Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

v_skogh

Medlem
2011 San Fereolo Austri Langhe
I Gabriel StandArt; eftersom det är italienskt; bittermandel och körsbärskärnor, efter ett litet tag även pinjekärnor och diskreta slånbär, tycker jag får lite sniff av ny plastpåse och aning blåbärspaj. Inte lika tydligt mogen doft som i vanliga San Fereolo ("den blå-gula"). I munnen ganska direkt eldigt, lite spetsigt, barbera verkar behöva några år på sig för att dämpa slånbären ordentligt, viss syra och beska men det är eldigheten som jag reagerar på (den passar för övrigt inte särskilt bra till Ventricina salami). Börjar komma lite mognadstoner i smaken och en liten uns av stallighet tycker jag mig kunna hitta i eftersmaken. Klart godkänt, men jag håller "den blå-gula" högre. Kan dock ändå vara värt ett återbesök. 90% barbera, 10% nebbiolo.
Visa bifogad bild 20175
Testade 08an igår, mycket tröttare än jag mindes. Gillade den stark precis efter släppet på bolaget. Ska köpa en 11 för att jämföra.
20200611_211901.jpg
 

LarsW

Medlem
Beställde tre på din not. Fick dom idag och det var -16 istället för -15. Nuddade hastigt vid tanken på att vägra men tänkte sen att -16 i södra Rhone nog funkar ok ändå. :)
Samma här. Fick också 2016.
Hade velat ha båda men inte missnöjd med 2016...
 

matage

Medlem
2011 San Fereolo Austri Langhe
I Gabriel StandArt; eftersom det är italienskt; bittermandel och körsbärskärnor, efter ett litet tag även pinjekärnor och diskreta slånbär, tycker jag får lite sniff av ny plastpåse och aning blåbärspaj. Inte lika tydligt mogen doft som i vanliga San Fereolo ("den blå-gula"). I munnen ganska direkt eldigt, lite spetsigt, barbera verkar behöva några år på sig för att dämpa slånbären ordentligt, viss syra och beska men det är eldigheten som jag reagerar på (den passar för övrigt inte särskilt bra till Ventricina salami). Börjar komma lite mognadstoner i smaken och en liten uns av stallighet tycker jag mig kunna hitta i eftersmaken. Klart godkänt, men jag håller "den blå-gula" högre. Kan dock ändå vara värt ett återbesök. 90% barbera, 10% nebbiolo.
Kul att se att vi har så olika smak - hade jag haft kvittot kvar hade jag nog bytt mina två blågula mot rödgula :)

Jag drack 10an av Austri för någon vecka sedan och blev rätt besviken. Den kändes också väldigt trött och trist
Intressant - Jag har inte testat '10 men gillar '11 skarpt så jag skulle vara förvånad om mer än en flaska överlever fram till hösten :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Chapoutier Hermitage Blanc Chante-Alouette 2005

Blev påmind hur god vit Rhône är efter en fantastisk Chapoutier Ermitage Blanc De L'Orée 1998 på Djuret i början av året, så nu var det dags att prova igen.

I näsan är det samma kolaremmar och mängder av dem. Bränt socker och vanilj. Brynt smör och konserverad persika.
I munnen len frukt, persika och mycket mogna äpplen. Kolaremmarna är kvar! Rötat trä och grädde, tänk Creme Brulee. En krydda, är det lite nejlika måntro? Man får också känslan av att det nästan är sött.
Lite kort eftersmak drar ned betyget. Saknar också lite syra.

Denna var inte riktigt i samma klass som De L'Orée även om den var god på riktigt!
89p

Edit:
Till en lite syrlig gryta med kyckling i vitt vin med oliver och kapris funkade den utmärkt.

Visa bifogad bild 20150
...men de är ju infernaliskt dyra!
Önskar dock att jag råkade ha ett bastant lager att regelbundet plocka från...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 20172
2017 Marimar Estate Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard


Om man inte vill, eller måste ha den Volnaylika stilen, lätt och elegant, utan kan tänka sig eller föredra en kraftigare PN med lite tryck och koncentration, då är kvällens vin en vinnare. Jag var rädd att jag skulle uppleva den som alltför ung men icke. Bra balans, fina syror och rikligt komplex. Riktigt gott vin som jag av någon anledning inte druckit på länge. Måste nog åtgärdas.

Drack Calerans instegsvin förra veckan där jag även nämnde Marimar. Och minnet av Marimar stämmer bra med hur jag upplever den nu. Gillar man smakkomplexiteten hos grenache så bör man gilla detta uttryck av PN.
Att Marimar är 150:- dyrare än Caleran känns fullt rimligt för det är ett bättre och intressantare vin tycker jag.
Mnjae, nog är den lite dragen åt det unga hållet ändå ; - )
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En flaska konsumerad för en gångs skull:

2002 Fontodi Chianti Classico, 93p
Skitår, men en pärla!
Korken blöt ca halvvägs.

Från min not på CT:
I was blown away by this wine. Rich, gritty, refined and traditional (as opposed to parkerisé) with an exquisite aroma and taste of luxurious Japanese yellow cherries. Long, composed and superbly balanced.

Delicious way beyond Cola Zero ;-)

Discoloration on label and got it at almost no price on auction.

If you love the to-die-for matching of great classic Chianti and tomato based food, this is a mature wine to go to for now and some more years to come. We had PizzaLa pizza and lasagna. *mjuff*

Shitty vintage but awesome wine and exceptional value :)

Om du gillar Sangiovese och hittar den på Systembolaget för de ~150 pinaler jag betalade så tveka inte att bära hem en låda! Eller två

IMG_20200612_231152.jpg
 

LeChat

Medlem
Mnjae, nog är den lite dragen åt det unga hållet ändå ; - )
Visst har du rätt i att den är ung. Så på minussidan kan jag tillägga att alkoholen slår igenom en aning och ett uns vanilj ligger utanpå. Men plussidan är så mycket starkare och det var egentligen det jag ville berätta.:)
 

buteljen

Medlem
IMG_3714.jpg


67 Pall Mall webinar med Jasper Morris “Outstanding white Burgundy: 6 of the very best 1er Crus”

Som vanligt ett fantastiskt webinar med schyssta viner. Så himla kul att prova dem bredvid varandra och känna skillnaderna . Alla viner ligger över 90 poäng så när jag nämner att de är “platta” eller har kortare eller mindre komplex finish så är ju det mest i relation till de andra vinerna i flighten. Alla viner är riktiga kvalitetsviner.

Webinariet utser alltid de två bästa vinerna i en omröstning och här blev Puligny Montrachet bäst och Meursault nummer två. Jag är rätt säker på att det beror på att de provade öppet. Jag provade halvblint (försöker alltid prova blint/halvblint när jag kan det) och de två bästa vinerna var Clos de Mouche och Saint Aubin för mig.

2015 Beaune, 1er Cru, Clos des Mouches Blanc, Joseph Drouhin
Bäst tyckte jag var Clos de Mouches - så jävla bra. Stor intensiv doft med mogen varm citrus, nästan tropiska frukttoner, kalk mineral. Otroligt balanserat med superfin syra, en grippy, vaxig textur, stor, fet kropp, intensiva noter av vibrerande frukt totalt i balans med syran och texturen. Väldigt, väldigt lång mineralstinn finish packad med citrus. Så jävla bra (igen)!

2017 Saint Aubin, 1er Cru, Clos de la Chateniere, Domaine Hubert Lamy
Nr 2 var St Aubin. Wow vilken energi i vinet. Stor, djup rökig, mineralisk doft av krut och gul citrus/lime frukt. Elegant. Väldigt trevlig. Hög syra i dagsläget som säkert kommer att integreras mer. Men inte alls för mycket syra och det är syran som ger den här nerven i vinet. Slankare än Clos de Mouche men ändå en lång härlig finish med citrus, gröna äpplen och mineral som följeslagare. Ett stort YES på den.

2017 Chassagne Montrachet, 1er Cru, Les Caillerets, Jean Noel Gagnard
Därefter kom Chassagne Montrachet. Mycket fin doft med lite mer tropiskt anslag. Mogen citrus även här men även stjärnfrukt (Carambole), färsk ananas, lite kryddor och en rostad touch. Superfina och komplexa fruktaromer blandat med lite nötighet och mineralitet. I munnen fet krämig textur, fin balans, lite lager på lager känsla. Inte lika lång finish som första två och inte lika fin inneboende energi. Men braaa!

2014, Vougeot, 1er Cru, Le Clos Blanc, Domaine de la Vougeraie Monopole
Nästa vin - det mytomspunna Le Clos Blanc - en ynnest att prova:
“Le Clos Blanc, a mythical, mystical vineyard, is on an East facing slope adjacent to the Château du Clos de Vougeot. This golden triangle, surrounded on all sides by great reds, first offered its pure, golden sacrament to its spiritual fathers, the first monks of Cîteaux, in 1110. Known as “The White Vineyard”, it is like a diamond set in the centre of rubies. Le Clos Blanc de Vougeot used to be known as the Petit Clos Blanc de Cîteaux, or simply Vougeot’s white vineyard. Like the Clos de Vougeot, it was founded by the monks of Cîteaux, which was constructed on the nearby plain in 1098. What is in the bottle is as exciting as its history; 95% Chardonnay, 4% Pinot Gris, 1% Pinot Blanc”
Eken till vinet tas från en ekskog som växer runt Citeaux.

Fantastiskt fin nötig doft, butterscotch och gul frukt, stenfrukt. I munnen blev jag dock lite besviken (med tanke på hur vinet snackade upp innan). Stor kropp men inte så komplext som några andra viner i flighten och finishen sådär.

2015 Puligny Montrachet 1er Cru, Les Combettes, Domaine Jean Marc Boillot
Puligny Montrachet var webinargruppens etta. Men de provade ju vinerna icke-blint haha. Det är klart det är ett jättebra vin men för mig så hände inte så mycket varken i doften eller smaken. Dessutom lite platt i jämförelse med mina top 2. Beska i avslutet. Såklart var det bra, men inte min favorit i flighten. Tror dock kanske den behöver mer tid i glaset, den blir mer o mer mineralisk ju längre tiden går.

2015 Meursault, 1er Cru, Les Perrieres, Domaine de Montille.
Ganska diskret doft (i sammanhanget) av gul frukt o lite rostade toner. Håller inte alls ihop i munnen på samma sätt som Clos de Mouches som provades precis före. Stor imponerande kropp och en trevlig vaxighet i munnen. Men ingen vidare lång finish tycker jag. Det här var dock webinargruppens nr 2.

Jag älskar Hubert Lamy och Saint Aubin, har en hel del En Remilly hemma. Skall hålla ögonen öppna efter mer när jag hör vad Jasper Morris berättar om hur producenten jobbar och vad han åstadkommer.
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 20190

67 Pall Mall webinar med Jasper Morris “Outstanding white Burgundy: 6 of the very best 1er Crus”

Som vanligt ett fantastiskt webinar med schyssta viner. Så himla kul att prova dem bredvid varandra och känna skillnaderna . Alla viner ligger över 90 poäng så när jag nämner att de är “platta” eller har kortare eller mindre komplex finish så är ju det mest i relation till de andra vinerna i flighten. Alla viner är riktiga kvalitetsviner.

Webinariet utser alltid de två bästa vinerna i en omröstning och här blev Puligny Montrachet bäst och Meursault nummer två. Jag är rätt säker på att det beror på att de provade öppet. Jag provade blint (försöker alltid prova blint när jag kan det) och de två bästa vinerna var Clos de Mouche och Saint Aubin för mig.

2015 Beaune, 1er Cru, Clos des Mouches Blanc, Joseph Drouhin
Bäst tyckte jag var Clos de Mouches - så jävla bra. Stor intensiv doft med mogen varm citrus, nästan tropiska frukttoner, kalk mineral. Otroligt balanserat med superfin syra, en grippy, vaxig textur, stor, fet kropp, intensiva noter av vibrerande frukt totalt i balans med syran och texturen. Väldigt, väldigt lång mineralstinn finish packad med citrus. Så jävla bra (igen)!

2017 Saint Aubin, 1er Cru, Clos de la Chateniere, Domaine Hubert Lamy
Nr 2 var St Aubin. Wow vilken energi i vinet. Stor, djup rökig, mineralisk doft av krut och gul citrus/lime frukt. Elegant. Väldigt trevlig. Hög syra i dagsläget som säkert kommer att integreras mer. Men inte alls för mycket syra och det är syran som ger den här nerven i vinet. Slankare än Clos de Mouche men ändå en lång härlig finish med citrus, gröna äpplen och mineral som följeslagare. Ett stort YES på den.

2017 Chassagne Montrachet, 1er Cru, Les Caillerets, Jean Noel Gagnard
Därefter kom Chassagne Montrachet. Mycket fin doft med lite mer tropiskt anslag. Mogen citrus även här men även stjärnfrukt (Carambole), färsk ananas, lite kryddor och en rostad touch. Superfina och komplexa fruktaromer blandat med lite nötighet och mineralitet. I munnen fet krämig textur, fin balans, lite lager på lager känsla. Inte lika lång finish som första två och inte lika fin inneboende energi. Men braaa!

2014, Vougeot, 1er Cru, Le Clos Blanc, Domaine de la Vougeraie Monopole
Nästa vin - det mytomspunna Le Clos Blanc - en ynnest att prova:
“Le Clos Blanc, a mythical, mystical vineyard, is on an East facing slope adjacent to the Château du Clos de Vougeot. This golden triangle, surrounded on all sides by great reds, first offered its pure, golden sacrament to its spiritual fathers, the first monks of Cîteaux, in 1110. Known as “The White Vineyard”, it is like a diamond set in the centre of rubies. Le Clos Blanc de Vougeot used to be known as the Petit Clos Blanc de Cîteaux, or simply Vougeot’s white vineyard. Like the Clos de Vougeot, it was founded by the monks of Cîteaux, which was constructed on the nearby plain in 1098. What is in the bottle is as exciting as its history; 95% Chardonnay, 4% Pinot Gris, 1% Pinot Blanc”
Eken till vinet tas från en ekskog som växer runt Citeaux.

Fantastiskt fin nötig doft, butterscotch och gul frukt, stenfrukt. I munnen blev jag dock lite besviken (med tanke på hur vinet snackade upp innan). Stor kropp men inte så komplext som några andra viner i flighten och finishen sådär.

2015 Puligny Montrachet 1er Cru, Les Combettes, Domaine Jean Marc Boillot
Puligny Montrachet var webinargruppens etta. Men de provade ju vinerna icke-blint haha. Det är klart det är ett jättebra vin men för mig så hände inte så mycket varken i doften eller smaken. Dessutom lite platt i jämförelse med mina top 2. Beska i avslutet. Såklart var det bra, men inte min favorit i flighten.

2015 Meursault, 1er Cru, Les Perrieres, Domaine de Montille.
Ganska diskret doft (i sammanhanget) av gul frukt o lite rostade toner. Håller inte alls ihop i munnen på samma sätt som Clos de Mouches som provades precis före. Stor imponerande kropp och en trevlig vaxighet i munnen. Men ingen vidare lång finish tycker jag. Det här var dock webinargruppens nr 2.

Jag älskar Hubert Lamy och Saint Aubin, har en hel del En Remilly hemma. Skall hålla ögonen öppna efter mer när jag hör vad Jasper Morris berättar om hur producenten jobbar och vad han åstadkommer.
Halvblint menar du eller köpte du grisen i säcken?;)

Verkar för övrigt som en verkligt kul aktivitet i sin ensamhet. Vad ligger ett provningssampel på prismässigt?
 

buteljen

Medlem
Halvblint menar du eller köpte du grisen i säcken?;)
Verkar för övrigt som en verkligt kul aktivitet i sin ensamhet. Vad ligger ett provningssampel på prismässigt?
Ja så klart menar jag halvblint!!
Ja det är ett superkoncept!

Priserna beror alldelens på vilka viner det är. Denna flight låg på 130 pund. Då får man vinerna levererade till dörren efter typ 2 dagar. Om man kollar dessa viner på CTs auktionspriser så ligger vinkostnaden totalt på ca 700 kr (7,5 cl/vin) , så de lägger på cirkus 100% för hela hanteringen, småflaskorna, argongas, shippingen + att man då har webinariet att se på antingen live eller recorded efteråt.

(De hade ett webinar igår med Olivier Krug då man kunde beställa Edition 167 o 168 för 290 pund tillsammans. Det är väl till och med billigare än på systemet? Och då dessutom med leverans till dörren :D)
 

Poussard

Medlem
Ja så klart menar jag halvblint!!
Ja det är ett superkoncept!

Priserna beror alldelens på vilka viner det är. Denna flight låg på 130 pund. Då får man vinerna levererade till dörren efter typ 2 dagar. Om man kollar dessa viner på CTs auktionspriser så ligger vinkostnaden totalt på ca 700 kr (7,5 cl/vin) , så de lägger på cirkus 100% för hela hanteringen, småflaskorna, argongas, shippingen + att man då har webinariet att se på antingen live eller recorded efteråt.

(De hade ett webinar igår med Olivier Krug då man kunde beställa Edition 167 o 168 för 290 pund tillsammans. Det är väl till och med billigare än på systemet? Och då dessutom med leverans till dörren :D)
Har du en länk till var man köper provningarna?
 

john b

Medlem
20200613_083436.jpg


Clos cibonne cuvee Caroline 2018

Jag tyckte mycket om förra årgången på denna lilla forumhajp.
Så en låda 2018 var lätt att slå till på.

Direkt i glas. Söt doft. Päronsplitt och vanilj med lite kryddighet. Luktar starkt, lite vim rengöringsmedel. Känns inte som rose.
Smaken är klart fyllig, för min del lite väl söt. Ekbeska som inte känns integrerad. Svartpeppar. Är det inte lite röda bär också. Stark jordgubbssaft liksom. Drack till okryddade lammfärsbiffar. Helt ok.
Håller 2017 högre hittills men denna kommer nog ta sig också.
 
Visa bifogad bild 20190

67 Pall Mall webinar med Jasper Morris “Outstanding white Burgundy: 6 of the very best 1er Crus”

Som vanligt ett fantastiskt webinar med schyssta viner. Så himla kul att prova dem bredvid varandra och känna skillnaderna . Alla viner ligger över 90 poäng så när jag nämner att de är “platta” eller har kortare eller mindre komplex finish så är ju det mest i relation till de andra vinerna i flighten. Alla viner är riktiga kvalitetsviner.

Webinariet utser alltid de två bästa vinerna i en omröstning och här blev Puligny Montrachet bäst och Meursault nummer två. Jag är rätt säker på att det beror på att de provade öppet. Jag provade halvblint (försöker alltid prova blint/halvblint när jag kan det) och de två bästa vinerna var Clos de Mouche och Saint Aubin för mig.

2015 Beaune, 1er Cru, Clos des Mouches Blanc, Joseph Drouhin
Bäst tyckte jag var Clos de Mouches - så jävla bra. Stor intensiv doft med mogen varm citrus, nästan tropiska frukttoner, kalk mineral. Otroligt balanserat med superfin syra, en grippy, vaxig textur, stor, fet kropp, intensiva noter av vibrerande frukt totalt i balans med syran och texturen. Väldigt, väldigt lång mineralstinn finish packad med citrus. Så jävla bra (igen)!

2017 Saint Aubin, 1er Cru, Clos de la Chateniere, Domaine Hubert Lamy
Nr 2 var St Aubin. Wow vilken energi i vinet. Stor, djup rökig, mineralisk doft av krut och gul citrus/lime frukt. Elegant. Väldigt trevlig. Hög syra i dagsläget som säkert kommer att integreras mer. Men inte alls för mycket syra och det är syran som ger den här nerven i vinet. Slankare än Clos de Mouche men ändå en lång härlig finish med citrus, gröna äpplen och mineral som följeslagare. Ett stort YES på den.

2017 Chassagne Montrachet, 1er Cru, Les Caillerets, Jean Noel Gagnard
Därefter kom Chassagne Montrachet. Mycket fin doft med lite mer tropiskt anslag. Mogen citrus även här men även stjärnfrukt (Carambole), färsk ananas, lite kryddor och en rostad touch. Superfina och komplexa fruktaromer blandat med lite nötighet och mineralitet. I munnen fet krämig textur, fin balans, lite lager på lager känsla. Inte lika lång finish som första två och inte lika fin inneboende energi. Men braaa!

2014, Vougeot, 1er Cru, Le Clos Blanc, Domaine de la Vougeraie Monopole
Nästa vin - det mytomspunna Le Clos Blanc - en ynnest att prova:
“Le Clos Blanc, a mythical, mystical vineyard, is on an East facing slope adjacent to the Château du Clos de Vougeot. This golden triangle, surrounded on all sides by great reds, first offered its pure, golden sacrament to its spiritual fathers, the first monks of Cîteaux, in 1110. Known as “The White Vineyard”, it is like a diamond set in the centre of rubies. Le Clos Blanc de Vougeot used to be known as the Petit Clos Blanc de Cîteaux, or simply Vougeot’s white vineyard. Like the Clos de Vougeot, it was founded by the monks of Cîteaux, which was constructed on the nearby plain in 1098. What is in the bottle is as exciting as its history; 95% Chardonnay, 4% Pinot Gris, 1% Pinot Blanc”
Eken till vinet tas från en ekskog som växer runt Citeaux.

Fantastiskt fin nötig doft, butterscotch och gul frukt, stenfrukt. I munnen blev jag dock lite besviken (med tanke på hur vinet snackade upp innan). Stor kropp men inte så komplext som några andra viner i flighten och finishen sådär.

2015 Puligny Montrachet 1er Cru, Les Combettes, Domaine Jean Marc Boillot
Puligny Montrachet var webinargruppens etta. Men de provade ju vinerna icke-blint haha. Det är klart det är ett jättebra vin men för mig så hände inte så mycket varken i doften eller smaken. Dessutom lite platt i jämförelse med mina top 2. Beska i avslutet. Såklart var det bra, men inte min favorit i flighten. Tror dock kanske den behöver mer tid i glaset, den blir mer o mer mineralisk ju längre tiden går.

2015 Meursault, 1er Cru, Les Perrieres, Domaine de Montille.
Ganska diskret doft (i sammanhanget) av gul frukt o lite rostade toner. Håller inte alls ihop i munnen på samma sätt som Clos de Mouches som provades precis före. Stor imponerande kropp och en trevlig vaxighet i munnen. Men ingen vidare lång finish tycker jag. Det här var dock webinargruppens nr 2.

Jag älskar Hubert Lamy och Saint Aubin, har en hel del En Remilly hemma. Skall hålla ögonen öppna efter mer när jag hör vad Jasper Morris berättar om hur producenten jobbar och vad han åstadkommer.

Åh vad kul! Tack för rapporterna och tipset, känns verkligen som litet välbehövd optimism och livsnjutarinfusion i denna pandemiska era!

Jag gillar verkligen alla dessa producenter och områden (minns inte riktigt om jag provat Boillot och vad i så fall)! Gillar man skarp syra, som jag också gör, tycker jag ofta att just Hubert Lamys bättre viner kan slå ut kralligare viner från "finare" områden. Och Drouhin sitter ju på några guldfynd, precis som Bouchard Pere et fils, som ibland inte får samma uppskattning som de borde få pga husens storlek.

Den vita Le Clos Blanc de Vougeot (årgång 2016, litet mer struktur än 2014) och Les Caillerets J-N Gagnard (1999 som jag drack när den var 15 år gammal) hör till mina större vinupplevelser. de Montille är ofta litet mer diskret vilket jag gillar. Funderar på om 2015 var litet varmt år för vit bourgogne? Verkar ju inte ha påverkat Clos des Mouches?

Sen är min erfarenhet att trots inte skyhög syra så kan en del av dessa vita burgunder ligga till sig bra många år och komma tillbaka med en mineralrik kraft som man inte skymtar de första åren pga frukt, ek och syra. Litet som vita rhone-viner (minus det där med syran) faktiskt. Kan verkligen rekommendera lagring. Men undvik premox såklart :)
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Är 16 bättre rent av? Jag gillade 15 men det är inte bättre än att jag nöjer mig med en flaska. :)
16 ska ju vara snäppet bättre som årgång, har inte själv provat den.
Sen tycker jag att Mas de Boislauzon lyckades bättre med sin vanliga CndP 15 än 16.
Enda lösningen på frågan blir ju att poppa en 16...:)
 

Magikern

Medlem
16 ska ju vara snäppet bättre som årgång, har inte själv provat den.
Sen tycker jag att Mas de Boislauzon lyckades bättre med sin vanliga CndP 15 än 16.
Enda lösningen på frågan blir ju att poppa en 16...:)

Precis, tror det är en utmärkt idé att prova dem mot varandra dessutom. Kanske större skillnad än man tror. :)
 

buteljen

Medlem
Åh vad kul! Tack för rapporterna och tipset, känns verkligen som litet välbehövd optimism och livsnjutarinfusion i denna pandemiska era!

Jag gillar verkligen alla dessa producenter och områden (minns inte riktigt om jag provat Boillot och vad i så fall)! Gillar man skarp syra, som jag också gör, tycker jag ofta att just Hubert Lamys bättre viner kan slå ut kralligare viner från "finare" områden. Och Drouhin sitter ju på några guldfynd, precis som Bouchard Pere et fils, som ibland inte får samma uppskattning som de borde få pga husens storlek.

Den vita Le Clos Blanc de Vougeot (årgång 2016, litet mer struktur än 2014) och Les Caillerets J-N Gagnard (1999 som jag drack när den var 15 år gammal) hör till mina större vinupplevelser. de Montille är ofta litet mer diskret vilket jag gillar. Funderar på om 2015 var litet varmt år för vit bourgogne? Verkar ju inte ha påverkat Clos des Mouches?

Sen är min erfarenhet att trots inte skyhög syra så kan en del av dessa vita burgunder ligga till sig bra många år och komma tillbaka med en mineralrik kraft som man inte skymtar de första åren pga frukt, ek och syra. Litet som vita rhone-viner (minus det där med syran) faktiskt. Kan verkligen rekommendera lagring. Men undvik premox såklart :)

Roligt att läsa om dina erfarenheter @Omar Khayyam :)! Även om jag har druckit viner från dessa områden så är min erfarenhet begränsad vad gäller analys och diskussion om skillnad på specifika lägen, vinmakning och producenter och hur det manifesterar sig i vinerna. Så en sån här flight med en av världens bästa experter framför sig är guld värt.

Absolut så är vinerna i olika faser och kommer att utvecklas med tiden. De är ju fortfarande bara babies. Och de hade även öppnat upp sig en del med luft senare under kvällen när jag drack de sista slattarna (efter noterna).

Några citat från webinaret vad gäller JM’s take om årgångar (med reservation för stavfel pga snabbtranskribering från webinaret)
“My first thoughts were that 2015 would be a red wine vintage – which it certainly is – but the whites are turning out to be far superior to what might have been, given the long, hot summer. 2015 is definitely a candidate for a great vintage. The whites are in a rich, softer and sunny style. I don’t think you need to wait particularly long for 2015 wines. The other vintage I can pair it to is 2009, for wich many of the wines were a bit too rich and too ripe, a bit clumsy. But if you picked them early enough you could make really great powerful wines wich would keep them more in balance. And in 2015 it is a bit the same, but many more ppl got the balance right in 2015 than they did in 2009.

2019 is too early so far. Small crop of intense wines that should be pretty good. My first feeling is that it is going to work in both colours.

2018 we thought was gonna be a red vintage, not a white vintage because it was an immense crop of whites, but possibly it was saved by the size of the crop because what could have been highly alcoholic and overconcentrated heavy wines was tamed a bit by the size of the crop. I actually liked the 2018 wines in barrel a lot more than I expected. But probably it will be remembered more as a red wine vintage.

2017 at the start ppl preferred it as a white year, but oddly enough and this is very rare, it was a bigger crop of red than white. The reason is where there were frost in April (not horrible much except chablis) it was typically more in the white wine vineyards - lower parts of chassagne montrachet, also in saint aubin. The other key factor is that during the flowering it was exceptionally hot when chardonnay flowered and the chard flowers a bit before the PN and it was less hot when the Pinot flowered . But it was too hot for the chardonnay and some of the flowers couldn’t cope with that. Overall it is a smaller crop in white than red. But it is a very good one. Temperatures didn’t get very hot in the end of the season, which enabled ppl to have wider picking dates for the whites.”
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Har du en länk till var man köper provningarna?
De finns utlagda på hemsidan - 67pallmall.com. Man måste dock vara "virtual member" för att få access till vinerna. När jag gick med så var man tvungen att bli rekommenderad av två medlemmar för att få medlemskap. Men det kan vara så att de har tagit bort den regeln numera.
 
Toppen