkchoklad från ekfaten i båda fallen. 2011 Cerro Sur har jag druckit tidigare - hade inte hänt så mycket så tror på några år till - stor skillnad mellan denna årgång och varmare årgångar. 2013 Paleon var mer balanserad och integrerad. Har en flaska kvar av vardera så får pröva igen om några år.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Funderar på dessa hos Lobenbergs:
CHATEAU LA NEGLY 2015
CHATEAU LA NEGLY 2016
DOMAINE DE LA GRANGE DES PERES 2016
Chateau La Negly L'Ancely 2015
Chateau La Negly L'Ancely 2016
Chateau Musar 1999
Någon som provat eller har lite synpunkter på listan ovan eller vet andra liknade vinerna hos Lobenbergs så berätta det gärna.
Har provat både Chateau Musar 1998 och 1999 och 99.an slår i hästlängder. Bra priser också. Kan man ju köpa för att sälja direkt på Bukowskis.. Musar är ju hett. :)
 

Mina Vinare

Medlem
Hade faktiskt tänkt fråga dig om just detta. ”Tjocka” viner och viner med extra allt har jag oftast lite svårt för. Men sånt kan vara svårt att förklara, gränsen är hårfin. Man måste oftast prova själv. Låter kanske som att L’Ancely 2016 är det som passar mig bäst. Även prismässigt;)

Tycker kanske inte att L’Ancely just nu är så unikt eller speciellt men blir kanske det med mognad. Gott är det dock.

För mig har alltid Port du Ciel varit lite favorit. Har mycket Syrah-karaktär i kombination med frukt och klarar all smakrikedom med balans och syra. Priset är ju högt men skulle nog ändå råda att köpa en Port du Ciel än två L’Ancely. Tror det blir en större upplevelse när det väl dricks i framtiden.
 
Det har ju varit lite gott tjöt på forumet om viner från södra Rhone. Vi blev inspirerade och öppnade Le Vieux Donjon från 2009.
image2 (88).jpeg

Ett moget vin och visst är det så att detta vin har inte långt kvar till dess det peakar, men jag tror nog det kan hålla sig på den här nivån i flera år till. Kanske inte panikbråttom, men du som ligger på ett flertal flaskor ska nog knäcka någon den närmaste tiden för en egen avstämning.
En mogen, varm doft av en blandning bär som är såväl röda som mörka. Här finns ett stort inslag av provencalska örter, där särskilt tonen av lavendel utmärker sig. Lite pinjeskog och en försiktig ton från järnslöjdsalen noteras.
I smaken återkommer den varma, mogna bärkompotten. Det startar med lite rödare bär i form av hallon och jordgubbar, men dessa får efterhand sällskap av lite mörkare främst solmogna björnbär. Örterna och kryddorna tar stor plats, men inte för stor. Syran är fortfarande livaktig. Tanninerna har mjuknat, men bjuder ändå ett försiktigt motstånd. Eftersmaken är längre än medel och lite småförförisk. Frukten, örterna och kryddorna sällskapar här med sötlakrits, mineraler läs sten och järn samt unset vanilj.
Ett fantastiskt vin helt enkelt. Helt på topp. Ibland är det värt att vänta ut ett vin!!
Betyg 5-
Vi betalade 349 kr på SB, då det begav sig. Jag ser att nu är det årgång 2017 som gäller och priset har blivit 398 kr.
 

The Wall

Medlem
2001 Clos de Mont-Olivet Ch9dP
Återbesök igår till viltfärsbiffar med grönpepparspetsad gräddig sås och potatismos; klart trevligare doft än tidigare, i munnen fortfarande eldig och tämligen syrlig med klen kropp, men - häpp! - ingen tomatsoppa! Blev ett bättre intryck igår än vid tidigare tillfälle, men det kanske var maten som gjorde att vinet klarade biffen, som man skulle kunna uttrycka saken om man vill försöka att skoja till det.
 

Martin F

Medlem
20200504_174914.jpg

Occhipinti Il Frappato 2017

Mumma! Perfekt måndagsvin till en pasta med bla kyckling, grädde och citronskal. När allt är i en sån härlig balans att det är svårt att peka ut de olika beståndsdelarna. Rosor, järn och lavendel - skriker efter nästa klunk.

Lustigt med occhipinti, galet förtjust i sp68 vanligtvis men med stora variationer. I år var den inte alls min favorit medan il frappato imponerar. Senast jag öppnade en årgång il frappato var det en helt annan historia.
 
Toppen