Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
BC4432D7-4F7E-465D-85E6-709AB42B8665.jpeg

1996 Château Lafon-Rochet


För att skapa lite helgkänsla mitt i veckan så blir det grillning och en flaska bordeaux. Den startar upp med lite gympadojja i doften vilket faktiskt är trevligare än vad det kanske låter. I munnen är den fruktigare än vad jag minns men inte på något negativt sätt. Men frukten är tät, lite salt och ger en del mognad i avslutet. Syror och tanniner har fortfarande ett stadigt grepp och gör den härlig i munnen. Något enkel kanske, även om mognaden bidrar med komplexitet. Men även enklare flaskor av mogen bordeaux kan ju förgylla vilken onsdag som helst.
 

Mina Vinare

Medlem
Lite snabba omdömen från kvällens minimalistiska BYOB (blint) utan att tagit några skriftliga noter – helt ur minnet.

BYOB.jpg


2008 Elio Altare, Barolo har en ganska mörk men transparent röd färg. Doften typisk Barolo med viol, mint och asfalt samt örtiga och tjäriga toner. Lite diskret torkat kött och körsbär. Fin doft. Smaken är ganska generös och oväntat tillgänglig med fin frukt och integrerade – om än tydliga - tanniner. God och balanserad. Initialt 94p men efterhand med utveckling ”torkar” vinet ut och betyget lutar mer mot 92/93p.

2008 Azelia, Barolo ”Bricco Fiasco” har en ljus men intensivt röd färg. Stor doft med massor av röda bär och frukt. Lite jordig, örtig med inslag av viol och gummi. Yppig, inbjudande och tilltalande på alla sätt och vis. Också ett inslag av rostade fat. Smaken är som doften - rödfruktig och bärig med visst inslag av ljus choklad och fat men också märkbar syra samt finlemmade tanniner och lakrits. Mycket mer svårgissat men ändå en känsla av Italien eller Spanien. Oväntat generös och fruktig som håller ihop hela kvällen – jättegott och samtidigt komplext (95p) kvällens favorit och önskat man hade en låda i källaren.

2009 Mas de Boislauzon, Châteauneuf-du-Pape ”Cuvée du Quet” (mitt vin) har en närmast svartröd intensiv färg med lite svagt bruna inslag. Ganska kompakt och stor doft med torkad frukt och värme samt kryddiga inslag. Läder och rökighet. Fikon och choklad efterhand. Smaken är som doften koncentrerad med kompakt fruktighet av körsbär, cassis och plommon. Mycket sötlakrits efterhand samt viss stramhet. Känns både ungt och utvecklat. Är bättre lite svalt serverat med mer tydlig frukt. Håller länge i källaren men också tillgänglig nu (94/95p). Tar ut Barolovinerna med sin kraft och som provningsvin men Azelian vinner på klass.

Gott att komma ut och lufta sig lite samt prova i sällskap med andra.
 

Daniel A

Administratör
Till lite rådjursbiffar kändes det rimligt att korka upp en ny årgång av det vin som är så nära rött husvin det kan bli i min bostad.
17elemento.PNG

2017 6 Elemento
100 % bobal från gamla stockar (70+ år) i den inte helt kända spanska regionen Utiel-Requena (i närheten av Valencia). Legat på ek i 12 månader innan buteljering (oklart om det är nya eller gamla fat, men gissar på det senare). Har ju babblat på om det här vinet flertalet gånger tidigare, men med ny årgång känns det befogat att babbla lite mer.
Doftmässigt går det på knock-out direkt från korkdragning, med kompakt och koncentrerad mörk frukt. Två timmar senare är det fortsatt kompakt, men nu går det att skönja björnbär och blåbär i töcknet, tillsammans med lite träiga kryddor, japansk soja och madurocigarr (ni vet, den där mörka tobakssorten som doftar speciellt sött och jordigt på samma gång?). I munnen upplever jag det inledningsvis bedrägligt lättdrucket (men jag kanske bara var jävligt sugen på vin?!), men lite riviga tanniner gör sig snabbt påminda, och så bränner det på rätt bra i halsen (den här pjäsen klockar in på 15,5 %, huga). Frukten är kraftig och kompakt men inte riktigt i den grad doften lovade - det saknas en dimension i smaken. Men det är rimligt balanserat ändå, och det lyckas bära upp sina alkoholstyrka ganska bra. Satt perfekt till enbär- och voatsiperiferypepparkryddat (nej, jag hittar inte på ord, och ja, du borde leta upp det) rådjur, den saken är säker. 90p till mat och 89p utan.

2017 känns inte lika mycket som en käftsmäll som 2016 gjorde (eller 2015, för den delen) - det här är lite varmare och mer grovlemmat. Svårt att säga, men spontant känns det inte som att årgången kommer vinna överdrivet mycket på längre lagring, utan det kan riskera att bli obalanserat med tiden. Jag kommer dricka majoriteten av mina 2017 innan jag drar korken ur nästa 2016. Inte ett perfekt vin, men jag gillar det skarpt!
 
Mycket bra grejer men behöver tid. Mer slanka i profilen och litet örtigare än vad man skulle kunna tro. Dock med någon ruta mjölkchoklad från ekfaten i båda fallen. 2011 Cerro Sur har jag druckit tidigare - hade inte hänt så mycket så tror på några år till - stor skillnad mellan denna årgång och varmare årgångar. 2013 Paleon var mer balanserad och integrerad. Har en flaska kvar av vardera så får pröva igen om några år.
Drack bara ett glas från Cerro Sur - resten åkte in i kylen i 8 dagar med korken i - nu har jag provat ett andra glas och det var faktiskt litet mer utvecklat i både aromatik och mjukare på tungan och mindre örtig så detta är lagringsprojekt. Paleo Rosson mycket mer drickbar och mjuk, men också den tror jag tjänar på lagring som sagt.
 

The Wall

Medlem
Till lite rådjursbiffar kändes det rimligt att korka upp en ny årgång av det vin som är så nära rött husvin det kan bli i min bostad.
Satt perfekt till enbär- och voatsiperiferypepparkryddat (nej, jag hittar inte på ord, och ja, du borde leta upp det) rådjur, den saken är säker.
Uppskattar verkligen den precisa pepparbeskrivningen. :) En säger vildpeppar, men det är att fuska tycker jag.
Cubebepeppar borde för övrigt funka bra till lamm när jag tänker efter.
 

Martin F

Medlem
20200508_171124.jpg

Riesling med ålder är alltid kul även om den här inte riktigt var så bra jag kanske hade hoppats. Hade på något sätt missat den ohemula alkoholhalten på 14%. Någon forumit som kan förklara det? Särskilt varm årgång? Sommarstuga, äppeljuice och ja, just det, tyvärr alkohol som känns. Funkade bäst väl kyld.
 

Oscaro

Medlem
Kände att det var dags att pröva en av mina 2013 Barolo för att se hur de ligger till och blev positivt överraskad! Kommer nog hålla på resten av flaskorna några år till, men går absolut att dricka nu.
Renato Ratti Barolo Mercanesco 2013
Dekanterades i karaff i 4h

Till en början ganska tillbakadragen doft, men efter en stund kommer rosor, viol, röda bär, körsbär, cederträ

I munnen är det en fantastisk fin fruktighet och ordentliga tanniner men mycket mer tillgänglig än jag trodde. Någon sötma till frukten som kommer mot slutet. Pepprig, kraftig och fantastiskt god!
65879282-CAEA-49AA-825D-190CAADC584E.jpeg
 

The Wall

Medlem
A13EEE86-E57C-410D-8547-6CF670842537.jpeg

Båda i Gabriel StandArt.

Settesoli Mandarosa Grillo Costasune 2018; doft av nytvättad och skrubbad citron, mineraler, ev råa pinjekärnor. I munnen; syrligt, mer omogen blond grapefrukt i smaken, lite blommig (viol?) i smaken, inte som gewurtz utan behagligare. Lite torr i eftersmaken. Bra till maten.

Sigalas Santorini Assyrtiko 2017; fylligare doft, tydligare petroleum, lite mogen riven limezest och lite oavfyrat knallpulver i bakgrunden. I munnen, fylligt? Lite torkade örter, viss eldighet (jupp 14,5%). Mkt bra till maten men ffa till gremolatan.
 

buteljen

Medlem
Visa bifogad bild 19922
Sigalas Santorini Assyrtiko 2017; fylligare doft, tydligare petroleum, lite mogen riven limezest och lite oavfyrat knallpulver i bakgrunden. I munnen, fylligt? Lite torkade örter, viss eldighet (jupp 14,5%). Mkt bra till maten men ffa till gremolatan.
Ingen sälta i Sigalas? Hade 2016 med på en provning i september förra året och jisses vad med sälta det var i vinet. Nästan så det blev för mycket av det goda
 

Silenos

Medlem
Nämen, en Lafarge som inte har kyskhetsbälte på, kors i...

IMG_1378.JPG


Deras Volnay VS, 2014, doftar högt, rent och milt kryddigt, som brukligt när vinerna är på humör. Smakar likaledes, med ett rejält, men finkornigt, tanninsnörp. Lång, lågintensiv eftersmak. Årgången är lättare (eller öppnad i en sådan fas) och det märks. Det är på gränsen till vattnigt i mitten, vilket är helt ok (mellan varven). Bra vin.
 

buteljen

Medlem
2011 Château D'Arlay Côtes du Jura Blanc Tradition
Helt värdelöst vin idag. Korrekt, men doftade o smakade typ ingenting mer än något gult. Ingen eftersmak. Kändes heller inte som det fanns något där bakom att vänta på. Har för mig att jag druckit det här tidigare och det har varit mycket mer oxiderat i tonen. Besvikelse :(.
6111333F-4B38-44E5-B70B-3F273C790F38.jpeg
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Ingen sälta i Sigalas? Hade 2016 med på en provning i september förra året och jisses vad med sälta det var i vinet. Nästan så det blev för mycket av det goda
Nja, inte så jag trillade baklänges av stolen direkt. Återbesök imorgon-ish, undersöker och återkommer.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
2017 Knipser Dirmsteiner Mandelpfad Riesling Großes Gewächs

Elegant torr, rund, mjuk och ett balanserat vin. Ungt idag men bra frukt ändå trots syran idag.. Äpple, fin gul frukt, mineral. Man känner ändå kvalitén i detta vin, kommer att bli ett mycket bra vin om några år. Idag 91p, kommer att bli kanon om ca 5-10 år.. potential till höjder
 

Mina Vinare

Medlem
En gammal kelgris till producent bland svenska vinbloggar för sådär tio år sedan blev kvällens val:

charvin.jpg


2009 Domaine Charvin, Châteauneuf-du-Pape har en klar och rubinröd färg. Doften är ursprungstypisk med garrigue, kirsch, lakrits och viol. Örtighet, lavendel samt övermogna jordgubbar och inslag av kolasnören. Ingen tvekan utan att det är mycket Grenache här. Känns ung och utan direkta mognadstoner men massor av solmogen frukt - möjligen ett lite dammigt, rustikt och lätt oxiderat inslag ju längre ner i flaskan man kommer.

Smaken är ganska frisk med bra syra men också en påtaglig beska/bitterhet som av malört i eftersmaken. Lakritstonerna tar överhand från frukten vilket för mig ger smaken ett onödigt stramt och ogeneröst intryck. Torra tanniner och kryddighet i slutet med peppar, enbär och torkad frukt. Känns ganska tungt och rustikt men inte på grund av övermognad utan troligen mer på grund av det för mig starka inslaget av malört och lakrits (92/93p).

Ingen tvekan utan att vinet har kvalitét och lär hålla minst 5-10år till i källaren utan problem– troligen längre. Däremot är det här inte riktigt min stil. Jag har aldrig riktigt köpt eller accepterat att Charvin skulle stå för något speciellt i Châteauneuf-du-Pape. Många vill framhålla stilen som mer elegant och kanske rentav burgundisk vilket jag inte håller med om. Tycker snarast det är en ganska tung och lite burdus stil.
 

JonasBo

Medlem
Middag bestående av fondue (lamm, oxkött och fläsk) i olja samt tillbehör.
Jag hade med mig pinot noir från Tyskland (Baden), Frankrike (Bourgogne) samt Australien (Coonawarra).

Tysken 2018 Enderle und Moll Pinot Noir var helt outstanding. Uppskattade den lätta stilen, mycket bär, balanserad syra och lite örtighet med lång trevlig smak. WOTH

Fransosen, 2015 Domaine Rossignol Trapet överraskade också. Mindre syra än för väntat. Lång smak av röda bär och stjälk som kom mot slutet.

Aussien 2010 Reschke Pinot Noir. Kraftigaste och äldsta vinet bland de tre. En större andel svamp och blöta löv som, efter lite luft i glaset, klingade av och frukten kom fram mer, med en snäll syra.
 

The Wall

Medlem
6584A1E1-E0E8-4F2D-A170-2E191AA0F5D7.jpeg
2014 Rotari rosé

I Gabriel StandArt: Någon slags etylacetat light i doften, omogna jordgubbar, möjligen även kräftskal. Märkligt. I munnen neutral och ganska slank, lite mogna jordgubbar i eftersmaken. Brukar faktiskt prestera bättre än så här. På intet sätt odrickbart, men inte heller någon minnesvärd upplevelse. Nåväl, väl kylt i solen på altanen till Salma-lax funkar den helt ok.
 
Toppen