Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LarsW

Medlem
Turpino 2011

Mogna, söta körsbär, svart te och mörk choklad i näsan. Rostad ek och lite spansk peppar. Frisk syrlighet.

I munnen är körsbären är lite syrligare än i doften men mogna. Mycket frukt. Tobak och te. Röd paprika, rökt paprika och lite tjära. Det är ek, vanilj och tobak åsså en hint av söt frukt typ plommon på slutet. Mjukt men med fin syra och märkbara tanniner. Medellång eftersmak.

Hum… blev överraskad över den spanska pepparn och paprikan, klarnade när jag kollade druvsammanssättningen, 40% Cab Franc, 40% Syrah och 20% Merlot. Blandade ihop denna med Camartina som är en Sangiovese/Cab Sauv blend…:stendumt:

Skulle säga på topp nu, klarar nog några år till men själv ser jag ingen anledning att vänta. Kommer passa fint till grillat i sommar.
Ett vin jag tror både entusiaster och muggles kommer gilla!

Mycket bang-for-bucks här! Särskilt efter prissänkningen...

90 solida poäng!

thumbnail_20200620_131410.jpg
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Minimidsommar med @Jesper ledde till bra mat och vin även om endast jordgubbarna höll sig till temat.
IMG_4407.jpg

De Sousa Caudalies Rosé (deg 18 bas 2011)
Mitt vin. Bärigt och ekat. Håller hela kvällen och utvecklas, blir bara bättre med värme. Caudaliesserien är bland de bästa man kan köpa i vanlig NV-väg även om priset börjar krypa upp.

Gerorge Bauer Nonnenberg 2017
Tydlig riesling på doften med gummitoner fick mig att utropa att jag skulle ta vagnen hem om jag hade fel vilket var ett straff eftersom jag föredrar att gå.:p Gissade Pichler och som andra gissning Tyskland. Där tar mina kunskaper stopp så inte särskilt lönt att gissa producent.

Serverades till vit sparris och hollandaise gjord i blendern (funkade hur bra som helst).

Marchand-Tawse Savigny-lès-Beaune 1er cru ”Les Lavières” 2014
Månadens vin januari 2017. Coravinad januari 2017 och januari 2019.

Grumlig ljus färg som signalerar mognad eller PN. Hade själv glömt bort vad det var för vin men förstod snabbt att det måste vara PN. Lite udda syntetisk doft av typ choklad och bananer. I bakgrunden även lite lingon och lingonris. Smaken är väldigt neutral och kort. Tråkig hel enkelt. Kan konstatera att vinet definitivt inte var oxiderat eller vinäger så Coravin funkar verkligen. Ifall den udda syntetiska doften berodde på Coravin eller vinet ska jag låta vara osagt men lutar nog åt att Coravin har ett finger med i spelet.

Gourt de Mautens 2015

Tredje gången jag dricker och första gången öppet. Gissades jänkare med cab. Själv gissade jag jänkare och syrah blint. Kraftpaket med mycket frukt och bär. Primärt björnbär med fullt ös. Vinet riktigt gott nu med och ett riktigt köttvin. Solklart bästa röda och funkade bra till lammracks.

Thomas Haag Schloss Lieser 2018

Vilket vin! Söt senskördad riesling är verkligen underbart. Värt priset? Ja om man menar på en absolut skala men problemet är att på en relativ skala kontra andra sötviner blir det svårt att motivera. Underbar match med rabarber och vaniljglass som också har en balans mellan sötma och syra. Not till mig själv: måste köpa mer sött, måste köpa mer sött...

Cristal 2006
Här blev jag konfunderad av olika anledningar. För det första så hälldes vinet upp för tidigt så det stod i glaset närmare en timma innan och luftades. Initialt brödig och äpplig doft. Relativt utvecklad och tankarna gick till blend från 02/04. Men i munnen kändes det betydligt yngre och mer som en BdB. Efter påfyllning och nu kall kändes den inte lika utvecklad som första glaset. Cristal hade varit en bra kandidat men jag fick även den felaktiga informationen att det var PM i. Gissade därför på en sluten Krug 2002 som jag tidigare gissat BdB på. Helfel med andra ord.:confused: Onekligen lätt att bli lurad blint...

Hursomhelst börjar den komma i drickfas och en av de bästa 06orna jag druckit efter Henriot.

Min ranking:
  1. Haag
  2. GdM 2015
  3. Cristal 2006
  4. De Sousa Caudalies Rosé
  5. George Bauer 2017
  6. Marchand-Tawse Les Lavieres 2014
 
Last edited:

LeChat

Medlem
3FDBA863-BF55-4BE3-94E8-3833E34CC805.jpeg

2005 Château Grand-Puy-Lacoste


Provade denna senast i mars 2017 och skrev då att man bör hålla tassarna borta från resterande flaskor till efter 2020. Det lyckades jag för en gång skull att hålla. Men nu så här drygt tre år senare kände jag att det kunde vara kul att öppna en flaska igen. Har efter denna flaska ytterligare nio, så ångesten är på en behaglig nivå när jag sätter skruven i korken.

2017 var denna stängd, återhållsam och lite klen. Idag är den något annorlunda. Nu visar den lite mognadstoner i både doft och smak och fyller ut glaset en aning bättre. Bra balans och faten är nu helt integrerade. Tanninerna är där men gör inte så mycket väsen av sig. Syrorna är däremot tydliga och läskande. Gott så här på tu man hand men blir ändå bäst ihop med en bit oxfile.

2005 GPL är bara i början av sin utveckling. Den här dricker man gärna även om 10-15 år. Nästa flaska får bli om 2 år.
 

Martin F

Medlem
20200620_192220.jpg


Fick avbryta midsommarfirandet tidigt då sonen på 8 månader inte ville somna hos vännerna. Blev därför tawny port och cigarr hemma på balkongen på midsommardagen.

Kopke colheita 1966
Torrare än väntat med en viss beska. Självklart russin, lakrits, väldigt trögflytande, inte helt charmig aceton. Härligt till en bra cigarr men inte så bra som jag hoppats. Känns inte alls så gammal.
 

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 20228

Fick avbryta midsommarfirandet tidigt då sonen på 8 månader inte ville somna hos vännerna. Blev därför tawny port och cigarr hemma på balkongen på midsommardagen.

Kopke colheita 1966
Torrare än väntat med en viss beska. Självklart russin, lakrits, väldigt trögflytande, inte helt charmig aceton. Härligt till en bra cigarr men inte så bra som jag hoppats. Känns inte alls så gammal.
När öppnade du den?
Mina upplevelser av Colheita är att de är bäst nån gång dag 2-21.
Ofta ganska griniga när de är nyvaknade.
 

Martin F

Medlem
När öppnade du den?
Mina upplevelser av Colheita är att de är bäst nån gång dag 2-21.
Ofta ganska griniga när de är nyvaknade.
Öppnade igår för ett mindre smakprov och resten rök ikväll. Lite bättre ikväll men acetonsticket är tyvärr kvar. För dåligt tålamod för att hålla en kväll till med en halvflaska men du har nog rätt i att den hade tjänat på det.

Drack 89an till nyår och den var fenomenal med en gång.

Borde kanske börja köpa helflaskor och dela upp på 2 helger.
 

Sebran

Medlem
5ED88B20-9DE0-4E8E-8310-75FE8C553C69.jpeg


Några trevliga viner till grillade lammracks och picanha.

Tondonian kom på fjärde plats, ingen favorit hos någon av oss. Tyckte syran för påträngande och med en ganska klen kropp.

Brancaia var trevligare, fin balans och lång finish. Däremot saknade de kanske lite koncentration och kraft jämfört med Rhonarna.

Le Clos var en favorit hos några runt bordet. Personligen tycker jag att den var utmärkt tillsammans med grillat kött och utvecklades fint under kvällen.

Personlig favorit blev Gilles Robin Pealat 2015. Verkligen klockren syrah. Har två flaskor kvar som jag kommer spara i några år till, just nu är det väldigt mycket av allt men ändå så god
 

Magikern

Medlem
Visa bifogad bild 20228

Fick avbryta midsommarfirandet tidigt då sonen på 8 månader inte ville somna hos vännerna. Blev därför tawny port och cigarr hemma på balkongen på midsommardagen.

Kopke colheita 1966
Torrare än väntat med en viss beska. Självklart russin, lakrits, väldigt trögflytande, inte helt charmig aceton. Härligt till en bra cigarr men inte så bra som jag hoppats. Känns inte alls så gammal.

Vad var det för cigarr?:)
 

Oscaro

Medlem
Behövde en ordentlig flaska för midsommarfirande med bland andra @JakobZ så fick plocka fram den här bjässen. Dracks över 2 dagar utan dekanterande med öppnades ca 5h innan första glaset. Korken var väldigt fin och gick ut i en bit utan några som helst problem.
Antinori Chianti Classico Riserva 81 i 5L

Doftar björnbär, svarta vinbär, läder och lite tobak. Stall är tydligt i början men mindre andra dagen.

I munnen är tanninerna relativt mjuka men med en påtaglig syra, det är fruktigt och kraftigt fortfarande. Grön paprika och andra typiska bdx-toner kommer fram efter mer tid i glaset vilket förvånar lite. Dag två kommer mer frukt, jordiga noter och mer peppar. Kommer även mer parfym och pinjenötter. Väldigt kul och gott vin som smakar precis som mogen chianti ska göra men som verkligen inte kändes 40 år gammal pga storleken.
F58708BD-7D6A-4825-8E62-DF72042E0001.jpeg
F975823B-A682-4115-B7C3-AC3589081328.jpeg
8D811FB1-6185-44B5-BADC-C9BBB12A662B.jpeg
 

LarsW

Medlem
Så var det dags att prova senaste forums-favoriten.

Gourt de Mautens 2015

Massivt är den korta beskrivningen. Hedonistiskt. Inget att sippa. Kräver uppmärksamhet.

I näsan är det blod, björnbär och lakrits blandat med den mörkaste choklad och espresso. Alkoholen känns tydligt, särskilt dag ett. Körsbär, röda vinbär och hallonbåtar. Tallbark, vanilj och vedrök. Hittar nya dofter varje gång jag sniffar på det...

I munnen är det i alla fall dag ett ganska bråkigt och en alkoholsötma mobbar resten av vinet väl mycket. Dag två har de andra smakerna gaddat ihop sig bättre och det känns mer harmoniskt... men det har en bit kvar innan det når målet, just nu är det mer "Married with Children" än "The Brady Bunch".
Dag två då... Körsbär, röda vinbär, lingon och rödbeta. Ekad vanilj, rostad tobak och hö. Blodpudding. Lakrits och kanel. Lapsang-te. Rökt bacon och kalamataoliver. Det är nästan lite tjockt i konsistensen. Tanninerna finns där men hamnar i bakgrunden av sötman.

Mitt intryck är att detta kommer kräva mer tid innan det är drickfärdigt för mig. Gissar på i alla fall 4-5 år till på rygg. Det här blir som en ung Amarone, alkoholsötman gör det lite klumpigt.
Men alla byggstenar till något riktigt stort finns här. Dracks dag ett till tournedos med färskpotatis och reducerad vinsås, funkade utmärkt till detta.

Idag får det 91p +++ potential för 2-4 poäng till med lagring.

thumbnail_20200621_132829.jpg
 
Last edited:
Några trevliga midsommarviner blev det:

Ett gäng mer eller mindre naturliga viner av det lättare slaget fick sätta livet till:
Domaine Tempier Bandol rosé 2017
Frank Cornelissen Susucaru rosato 2018
Tom Shobbrook Rose Syrah 2017
Calcarius Progetto Orange 2018 (mer åt det en blekrosa laxfilé-hållet än rent gul/orange-färgad, men är gjort på Falanghina)
Tout'en bulle de Gramenon Domaine Gramenon NV (clairette och Viognier)

Alla mycket intressanta på sitt sätt, men året i källaren hade gjort underverk med Tempier och Susucaru som med en hel del luft verkligen kom till sin rätt. Gramenon var ordentligt bubblig (mer än många pet nat brukar vara) medan Shobbrook mer var litet lätt pärlande. Calcarius hade betydligt mindre syra än de andra vinerna men är väldigt expressiv för att vara så låg i alkoholen.

Till grillen på kvällen när det bjöds på stora mängder chuleton, chorizo, entrana, etc etc dök det upp en Clos de l'Obac 2006 från priorat (35 % cabernet sauvignon, 35 % garnacha och resten Syrah, merlot och carinena) och en 2013 Darioush Cabernet Sauvignon (75 % cabernet sauvignon, 17 % merlot plus litet cab franc, Malbec och petit Verdot). Det var ju helt fantastiska viner, i en helt annan liga, även om var sak har sin tid och de rosafärgade kändes som mer rimliga mitt i eftermiddagssolen.
 

buteljen

Medlem
67 Pall Mall provning Chapoutier
Michel Chapoutier är verkligen en karaktär. Otroligt engagerad och rolig att lyssna på. Vinproduktionen i familjen går tillbaka till 1808. När han var 26 år 1990 (efter att ha varit ute och sett vinvärlden) så tyckte han vinerna som gjordes i familjeföretaget var så dåliga så han ville inte vara med längre. Han gick till sin farfar (som ägde firman) och gav ett ultimatum - han ville köpa firman och ta över rodret själv eller så lämnar han helt. Han fick köpa familjebusinessen och kickade därefter hela familjen, även fadern. Sedan dess har det gått spikrakt uppåt för businessen. Han började lägga över hela produktionen till biodynamisk odling direkt 1991.

Några citat:
“If you make AOC wines you should not have a “house taste” you should have the expression of the terroir. If the winemaker wants to have a signature (like a painter that leave a signature at the corner of a painting) it has to be extremely discrete.”
“I want to take pictures of the terroir! I don’t try to make the best wine possible, but the best picture of the terroir.”
“The winemaker can never create quality, he can only transform the potential of quality that is already in the vineyard.”

Vinerna som provades hade samma årgång (2017), druva (Marsanne) och vinproduktion. Det enda som skiljde var jordmånen/platsen.
Saint-Joseph Blanc Les Granits 2017 - steep granite
Ermitage Blanc De L’Orée 2017 - alluvial deposits
Ermitage Blanc Le Méal 2017 - alluvial deposits with gravel (warmer soil)

Väldigt unga naturligtvis, men goda redan nu tycker jag. Skulle dock vara väldigt spännande att följa dem i deras utveckling mot mer mognad.

Jag plockade även in en 2011 Tahbilk Marsanne Museum Release i flighten eftersom jag hade den hemma.

I doften finns det i grunden en gemensam ton av någon slags varm mogen citrus kombinerad med en bitter/besk touch i smaken. Den tonen går igen i alla tre vinerna och även Marsannen från Tahbilk. I smaken finns en gemensam karaktär av krämighet, lager på lager-känsla och den här lilla bitterheten. Finishen är vansinnigt lång, fet och fylld med mineraltoner och varm mogen citrus.

Saint-Joseph Les Granits 2017 har lägst fruktintensitet av de tre vinerna. Mogna citrustoner och en blommighet men framförallt är den mycket mineralisk på näsan - grafit och flinta. Fyllig (men slankast av de tre) och den som har mest mineralisk profil. Den har inte mer mineral än de andra men den kommer fram på ett mer renodlat sätt. (Graniten)

Ermitage De L’Orée 2017
har en mer intensiv doft och är mer komplex på näsan. Mer frukt - varm citrus, stenfrukt, aprikos, persika, lite kryddor, rostade toner, kola. Kryddor, citrus, stenfrukt, aprikos, persika, rostade toner, nötter, stor kropp, lång krämig finish.

Ermitage Le Méal 2017 är den som är mest intensiv och komplex i doften. Har en härlig nötighet och en honungston som inte riktigt finns i de andra två. Även ännu mognare och rikare frukt (gravel) - får nästan vibbar av färsk ananas. Fullbodied, fet, nötig, en näve grus med en otroligt lång finish.

Sammanfattningsvis är vinerna fantastiska. Verkligen. Framförallt strukturen, den här feta, oljiga munkänslan kombinerad med en bitterhet och en känsla av strävhet som finns inneboende i Marsannedruvan, är förtrollande. Därtill kommer en enormt lång mineralstinn finish som pågår i en evighet känns det som. Otroligt koncentrerade viner. Kul att prova dem bredvid varandra och känna likheter och skillnader.

2011 Tahbilk Marsanne Museum Release har samma grundaromatik från Marsanndruvan - den här varma mogna citrusen kombinerat med något beskt/bittert. Men det blir mer citrusolja/gummitoner här. Burkananas. Aromatiken blir otroligt “in your face” när du har de andra tre bredvid. Den blir nästan brutal i doften. Mycket slankare i munnen än de andra, breder ut sig mycket mer och är inte lika tight ihophållen, inte så komplex, den varma citrusoljan följer med . Dock så har den faktiskt en hyfsat lång finish - även i denna uppställning, vilket visar att det är ett kvalitetsvin trots skillnaderna i komplexitet och koncentration.
 
Last edited:

Foodcoma

Medlem
Mycket kul viner som provats på sistone!
3x Ganevat igår.

Slänger även in några andra viner jag druckit på sistone, Kopin från Ganevat (2017) och Mond d' Alicante från Octavin (Alice Bouvot 2015/2016).

Ganevat poulprix 2018
Lite oklart med exakt druvsammansättning beroende på var man läser men på flesta ställen står det iaf. att den innehåller ca 60% gamay, 30% poulsard och 10% savagnin. Josigt och lättdrucket. Naturigt. Lite väl mycket stall i doften. Doftade lite blomigt? Kändes lite söt på något sätt var nog inte riktigt vän med blenden. Inte riktigt den skärpa som jag annars upplevt i ganevats viner.

Cuvee prestige 2006.

100% savagnin, legat 9år sous voile. Det märks. Rejält oxidativ i stilen. Smakar vin jaune. Inte mycket frukt även om den kom mer med luft. Massivt med curry på doften, nötter och citron. Känns som detta vin skulle kunna leva för evigt. Hela flaskan tog slut samma kväll, synd, hade nog kunnat vinna mycket på att stå över natten. Skarp syra i början men den mjuknade till efter ett tag och då kom också balansen. Grymt vin men föredrar generellt Ganevats upptoppade viner.

La Cuvee Du pepe 2005.

100% chardonnay, legat 13år sous voile.
Fick den blint efter förra fast med ett antal viner emellan. När jag doftade på den undrade jag om det var samma flaska som vi druckit tidigare (prestige 2006) - Men det var det inte.
Chardonnay-vinjaune. Wow. Vilket magiskt vin. Sjöng rakt ut ur flaskan. Mycket likt cuvee prestige men här saknades det ingen frukt och syran var ännu mer blixt-precis i denna. Havssaltsbakad citron, nötter, curry, kycklingbuljong hög koncentration men samtidigt fräscht. Kan säkert bli ännu bättre med mer tid men hade jag haft några flaskor själv hade jag nog haft svårt att hålla mig borta från dem. Nästan jobbigt bra vin. 95p

Mond d' Alicante från Octavin,
På baksidan av flaskan står det ali16 / mond15
Tolkar det som att vinet är en blandning av druvorna alicante och mondeuse från två olika årgångar.
Tog inga långa noter men blev rätt besviken på detta vinet. Fick uppfattningen att detta vinet skulle druckits redan för 1-2 år sedan. Enormt josigt. 12.5% på flaskan men hade nog inte gissat på mer än 9-10% kändes väldigt mjukt - som att texturen helt försvunnit. Även lite bubbligt när det öppnades. Föll ihop snabbt. Blåbär / hallon juice. Lite stall. Saknade syra.

Kopin 2017, Ganevat.
70% Chardonnay från jura och mâconnais blandat med 30% riesling från alsace.
Riktigt kul vin som även hänger ihop i smakprofilen på ett sätt som inte poulprix gjorde. Flaskan försvann mycket snabbt. Önskar jag hade fler :)



105674710_2619018301643953_4977930924578263752_n.jpg
104765293_283633206119601_7936644734788165212_n.jpg
104929643_586374568734051_147207586714955046_n.jpg
104883461_407842206838208_7705305855566798737_n.jpg


105571087_2658898257714435_2519135949024815664_n.jpg


105283429_267247321167326_1147967690251769542_n.jpg
 

Attachments

  • Skärmavbild 2020-06-21 kl. 17.25.19.png
    Skärmavbild 2020-06-21 kl. 17.25.19.png
    412,4 KB · Visningar: 150

Martin F

Medlem
Vad var det för cigarr?:)

Jag röker cigarr kanske max 2-4 gånger om året och cigariller lika ofta. Mina kunskaper i ämnet är med andra ord minst sagt begränsade. Jag brukar gå till Roberts tobak på Rörstrandsgatan och be honom rekommendera något utifrån en enklare beskrivning. Nu senast var det "mild, kring 100 kr". Kan se på emblemet att det var en Oscar Valladares men det säger mig ingenting mer än en googling.
 

Magikern

Medlem
Jag röker cigarr kanske max 2-4 gånger om året och cigariller lika ofta. Mina kunskaper i ämnet är med andra ord minst sagt begränsade. Jag brukar gå till Roberts tobak på Rörstrandsgatan och be honom rekommendera något utifrån en enklare beskrivning. Nu senast var det "mild, kring 100 kr". Kan se på emblemet att det var en Oscar Valladares men det säger mig ingenting mer än en googling.

Rätt lustig grej med cigarrer är att priset ofta inte speciellt kopplat till hur bra cigarren är. Myfather Le Bijou slår massor av cigarrer som kostar det dubbla t.ex.

Cohiba Talisman 2017 är en cigarr som jag kan rekommendera om du vill prova något utöver det vanliga. Den kostar men på något sätt tror jag inte man ångrar att man köper den innan den tar slut.
 

Martin F

Medlem
Rätt lustig grej med cigarrer är att priset ofta inte speciellt kopplat till hur bra cigarren är. Myfather Le Bijou slår massor av cigarrer som kostar det dubbla t.ex.

Cohiba Talisman 2017 är en cigarr som jag kan rekommendera om du vill prova något utöver det vanliga. Den kostar men på något sätt tror jag inte man ångrar att man köper den innan den tar slut.

My father le Bijou låter som något jag kanske ska leta upp till sommaren. Varenda gång jag får till det med en god dryck och cigarr bestämmer jag mig för att "det här ska jag göra oftare". Tyvärr har ju inte rökförbudet på uteserveringar i kombination med föräldraskapet underlättat det.

Hur länge skulle du säga att en cigarr "håller" om man inte har en humidor utan i en försluten plastpåse?
 

LeChat

Medlem
51481E37-C4A7-412E-B95E-27A8A09D58D6.jpeg

2016 Fontodi Chianti Classico


Har bara ägt flaskan i några timmar men eftersom det var länge sedan jag drack en Chianti så fick det bli till att öppna en flaska.

Tjoho! Det här är ju otäckt bra sangiovese. Här finns både omedelbar njutning och potential för framtiden. Tät fin frukt med krispiga förföriska syror. Brukar oftast beställa en flaska Chianti när jag äter pizza eller pasta på restaurang. Men det är inte ofta det smakar Fontodi tyvärr.

Ikväll blir det inte pizza, men nästan. Tonåringarna och jag bestämde oss för varma mackor (frun ute och roar sig). Men det passar både mig och Chiantin utmärkt.
 

Magikern

Medlem
My father le Bijou låter som något jag kanske ska leta upp till sommaren. Varenda gång jag får till det med en god dryck och cigarr bestämmer jag mig för att "det här ska jag göra oftare". Tyvärr har ju inte rökförbudet på uteserveringar i kombination med föräldraskapet underlättat det.

Hur länge skulle du säga att en cigarr "håller" om man inte har en humidor utan i en försluten plastpåse?

Inte speciellt länge gissar jag. Rök cigarren snarast möjligt och var inte rädd för att säga till om den verkar defekt. ;)
 

Daniel A

Administratör
Hur länge skulle du säga att en cigarr "håller" om man inte har en humidor utan i en försluten plastpåse?

Inte så länge. Du kan alltid dra ett blött (med vatten...) finger på påsens insida och förlänga livslängden något. En högklassig (men svinful) "humidor" kostar idag ca 60 kr + en plastpåse + en klämma. Köp en Boveda-påse (https://brobergs.se/category.html/boveda) bara så håller dina cigarrer i många år förslutna i en plastpåse. Vill du lyxa till det kan du köra burk med patentlock. Röker 0-2 cigarrer om året, och det här upplägget har fungerat fint för mig i säkert fem år nu.

Och för att avsluta med ett par tips: Padron gör galet goda cigarrer, men brukar inte vara lätt tillgängliga. Ashton aged maduro no 10 är mycket trevlig.
 
Toppen