Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
7324AF49-F2E5-448E-B5D6-CC2FB81B1DC1.jpeg

2017 Calera Pinot Noir Central Coast


Caleras dyrare viner har ju nyligen diskuterats här på forumet och där har jag inget att tillföra. Men jag har alltid tyckt att instegsvinet varit bra eller t.om. riktigt bra ibland. God PN till väldigt lite pengar men inte utan kvaliteter.

Inte köpt den på ett tag och såg att det nu var årgång 2017 och blev sugen på att prova. Jag köpte samtidigt ett par flaskor av 2017 Marimar Estate som jag också brukar gilla men inte heller druckit på ett tag.
Men dessa båda har en stil som jag uppskattar. Jag har nämligen under en tid märkt att jag både tröttnat och fått svårt för pinoter där bl.a kryddnejlika eller rödbetor gör sig alltför tydliga.
Kvällens Calera bjuder istället på bl.a
Lakrisal, hallon, svarta vinbär och rabarber och det hela bärs fram av fräscha syror och krispiga mineraler.
Den har absolut likheter med en svalare årgång från chateauneuf. Kanske är det denna likhet som gör att jag har lätt för att gilla stilen.
Här finns även en gnutta av den lite brända (bränt socker) karaktären som man ofta kan hitta hos chateauneuf. Detta brukar vara än mer tydligt i Marimar som är något kraftfullare än Caleran.

Även årgång 2017 av Caleran är bra om man gillar stilen. Kanske något ung i nuläget och mår säkert bra av något år på rygg.
 

buteljen

Medlem
+P0z+UUVQ9qxXjpnNUzfYQ.jpg


Har blivit “Virtual Member” hos 67 Pall Mall och testat att beställa hem wine samples för deras webinars några gånger. Det funkar helt otroligt bra. Beställde vinerna till Jasper Morris webinar om “Burgundy 2015” en måndag och det levererades till min dörr ute på landet inom 2 dygn (via UPS). Vinerna levereras i småflaskor á 7,5 cl med argongas och det funkar utmärkt - de är i mycket bra kondition!

Sammanfattningvis var alla viner kanon. Man känner 2015’s varma årgång överlag - frukten är härligt mogen och superb, syra och struktur finns där och lyfter vinerna. Det är en årgång som kan drickas redan nu och som Jasper Morris tror "will be better drunk during the first 35 years" :D (till skillnad från 2005 som kommer att kunna drickas under längre tid)

Fantastiskt att ha viner av denna kvalitet framför sig hemma i en flight och samtidigt ha en av världens ledande experter på Bourgogne med samma viner framför sig som öser ur sig av sin kunskap.

2015 Maranges, Sur Le Chene, Domaine Chevrot er Fils (90p)
Inte så ofta man provar viner från Maranges och den här gav mersmak.
Ljust röd i färgen. Stor aromatisk doft av röda körsbär, den är blommig, örtig, kryddig, lite rostade toner. Fräsh syra, pigg o energisk, slanka tanniner o kropp. Varm ljust röd frukt. Hyfsat lång finish. Balanserad, pigg, energisk, fräsh och tilltalande.

2015 Nuits-Saint-Georges, Domaine David Duband (89p)
Ljust röd förg.Lite mindre energi i detta vin. Medelstor doft med mycket mosade mogna jordgubbar. Rostade carameltoner från faten. Känns inte så påfallande komplex i denna uppställning men det är ju ett bra vin som förmodligen kommer att utvecklas finfint. I smaken lite mer tanniner än Maranges, inte så lång finish. Gör inget riktigt avtryck.

2015 Nuits-Saint-Georges, 1er Cru, Les Pruliers, Domaine Jean Grivot (92p)
Mer blåröd färg som vissa viner från NSG ofta har. Stor, rik, härlig doft av rödblå frukt, lite stallighet, kryddor o rostade toner. Härlig textur - silkiga tanniner, lång finish med blåröd frukt. Ganska mycket tanniner som ändå är integrerade, men de känns i det långa avslutet tillsammans med frukten.

2015 Corton Les Bressandes, Grand Cru, Domaine Ravaut (91p)
Djupare i färgen. Stor kompakt doft av mörkröda körsbär, rostade toner. Fint djup. Rödblå ren, klar mogen frukt munnen med rostade toner från faten. Medelstor kropp. Lång finish.

2015 Corton Les Bressandes, Grand Cru, Domaine Tollot-Beau (93p)
Mörkare rödblå färg. Stor, härlig doft. Har en nästan liköraktig mörkröd frukt inbäddad i rostade, kryddiga ektoner och pinotjordigheten. Komplex. Större kropp, volym, mycket tanniner men ändå integrerade och medgörliga, mogen superhärlig frukt, lång finish. Väldigt gott!

Fantastiskt goda viner allihopa och så lärorikt att få möjlighet att prova dem bredvid varandra. Idag kom UPS med nästa batch - en flight med Chapoutier Côte Rotie och Hermitage!
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Mas de Boislauzon CndP Le Tintot 2015

Blodpudding och rosmarin dominerar i näsan. Sen är det ek, svartpeppar och våt jord. Lite asfalt och mynta.
Sniffarvin som inbjuder till klunkning!:D

I munnen körsbär som nästan är mogna. Massiva tanniner dag 1 som bara är lite mildare dag 2. Tobak, ek, vanilj, rosmarin och grankvist. Peppar, mandelbiskvi och en låååååång eftersmak.

Massivt men samtidigt elegant. Väl i klass med Beaucastel och Telegraphé från samma år.

2015 är ett bra år för Boislauzon, deras vanliga CndP slogs bara på mållinjen av Piccolomini BdM 2013 som bästa vin i 300-kr-klassen när det släpptes.

Detta kommer bli så bra med 5-10 år på rygg!!! :nagelbitare:
92 mycket starka poäng idag... borderline 93. Potentiellt 94/95 med tillräcklig vila.

thumbnail_20200604_193430.jpg


Edit: Finns på SB här. Inte gratis men i min bok mer än överkomligt för vad man får, beställde genast några till.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Har blivit “Virtual Member” hos 67 Pall Mall och testat att beställa hem wine samples för deras webinars några gånger. Det funkar helt otroligt bra. Beställde vinerna till Jasper Morris webinar om “Burgundy 2015” en måndag och det levererades till min dörr ute på landet inom 2 dygn (via UPS). Vinerna levereras i småflaskor á 7,5 cl med argongas och det funkar utmärkt - de är i mycket bra kondition!
....
Fantastiskt goda viner allihopa och så lärorikt att få möjlighet att prova dem bredvid varandra. Idag kom UPS med nästa batch - en flight med Chapoutier Côte Rotie och Hermitage!

Jag är lite osäker på vilket jag ska glädjas mest åt; det finfina upplägget med trevliga viner eller att UPS faktiskt hittade fram, 2 ggr dessutom. ;)
 

The Wall

Medlem
Mas de Boislauzon CndP Le Tintot 2015

Blodpudding och rosmarin dominerar i näsan. Sen är det ek, svartpeppar och våt jord. Lite asfalt och mynta.
Sniffarvin som inbjuder till klunkning!:D

I munnen körsbär som nästan är mogna. Massiva tanniner dag 1 som bara är lite mildare dag 2. Tobak, ek, vanilj, rosmarin och grankvist. Peppar, mandelbiskvi och en låååååång eftersmak.

Massivt men samtidigt elegant. Väl i klass med Beaucastel och Telegraphé från samma år.

2015 är ett bra år för Boislauzon, deras vanliga CndP slogs bara på mållinjen av Piccolomini BdM 2013 som bästa vin i 300-kr-klassen när det släpptes.

Detta kommer bli så bra med 5-10 år på rygg!!! :nagelbitare:
92 mycket starka poäng idag... borderline 93. Potentiellt 94/95 med tillräcklig vila.

Visa bifogad bild 20114

Edit: Finns på SB här. Inte gratis men i min bok mer än överkomligt för vad man får, beställde genast några till.
Hur står den sig mot Domaine Santa Duc Les Hautes Garrigues (Gigondas) eller La Crau Ouest (Ch9dP)?
 

buteljen

Medlem
Jag är lite osäker på vilket jag ska glädjas mest åt; det finfina upplägget med trevliga viner eller att UPS faktiskt hittade fram, 2 ggr dessutom. ;)
De använde fedex i början men det tog längre tid och de skickade inga trackingnummer så helt plötsligt kom en gubbe utan förvarning med paketet :eek:. UPS har funkat hur bra som helst och förvarnar så man är hemma!
 

The Wall

Medlem
De använde fedex i början men det tog längre tid och de skickade inga trackingnummer så helt plötsligt kom en gubbe utan förvarning med paketet :eek:. UPS har funkat hur bra som helst och förvarnar så man är hemma!
FedEx har en förmåga att plötsligt dyka upp som gubben med lådan och sedan kommer ett sms eller mail "vi har sökt dig, men du var inte hemma". Det verkar som att FedEx och UPS är populära utomlands, är det stor prisskillnad mot tex DHL undrar jag.
 

Martin F

Medlem
20200604_194449.jpg

Clos Cibonne Cuvée Caroline 2018

Så hoppade jag på forumtåget och testade det här vinet. Förmodligen det bästa rosévinet (champagne undantaget) jag har druckit. Sen säger det kanske inte jättemycket då det inte direkt är en favoritgenre.

Lite spontana noter:
Köttigt, smörigt, kryddigt. Hade gärna haft en lite bättre syra. Nybakad kardemummabulle. Otroligt fylligt. Mer "brett" än "djupt" på något sätt. Jordgubb. More is more. Meursault minus elegansen.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Chateau Kirwan 16

D - körsbär, björnbär, rostad trä, rosor

S - kraftig fruktig smak med ordentliga tanniner som väntat men relativt tillgänglig. Mellanhög syra. Viol och körsbär med en fin kryddighet. Krämig och härligt saftig!
Visa bifogad bild 20118

Tittade på bilden och tänkte att du drack en vit Kirwan med smak av viol och körsbär - hur häftigt som helst!
Sedan kom besvikelsen när jag upptäckte karaffen i bakgrunden :(
 

The Wall

Medlem
2018 Clos Cibonne Cuvée Caroline

Direkt från kylskåpskall flaska ner i Riedel Vinum New world PN; vissa toner av våffelsmet (i brist på annan beskrivning, jag återkommer efter lite funderande) och lavendel och mogna jordgubbar, känns även som att lite eldighet tittar fram vilket får anses normalt för 13,5%.

I munnen; klart fylligare än ”vanliga” roséviner, viss beska och kryddighet, senare lite eldighet. Ger intrycket av en pinot/grenache-blandning med lite extra alkohol i. Ok, det kanske passar utmärkt till Bouillabaisse, men för att smutta på medan man preppar kvällens middag – nja.

Som ivrig rosémotståndare får man nog säga att jag fick vin i mitt glas; första intrycket är tämligen intetsägande och jag förstår inte riktigt hypen. Nåja, jag kanske ändrar mig efter att vinet fått vänja sig lite vid den friska Stockholmsluften.

Dock, vinet är på intet sätt undermåligt, utan en kvalitetsprodukt. Det är snarare jag som konsument som i nuläget inte är riktigt kompatibel med rosé.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2018 Clos Cibonne Cuvée Caroline

Direkt från kylskåpskall flaska ner i Riedel Vinum New world PN; vissa toner av våffelsmet (i brist på annan beskrivning, jag återkommer efter lite funderande) och lavendel och mogna jordgubbar, känns även som att lite eldighet tittar fram vilket får anses normalt för 13,5%.

I munnen; klart fylligare än ”vanliga” roséviner, viss beska och kryddighet, senare lite eldighet. Ger intrycket av en pinot/grenache-blandning med lite extra alkohol i. Ok, det kanske passar utmärkt till Bouillabaisse, men för att smutta på medan man preppar kvällens middag – nja.

Som ivrig rosémotståndare får man nog säga att jag fick vin i mitt glas; första intrycket är tämligen intetsägande och jag förstår inte riktigt hypen. Nåja, jag kanske ändrar mig efter att vinet fått vänja sig lite vid den friska Stockholmsluften.

Dock, vinet är på intet sätt undermåligt, utan en kvalitetsprodukt. Det är snarare jag som konsument som i nuläget inte är riktigt kompatibel med rosé.
Men, men snacka om fel dag att testa en rosé :) En rosé ska du poppa en underskön, varm sommardag i solen. Sippen du tar ska föra dig till en utomhusservering i Bandol eller St Tropez. En svinkall sommarkväll i Sthlm är inte rätt "mood" för att testa rosé. Gör om och gör rätt;)! Själv sitter jag med en 100% Shiraz och här hemma betyder det nu 2012 Luddite. (med den stavningen av Syrah). Har inte bestämt mig ännu för om den är lite oxiderad eller bara mogen...
BTW rosé är inte bästa val för att smutta på till matpreppen om den inte består av ex jambon iberico och att slica tomater eller melon mitt på dagen. Jag har ånyo en secreto iberico på gång och min Luddite är perfekt till den preppen... :D
Edit: I Zalto Bdx om det är viktigt:rolleyes:
 
Men, men snacka om fel dag att testa en rosé :) En rosé ska du poppa en underskön, varm sommardag i solen. Sippen du tar ska föra dig till en utomhusservering i Bandol eller St Tropez. En svinkall sommarkväll i Sthlm är inte rätt "mood" för att testa rosé. Gör om och gör rätt;)! Själv sitter jag med en 100% Shiraz och här hemma betyder det nu 2012 Luddite. (med den stavningen av Syrah). Har inte bestämt mig ännu för om den är lite oxiderad eller bara mogen...
BTW rosé är inte bästa val för att smutta på till matpreppen om den inte består av ex jambon iberico och att slica tomater eller melon mitt på dagen. Jag har ånyo en secreto iberico på gång och min Luddite är perfekt till den preppen... :D
Edit: I Zalto Bdx om det är viktigt:rolleyes:


Kanske ska ge Secreton en chans igen och även öppna min 2012 Luddite snart då;) varit sugen på den ett tag nu!​

Har själv precis suttit och haft en live”provning” på instagram med Achaval Ferrer - Malbec 2018, en väldigt enkel provning
Ett riktigt trevligt vin i ung ålder, inget att lagra någon längre tid och ingen lägre luftning krävs heller!

Fruktig, rökig, mörka bär, ek, vanilj, plommon, lite kaffe/mörk choklad! En del läder på näsan, ett vin att dricka de närmsta 1-2åren!

Gott!

 

The Wall

Medlem
CE5D4187-ADCB-43A1-B12C-4E35F8A8E272.jpeg
2016 Pio Cesare Langhe Nebbiolo

Från källaren via 1 timme i karaff ner i Zalto Bourgogne:
I näsan; spearmint och eldighet, lite målarlåda, svedd bittermandel, faktiskt lite torkade örter - rosmarin? Och så nyutslagen nyponros.
I munnen; initialt lite eldigt och något slank, viss beska, inte riktigt den strävhet jag hade tänkt mig, men den är ändå acceptabel, känns lite enkel. Helt ok ändå, hade gärna öppnat en Barolo eller Barbaresco till den grillade ryggbiffen med bearnaise, men hustruns smaklökar är för tillfället försatta ur stridbart skick så då får det bli lite enklare vin. Och rosé.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
18 grader är väl att betrakta som värmebölja? Nåväl, Cibonne ska få lite fler chanser.
”I Zalto Bdx om det är viktigt”. Har påven en festlig hatt? :)
Japp! Den är rätt kul! :D
Kanske ska ge Secreton en chans igen och även öppna min 2012 Luddite snart då;) varit sugen på den ett tag nu!​

Har själv precis suttit och haft en live”provning” på instagram med Achaval Ferrer - Malbec 2018, en väldigt enkel provning
Ett riktigt trevligt vin i ung ålder, inget att lagra någon längre tid och ingen lägre luftning krävs heller!

Fruktig, rökig, mörka bär, ek, vanilj, plommon, lite kaffe/mörk choklad! En del läder på näsan, ett vin att dricka de närmsta 1-2åren!

Gott!
Vet att du gillar Malbec:). Har du testat senaste årgången av Cahors Chateau la Reyne L'Excellence? Köpte några förra året men har inte testat ännu.
Var ute efter pluma men de hade bara fryst i 2-kilos. Bättre med 500 g secreto då...
 

Ekdahl

Medlem
image.jpg

Ataraxia Chardonnay 2016

När jag var i SA i vintras var det Ataraxia som stack ut mest bland de vingårdar vi besökte och som jag tidigare inte provat. Både deras PN och Chardonnay var helt enastående. Köpte med några av senaste årgången men denna finns släppt på BS sedan någon månad eller så.

Helt ljuvlig, fin ungdomlig balans med bred doft och smakpalett med citrus, rökighet, lite ek, vita blommor, aprikos och hög fin stringent syra. Burgundisk om man får slå till med en kliché. Typ 91 p
 
Toppen