Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 20130
Ataraxia Chardonnay 2016

När jag var i SA i vintras var det Ataraxia som stack ut mest bland de vingårdar vi besökte och som jag tidigare inte provat. Både deras PN och Chardonnay var helt enastående. Köpte med några av senaste årgången men denna finns släppt på BS sedan någon månad eller så.

Helt ljuvlig, fin ungdomlig balans med bred doft och smakpalett med citrus, rökighet, lite ek, vita blommor, aprikos och hög fin stringent syra. Burgundisk om man får slå till med en kliché. Typ 91 p
"Tillfälligt slut hos leverantör" :(
 
Japp! Den är rätt kul! :D

Vet att du gillar Malbec:). Har du testat senaste årgången av Cahors Chateau la Reyne L'Excellence? Köpte några förra året men har inte testat ännu.
Var ute efter pluma men de hade bara fryst i 2-kilos. Bättre med 500 g secreto då...

Ja, den detaljen är oftast fryst så du gjorde helt rätt :)

Nej, men har en flaska från 2018 som jag tänkte testa då jag minns att jag druckit 2014 och gillade det väldigt mycket sen testade jag 2015 som inte alls gick hem.. enligt svaga noter. har ett par 2016 hemma som jag tänkt testa en flaska av snart då jag nästan glömt bort dem men blev påmind nu när jag såg 2018!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 20130
Ataraxia Chardonnay 2016

När jag var i SA i vintras var det Ataraxia som stack ut mest bland de vingårdar vi besökte och som jag tidigare inte provat. Både deras PN och Chardonnay var helt enastående. Köpte med några av senaste årgången men denna finns släppt på BS sedan någon månad eller så.

Helt ljuvlig, fin ungdomlig balans med bred doft och smakpalett med citrus, rökighet, lite ek, vita blommor, aprikos och hög fin stringent syra. Burgundisk om man får slå till med en kliché. Typ 91 p
Noll koll på producenten men med det namnet hade jag inte tvekat att köpa det blint. Uppnå ataraxi med en flaska Ataraxia låter bra.:cool:
 

buteljen

Medlem
2017 El Lance 7 Fuentes Suertes del Marqués
Ljust röd i färgen. Det första man möts av i doften är som väntat funkiga reduktiva toner i form av krutrök och vad man nu vill kalla det med lite snuskigare termer. Tycker dock inte vinet är lika reduktivt som årgång 2016. Där finns även mörkröd körsbärsfrukt, hallon, någon typ av blommighet, svartpeppar, grus (mineraltoner), svarta oliver. Fin komplexitet med andra ord. Dock inte så jättekoncentrerad eller intensiv.
I munnen är vinet lätt, elegant, slankt, fint balanserad syra, medel tanniner med lagom grepp. Medellång lite saltig finish. Kanske lite tunt om man funderar på det efter att det har slunkit ner i strupen. 89p. Gott!
hvHadTD%QP6fqAT%F6p3eQ.jpg
 

Håkan

Medlem
Poivre et Sol Saint Joseph 2018 Francois Villard
Första provet av en Nordrhonare från 2018. Känner delvis igen känslan från 2017 förra året fast den var något slankare och mer drickvänlig. Detta vin har en rätt tight struktur, rejäla tanniner och ett rätt bra mineralbett. Väldigt bra med frukt men syran balanserar upp fruktsötman på ett bra sätt, men tanninerna ligger fortfarande som ett fängsel över vinet. Det blev mycket bättre till mat men slutkämmen var fortfarande rätt kärv och vresig. Förväntade mig nästan 2003vibbar men detta var så långt från det man kan komma, lite mer som 2015 fast mer struktur. Gillar Villard men här blev det nästan lite tight. Blev samtidigt nyfiken på vad som kan titta ut ur det här vinet om några år. Blir nog en beställing till.
 

LarsW

Medlem
Argiano BdM 2013.

Fick chansen att fylla på lagret lite med denna. Så då måste man ju prova en!

Igår när jag påbörjade flaskan mycket bordeaux/pomerol-vibbar. Ganska mkt brett och stall. Men gott! Med lite grillat blir den ännu bättre!

Dag 2 har den syrliga jordgubbar och körsbär i näsan och fatig vanilj. Det är torrt hö och lite peppar.
I munnen massa röda bär. Frukten är sval och elegant. Massa charkuterier. Tobak, rökt paprika och peppar Tanniner, ek och syra framträdande men inte överdrivna. Är nog fortfarande en aning ung fortfarande men jäklar så god.
Tänker att när denna fyller 10 år kommer den vara mums++.

Idag får den liksom förra gången 90p och kan nog klättra en poäng eller två med lagring.
thumbnail_20200606_135133.jpg
 

Magikern

Medlem
Visa bifogad bild 20130
Ataraxia Chardonnay 2016

När jag var i SA i vintras var det Ataraxia som stack ut mest bland de vingårdar vi besökte och som jag tidigare inte provat. Både deras PN och Chardonnay var helt enastående. Köpte med några av senaste årgången men denna finns släppt på BS sedan någon månad eller så.

Helt ljuvlig, fin ungdomlig balans med bred doft och smakpalett med citrus, rökighet, lite ek, vita blommor, aprikos och hög fin stringent syra. Burgundisk om man får slå till med en kliché. Typ 91 p

Har du provat https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/ataraxia-7375301 ?
 

Ekdahl

Medlem

LeChat

Medlem
BCD2B32D-9797-4187-A7CD-01BD56F24C6F.jpeg

1990 Château Duhart-Milon

Mmm... Bordeaux!
Frukten är mogen men absolut inte över kullen och här finns bra grepp i tanniner och syror. Ganska fyllig och lite söt frukt som håller hela vägen utan att avsluta med äppelskrutt.
Drack förra flaskan i augusti förra året och blev superimponerad. Detta är sista flaskan, och den är i samma klass. Kanonfin 30-åring.

Första glaset öppnar upp med lite svettig gympasko i doften. Sen blir det mer av svarta vinbär, stall och brasved. Inte så mycket jordiga inslag.
Har inte druckit några nya årgångar av Duhart Milon men de äldre årgångarna (1986, 1990) har varit bra, så kommer nya flaskor i min väg så kan det nog bli köp.
 
M

Mouton

Chateau D' ECK -12
Till ädelost fyllda rollader, med klyftpotatis.
Stram ung doft, men hade lätt satt den i rätt kommun. Den ceder och tobaks doften missar man inte, som bdx intresserad.
Samma i smaken, där den polerade plommon frukten är framstående, förutom ovanstående inslag.
image.jpeg
 
M

Mouton

Santenay Camille Giroud -17.
Denna till en grillad kyckling med bönsallad.
Men så underbar! Friska ljusa bär både i smak och doft. Hallon, lingon en knappt mogen jordgubbe. Ingen ek att tala om, lång eftersmak. Detta för 319:- Beställde omedelbart 6 till. Kolli krav dock på 3.
image.jpeg
 
M

Mouton

Visa bifogad bild 20137
1990 Château Duhart-Milon

Mmm... Bordeaux!
Frukten är mogen men absolut inte över kullen och här finns bra grepp i tanniner och syror. Ganska fyllig och lite söt frukt som håller hela vägen utan att avsluta med äppelskrutt.
Drack förra flaskan i augusti förra året och blev superimponerad. Detta är sista flaskan, och den är i samma klass. Kanonfin 30-åring.

Första glaset öppnar upp med lite svettig gympasko i doften. Sen blir det mer av svarta vinbär, stall och brasved. Inte så mycket jordiga inslag.
Har inte druckit några nya årgångar av Duhart Milon men de äldre årgångarna (1986, 1990) har varit bra, så kommer nya flaskor i min väg så kan det nog bli köp.
Är det inte konstigt, för 3 år sedan kritiserade jag dig för att öppna dina viner för tidigt. Nu verkar det vara tvärtom
 

LeChat

Medlem
Är det inte konstigt, för 3 år sedan kritiserade jag dig för att öppna dina viner för tidigt. Nu verkar det vara tvärtom
Har köpt en hel del bordeauxer från auktioner utomlands under förra året för att prova lite äldre flaskor. Eftersom jag fascineras av gamla antikviteter över lag så tycker jag att även äldre vinflaskor är intressant och spännande. Godare? Inte nödvändigtvis. Vill man köpa hyfsat säkert så ska man nog inte köpa äldre flaskor än 15-20 år gamla. Sen finns det så klart äldre flaskor än så som kan leverera stora upplevelser men samtidigt stor risk för besvikelser.

Att du dricker 2012 känns rätt tycker jag. Inte så att alla är i drickfönstret men många kommer sitta ihop och vara njutbara tidigt. Att dricka -15 och -16 idag tycker jag däremot känns lite märkligt men enklare viner kanske kan funka.
 
M

Mouton

Har köpt en hel del bordeauxer från auktioner utomlands under förra året för att prova lite äldre flaskor. Eftersom jag fascineras av gamla antikviteter över lag så tycker jag att även äldre vinflaskor är intressant och spännande. Godare? Inte nödvändigtvis. Vill man köpa hyfsat säkert så ska man nog inte köpa äldre flaskor än 15-20 år gamla. Sen finns det så klart äldre flaskor än så som kan leverera stora upplevelser men samtidigt stor risk för besvikelser.

Att du dricker 2012 känns rätt tycker jag. Inte så att alla är i drickfönstret men många kommer sitta ihop och vara njutbara tidigt. Att dricka -15 och -16 idag tycker jag däremot känns lite märkligt men enklare viner kanske kan funka.
15-16 bdx, absolut för ungt. Bourgogne, nja dom kan man fånga in lättare innan dom knyter sig, enligt mitt amatör mässiga tyckande
 
M

Mouton

Har köpt en hel del bordeauxer från auktioner utomlands under förra året för att prova lite äldre flaskor. Eftersom jag fascineras av gamla antikviteter över lag så tycker jag att även äldre vinflaskor är intressant och spännande. Godare? Inte nödvändigtvis. Vill man köpa hyfsat säkert så ska man nog inte köpa äldre flaskor än 15-20 år gamla. Sen finns det så klart äldre flaskor än så som kan leverera stora upplevelser men samtidigt stor risk för besvikelser.

Att du dricker 2012 känns rätt tycker jag. Inte så att alla är i drickfönstret men många kommer sitta ihop och vara njutbara tidigt. Att dricka -15 och -16 idag tycker jag däremot känns lite märkligt men enklare viner kanske kan funka.
Sen tycker jag nog, att köpa bdx med hyfsad nivå från -45 till -82 är riskfritt, såvida inte nivån är upp i halsen.. Troligtvis fake
 
M

Mouton

Ja, den detaljen är oftast fryst så du gjorde helt rätt :)

Nej, men har en flaska från 2018 som jag tänkte testa då jag minns att jag druckit 2014 och gillade det väldigt mycket sen testade jag 2015 som inte alls gick hem.. enligt svaga noter. har ett par 2016 hemma som jag tänkt testa en flaska av snart då jag nästan glömt bort dem men blev påmind nu när jag såg 2018!
Väcker minnen från mig om ZA. Bodde nästan 3 år på hotell ST George i Irene området, varje dag vart jag ombedd av ägaren ( en exentrisk Grek) att välja mitt middagsvin från hans källare (60,000+ flaskor) och be personalen ringa han om pris. Varenda gång var det R100, då ungefär lika många kronor. Allt vin inropat på auktioner, en ren skatt kista. Mådde man bra? Jodå,men viss huvudvärk på morgonen..
 

The Wall

Medlem
2011 Terre del Cerro Vino Nobile di Montepulciano

Ibland får jag en ”intressant idé” och köper Vino Nobile från en annan producent än Poliziano. Efter första klunken ur ”alternativflaskan” har jag varje gång undrat ”hur tänkte jag?”. Ok, halvt bortglömt hittegods med tre räkor i källaren, värt att testa till kvällens Souvlaki. I Gabriel StandArt; mogen sangiovese helt klart, bra doft, murriga tallbarr, nästan lite kåda också. I munnen återkommer känslan och smaken av att tugga på tallbarr, lite eldigt (14%), frukten kanske lite torrare än väntat, men inget totalhaveri. Helt ok, fin etikett, men inte riktigt på samma som Poliziano. Värt ett besök? Jodå, om man vill ”vidga sina vyer” inom Vino Nobile, ja. Är man lat (som jag); köp Poliziano istället.

I Riedel Vinum Zinfandel/CC; mer koncentrerad doft på gränsen till mossa (den som växer i jord på stenar i skogen, inte i gräsmattan hemma), lite mer jordighet. Smakmässigt lite mer knuten än i StandArt.
2F91815D-6FE1-41D2-BF6A-F5A82650DA9A.jpeg
 

LeChat

Medlem
CAB9AD09-98A8-4742-A1FB-E166199186CC.jpeg

2013 Ridge Cabernet Sauvignon Estate


Snygg CS! Eller egentligen består den av 75% CS, 20% merlot, 3% petit verdot, 2% CF.
God frukt med bl.a svarta vinbär, björnbär och blåbär. Fina syror och lite dämpade tanniner. Kommer bli ännu bättre med lite mognadstoner. Men i dagsläget är det ett perfekt grillvin.
 
Toppen